Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit VS

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Dubbele nationaliteit VS

Bericht door Bennogr »

Bij immigrations ga je door de rij voor Amerikanen. Meestal stelt dat niets voor, ze vragen alleen of je voor plezier of zaken het land bent uitgeweest.

Ze zouden je kunnen vragen waarom je geen stempeltjes in je Amerikaanse paspoort hebt van Europa. Maar uitleggen dat je twee nationaliteiten hebt, moet genoeg zijn. Ze hebben het mij tenminste nooit gevraagd (heb sinds 2003 twee paspoorten -- reis altijd naar Europa met mijn Nederlandse paspoort, kom terug met mijn Amerikaanse). Alleen een keer in IJsland, maar zeggen dat ik een Nederlands paspoort heb was daar genoeg, ik hoefde het niet eens te laten zien.

Je hoeft je geen zorgen te maken volgens mij, je hebt immers een goede uitleg over je achtergrond.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

Voor een Amerikaans paspoort heb je dus ook geen social security nummer nodig? Of een vast adres in Amerika?

Ik ga me sowieso eerst nog informeren bij de ambassade, maar van hun site word ik niet veel wijzer.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Volgens mij heb je die wel nodig, maar dat is een kwestie van aanvragen, en zo lastig is dat ook weer niet :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het zou me niets verbazen als je alleen op basis van je geboortebewijs een Amerikaans paspoort kan krijgen. Dat social security nummer en vaste verblijf komen dan later wel. Je zou natuurlijk gewoon een afspraak kunnen maken bij de ambassade en bij het maken van die afspraak even uitleggen waarom het gaat.
soraya_deb
Amerika-newbie

Bericht door soraya_deb »

Om even terug te komen op de dubbele nationaliteit. Ik ben Belgische en mijn vriend is Amerikaans. We zijn momenteel zwanger van ons eerste kindje. Nu vroeg ik me af, als ons kindje de dubbele nationaliteit krijgt, dus zowel Belgisch als Amerikaans, kan hij/zij dan later opgeroepen worden om legerdienst te doen in de USA, door die dubbele nationaliteit?

Ik probeer overal zo een beetje informatie uit te pluizen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat juist de voor- en nadelen zijn van die dubbele nationaliteit
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Mijn zoon heeft dubbele nationaliteit (NL & US) en heeft zich idd moeten registreren voor de "Selective Service". Nou denk ik zelf dat het niet zo'n vaart zal lopen dat de US de dienstplicht instelt (politiek gezien is dat een hele "hot potato"), tot nu toe is het alleen een registratieplicht. Maar in theorie zou het kunnen dat hij, bij het invoeren van de dienstplicht, opgeroepen zou worden.

Maar wij wonen dus in de US, ik weet niet precies hoe het zit als je als US staatsburger buiten de US woont.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
soraya_deb
Amerika-newbie

Bericht door soraya_deb »

dank je wel voor de snelle reactie! ik dacht al dat de kans erin zit, maar aangezien wij niet direct emigratieplannen hebben richting de US, denk ik (hoop ik :p) dat dit idd niet zo'n vaart zou lopen.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Greencard aanvragers moeten zich ook aanmelden voor de selective service. Stond een hele paragraaf over op mijn AOS formulier. Selective service vervalt echter als je 26 bent en mochten ze daadwerkelijk de dienstplicht weer invoeren worden eerst alle 21-jarigen opgeroepen, dan de 22, 23, 24, 25, 20, 19, 18. IIg zo heb ik het begrepen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb indertijd, toen ze in Nederland nog de dienstplicht hadden, van een advocaat met veel ervaring te horen gekregen dat ik het beste gewoon de normale weg zou moeten volgen (indertijd was dat: studie-uitstel vragen, eventueel voor de klas om vrijstelling te krijgen, alle geboden mogelijkheden te gebruiken om feitelijke indiensttreding zo lang mogelijk uit te stellen en pas te zeggen dat ik dienst zou gaan weigeren als het uiteindelijk zover was). Dat is/was beter dan meteen aangeven wat je van plan bent, namelijk dienst weigeren (wat ik wel heb gezegd tijdens mijn keuring, waarna ik meteen werd doorgestuurd naar de psychiater, die het met me eens was dat ik eigenlijk best normaal was, ik ben dus goedgekeurd).

Toen mijn zoon hier in de VS de leeftijd bereikte dat hij zich moest opgeven, heeft hij dezelfde weg gevolgd, gewoon opgeven en voorbereid zijn als het er echt op aan zou komen.

Voormalig vicepresident Dick Cheney is natuurlijk het lichtend voorbeeld van deze methode: de man heeft vijf (of was het zes?) keer uitstel (en uiteindelijk afstel) gekregen van het "voorrecht" om een gratis reisje naar Vietnam te krijgen.
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

Clint schreef:Greencard aanvragers moeten zich ook aanmelden voor de selective service. Stond een hele paragraaf over op mijn AOS formulier.
:offtopic: Dat is waar ja, vond ik wel een mooie. Je mag niet stemmen maar wel vechten. Yihaa
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Vol schreef: :offtopic: Dat is waar ja, vond ik wel een mooie. Je mag niet stemmen maar wel vechten. Yihaa
:offtopic: nog erger: Men mag zich voor Amerika opofferen in gevecht, maar men mag niet drinken als je onder de 21 bent ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dus: allen terug naar Nederland! Want: geen legerdienst, en zuipen tot je er bij neer valt! ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:Dus: allen terug naar Nederland! Want: geen legerdienst, en zuipen tot je er bij neer valt! ;-)
Ach, ik ben bijna 35 dus dat geldt voor mij aaaalllllaaaaaang niet meer :D
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Vol schreef:...Je mag niet stemmen maar wel vechten. Yihaa
stemmen mag wel plaatselijk, niet federaal.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ook niet overal volgens mij. Op de stemoproep die mijn vrouw kreeg voor de gemeentelijke verkiezing stond dat je een US Citizen moest zijn..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Verkiezingen voor een politiek ambt zijn in het algemeen alleen voor Amerikaanse staatsburgers. In sommige plaatsen mag je als wettige immigrant wel stemmen voor schoolbesturen en dergelijke, zeker als je kinderen op openbare scholen hebt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer