Ik begrijp heus wel wat je hier probeert te zeggen, maar ik denk dus dat veel dingen die je in Nederland vervelend vindt, ook in de VS aanwezig zijn. Maar ik hoop dat als je de stap hebt gemaakt, je het naar je zin zal hebben.ronald87 schreef: Verder ben ik gefascineerd door Amerikaanse steden. De eindeloze ruimte die ze daar hebben spreekt mij erg aan. De huizen zijn er ook groter i.v.m. lagere grondprijzen.
>> volgens mij heb ik verschillende keren hier gelezen dat de prijzen in de VS ook steeds hoger worden, is volgens mij gewoon een globaal probleem.
In Nederland wonen de meeste mensen erg dicht op elkaar (overbevolking?), dat vind ik echt minder.
>> in de VS heb je naar mijn mening ook gebieden waar het behoorlijk dichtbevolkt is. Natuurlijk heb je veel gedeelten waar dit niet zo is, maar die gebieden heb je ook wel in Nederland, maar of je daar wilt gaan wonen?
Als je op elkaars lip woont, ontstaat er ook agressie. Bovendien is het niet leuk meer om regelmatig (lang) te moeten staan in de trein/ bus omdat deze helemaal vol zit.
>> denk dat ze in de drukken steden in de metro in de spits heus ook wel staan in de VS, maar moet zeggen dat ik daar niet zo heel veel van weet. Misschien moet je dichterbij je doel gaan wonen?
Huisprijzen zijn hier erg hoog. Ik merk als student ook dat het haast onmogelijk om een redelijke kamer voor een betaalbaar bedrag te vinden.
>> je studeert in Utrecht, toch. Tja dan zit je ook wel in een studentenstad waar het, samen met Amsterdam, het moeilijkst is om een betaalbare woning te krijgen. Probleem is natuurlijk dat iedereen in het centrum wil zitten en liever niet in de woningen die ze er buiten bouwen. Probleem zal zeker nog wel een paar jaar doorgaan, ze zijn er wel redelijk mee bezig, maar dan nog: iedereen wil het liefst in de stad. Het is een vraag en aanbod. Veel vraag, weinig aanbod = hoge huurprijzen, omdat ze dit kunnen vragen.
Een ander aspect aan de Amerikaanse steden dat mij erg aanspreekt, is hoe nieuw/ modern het is.
>>heb je mijn link naar het filmpje van rtlnieuws gezien, ergens in een berichtje hiervoor? Daar zie je dat het echt niet overal zo nieuw en modern is in de VS, vaak is het schone schijn. Maar ik zie dat je dit ook wel een beetje weet.
Ik vond het prachtig om in Downtown Seattle te lopen. Ook de shopping malls in de buitenwijken vond ik erg mooi. Dat hebben we bepaald niet in NL, althans niet op zulke niveau's. In Nederland zijn veel steden erg oud en compact.
>> Dit is natuurlijk erg persoonlijk. Voor mij heeft dat juist zijn charme. Hoewel ik ook gek ben op Amerika, vind ik bijvoorbeeld dat de steden vaak toch een echt centrum missen.
De grotere steden hier lijken uit hun voegen te barsten.
Politiek gezien vond ik Amerika (rechtser) ook beter dan NL (= veels te links, in NL is voor alles wel een regeltje).
>> tja, daar ben ik het wel met je eens
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Visa delays hold up jobs, green cards for foreigners
In de US is ook giga veel regelgeving hoor, daar zul je als Nederlander met gevoel voor rechtvaardigheid en vrijheid best nog problemen mee krijgen als je hier komt wonen. Verder zijn de USers gek op papieren, documenten, en houden ze zich veel meer aan de letter van de regels dan in Ned. Daar wil men nog wel eens afwijken omdat men meer naar intentie van de regel kijkt.
Ik was ook verbaasd over hoeveel regelsge- en verboden hier zijn, maar dat kan ook niet anders in een hoog-ontwikkeld land waarin veel mensen samen moeten leven.
Naar mijn gevoel zijn in Ned. de regels meer gericht op het welzijn van de individuen in die samenleving. Pensioenrechten, huursubsidie, voorzieningen voor wie het - tijdelijk - niet kan rooien, enz.
Al die dingen hebben we hier niet of in zeer beperkte mate. Toch is de belastingdruk niet veel lager dan in Ned. als je alles optelt - in artikelen wordt vaak alleen het Federale belasrtingtarief genoemd. Verschil is dat in de US de rijken naar verhouding te weinig bijdragen en dat veel geld besteedt wordt aan defensie (offensie).
Ik was ook verbaasd over hoeveel regelsge- en verboden hier zijn, maar dat kan ook niet anders in een hoog-ontwikkeld land waarin veel mensen samen moeten leven.
Naar mijn gevoel zijn in Ned. de regels meer gericht op het welzijn van de individuen in die samenleving. Pensioenrechten, huursubsidie, voorzieningen voor wie het - tijdelijk - niet kan rooien, enz.
Al die dingen hebben we hier niet of in zeer beperkte mate. Toch is de belastingdruk niet veel lager dan in Ned. als je alles optelt - in artikelen wordt vaak alleen het Federale belasrtingtarief genoemd. Verschil is dat in de US de rijken naar verhouding te weinig bijdragen en dat veel geld besteedt wordt aan defensie (offensie).
De huizenprijzen zijn hier de afgelopen jaren inderdaad enorm gestegen, in sommige gebieden meer dan verdubbeld. De huizen zijn inderdaad groter, soms wanstaltig groot, een ontwikkeling van vooral de afgelopen twintig jaar. Op het moment is er een tendens naar kleiner vanwege de hoge energiekosten (koelen/verwarmen) van die kasten van huizen. Ook proberen steeds meer gemeentes "smart growth" the introduceren, een meer compacte manier van bouwen - zoals in Europa !
Want bij al dat maar bouwen en bouwen in de voorsteden was men wel vergeten dat al die mensen water nodig hebben. Op sommige plaatsen staat het water tot de lippen, figuurlijk dan, zeker niet letterlijk. De bronnen/putten die men slaat moeten steeds dieper en men pompt meer en meer schadelijke stoffen mee.
Plus al die mensen in die voorsteden werken vaak in een grotere plaats. Files, lange ritten van en naar werk zijn het gevolg. Gevolg: schade aan het milieu, problemen met de gezondheid voor de mensen. Waar ik woon heeft het merendeel van de kids asthma en statistieken zeggen dat hier drie mensen per dag voortijdig doodgaan dankzij de slechte lucht.
Je zult hier inderdaad op veel plekken niet lang in de trein of de bus staan/zitten. Er is nl. geen openbaar vervoer of het is maar heel rudimentair. Het is vooral voor de armere mensen die dan inderdaad uren onderweg zijn naar hun werk.
Woonruimte vinden is hier inderdaad stukken makkelijker dan in Ned. Er zijn meer huizen en men kent hier niet de beperkende regelgeving met woonvergunningen enz. Op dit gebied moet ik R. gelijk geven.
Ja er is veel vernieuwd/vernield in veel steden, en veel down towns zien eruit alsof er hier oorlog is geweest. In veel down towns is het ook oorlog - tussen de gangs.
Je vond de shoppingsmalls leuk, als je hier op vakantie bent is het ook best leuk zo'n mall te bezoeken en er te winkelen. Echter als je hier woont ontdek je dat iedere maal zo ongeveer hetzelfde is, met dezelfde winkels van dezelfde grote ketens die allemaal hetzelfde verkopen.
De malls waren de ondergang van veel - kleinere - binnensteden, in veel plaatsen is wat MainStreet was nu een dode straat met veel leegstaande winkelpanden.
We wonen inderdaad hier beter/groter dan in Ned., maar ons bestaan is ook onzekerder. In Ned. hadden we minder luxe, maar we waren zekerder van onze toekomst - ondanks dat het allemaal minder wordt, er is nog steeds meer over daar dan hier ooit geweest is.
Tenslotte over het geloof, praat (over naastenliefde bv.) is goedkoop, ik kijk naar wat men daadwerkelijk doet. En dan betekent geloof te vaak pogingen tot het inperken van andermans vrijheden. Het gaat ook niet zozeer om de hoeveelheid regels, het gaat vooral om de inhoud van de regels die er zijn.
Alles gezegd, blijft de US een fantastisch land. Maar het is niet beter dan Ned., het is anders.
Want bij al dat maar bouwen en bouwen in de voorsteden was men wel vergeten dat al die mensen water nodig hebben. Op sommige plaatsen staat het water tot de lippen, figuurlijk dan, zeker niet letterlijk. De bronnen/putten die men slaat moeten steeds dieper en men pompt meer en meer schadelijke stoffen mee.
Plus al die mensen in die voorsteden werken vaak in een grotere plaats. Files, lange ritten van en naar werk zijn het gevolg. Gevolg: schade aan het milieu, problemen met de gezondheid voor de mensen. Waar ik woon heeft het merendeel van de kids asthma en statistieken zeggen dat hier drie mensen per dag voortijdig doodgaan dankzij de slechte lucht.
Je zult hier inderdaad op veel plekken niet lang in de trein of de bus staan/zitten. Er is nl. geen openbaar vervoer of het is maar heel rudimentair. Het is vooral voor de armere mensen die dan inderdaad uren onderweg zijn naar hun werk.
Woonruimte vinden is hier inderdaad stukken makkelijker dan in Ned. Er zijn meer huizen en men kent hier niet de beperkende regelgeving met woonvergunningen enz. Op dit gebied moet ik R. gelijk geven.
Ja er is veel vernieuwd/vernield in veel steden, en veel down towns zien eruit alsof er hier oorlog is geweest. In veel down towns is het ook oorlog - tussen de gangs.
Je vond de shoppingsmalls leuk, als je hier op vakantie bent is het ook best leuk zo'n mall te bezoeken en er te winkelen. Echter als je hier woont ontdek je dat iedere maal zo ongeveer hetzelfde is, met dezelfde winkels van dezelfde grote ketens die allemaal hetzelfde verkopen.
De malls waren de ondergang van veel - kleinere - binnensteden, in veel plaatsen is wat MainStreet was nu een dode straat met veel leegstaande winkelpanden.
We wonen inderdaad hier beter/groter dan in Ned., maar ons bestaan is ook onzekerder. In Ned. hadden we minder luxe, maar we waren zekerder van onze toekomst - ondanks dat het allemaal minder wordt, er is nog steeds meer over daar dan hier ooit geweest is.
Tenslotte over het geloof, praat (over naastenliefde bv.) is goedkoop, ik kijk naar wat men daadwerkelijk doet. En dan betekent geloof te vaak pogingen tot het inperken van andermans vrijheden. Het gaat ook niet zozeer om de hoeveelheid regels, het gaat vooral om de inhoud van de regels die er zijn.
Alles gezegd, blijft de US een fantastisch land. Maar het is niet beter dan Ned., het is anders.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 31 Reacties
- 24762 Weergaves
-
Laatste bericht door Adreamer
-
- 10 Reacties