Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerika naar Nederland...auto mee?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Cybewinder
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Amerika naar Nederland...auto mee?

Bericht door Cybewinder »

Beetje omgekeerde wereld, maar wij gaan volgend jaar van Amerika naar Nederland terug verhuizen (na 2 jaar in de VS gewoond te hebben). In amerika ben ik een officer (president) van een amerikaanse inc. Ik heb twee voertuigen die ik allebei op naam van het berijf heb laten zetten.

Als ik nu één van deze twee wil meenemen naar Nederland, kan dat dan als verhuisgoed? Of had de auto dan minimaal 6 maanden geregistreerd moeten staan op mijn persoonlijke titel?

Zo ja, kan ik dan nu snel de auto laten registreren op mijn naam, dan zelf in April terug verhuizen en de auto in Juli laten shippen? Of moet de auto op hetzelfde moment terug als mijn andere verhuisboedel om in aanmerking te komen voor "belastingvrije import"?

Weet iemand hoe streng de douane hierop is? Ik bedoel, is dit iets wat uit te leggen is aan de douane? Of zijn ze gewoon keihard zwart/wit met dit soort zaken?

Graag reacties van mensen die ervaring hebben met het "verhuizen" van hun auto & de douane aangelegenheden :D
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Amerika naar Nederland...auto mee?

Bericht door ned in MO »

www.douane.nl en dan even bellen en je weet het
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Als de auto niet op je naam stond dan heb je pech, hij kan wel apart en de agent in Nederland zal het als inboedel invoeren.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hans, bedoel je dat hij apart over kan komen, maar dat de eigenaar wel aan de voorwaarden voor belastingvrije import moest voldoen op het moment dat hij zelf terug naar Nederland vertrok?
Ik vermoed tenminste dat het zo is. Zelfs al laat je je auto nog een jaar in Amerika staan, men kijkt naar het moment dat *jij* het land verlaat, niet je auto. Die is gewoon "goods to follow".
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik ga er vanuit dat de auto in een andere container gaat dat de inboedel en dat maakt dus niet uit, de afhandeling in Europa is belangrijk. De exacte regels weet ik niet maar lijkt me logisch als de auto niet op je naam stond hij niet mee als inboedel mag, want er is geen aantoonbaar verleden.
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

Ik zou naar de douane bellen. Toen ik spullen vanuit Rotterdam naar Boston verscheepte duurde dat ruim twee maanden. Dat is misschien net de tijd die je nodig hebt en mij lijkt dat de datum van aankomst de geldende datum is. Als ik ooit terug ga wil ik ook zeker een auto meenemen.

Vraagje voor de transporteurs hier - als ik een auto verscheep, mag ik dan de kofferbak volstouwen met dozen en zo optimaal gebruik maken van de ruimte?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

shivo schreef:Vraagje voor de transporteurs hier - als ik een auto verscheep, mag ik dan de kofferbak volstouwen met dozen en zo optimaal gebruik maken van de ruimte?
Officieel niet en alles wat niet geregistreerd is kan je dus ook niet claimen als het weg is.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bij de mijne mag het wel voor zover ik weet
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik weet niet of je hier al aan gedacht hebt, maar voordat een auto in Europa mag rijden, moet hij wel aan allerlei Europese standaarden voldoen. Bij veel Amerikaanse auto's zou je dus best nog wel eens de kans hebben dat je het een en ander zult moeten veranderen. Ik heb geen idee wat dat allemaal is (wij hadden vrijstelling..;) ), maar ik zou dat zeker eerst eens even uitzoeken.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Valt mee, vaak alleen de koplampen aanpassen en een mistlicht onder de achterbumper.
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

Voor anderen die hierin geinteresseerd zijn - ik heb aan de douane gevraagd hoe die zes maanden geteld worden. Die worden geteld vanaf het moment dat de auto op je naam wordt gezet, totdat je de auto op de boot zet. Dus je moet hem echt zes maanden in de VS hebben gereden.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Vraagje voor de transporteurs hier - als ik een auto verscheep, mag ik dan de kofferbak volstouwen met dozen en zo optimaal gebruik maken van de ruimte?
Of het mag weet ik niet, maar ik zou het niet doen. Toen wij onze auto vanuit Nederland hier naartoe lieten verschepen was alles wat er los in lag foetsie. Dat was niet veel, dingen zoals een gevarendriehoek ed. Een kleine brandblusser die erin lag was leeggespoten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

ANY schreef:Of het mag weet ik niet, maar ik zou het niet doen. Toen wij onze auto vanuit Nederland hier naartoe lieten verschepen was alles wat er los in lag foetsie. Dat was niet veel, dingen zoals een gevarendriehoek ed. Een kleine brandblusser die erin lag was leeggespoten.

Mag niet, gebeurt wel en inderdaad risico dat het weg is aanwezig en je kan dan niet bewijzen dat het er was. Sommige klanten denken dat als ze een auto kopen van 1000 US deze volproppen met 10.000 aan onderdelen dat je dan alleen maar over de 1000 US invoer en BTW, dream on, en daarnaast is de verscheper (wij) verantwoordelijk voor de inhoud van de container of auto. Alle auto's worden bij ons leeggehaald bij aankomst in Buffalo en alles wat in de auto's gaat staat geregristreerd
DixieChick
Amerika-expert

Toen wij onze auto verscheepten moest alles eruit, en alleen wat kleine dingen (zoals die blauwe parkeerschijf en de gevarendriekhoek) gingen in een aparte doos die zij sealden waar wij bij waren, en waar mijn man zijn handtekening over de flap moest zetten. Die doos is heel en met inhoud aangekomen.

Wat veel irritanter was, was dat de auto helemaal superschoon moest zijn. Er mochten totaal -geen- zandsporen, modder, vezeltjes, niks meer in zitten. En dat is veel werk!
Southern Tales
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

DixieChick schreef:Toen wij onze auto verscheepten moest alles eruit, en alleen wat kleine dingen (zoals die blauwe parkeerschijf en de gevarendriekhoek) gingen in een aparte doos die zij sealden waar wij bij waren, en waar mijn man zijn handtekening over de flap moest zetten. Die doos is heel en met inhoud aangekomen.

Wat veel irritanter was, was dat de auto helemaal superschoon moest zijn. Er mochten totaal -geen- zandsporen, modder, vezeltjes, niks meer in zitten. En dat is veel werk!

Was waarschijnlijk een RoRo boat, dus de auto gaat niet via een container maar word de boot op gereden, eisen zijn strenger maar zo streng zijn ze hier in Texas niet en de auto's staan na brengen soms weken buiten, worden ze ook niet schoner van :D
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Toen we de auto van Nederland naar de VS verscheepten moest hij nog veel schoner zijn dan andersom. We dachten heel goed gepoetst te hebben, maar ze deden het nog eens over voor het verschepen en ze wisten nog klonten modder te vinden onder de auto :)
DixieChick
Amerika-expert

Texas Boy schreef:
Was waarschijnlijk een RoRo boat, dus de auto gaat niet via een container maar word de boot op gereden, eisen zijn strenger maar zo streng zijn ze hier in Texas niet en de auto's staan na brengen soms weken buiten, worden ze ook niet schoner van :D
RoRo? haha! (ik heb nu "row, row, row your boat" in mijn hoofd zitten). Je hebt trouwens wel gelijk, want toen de auto in Duitsland aankwam was die -vies-! We konden nog net het sleutelgat in de deur vinden zeg maar. We kregen toen wel een coupon om de auto te laten poetsen, maar in de VS kregen we de auto helemaal schoon weer terug. Dat voelde toch iets fijner.

En ANY, onze auto moest in Duitsland ook veel schoner zijn dan andersom. Ik denk dat ze in Europa iets strenger zijn dan in de VS.
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

En ANY, onze auto moest in Duitsland ook veel schoner zijn dan andersom. Ik denk dat ze in Europa iets strenger zijn dan in de VS.
Ik dacht eigenlijk altijd andersom; dat ze met de invoer in de VS strenger zijn en dat ze daarom in Europa beter schoongemaakt worden.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Dit is een RoRo aanlever terrein in Galveston, alles staat dus gewoon buiten, vooraf poetsen weinig zin :D

Afbeelding
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Voor degenen die het niet weten RORO betekent Roll on, roll off. Hij wordt dus op een dek verankerd (zeg maar zoals op een veerboot) en gaat niet in een container waar deze beter is beschermd tegen de elementen en beschadigingen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer