Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Help? (Over een aantal jaar willen gaan wonen in Amerika)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
MicheeHarrison
Amerika-newbie

Help? (Over een aantal jaar willen gaan wonen in Amerika)

Bericht door MicheeHarrison »

Ik ben michee, en wil graag na het behalen van mijn hbo in california gaan wonen.

ik ben nu 16 jaar en doe 3e klas vmbo-t en ga komend jaar 3 havo doen.
ik wil een opleiding gaan volgen in de richting van multimedia of ict.
ik heb een diagnose voor authisme (zou fijn zijn om te weten of dit mee speelt bij toelating)
ik heb een redelijk hoog IQ, maar ben altijd laag opgeleid ivm mijn persoonlijke problemen (speciaal onderwijs)
ik heb een oom, tante, nichtje en neef in gilroy. (ik heb begrepen dat dit groot mee speelt voor een toelating)

wat word er allemaal precies verwacht verder?
wat moet ik precies doen om toegelaten te worden?
sorry, maar ik snap gewoon weinig van de informatie die ik tot nu toe gevonden heb.
ik ben helaas nog geen geleerde die alles snapt, en heb geen ouders die me hiermee willen helpen.

kan iemand mij wat duidelijkheid over dit alles geven?

alvast bedankt,
michee
Laatst gewijzigd door kastelke op 05 aug 2009, 03:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvulling geplaatst bij titel, zodat onderwerp wat duidelijker wordt.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Help?

Bericht door FlipjeBTiel »

Wel, volgend jaar beginnend met 3 HAVO betekent daarna nog 4 jaar HBO, ofwel we kijken 7 jaar in de toekomst, dus wie weet wat je tegen die tijd wilt. :)

Belangrijk als je iets zoekt in de richting waarin je nu denkt, is dat een ICT opleiding 'sec' je niets oplevert: de toekomst in die richting is aan mensen die zowel sterk zijn in ICT, als in een ander vakgebied, zodat ze goed kunnen communiceren met niet-informatici en systemen op maat kunnen ontwikkelen.

Authisme, IQ, en familie in Gilroy hebben geen invloed op "toelating." Zie de stickies op dit forum voor de verschillende mogelijkheden (werk, studie, trouwen, loterij).

Gr., Flipje
Laatst gewijzigd door FlipjeBTiel op 29 jul 2009, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Voor zover ik weet (en dat weet ik zeker!) kunnen familie-leden zoals ooms en neven en nichten je niets verder helpen mbt het verkrijgen van toelating/werkvergunning tot de States. Enkel vaders en moeders en broers/zussen of je eigen kinderen kunnen je aan een visum helpen.
Ook de studie of het papiertje dat je daarmee behaalt is geen ticket naar de USA (tenzij je een heel specifiek beroep hebt wat ze nodig hebben maar niet uit eigen land kunnen halen, denk aan watermanagement oid). Wel kun je in de USA gaan studeren maar dat kost heel veel geld (denk aan bijv. $25.000 studiegeld per jaar voor een universiteit). Je zou kunnen denken aan een uitwisseling terwijl je studeert aan een NL'se Hogeschool of Universiteit, bv voor een paar maanden, want dan betaal je het studiegeld aan je NL'se opleiding in plaats van aan de Amerikaanse. Maar ook een uitwisseling betekent dat je daarna gewoon weer terug moet naar Nederland, tenzij je een Amerikaanse schone aan de haak slaat en daarmee trouwt!

Je autisme speelt geen rol met het binnen komen wanneer jij, naar eigen beoordeling, goed genoeg kunt functioneren in de maatschappij (even hypothetisch gesproken dan...stel dat je emigreert en aan het werk gaat, of gaat studeren). Maar toch moet je daar goed over nadenken. Ik heb vanuit mijn prive-situatie met autisme te maken en weet er veel vanaf. Autisten zijn meestal heel slimme mensen op bepaalde vlakken maar hebben tegelijkertijd gebrekken op andere gebieden. En dat zou nou net een groot gebrek kunnen zijn wanneer je je in een nieuw land vestigd zonder je ouders, broers/zussen of andere goede bekenden om je heen. Je zult het allemaal zelf moeten doen, alles zelf moeten regelen en je bent toch weer helemaal alleen (ook al heb je een oom en tante in de buurt).
Bovendien is de Amerikaanse maatschappij toch een stukje harder. Je kunt, wanneer je een baan hebt en niet functioneert zoals de baas het graag ziet, van de ene op de andere dag op straat staan. En dan krijg je geen uitkering.

In Nederland krijgen autisten (en andere jong-gehandicapten) een uitkering (weleens van WaJong gehoord?) en ook hulp om een baan te vinden, ergens waar men rekening wil houden met je handicap. De overheid subsidieert jouw toekomstige baas dan zelfs om jou in dienst te nemen. En zo zou je toch een toekomst op kunnen bouwen. Dit alles bestaat in de VS niet, voor zover ik weet. En dan sta je er helemaal alleen voor.

Ik weet dat het geen rooskleurig verhaal is, maar er zijn nu eenmaal weinig manieren om naar de VS te kunnen emigreren en wanneer je een 'gebrek' hebt zoals jij moet je daar nog eens extra hard over nadenken, en vooral realistisch zijn.
MicheeHarrison
Amerika-newbie

Bericht door MicheeHarrison »

FlipjeBTiel schreef:Wel, volgend jaar beginnend met 3 HAVO betekent daarna nog 4 jaar HBO, ofwel we kijken 7 jaar in de toekomst, dus wie weet wat je tegen die tijd wilt. :)
het lijkt me sterk dat mijn plannen zullen weizigen,
dit is al mijn wens sinds ik mijn nichtje ontmoette.
en ik gok, ik was 4 ofzoiets. (:
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Zoals RiverCola al aangaf, zijn je mogelijkheden uiterst beperkt. Graag in de V.S. willen wonen is natuurlijk één ding, maar blijf wel met beide benen op de grond staan. Er is menigeen de revue gepasseerd hier met grootse plannen of "even" naar de V.S. te verhuizen, die vervolgens met de neus op de harde feiten wordt gedrukt. Het is echt niet zo gemakkelijk om in de V.S. te worden toegelaten, tenzij je met een Amerikaans staatsburger trouwt.

Wie weet, waar 'n wil is, is 'n weg, maar het wordt een zware dobber.

Ron (in Seattle, WA)
www.dutchoutpost.us
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Het klinkt misschien hard, maar ik zou je toch het advies willen geven om over 6 jaar pas te kijken van wat de mogelijkheden zijn, je hebt dan nml nog een jaar school en wie weet hoe de wetten tegen die tijd gewijzigd zijn.
Celine
Amerika-ontdekker

Re: Help? (Over een aantal jaar willen studeren in Amerika)

Bericht door Celine »

Hmm.. Ik wil ook graag studeren in de VS, maar van jullie reacties schrik ik toch wel een beetje. Het leven is natuurlijk heel anders in de VS, ik bedoel in NL zit je in de verzorgingsstaat en Amerika is natuurlijk een ander type verzorgingsstaat. In NL ben je eigenlijk helemaal goed op zn plek, er wordt rekening met je gehouden enzo. Ik weet niet.. misschien koop ik later wel een 2e huis in Florida als het goed met mij gaat. Ik ben er natuurlijk alleen maar op vakantie geweest, en ja daar winkel je en ga je zwemmen en dan lijkt het een paradijs omdat je er zo goed kunt shoppen en het is er warm..
Even een gekke vraag stellen nu we toch in dit forum zitten: kun je ook half om half leven? zodat je het ene halfjaar in Amerika zit (woont+werkt) en dan het andere halfjaar in NL? misschien is dit wel een hele gekke vraag, maarja ik wist het antwoord niet :$
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Celine schreef:Het leven is natuurlijk heel anders in de VS, ik bedoel in NL zit je in de verzorgingsstaat en Amerika is natuurlijk een ander type verzorgingsstaat.
Maar daar gaat het niet eens zozeer om, waar het om gaat is dat het vooral zo moeilijk is om de VS binnen te komen voor langere tijd/altijd. Eenmaal binnen zal het qua leven over het algemeen wel lukken.
Celine schreef:Even een gekke vraag stellen nu we toch in dit forum zitten: kun je ook half om half leven? zodat je het ene halfjaar in Amerika zit (woont+werkt) en dan het andere halfjaar in NL? misschien is dit wel een hele gekke vraag, maarja ik wist het antwoord niet :$
Nee, die vlieger gaat helaas niet op. Je woont er of je woont er niet, er is geen middenweg. Je kunt natuurlijk wel een huis kopen in Amerika, dat doen wel meer mensen, maar het is dan echt de bedoeling dat je daar af en toe met vakantie gaat.
"Keep Georgia On Your Mind"
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

offtopic: Ik kan het over het hoofd zien, maar hoe komt het dat de titel van het onderwerp gewijzigd is? Het gaat over iemand die na zijn studie, zich in de VS wilt vestigen. Dus niet over iemand die wilt studeren in de VS?

ontopic:
Celine schreef:Even een gekke vraag stellen nu we toch in dit forum zitten: kun je ook half om half leven? zodat je het ene halfjaar in Amerika zit (woont+werkt) en dan het andere halfjaar in NL? misschien is dit wel een hele gekke vraag, maarja ik wist het antwoord niet :$
Kan wel, maar is niet zo gemakkelijk. Dit is een van de dingen die wij willen doen, maar alleen op het moment dat ik zowel mijn Amerikaans, als mijn Nederlands paspoort in bezit heb (als het goed is dus nog een jaar of 2.5). Het is eigenlijk zonder een dubbel paspoort niet mogelijk (of alleen zeer moeilijk haalbaar).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jiejie schreef:offtopic: Ik kan het over het hoofd zien, maar hoe komt het dat de titel van het onderwerp gewijzigd is? Het gaat over iemand die na zijn studie, zich in de VS wilt vestigen. Dus niet over iemand die wilt studeren in de VS?
Dat komt door mij. Er stond immers alleen maar "Help", en omdat dat weinig zegt wou ik aanvullen. Blijkbaar heb ik de bedoeling van de topicstarter fout begrepen, waarschijnlijk door mijn zeer beperkte kennis van het Nederlandse onderwijssysteem.
MicheeHarrison schreef: ik wil een opleiding gaan volgen in de richting van multimedia of ict.
(...)
wat word er allemaal precies verwacht verder?
wat moet ik precies doen om toegelaten te worden?
Interpreteerde ik dus als zijnde dat Michee die opleiding wou gaan volgen in de US. Vandaar dat ik toevoegde (Over een aantal jaar willen studeren in Amerika). Ik zal 'studeren' dus aanpassen in 'willen gaan wonen'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jiejie schreef:Kan wel, maar is niet zo gemakkelijk. Dit is een van de dingen die wij willen doen, maar alleen op het moment dat ik zowel mijn Amerikaans, als mijn Nederlands paspoort in bezit heb (als het goed is dus nog een jaar of 2.5). Het is eigenlijk zonder een dubbel paspoort niet mogelijk (of alleen zeer moeilijk haalbaar).
Als je van beide landen het paspoort hebt, dan is het een heel ander verhaal en maakt het allemaal niet meer uit. Voor wat betreft "immigrations" dan, voor de belastingdiensten van beide landen natuurlijk wel. Maar met een beetje slimme accountant in beide landen kom je dan een heel eind. :wink:
jiejie
Amerika-expert

Re: Help? (Over een aantal jaar willen gaan wonen in Amerika)

Bericht door jiejie »

Elke: Thanks voor de uitleg, ik snap hem :)

Bandido: Wat betreft belastingen, dat wordt inderdaad een leuke. Je bent als Amerikaan zijnde namelijk altijd verplicht om belasting te betalen in de VS, gelukkig kent NL wel een verdrag met de VS. Maar ach, ik ga me daar nu nog geen zorgen over maken, dat komt tegen die tijd wel aan de orde :)
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Oke nou bedankt voor het antwoorden op mijn vraag ;) gaat dus niet lukken :P oneerlijk he eigenlijk? Als je bereid bent hard te werken, en hoogopgeleid bent, dat ze zo moeilijk doen :S is dat andersom ook zo? Of kunnen Amerikanen hier net zo moeilijk binnenkomen?
Ik wilde in ieder geval via mijn school stages en evt uitwisselingen regelen naar Amerika als dit mogelijk is ;) en misschien wil ik na mijn studie nog een jaar naar de VS als au pair ;) dan kan ik natuurlijk ook verder kijken. Maar ik moet nu eerst op zn kortst die 4 jaar hbo doen.. en misschien is de situatie dan zo dat ik helemaal niet weg wil, who knows!
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Sorry ik had nog even een vraag (A) Hoe zit het met verblijfsduur in de VS? Je mag er maximaal 3 maanden blijven toch? Mijn broer zegt dat je er heel makkelijk legaal langer kunt blijven, als je bijv. even naar Mexico of Canada (wat voor jou dichterbij is) gaat, en dan weer terugkeert. Is dit echt zo makkelijk, of heb je dan het risico dat ze je pakken en jevoorgoed uit de VS zetten? Niet dat ik dit ga doen ofzo hoor, maar ik vroeg het mij gewoon even af ;) bedankt.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De computers bij immigratie zijn tegenwoordig zo bij dat ze precies kunnen zien hoe vaak je dat truukje (even de grens over en dan terug) hebt uitgehaald. Als je dat te vaak doet, heb je minstens de kans op een aantal lastige vragen en in het ergste geval word je de toegang geweigerd en mag je vijf jaar lang de VS niet in (en moet je een visum aanvragen na afloop van die vijf jaar).

Als je wettig in de VS wilt verblijven, tenminste.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jiejie schreef:Bandido: Wat betreft belastingen, dat wordt inderdaad een leuke. Je bent als Amerikaan zijnde namelijk altijd verplicht om belasting te betalen in de VS, gelukkig kent NL wel een verdrag met de VS. Maar ach, ik ga me daar nu nog geen zorgen over maken, dat komt tegen die tijd wel aan de orde :)
Ja, en NL is zo vriendelijk om over je wereldwijde inkomen belasting te heffen. Ook zoiets. Maar inderdaad is er een verdrag ter voorkoming van dubbele belastingen en er zijn nog wel wat andere trucs die accountants feilloos weten te vinden. Als je een goede hebt gevonden tenminste. Maar ik zou het niet zelf proberen te doen, het kan echt knap ingewikkeld worden en je weet ook niet alle aftrekposten die er zijn.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De VS heft overigens ook belasting over je wereldinkomen. Het enige is, dat je in beide landen mag aftrekken wat je in het andere betaald hebt. Dus geen dubbele belasting. Tenminste, dat zeggen ze.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bennogr schreef:De VS heft overigens ook belasting over je wereldinkomen. Het enige is, dat je in beide landen mag aftrekken wat je in het andere betaald hebt. Dus geen dubbele belasting. Tenminste, dat zeggen ze.
Dat klopt wel hoor :) Ik heb afgelopen nacht (sja, vrouw heeft avonddienst lol) mijn Amerikaanse belastingen afgerond (we hadden uitstel aangevraagd), en de Nederlandse belastingen (M biljet) afgelopen week geregeld. Ik heb vanwege het gemak in NL mijn belastingen betaald, en ook zo opgegeven (gemak omdat het al van mijn loon in NL afgehouden was, geen zin om op volledige teruggave te wachten en hier alvast duizenden dollars te moeten betalen).. Voor de belastingen in de VS ben ik een 'dual resident' oid en kon ik ervoor kiezen om 2008 als resident gezien te worden (omdat ik getrouwd was met een Amerikaanse, ook al was ik nog geen permanent resident in 2008), ik heb mijn belastingen opgegeven maar kon ze via formulier 2555 (uit mijn hoofd even) ook weer aftrekken in de VS. Dit heb ik gedaan via TurboTax, wat echt vrij eenvoudig was om mee te werken (die weten ook alle aftrekposten in de VS). In de VS overigens geen teruggave (logisch), in Nederland wel een flinke teruggave :D
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

jiejie schreef:In de VS overigens geen teruggave (logisch), in Nederland wel een flinke teruggave :D
Ik heb in de VS nog 84 hele dollars teruggekregen! :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
astoria
Amerika-ontdekker

Bericht door astoria »

Celine schreef:Sorry ik had nog even een vraag (A) Hoe zit het met verblijfsduur in de VS? Je mag er maximaal 3 maanden blijven toch? Mijn broer zegt dat je er heel makkelijk legaal langer kunt blijven, als je bijv. even naar Mexico of Canada (wat voor jou dichterbij is) gaat, en dan weer terugkeert. Is dit echt zo makkelijk, of heb je dan het risico dat ze je pakken en jevoorgoed uit de VS zetten? Niet dat ik dit ga doen ofzo hoor, maar ik vroeg het mij gewoon even af ;) bedankt.
In theorie zou dat kunnen, maar als je de grens naar Canada of Mexico overgaat wordt je I-94(W) alleen uit je paspoort gehaald als je kunt aantonen dat je na je verblijf in Canada/Mexico vertrekt naar een ander land dan de VS. Ik ben nog niet zo lang geleden met een vriend naar Canada geweest, hij is Nederlander en zijn I-94W werd niet ingenomen omdat hij terug zou komen naar de VS na verblijf in Canada.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer