Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Studeren/wonen in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Celine
Amerika-ontdekker

Studeren/wonen in Amerika

Bericht door Celine »

Hoi,

Ik ben nu net van de havo af. Na de zomer ga ik beginnen op het hbo. Ik wil graag na het hbo verder studeren in Amerika, en eventueel permanent blijven. Ik zou alleen niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken. Ik begrijp niet zoveel van de uitleg op internet. Van wat ik eruit begrijp is het nogal onmogelijk om je daar te vestigen.. Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt.
6foot6
Amerika-expert

Re: Studeren/wonen in Amerika

Bericht door 6foot6 »

Wat weinig antwoorden, dat komt doordat dit al vele malen behandeld is in het speciale emigratieforum, even zoeken dus.

kort ongenuanceerd:

Studeren in de US is heel duur

Permanent verblijf alleen via lottery of huwlijk
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Oh sorry. Zie het nu pas dat er zo'n forum is! Het geld om te studeren hoeft geen probleem te vormen. Ik ga een zelfstandig ondernemend beroep leren in de gezondheidszorg, dus ik wilde misschien ook een eigen praktijk oprichten daar. Wat is de beste manier om een visum aan te vragen?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Celine schreef: Ik ga een zelfstandig ondernemend beroep leren in de gezondheidszorg, dus ik wilde misschien ook een eigen praktijk oprichten daar. Wat is de beste manier om een visum aan te vragen?
Hou er dan rekening mee dat je inderdaad de opleiding in de US gedaan moet hebben omdat anders de kans groot is dat ze nederlandse papieren niet accepteren. Of je je daadwerkelijk kunt vestigen na je opleiding is een ander verhaal. Je zult toch in aanmerking moeten komen voor een visum tegen die tijd. Kijk even op het andere emigratieforum voor tips over studeren in de US.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
bentlebee
Amerika-ontdekker

Bericht door bentlebee »

Erg goed advies wat de voorgaande geeft want ik ken ook iemand die haar studie hier had afgerond als arts en toen niet meteen werk kon vinden en terug naar Nederland moest...

Bij een van onze kinderen zitten div. buitenlanders op haar College en de meeste gaan na de studie weer terug...hoe de studie aansluit in Duitsland of Nederland weet ik niet, maar zij wisten van te voren dat het niet zeker was dat ze een baan konden krijgen. Zeker in deze tijd en toen ze hier 4 jaar geleden kwamen was de economie heel anders dan nu, maar ze hebben een goede opleiding dus daar kunnen ze altijd iets mee doen.
Je moet wel opletten of je met het visum dat je aanvraagt wel een internship mag doen. Sommige doen het toch en komen er later achter dat ze hun visum regels hebben overtreden of dat ze hier zijn en niet mogen werken op campus of er buiten, wat toch belangrijk is om van te voren te weten...als je het weet dan hoeft het niet erg te zijn.
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Bedankt voor de reacties. Ik moet zoiezo hier op het hbo, ik ben pas 18. Dus dat is wel erg jong om daarheen te vertrekken. Ik dacht misschien daar een verdere opleiding te kunnen volgen (een onderopleiding van dermatholoog ofzo?) en zo daar mijn eigen draai te vinden. Ik heb sites gelezen waar studeren 30.000 per jaar kost, dat gaat het nooit worden natuurlijk. Dat is gewoon te veel geld. Maar ik heb ook gelezen 5000 dollar per jaar, en dat is een ander verhaal. Weet iemand meer van het schoolgeld af??
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Het schoolgeld hangt af of je naar een Universiteit gaat of naar een Community College. Die laatste is goedkoper. Wat hier de laatste tijd veel gebeurt is dat studenten eerst 2 jaar op een CC hun vakken doen en dan overstappen naar een Uni om kosten te besparen. Nadeel is wel dat je bij veel CC's hier in de buurt geen dorms hebt, dus dan moet je zelf een kamer en vervoer regelen.
Als buitenlandse student betaal je een hoger bedrag voor schoolgeld dan degenen die hier wonen en resident zijn. Hier is het zo dat een CC 3 tarieven hanteert. Je hebt in-state, out-of-state en international-student tuition. HIER vind je een schema van het CC waar ik ben geweest. Om als student op een F-1 visum te mogen studeren moet je minimaal 12 credits per semester nemen, wat dus neerkomt op een tuition van $1620. Tel daarbij je boeken en verplichte verzekering op, dan zit je aan een kleine $2000 per semester aan studiekosten. Daarnaast komen nog kosten voor levensonderhoud (eten/drinken/wonen/vervoer).
Kijk je naar een Uni hier in de buurt (ik heb er gewoon willekeurig 1 uitgekozen) dan staan HIER de tuition and fees voor deze Uni. Zoals je ziet gaat het dan al over hele andere bedragen. Zelfs als je de room and board voor de vergelijking buiten beschouwing zou laten.

Om voor jezelf een goed beeld te krijgen zul je dus eerst moeten weten waar je wilt gaan studeren en aan welke opleiding. Er is dan makkelijk online te vinden wat de kosten zijn. Als internationaal student is het moeilijk om aan beurzen te komen en je mag op je visum alleen on-campus werken en niet meer dan 20 uur per week.

Als het echt onmogelijk was voor internationale studenten dan zouden er niet zoveel zijn, dus op de een of andere manier zal er best een manier zijn om hier te kunnen studeren. Het zal alleen veel regelwerk zijn en uitzoekwerk om datgene te vinden wat bij jouw wensen en financiën past.
Succes!
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

^ bedankt voor je reactie! Ik ga in NL hbo huidtherapie studeren. Dat is over huidproblemen op hbo niveau. Als ik dit leuk vind (en dus helemaal heb afgemaakt) wil ik graag hier een vervolgopleiding over doen. Ik weet alleen niet bij wat voor school je dan terecht komt?
Studeren zou ik graag doen in Florida, New York of Californie. Maar ik heb niet echt sterk een voorkeur ofzo. Daar studeren lijkt me al super ;) Een schooljaar bestaat uit 3 semesters toch? Dus dan ben je ongeveer 6000 dollar kwijt per schooljaar? En dan nog eten enz. erbji? Dat wordt dan ook best duur, omdat eten natuurlijk veel kost. Maar inderdaad, er studeren veel buitenlanders. En het lijkt me sterk dat die allemaal loaded zijn..
bentlebee
Amerika-ontdekker

Bericht door bentlebee »

Hou er rekening mee dat NY and California veel duurder zijn om te wonen dan Florida.

Als een atleet bent of iets heel speciaals kan dan heb je kans dat je een scholarship kan krijgen als buitenlandse student. Wel heb ik al gehoord dat sommige scholen weer meer Amerikaanse studenten/atleten willen omdat sommige teams (speciaal tennis teams) soms uit alleen maar buitenlanders bestond. Ook is hier vanwege de economy de scholarships minder geworden en willen er meer mensen studeren.

Ik ken vele studenten die het hier erg naar hun zin hebben of hebben gehad. :)
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Celine schreef: Een schooljaar bestaat uit 3 semesters toch?
Ja, fall, spring en summer. Als F-1 student ben je echter niet verplicht in het summer semester naar school te gaan, dus je moet alleen in de fall en spring 12 credits maken. Dat betekent dat je in de zomer wèl lessen kunt volgen, zodat je studietijd korter wordt of je kunt een baantje op de campus zoeken voor 20 uur en er dan nog 1-2 vakken bij nemen. Ik deed in de zomer vaak online classes.
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Ik had gehoord van een meisje uit een ander forum dat studeren in de VS helemaal niet duur is als je het via je hogeschool regelt. Zij zegt dit:

''Je kunt het beter niet doen via ef of met andere organisaties.

Ik ga in september naar spanje om te studeren en het kost me bijna niks. Ik ga via school. Nadeel is wel dat je dan pas in het 3e jaar (hogeschool) ofzo erheen kunt. Maargoed je bespaart wel enorm veel geld omdat je niet het collegegeld hoeft te betalen. Je betaalt dat gewoon aan de school waar je ingeschreven staat en die betaalt het vervolgens aan de school in Amerika

Je hoeft dan alleen de reis te betalen, je krijgt uitwonende ibgroep en vergoeding ov kaart. Mensen bij ons op school krijgen ook van school een bedrag mee per maand(200 euro)''

Klopt dit of niet??
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Alleen als je met je eigen hogeschool een uitwisseling kunt regelen is t goed te betalen ja
Ik heb in mijn 2e jaar HBO een semester in Ohio gestudeerd, en bleef dus in Nederland collegegeld betalen ipv in Amerika
Moest wel kamer betalen uiteraard en boeken maar dus geen lesgeld en dat scheelt bakken met geld.
Toch was ik voor die 2 maanden toen ook al 3000 euro kwijt aan kosten dus als jij denkt dat je voor 6000 euro kunt studeren een heel jaar verkijk je je echt heel erg op de werkelijkheid.
Bovendien is een uitwisseling van tijdelijk karakter: je kunt dus niet een volledige studie op uitwisselingsbasis met je HBO gaan doen. Hooguit een paar semesters of een jaar.

En de ene opleiding is de andere niet.
Je kunt wel lekker goedkoop een community college opzoeken maar als de studie daar van mindere kwaliteit is of niet goed aangeschreven staat (zou je moeten uitzoeken) schiet je nog niks op.
Ik zou zo op 20.000 dollar per jaar rekenen (inclusief eten, woning en andere kosten) en op 40.000 tot 50.000 dollar als je echt aan en universiteit gaat studeren.

Amerika binnenkomen doe je niet zomaar even, hou daar rekening mee. Ook niet als je daar een studie gevolgd hebt...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

40.000 dollar is bij een goede universiteit al gauw het collegegeld voor een jaar, eten, wonen, boeken komen daar nog bij!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Pff.. wat oneerlijk eigenlijk zeg :( Ik snap best dat in Amerika niet zomaar iedereen willen hebben, maar als je wilt studeren ofzo snap ik het niet :( En als je hoogopgeleid bent, snap ik het probleem ook niet zo.. Maarja that's life.
En hoe zit het dan met een eigen kliniek opstarten in Amerika? Stel ik zou dat later willen (ik weet zeker dat ze in Amerika ook heel veel huidtherapeuten hebben) krijg je dan snel een visum? Of niet? Mijn vader zei namelijk als je 150.000 dollar investeert dat je dan daar mag werken/wonen. Maar dit is schijnbaar nogal kort door de bocht?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bedenk dan dat jouw papieren moeten voldoen aan de hier geldende normen. Je kunt in Nederland advocaat zijn bijv. maar daar heb je hier niks aan als je je bar niet hebt gehaald voor een bepaalde staat. Een vriendin van mij was in Nederland visagiste en heeft hier toch echt weer opnieuw een studie moeten doen om haar papieren en vereisten hier te krijgen. Met "zomaar" een smak geld kom je er ook niet altijd helaas...
Belg_in_SoCal
Amerika-ontdekker

Bericht door Belg_in_SoCal »

Even een ander perspectief op de kosten...

Voor community college in CA moet je laten zien dat je een bedrag van ongeveer $15,000 beschikbaar hebt voor je een I20 krijgt. (en met die I20 kan je dan een studentenvisum aanvragen)

Voor het California State University systeem loopt dat bedrag op tot $28,000.

Deze bedragen zijn opgelegd door de school, en zijn gebaseerd op de typische studiekosten and leefkosten per jaar.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Celine schreef:Pff.. wat oneerlijk eigenlijk zeg :( Ik snap best dat in Amerika niet zomaar iedereen willen hebben, maar als je wilt studeren ofzo snap ik het niet :(
Het probleem zit 'm erin dat er 2 tarieven gehanteerd worden, en van jou, als non-local, zal het hoge tarief verlangd worden.

Gr., Flipje
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Ik vind het wel begrijpelijk. Internationale studenten betalen geen belasting in de US, dus hebben ook geen recht op een gereduceerd tarief. Ik vraag me af hoe moeilijk het is voor een Amerikaan om in Nederland te studeren en wat je dan aan schoolgeld kwijt bent. Misschien geen $40.000 per jaar, maar toch nog altijd een aanzienlijk bedrag neem ik aan.En zij hebben ook geen recht op stufi.
Celine
Amerika-ontdekker

Bericht door Celine »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben bang dat het dan al met al nogal lastig gaat worden! Want ik wil niet zoveel geld uitgeven aan een studie.. dan ben ik te lang bezig met terugbetalen! Hoe zijn jullie eigenlijk Amerika binnegekomen? (voor degenen die er wonen)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer