Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Aparte situatie & voorstellen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
bionda
Amerika-newbie

Aparte situatie & voorstellen

Bericht door bionda »

Hallo,

Mijn verhaal en vraag is tevens mijn voorstellen :wink: het komt allemaal op hetzelfde neer denk ik, het is wie ik ben.
Ik ben 45 jaar met Nederlandse nationiteit, ooit getrouwd geweest met een Amerikaans militair en daar 3 kinderen mee gekregen. Na 12 jaar gescheiden ben ik met 2 van de 3 kinderen teruggegaan naar Nederland. Mijn dochter is bij haar vader gebleven.

Situatie nu: opnieuw getrouwd, met een Nederlander. Beide jongens wonen nog bij mij, dochter woont nog steeds in Amerika. Inmiddels zijn de jongens 22 en 17. Mijn dochter is 19 jaar en woont inmiddels op zichzelf. Alledrie hebben ze dual nationality en alledrie hebben ze een SSN.

Nu willen mijn huidige man, mijn 2 zoons en ik, naar Amerika emigreren om dichterbij mijn dochter en hun zus te gaan wonen. Ik heb ook een SSN.

Heeft iemand een dergelijke situatie meegemaakt? Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken? Waar moeten we beginnen?

Ik heb hier al veel gelezen, veel geleerd, maar ben zelf nog niets tegengekomen wat op onze situatie van toepassing is, dus alle hulp is welkom. Verder wil ik iedereen mega veel succes toewensen in dit dolhof van bureaucratie!

M.vr.gr.,

Annabelle
DixieChick
Amerika-expert

Re: Aparte situatie & voorstellen

Bericht door DixieChick »

Hoi!

Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met dit soort situaties, maar volgens mij zouden jouw Amerikaanse kinderen jou kunnen "sponsoren" om naar de VS te komen. Net zoals een Amerikaan een echtgenoot naar de VS kan halen (mits de Amerikaan en de buitenlandse echtgenoot aan een serie eisen, zoals inkomen, voldoet), kan een Amerikaan ook een ouder, of broers en/of zussen naar de VS halen. Volgens mij dan in ieder geval. Ik weet alleen niet of je kind 21 of 18 moet zijn.
Heb je al eens op de USCIS website gekeken?

Weet iemand hier meer over?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Hier heb je misschien wel wat aan: http://www.uscis.gov/files/article/A1eng.pdf

Het is zo dat je kind 21 jaar of ouder moet zijn als die je naar de VS wilt halen. Je zou dus een aantal jaar moeten wachten om het immigratie proces te kunnen starten. Je zoon van 22 zou het nu ook kunnen opstarten, maar ik geloof (ben daar echter niet zeker van) dat hij dan wel in de VS moet wonen en een baan moeten hebben en dergelijke. Hij zou dus vooruit moeten gaan. Of je dan eerder klaar bent of niet dan wanneer je het via je dochter doet, dat weet ik niet.

Overigens is het volgens mij zo dat wanneer je huidige man, niet de vader is van je dochter, dat zij die niet kan sponsoren om naar de VS te komen. Je man zou dan achter moeten blijven totdat jij eenmaal goed en wel in de VS zit, waarna je voor hem een visum kunt aanvragen. Dit kan echter wel een aantal jaar duren voordat jullie dan weer bij elkaar zijn.

Ik ben er niet 100% zeker van maar ik geloof dat het zo ongeveer in elkaar steekt.
sjoerd
Amerika-ontdekker

Bericht door sjoerd »

Annabella heeft toch een ssn, betekent dat niet dat zij een visum moet hebben?
Sjoerd
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

sjoerd schreef:Annabella heeft toch een ssn, betekent dat niet dat zij een visum moet hebben?
Een Social Security Number zegt natuurlijk niets over iemands status, ze zal in dat geval toch de normale route moeten bewandelen. Een SSN kun je bv om veel verschillende redenen krijgen en als je er eentje krijgt, heb je dat nummer voor de rest van je leven.. je kan een SSN krijgen wanneer je alleen tijdelijk in de VS werkt, om maar wat te noemen. Het hebben van een SSN geeft je niet het recht om je permanent in de VS te vestigen (of zelfs tijdelijk te verblijven).
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Inderdaad..ik heb al jaaaren een SSN, dat nog een overblijfsel was van toen ik hier studeerde. Had niks te maken met mijn visum-status, ook al was het toen ik hier weer heen kwam, heel makkelijk om een nieuwe kaart aan te vragen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
sjoerd
Amerika-ontdekker

Bericht door sjoerd »

ow oke dat wist ik niet, ik dacht altijd dat je ssn na het vervallen van een visum of een reden om een ssn te hebben ook verviel, maar is dus niet zo, weer wat bij geleerd :)
Sjoerd
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nee je houd je SSN, ook omdat je voor ieder kwartaal dat je gewerkt hebt in de US en boven een bep. bedrag verdiende, een punt verdient.
Op basis van het aantal punten kun je aanspraak maken op een uitkering voor je oude dag (voor volledige rechten moet je 40 punten hebben).
Ook las ik enige tijd geleden iets over de mogelijkheid rechten op AOW en op SS/USA in te wisselen van het ene naar het andere systeem ?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet, en ben eventjes te lui om dat precies na te zoeken, kun je met een Nederlandse achtergrond wat sneller aanspraak maken op social security als je dat nodig mocht hebben (er staat me iets bij van zes ipv tien jaar). Er is daar een officieel verdrag voor. Misschien zoeken op de site van social security in de VS of de Sociale Verzekeringsbank in Nederland.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer