Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
X-Fire - MTV Networks Job offer?
-
mindhunter
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
X-Fire - MTV Networks Job offer?
Hey allemaal,
Aangezien ik meedoe met de DV 2010 was ik al een beetje aan het rondkijken voor een passende baan. Maar nu is het zo dat een bedrijf na een aantal gesprekken mij een baan aangeboden heeft als: "Senior Software Engineer". Lijkt allemaal erg mooi omdat je dan een visum aan kan vragen op basis van werk, MAAR hoe zit dat dan met het bewijzen dat er geen Amerikaan geschikt is voor die baan? En hoelang (als het al kan) duurt het voordat je een Greencard kan aanvragen op het werk visum?
Ik zit zelf erg te hopen dat ik in 2010 een gelukkige winnaar word, maar die kans is erg klein heb ik zo gelezen.
Mvg,
Mindhunter
Aangezien ik meedoe met de DV 2010 was ik al een beetje aan het rondkijken voor een passende baan. Maar nu is het zo dat een bedrijf na een aantal gesprekken mij een baan aangeboden heeft als: "Senior Software Engineer". Lijkt allemaal erg mooi omdat je dan een visum aan kan vragen op basis van werk, MAAR hoe zit dat dan met het bewijzen dat er geen Amerikaan geschikt is voor die baan? En hoelang (als het al kan) duurt het voordat je een Greencard kan aanvragen op het werk visum?
Ik zit zelf erg te hopen dat ik in 2010 een gelukkige winnaar word, maar die kans is erg klein heb ik zo gelezen.
Mvg,
Mindhunter
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Re: X-Fire - MTV Networks Job offer?
In de beroepsgroep die je noemt is het geijkte visum het "H1B." Technisch gesproken moet er inderdaad geen Amerikaan beschikbaar zijn, maar daar is zo ontzettend makkelijk onderuit te komen, dat dat feitelijk niet uitmaakt: b.v. op H1B mag je de "beste" kandidaat aannemen en het bedrijf "toont dat aan" b.v. d.m.v. salaris. Voor de groene kaart ligt dat echter anders: daarvoor moet je aantonen dat er geen minimaal geschikte kandidaat voor het werk beschikbaar is, i.e. een veel lastigere propositie. Aantonen gebeurt door een zeer specifieke procedure, uitgezet door DOL, d.m.v. ouderwetse krantenadvertenties. Als er dan niemand die aan de minimale eisen voldoet komt solliciteren, dan is dat het "bewijs."
Probleem is wel dat als je voor een H1B wilt gaan, je nu het proces in gang moet zetten, om de aanvraag per 1 april 2009 gereed te hebben en die in te kunnen dienen, om zo op 1 oktober 2009 te starten met je baan, vermits je geluk hebt en wordt ingeloot (aantal deelnemers nog niet zeker, maar reken 1 op 3).
Tijdsduur GC ... Op de eerste plaats moet de aangenomen positie permanent zijn. Is het dat? Als niet dan daar eerst op wachten. Dan de labor certification (bewijzen dat er geen minimale kandidaat is), wat op het moment lang duurt (denk ruwweg een half jaar als er geen audit komt, 1.5 jaar als wel). Dan papierwerk, immigratie en statuswijziging, nog een goed 7-10 maanden. Het probleem (en daarmee de tijdsduur) voor de meesten zit echter in dat eerste: die permanente positie en dan de kosten van de GC voor de werkgever.
Kans op DV loterij te winnen is, afhankelijk van wie je gelooft, 1-3%.
Gr., Flipje
Probleem is wel dat als je voor een H1B wilt gaan, je nu het proces in gang moet zetten, om de aanvraag per 1 april 2009 gereed te hebben en die in te kunnen dienen, om zo op 1 oktober 2009 te starten met je baan, vermits je geluk hebt en wordt ingeloot (aantal deelnemers nog niet zeker, maar reken 1 op 3).
Tijdsduur GC ... Op de eerste plaats moet de aangenomen positie permanent zijn. Is het dat? Als niet dan daar eerst op wachten. Dan de labor certification (bewijzen dat er geen minimale kandidaat is), wat op het moment lang duurt (denk ruwweg een half jaar als er geen audit komt, 1.5 jaar als wel). Dan papierwerk, immigratie en statuswijziging, nog een goed 7-10 maanden. Het probleem (en daarmee de tijdsduur) voor de meesten zit echter in dat eerste: die permanente positie en dan de kosten van de GC voor de werkgever.
Kans op DV loterij te winnen is, afhankelijk van wie je gelooft, 1-3%.
Gr., Flipje
-
mindhunter
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Hey flipje,
hardstikke bedankt voor al je informatie.
Deze baan stond al een tijdje open omdat ze geen geschikte candidaat konden vinden. Toen ik hierop werd gewezen door een medeprogrammeur die al 2 jaar in de states werkt heb ik het maar geprobeerd. X-fire regelt het H1B visum, of in iedergeval dat hebben ze me verteld. Maar, ik wil daar uiteindelijk gaan wonen... Dus ookal kies ik over 10 jaar om bij deze baas weg te gaan, ik wil daar kunnen blijven.
Ik heb me laten vertellen dat je dan een greencard nodig hebt. Is het dus een probleem dat ik meedoe met de lotery terwijl ik al in de states verblijf met een H1B visum? Tevens, ik hoop natuurlijk gewoon dat ik daar de ware vind en dat ik niet gehaast het huwelijk in moet treden omdat ik anders misschien het land uitgezet word.
Allemaal vragen die ik heb
Mvg,
Mind
hardstikke bedankt voor al je informatie.
Deze baan stond al een tijdje open omdat ze geen geschikte candidaat konden vinden. Toen ik hierop werd gewezen door een medeprogrammeur die al 2 jaar in de states werkt heb ik het maar geprobeerd. X-fire regelt het H1B visum, of in iedergeval dat hebben ze me verteld. Maar, ik wil daar uiteindelijk gaan wonen... Dus ookal kies ik over 10 jaar om bij deze baas weg te gaan, ik wil daar kunnen blijven.
Ik heb me laten vertellen dat je dan een greencard nodig hebt. Is het dus een probleem dat ik meedoe met de lotery terwijl ik al in de states verblijf met een H1B visum? Tevens, ik hoop natuurlijk gewoon dat ik daar de ware vind en dat ik niet gehaast het huwelijk in moet treden omdat ik anders misschien het land uitgezet word.
Allemaal vragen die ik heb
Mvg,
Mind
Ja dat is mogelijk. Ik geloof dat je dan een "change of status" kunt aanvragenmindhunter schreef: Is het dus een probleem dat ik meedoe met de lotery terwijl ik al in de states verblijf met een H1B visum?
Mind
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op een H1B kan je in principe maximaal 6 jaar in de VS blijven. Daarna is het visum afgelopen dus moet je ofwel een ander visum bemachtigen (andere werkgever?) of een Green Card.
Veel werkgevers zijn er niet happig op om snel voor een green card te gaan, omdat zij ook weten dat jij vrij bent om te solliciteren eenmaal je die kaart hebt (terwijl je met een H-visum aan die ene werkgever gebonden blijft).
Veel werkgevers zijn er niet happig op om snel voor een green card te gaan, omdat zij ook weten dat jij vrij bent om te solliciteren eenmaal je die kaart hebt (terwijl je met een H-visum aan die ene werkgever gebonden blijft).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Een H1B is een "dual intent" visum. Dit betekent dat het toegestaan is om, terwijl je op dat visum in de VS bent, een groene kaart aan te vragen. Dit is niet voor alle visa zo, maar voor H1 (en L1) dus wel. Je kunt dus zonder problemen meedoen aan de loterij of aan via je werk of huwelijk een groene kaart aanvraag opstarten.mindhunter schreef:Ik heb me laten vertellen dat je dan een greencard nodig hebt. Is het dus een probleem dat ik meedoe met de lotery terwijl ik al in de states verblijf met een H1B visum?
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Andere werkgever helpt niet: de 6 jaar is persoonsgebonden. Wel is het zo dat USCIS tegenwoordig 6 jaar verblijf telt, dus tijd doorgebracht in het buitenland kun je eraan plakken (in principe alleen reizen voor werk, maar zo ver ik weet wordt er over vakanties niet moeilijk gedaan).kastelke schreef:Op een H1B kan je in principe maximaal 6 jaar in de VS blijven. Daarna is het visum afgelopen dus moet je ofwel een ander visum bemachtigen (andere werkgever?) of een Green Card.
Als je tijdig de GC aanvraag start (ten minste de labor certification), dwz. 365 dagen voor het verloop van de laatste dag van de 6 jaar, dan kun je 1-jarige verlengingen aanvragen totdat het balletje rond is (er zijn ook 3-jarige verlengen mogelijk, later in het process, maar niet voor NL-ers in master of hoger categorie).
Gr., Flipje