Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Initial Interview................. check

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ingmar
Amerikafan

Initial Interview................. check

Bericht door Ingmar »

He hallo allemaal,

Vandaag moesten ik en mijn vrouw op komen dagen voor ons "initial interview". Ik moet eerlijk toegeven, een klein beetje zenuwachtig was ik wel.
We moesten er om 11.30 uur zijn. Ik werd door mijn vrouw op mijn werk opgehaald, en wonder boven wonder wisten we het gelukkig NET op tijd te halen, er was meer zoekwerk dan Mapquest ons in eerste instantie deed geloven. We waren dus op tijd aanwezig, maar natuurlijk duurde het even voordat we aan de beurt waren (ook al was de dropbox waar mijn interview-papiertje in moest verder helemaal leeg). Rond een uurtje of 12 waren we aan de beurt.

Ik was voorbereid op een groot aantal vragen waarbij de ondervrager je het gevoel zou geven dat je de grootste crimineel van de wereld bent, maar het tegendeel was het geval. Eerst moesten we beide blijven staan, ons rechterhandje in de lucht gooien, en de eed afleggen dat we netjes de waarheid zouden vertellen.
Hij stelde wat basisvragen over de informatie in de papieren, om te kijken of die info juist was natuurlijk. Een paar kleine vraagjes over hoe we elkaar hebben leren kennen, in hoeverre we elkaar in het echte leven hadden gezien en dergelijke. Daarna werd dit allemaal bevestigd met behulp van de foto's die we bij hadden, en dat was het eigenlijk. Het feit dat we op dit moment zwanger zijn, en een sonagram bijhadden waarop dat bevestigd werd, heeft misschien ook bijgedragen aan deze snelle afhandeling natuurlijk.
Een erg snelle afhandeling dus. Hij vertelde ons dat het allemaal in orde was, dat ik binnen nu en een maand mijn kaart zou hebben, dat deze 3 jaar geldig was en dat ik tijdig voor een I-751 moet zorgen (90 dagen voordat de 3-jaarstermijn voorbij is). Over 3 jaar zou ik "citizenship" aan kunnen vragen als ik dat zou willen.
Daar komt ook nog eens bij dat we (hopelijk) morgen onze andere auto op kunnen halen, en dat ik erg recent een nieuwe en betere baan ben begonnen.

Kortom........ een erg goede week voor me :beerchug: :dance: :D :dance:
Before "was", "was" was, "was" was "is".
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Initial Interview................. check

Bericht door Petra/VS »

Gefeliciteerd op alle fronten! Ik herinner me de zenuwen nog vele jaren later en bij ons deden ze wel vervelend, al woonden we al anderhalf jaar samen. Maar daar staan ze hier in DC bekend om.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Erg toch he, dat mensen zich altijd wat nerveus maken voor dergelijke dingen die dan achteraf meestal toch wel meevallen... Maar er hangt dan ook zoveel vanaf!
Proficiat voor jullie!
En veel succes met de zwangerschap!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Gefeliciteerd!! :D
BBX
Amerikafan

Bericht door BBX »

Van harte en veel sterkte met de zwangerschap ^_^
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Gefeliciteerd hoor! Harstikke goed!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petr@B
Amerikafan

Bericht door Petr@B »

Die heb je binnen: van harte gefeliciteerd!
Vanaf nu dus dubbel genieten van de zwangerschap!
september 2005: California & Nevada (met camper)
mei 2007: Florida
oktober 2007: New York
julie/augustus 2012: California, Arizona, Utah en Nevada

http://letsgousa.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://letsgoflorida.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Hallo,

Mijn Perminent Resident Card is gisteren binnen gekomen per post........ YES !!!!!!
Wel een klein vraagje. Betekend dit nu dat ik op deze kaart ook naar Nederland kan reizen, en dan zonder problemen terug naar de US kan? Of moet ik nog steeds andere paperassen daarvoor aanvragen? Niet dat we op korte termijn op visite bij de familie in NL willen gaan, maar ik vroeg het me gewoon af.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Met die kaart en je Nederlandse paspoort kun je zonder problemen reizen. Bij terugkomst in de VS mag je zelfs door de kortere rij gaan, samen met de 'echte' Amerikanen en andere groene kaart houders.

De enige vraag die je zult krijgen is hoe lang je bent weggeweest. Zolang dat niet al te dicht in de buurt komt van zes maanden, zul je geen enkel probleem hebben. Men wil namelijk niet dat je meer dan de helft van je tijd buiten de VS verblijft. Immers, in dat geval heb je een groene kaart niet echt nodig.

En je weet toch dat als je Amerikaan wilt/kunt worden en getrouwd bent met een Amerikaan(se) dat je dan Nederlander kunt blijven. En je eventuele kinderen ook. Vraag zo snel mogelijk een Nederlands paspoort voor ze aan. Als ze dat paspoort vernieuwen de eerste keer nadat ze 18 zijn geworden, moet jij kunnen aantonen dat je Nederlander bent/was op die verjaardag. Daarna kunnen ze dat Nederlandse paspoort houden als ze het maar steeds op tijd verlengen.

Altijd handig. Mijn zoon (in de VS geboren) zegt dat als McCain wint, hij dan een post-graduate cursus gaat volgen aan de Universiteit van Amsterdam!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Je zoon zou er verstandiger aan doen om een studie te kiezen die goed is voor zijn toekomst, in plaats van zich te laten leiden door wie er in het Witte Huis achter de stagaires aanzit.

GC en paspoort zijn inderdaad voldoende voor terugkeer. Volgens het CBP handboek (zelf moet ik de grens nog over op mijn kersverse GC) moet de immigratie-officier uitvissen of je nog altijd voldoet aan de voorwaarden waaronder de GC verkregen was, om te zien of er geen sprake is geweest van fraude: b.v. (afhankelijk van de gelopen procedure) ben je nog getrouwd met die Amerikaan(se), werk je nog voor die werkgever, ben je nog werkzaam in dat veld, etc. En als niet, waarom dan niet?

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bennogr schreef:Altijd handig. Mijn zoon (in de VS geboren) zegt dat als McCain wint, hij dan een post-graduate cursus gaat volgen aan de Universiteit van Amsterdam!
Hoe komt het dat hij zijn keuze hier van af laat hangen?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Omdat hij door verstandige ouders is opgevoed en gelukkig niet heeft besloten ons te pesten door Republikein te worden.

Onze zoon werkt al ruim twee jaar (en is onlangs geaccepteerd door American Express voor zijn eigen kaart, dat zit wel goed dus). Als hij een master's wil halen, zou hij daar binnen niet al te lange tijd mee moeten beginnen.

En McCain is een even goede reden als alle andere om een jaartje of wat naar Amsterdam/Europa te gaan en dat Nederlandse paspoort te gebruiken.

PS. Ik heb een 25 jaar een groene kaart gehad en mij is nooit meer gevraagd dan hoe lang ik was weggeweest. Plus ze halen die kaart natuurlijk even door de scanner om te kijken of er niets mis mee is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

FlipjeBTiel schreef:Volgens het CBP handboek (zelf moet ik de grens nog over op mijn kersverse GC) moet de immigratie-officier uitvissen of je nog altijd voldoet aan de voorwaarden waaronder de GC verkregen was, om te zien of er geen sprake is geweest van fraude: b.v. (afhankelijk van de gelopen procedure) ben je nog getrouwd met die Amerikaan(se), werk je nog voor die werkgever, ben je nog werkzaam in dat veld, etc. En als niet, waarom dan niet?
Nog nooit iets van gemerkt hoor. Ook als ik zonder manlief reis. Het enige dat ze vragen is hoe lang je weg bent geweest, en dan krijg ik meestal een gezellig praatje over hoe het was om terug te zijn in Nederland, waar in Georgia ik woon, en of ik Amerika niet "enorm" mis als ik weg ben (dat was de laatste keer met een lolbroek in Newark).
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik ook niet; sterker nog, meestal (zeker als ik bv in JFK binnenkom) zegt men op zijn "New Yorks" gewoon helemaal niks. Ooit is me gevraagd wat ik deed qua werk en dat was het dan. Dat was nogal een verademing na al die keren dat ik op een VWP binnenkwam en het altijd weer een verrassing was hoe lang het gesprek nou weer zou duren.
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Gaat om dit stukje van de CBP handleiding:
An LPR who no longer has the qualifying marital or employment relationship upon which his or her immigration was originally based may be inadmissible based on fraud. The classification code on the Form I-551 will permit you to determine the basis for original admission in order to ask appropriate questions. A table of immigrant categories is included in Appendix 13-1 of this manual.
Voor huwelijk verloopt mogelijke fraude igv. scheiding na 2 jaar (dus na 25 heb je er zeker geen last van), voor werk igv. wisseling van baan na een half jaar (algemeen gebruik; er is geen wet die dat zegt), voor DVL winnaars gaat het a priori niet op.
DixieChick schreef:krijg ik meestal een gezellig praatje over hoe het was om terug te zijn in Nederland, waar in Georgia ik woon, en of ik Amerika niet "enorm" mis als ik weg ben
In een vlaag van paranoia heb ik zo wel een idee wat de werkelijke redenen van die vragen zijn. :)

Affijn, ga het over een kleine week zelf uitvinden.

Gr., Flipje
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Bennogr schreef:Met die kaart en je Nederlandse paspoort kun je zonder problemen reizen. Bij terugkomst in de VS mag je zelfs door de kortere rij gaan, samen met de 'echte' Amerikanen en andere groene kaart houders.

De enige vraag die je zult krijgen is hoe lang je bent weggeweest. Zolang dat niet al te dicht in de buurt komt van zes maanden, zul je geen enkel probleem hebben. Men wil namelijk niet dat je meer dan de helft van je tijd buiten de VS verblijft. Immers, in dat geval heb je een groene kaart niet echt nodig.

En je weet toch dat als je Amerikaan wilt/kunt worden en getrouwd bent met een Amerikaan(se) dat je dan Nederlander kunt blijven. En je eventuele kinderen ook. Vraag zo snel mogelijk een Nederlands paspoort voor ze aan. Als ze dat paspoort vernieuwen de eerste keer nadat ze 18 zijn geworden, moet jij kunnen aantonen dat je Nederlander bent/was op die verjaardag. Daarna kunnen ze dat Nederlandse paspoort houden als ze het maar steeds op tijd verlengen.

Altijd handig. Mijn zoon (in de VS geboren) zegt dat als McCain wint, hij dan een post-graduate cursus gaat volgen aan de Universiteit van Amsterdam!

Ok, op did moment zijn we zwanger, de uitrekendatum is 25 maart 2009. Waar zou ik dan zo'n NL paspoort voor de kleine aan moeten vragen?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Consulaat of ambassade, whatever dichtsbij is: http://www.netherlands-embassy.org/dutchmissions.asp. Je moet voor het eerste paspoort allebei tekenen of voor de andere een notariele akte meenemen. Ik heb alleen de procedure nog maar doorgekeken, ben er nog niet aan begonnen: voor de pasfoto (NLse paspoortpasfoto-eisen zijn bezopen) is het het makkelijkste als ons ukkie zelfstandig rechtop kan zitten, en dat kan ze nog niet.

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

FlipjeBTiel schreef:voor de pasfoto (NLse paspoortpasfoto-eisen zijn bezopen) is het het makkelijkste als ons ukkie zelfstandig rechtop kan zitten, en dat kan ze nog niet.

Gr., Flipje
Ehm..ja, hoe hebben andere mensen dat gedaan? Ik bedoel, wij hebben hier in de buurt geen fotografen die een Nederlandse foto kunnen maken (denk ik). Kindje mee naar Nederland, en daar de foto laten maken?
Southern Tales
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

In Atlanta zit een fotograaf die foto's kan maken volgens het Nederlandse model. Deze wordt ook aangeraden door het Nederlandse consulaat in ATL, en is ongeveer 10 minuutjes verwijderd van het consulaat. Ik heb er zelf ook foto's laten maken toen ik mijn paspoort moest verlengen. Fotograaf is een Afrikaan; hele aardige man.
Adres:
Advanced Photo & Imaging
135 Cliftwood Drive NE
Atlanta, GA 30328
FlipjeBTiel
Amerika-expert

DixieChick schreef:Ehm..ja, hoe hebben andere mensen dat gedaan? Ik bedoel, wij hebben hier in de buurt geen fotografen die een Nederlandse foto kunnen maken (denk ik). Kindje mee naar Nederland, en daar de foto laten maken?
Weet ik niet ... ook het HC in San Mateo heeft een mannetje waar ze eenieder naar toe sturen. En in NL gaat het ook niet altijd goed: de foto-eisen specificeren zowel boven- en ondergrens voor hoogte als voor breedte van het gezicht op de foto. In het geval dat je hoofd, gezet op de bovengrens, te lang is vergeleken met de breedte (of equivalent, gezet op de ondergrens, te smal is vergeleken met de lengte), dan kun je dus geen gelijkende pasfoto maken, ook niet in NL.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer