Emigreren naar Florida

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Thierny
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:55

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Thierny »

Oja! PS: ik vraag me ook af hoe groot de kunst in Florida is. Ik heb alleen gezien in Miami, Orlando en Ft Lauderdale dat er best wat winkeltjes zijn met leuke schilderijtjes. Leeft dat in heel Florida? Het lijkt namelijk of veel leuke huisjes zijn ingericht met leuke prentjes. Ik maak zelf Caribische schilderijtjes, gewoon lief en warm met mooie kleuren...Ene keer een portret van een kindje, andere keer een strandtafereeltje. Hier verkoopt het leuk, maar dat is misschien omdat we het hier niet zien!! Meer regen en grijze gebouwen in plaats van een roze landhuis :D. Zijn er net zoals in NL ook hobby-winkeltjes waar ze doeken (canvas) en schilderspullen (kwasten/verf) verkopen?
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Petra/VS »

Thierny, ik denk, dat jouw vragen heel moeilijk te beantwoorden zijn. Je geeft het al aan, alles hangt af van waar en wat en hoe. Kun je ieder Nederlands bedrijf over een kam scheren? Lijkt me niet. Hetzelfde geldt voor Florida. De staat is veel groter dan Nederland en heel anders. Als je wilt emigreren (en ik spreek uit ervaring) zul je heel flexibel moeten zijn. Anderen kunnen je niet van tevoren vertellen hoe het zal zijn, want jouw ervaring zal anders zijn. Als je ook maar enige bedenking hebt, doe het niet! Wil je heel graag, ga er dan voor. Al jouw vragen zullen hier niet beantwoord worden, want ieders ervaring is anders. Je wilt ervoor gaan, of je twijfelt nog veel en doet het dan niet. Ik was jong toen ik emigreerde en heb een bewuste keuze gemaakt en er, ondanks tegenslagen, nooit spijt van gehad.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
zaandra
Amerikafan
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:44
Locatie: Apollo Beach,FL
Contacteer:

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door zaandra »

Hallo,
(Had hier al een antwoord getypt maar blijkbaar ben ik het kwijtgespeeld :shock: )
Dus...2de poging: In St. - Petersburg en Sarasota heb ik kleine winkeltjes met allerlei snuisterijen en kunstwerkjes gezien. In grotere steden vind je veel kunstgallerijen.
Wat interessant voor jou is misschie, zijn de vele "Art Festivals" die ze hier over de hele staat organiseren. Je kan een aanvraag indienen voor een stand op zo'n festival en daar je werken tentoon stellen en met wat geluk ook verkopen;-)
Verfbenodigdheden vind je in winkels zoals oa Pearl, wij halen er onze klei en glazuur. Kleine winkeltjes zoals in Nederland/ Belgie, vind je hier niet zoveel en vaak moet je een eindje rijden voor zo'n winkels maar het is dan ook wel de moeite als je het aanbod ziet!

Eens je beslist hebt over hoe wat en waar dan kan je concreter op zoek gaan naar winkels en dergelijke.
Groetjes,
San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Dan
Amerikakenner
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 okt 2005, 23:30
Locatie: omgeving Atlanta, Georgia

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Dan »

Je zou misschien eens kunnen kijken bij een Hobby Lobby. Ik weet dat ze er ook in Florida zitten. website: http://www.hobbylobby.com/
wiepster
Amerika-expert
Berichten: 2794
Lid geworden op: 06 apr 2005, 08:00
Locatie: Florida, USA

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door wiepster »

Ook Michaels, AC Moore en JoAnn's zijn grote craft store ketens met oa.een ruime keuze in schildersartikelen.

Vorige week ben ik in Wellington geweest, waar een boven genoemd festival te vinden was.
Bij ons in Melbourne is op zaterdagochtend een farmers/art mart, te vinden in Eau Gallie Historic Down Town. vrijklein, maar wel gezellig.
zaandra
Amerikafan
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:44
Locatie: Apollo Beach,FL
Contacteer:

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door zaandra »

Wiepster
Ook Michaels, AC Moore en JoAnn's zijn grote craft store ketens met oa.een ruime keuze in schildersartikelen.

Vorige week ben ik in Wellington geweest, waar een boven genoemd festival te vinden was.
Bij ons in Melbourne is op zaterdagochtend een farmers/art mart, te vinden in Eau Gallie Historic Down Town. vrijklein, maar wel gezellig.
Ja, Michaels & JoAnn's was ik dan nog vergeten!
Zo'n farmers/art market is hier elke zaterdag in Ybor City , het mag nog uitbreiden maar eigenlijk is het best gezellig, zo. Misschien kan ik er ooit (binnen een jaar of 10 :lol: gaan staan met mijn kleipotten).
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Thierny, ik denk, dat jouw vragen heel moeilijk te beantwoorden zijn. Je geeft het al aan, alles hangt af van waar en wat en hoe. Kun je ieder Nederlands bedrijf over een kam scheren? Lijkt me niet.
Dat is natuurlijk waar, maar toch heb je niet helemaal gelijk. Ik denk dat Thierny's vraag gaat over verschillen in bedrijfscultuur of zakelijke gedragscode (hoe je maar noemen wilt). En dat is nu net een onderwerp waar boeken vol over geschreven zijn. Het is zelfs heel erg 'hot' in een tijdperk dat steeds meer bedrijven elders op de wereld kantoren openen en steeds meer mensen -al dan niet tijdelijk- in een ander land wonen en werken.

Hét werk op dit gebied is van de sociaal-psycholoog Geert Hofstede en heet "Allemaal andersdenkenden: omgaan met cultuurverschillen". Daarna zijn nog vele boeken over dit onderwerp geschreven, al dan niet specifiek over Amerika.

Twee goede websites zijn de volgende:
http://www.executiveplanet.com
http://www.edupass.org/culture

En natuurlijk verval je in het beschrijven van een andere cultuur voor een deel in stereotypen, het is belangrijk om dat in je achterhoofd te houden. En iemands uitgangspunt kan ook anders zijn, iemand kan bijvoorbeeld al heel veel weten over een bepaald land. En ja, verschillen binnen de VS zijn groot, maar dat neemt niet weg dat je die verschillen best kunt benoemen. Een website als Executive Planet doet dat ook. Dat gezegd hebbende, zijn er veel bronnen waar je best wat over de business culture van de VS kunt lezen. Succes!
"Keep Georgia On Your Mind"
Thierny
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:55

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Thierny »

Hoi!!!

Wauw! Ik heb Michaels, AC Moore en Hobby Lobby's sites bekeken, krijg kriebelende vingers! Van mandjes, mooie doosjes, kwasten tot verf...en nog meer leuke crea bea dingen! Als ik binnenkort in Melbourne ben zal ik Michaels even inlopen, ik zag dat daar een winkel is! Gaaf, ben benieuwd hoe het eruit ziet. Ik hoef me blijkbaar helemaal geen zorgen te maken dat ik mijn creatieve uitspattingen niet in Florida kan hebben. De winkels hebben een grote keuze, al heb ik mijn verf nog niet gezien, ik weet zeker dat als het in mijn toekomstige woonplaats niet is, kan ik altijd nog kijken of ik het online kan bestellen. Ik dacht net aan mijn leuke hobbyzaakje in Delft, klein maar fijn, je kan je kont er niet keren (en mn kont is nieteens kei groot, beetje groot maar haha), ook moet je altijd goed zoeken! Maar toen ik de foto zag van een reusachtige winkel (hobby lobby was dat geloof ik) dacht ik meteen 'DAG winkeltje Delft'...
Bedankt voor de tips! Ik vind het leuk om op onze vakantie volgende maand alvast te gaan kijken!
Die markten lijken me ook keigaaf! Zaanstra, misschien staan we in de toekomst samen naast elkaar, jij met je potten, ik met mn schilderijen haha. De Dutchy stands (al maak ik tropische schilderijen). Maar dat klinkt ontzettend leuk. Ik zal proberen ook een markt te bezoeken. Ik heb in Ft Lauderdale toendertijd een Art festival gezien, jeeh, dat was gaaf! Van schilderijen, tot glasgeblazen kunstwerken, tot kaartjes, van alles! Echt ontzettend leuk om te zien en ook om gezellig mensen te kijken :)
De prijzen lijken ook erg mee te vallen (hoe het nu zo snel heb gezien). Wiebster, ik stuur je even n pb-tje over mijn Melbourne-bezoekje.
Thierny
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:55

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Thierny »

Bandido, bedankt! tevens voor je links! Ik ben nu de 1e link aan het lezen :)

Ik bedoelde inderdaad wat jij zegt, al is elk bedrijf weer verschillend..ben benieuwd of een bepaalde cultuur/dresscode/etiquette hetzelfde of totaal anders zijn. En ik snap dat iedereen alleen uit eigen ervaringen kan spreken en dat ik ditgene weer heel anders kan ervaren. Toch is het leuk te horen, het geeft mij toch weer een nieuw verhaal of gevoel of advies...
Ik werk nu in een informele sfeer en heb het erg naar mijn zin. Mijn Amerikaanse vriend werkte voorheen op universiteiten en dat is natuurlijk weer een heel andere sfeer dan bij een commercieel bedrijf. Toch beschrijft hij bepaalde cultuurverschillen. Een minder duidelijke lijn, vaak formeel, soms krijg ik het gevoel dat zoveel mensen een baan zoeken, dat ze jou laten doorschemeren 'voor jou 10 anderen'. Ik hoor van vrienden in NY (waarvan 1 zelfs 2 banen heeft om kop boven water te houden) dat ze het eerste jaar eerst dagen moeten opbouwen. Geen 5 weken per jaar meer. Je bouwt vakantie en ziekverlof op, voor mij zo'n vreemde gewaarwording. Als je een jaarcontract hebt, zou je toch ook meteen vakantiedagen moeten hebben? Dat is best verschillend met ons toch!
Wat is jullie ervaring hierin? Hebben jullie toch gewoon vakantieverlof of zijn jullie ook gestart zonder?
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door DixieChick »

Ik heb helemaal geen betaalde vakantiedagen. Op de universiteiten hier (in ieder geval in het University System of Georgia) krijg je als faculty (wetenschappelijk personeel) geen betaald verlof. Je hoeft niet op de uni aanwezig te zijn tijdens de Christmas en Spring breaks, en dan wordt je wel doorbetaald (maar heb je niet echt vrij, want je moet ten slotte onderwijs voorbereiden en publiceren). Tijdens de zomer krijg je twee maanden vrij, maar ook geen salaris. Je kan voor summer school kiezen, dan krijg je wel betaald, maar heb je dus geen vrij.
Manlief werkt voor de luchtmacht, die hebben vrij riant betaald verlof, maar dat is hier eerder uitzondering dan de regel. Het hangt natuurlijk heel erg af van waar je gaat werken en in wat voor een positie; hoe hoger hoe meer verlof.
Als ik jou was zou ik rekenen op misschien vijf dagen in het eerste jaar, dat is (meen ik, maar correct me if I'm wrong) zo'n beetje standaard in het bedrijfsleven.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3219
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door goldenhills »

Eind negentiger jaren werkte ik ook in de VS, en kreeg toen het eerste jaar 10 vakantiedagen, en elk jaar eentje extra tot max. 15 dagen. De vakantiedagen zelf bouw je inderdaad geleidelijk op door te werken, net als je ziektedagen. Dus na een half jaar werken kon ik 5 dagen vrij nemen... Wat wel netjes was dat je restant ziekdagen in vakantiedagen werden omgezet aan het einde van het jaar als de winst goed was (normaal vervalt het overschot). Ik kreeg overigens maar max. 6 ziektedagen per jaar, en als je langer ziek bent dan je hebt opgebouwd krijg je geen loon.

Daarom betaal je ook minder belasting in de VS :roll:
Gebruikersavatar
Joke
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 12 jul 2004, 19:56

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Joke »

Over vakantie en ziektedagen kan je alleen maar zeggen dat het van bedrijf tot bedrijf verschilt. Grotere bedrijven hebben meestal betere voorzieningen, en hoe langer je ergens werkt, hoe langer de vakanties. Ik heb 6 weken vakantie, en 10 "personal" days. Na 5 dagen ziek te zijn geweest, kom ik in short-term disability terecht, en krijg ik 60% van m'n bruto salaris uitbetaald. Na ik-weet-niet-hoeveel weken gaat short-term disability over in long-term disability en dat betaalt ook 60%.

Wat dit met belasting heeft te maken weet ik niet, want de overheid betaalt hier helemaal niets van.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
wiepster
Amerika-expert
Berichten: 2794
Lid geworden op: 06 apr 2005, 08:00
Locatie: Florida, USA

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door wiepster »

@ Thierny...als je in deze regio komt, op zondag de Florida Today kpen, die heeft altijd coupons voor JoAnns en Michaels, duurste artikel 40 of 50% korting.

Als je in Melbourne komt, kunnen we wel afspreken...PB me maar wanneer.....

Verlof in de States:
Ik werk bij een ziekte kostenverzekeraar ( Health First....in Brevard County zie je de blauw-witte borden overal) en krijg per 2 weken 7.7 uur verlof, dat staat voor PL en ziekte verlof, wat ik pas na 6 maanden in vaste dienst te zijn geweest kan opnemen. Per jaar krijgen we zo ongeveer 200 uur, maar alle verplichte dagen gaan daar ook van af. Wel is het zo dat we de andere dagen langer mogen werken, zodat je PL kan sparen. Voor een Amerikaans bedrijf is dit een goede regeling. Na elke 5 jaar krijg je extra uren....
Hubby werkt voor een Governements Contractor en krijgt minder vrije uren, ook zijn ziekteverlof wordt apart opgebouwd. Wel is hij elke Federale vrije dag vrij, zonder dat het hem uren kost.
En ja ik vind het bedrijfsleven wat formeler dan in Nederland, vooral wat kleding betreft.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Bandido »

Er zijn wel verschillen van werkgever tot werkgever (net als in NL natuurlijk), maar ik werk bij de Staat Georgia en ik krijg 3 weken per jaar. Ik spaar 10 uur per maand op. En dus zou ik in theorie na een maand werken een dag verlof op kunnen nemen, maar nooit meer dan ik heb opgebouwd. En ik bouw ook 10 uur per maand aan sick days op. Nou is de overheid wel wat ruimhartiger met vrije dagen dan andere sectoren en in vergelijking met NL-overheid niet eens zo slecht (VS=15 dgn, NL=22). En in Georgia hebben we nog 12 feestdagen. Je krijgt naarmate je langer werkt, wel meer dagen erbij.

In zijn algemeenheid vind ik de Amerikaanse bedrijfscultuur formeler dan in NL, maar er wordt veel minder vergaderd. Ze zijn makkelijker met eerder weggaan dan in NL, maar part time werken is vrijwel onbekend. Ik merk wel dat men in de VS wat flexibeler wordt met bv thuiswerken. Al hangt dat natuurlijk helemaal af van het soort werk dat je doet.

Maar goed, bovenstaande zijn alleen mijn ervaringen. Iedereen zal zo zijn eigen verhaal hebben, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Petra/VS »

In dit gebied is part time werken juist weer wel heel gewoon. Ik heb het zelf gedaan en ken nog een heel aantal mensen, die het doen. In de banen, die ik heb gehad, onder anderen bij een echte "sweatshop" (salaris, dus geen overtijd betaald, en van 7 uur 's ochtends zonder lunchpauze doorwerken tot laat in de avond), kregen we tenminste 10 werkdagen vakantie. Maar bij de betere bedrijven, ik werkte op het laatst voor American Express en mijn man voor Microsoft begin je met drie weken en zoveel persoonlijke dagen, dat het totaal vijf weken bedroeg. Mijn man heeft nu vijf weken vakantie en de nodige ziekte en persoonlijke dagen. Zo vreselijk is het dus niet altijd. Maar zelfs toen ik maar tien dagen had maakte ik er alles van. En de weekends werden (en zijn nog) mini vakanties! Iets wat ik in dit land heerlijk vind is de positieve houding van (vrijwel) iedereen!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
TedjevanEs
Amerikakenner
Berichten: 818
Lid geworden op: 11 apr 2007, 18:46
Locatie: Troy, NC

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door TedjevanEs »

Deze Floridiaan heeft 15 vacation days, 2 personal days, en unlimited sickdays, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn werkgever van origine een Curacao/NL achtergrond heeft 8)
Ik hoor dus ook regelmatig van de Amerikaanse collega's (het merendeel) dat ze beseffen dat dat ongewoon is en dat ze het waarderen. Mijn vrouw werkt 'per diem' dus als zij ziek is maakt ze haar uren niet en krijgt ze ook geen centjes....
In Nederland heb ik lange tijd als ambtenaar voor defensie (Marine) gewerkt en sommige collega's die ik daar had zouden hier nooit wegkomen met al die ziektedagen die ze namen...
Amerikaanse mentaliteit is wel wat harder denk ik, voor jou zo een ander als je het te gek maakt...
Maar, again, dat is mijn mening...
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Petra/VS »

TedjevanEs schreef: Amerikaanse mentaliteit is wel wat harder denk ik, voor jou zo een ander als je het te gek maakt...

Ik denk, dat je daar de spijker op zijn kop slaat! In mijn eerste baan (laag betaalde reiswereld) was dat zeker zo. Voldeed je niet, dan stond je de volgende dag op straat. Zo heb ik wel leren werken! Zonder gekheid, ik was maar 21 en had slechts een baan in Nederland bij de jaarbeurs met heel flexibele uren. Ik kon me wel vinden in deze cultuur, al vond ik later uit, dat dat bedrijf strafbaar was, omdat ze hun werknemers geen pauzes of wat ook gunden. Maar ja, ik had niemand, die van mij afhankelijk was en vond het werk super leuk ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Thierny
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:55

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Thierny »

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Sommige hebben hele goede ervaringen, sommige starten wat moeilijker. Ik werk nu parttime (4 dagen) en ben 6 weken vrij. Ziektedagen: Als je ziek bent, ben je ziek en krijg je alles doorbetaald. Hoe vaak je hier ziek bent, wordt nieteens besproken (als het niet zorgwekkend vaak is natuurlijk). Ik merk dat ik normaliter 3 weken vrij wil in het voorjaar of najaar om naar een mooi oord te gaan (welke veelal palmbomen had :)) Als ik elke dag op een plek ben waar ik mij fijn voel, lijkt me dat daar een hoop tegenover staat. Slikken word het voor mij zowiezo, ik heb gewoonweg een te gekke werkgever. Ik mag vroeg beginnen, laat beginnen, overwerken, niet overwerken, alles is prima! Ik doe mijn best en zorg dat mijn werk altijd af is (en goed is) en dan is alles goed! Totaal geen formele sfeer. Ik mag "netjes", dat volstaat al met een jeans, rustige gympen/lage schoenen en een leuke top. Ik ben dus meer modern gekleed dan netjes in broekpak/mantelpak en hakjes. Mijn zoektocht word dus iets moeilijker omdat ik parttime ga werken, dit omdat ik in mijn vrije tijd ook schilder. Zo combineer ik beide. Het lijkt of in Amerika je 40 werkt en parttime is daar alleen 20 uur.
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door DixieChick »

Thierny schreef:Hoi allemaal,
Totaal geen formele sfeer. Ik mag "netjes", dat volstaat al met een jeans, rustige gympen/lage schoenen en een leuke top. Ik ben dus meer modern gekleed dan netjes in broekpak/mantelpak en hakjes. .
Ik ben jaloers! De universiteiten waar ik in Europa heb gewerkt waren ook allemaal zo;' je komt en je gaat wanneer je wilt, je kleed je hoe je je wilt (ik heb collega's gehad die college gaven in spijkerbroeken met gaten en t-shirts van de lokale hardrock band), en je spreekt iedereen gewoon met "je" en de voornaam aan. In het noorden van de VS vond ik dit redelijk vergelijkbaar, maar hier in het zuiden is het heel anders. Onze universiteit heeft een strenge dresscode (en dat heb ik ook gezien bij vrienden die in het bedrijfsleven werken), dus geen spijkerbroeken, geen t-shirts, altijd iets met een kraag aan (dus of jasje, of blouse), geen rokken korter dan bepaalde lengte, en al helemaal geen spijkerbroeken. Ook moet ik altijd erg lachen dat we als collega's verwacht worden elkaar met "dr" aan te spreken. In mijn department doen we dat dus niet (behalve als er studenten bij zijn), maar er zijn depts waar ze dan heel streng volhouden.
Het hangt natuurlijk heel erg af van waar je gaat werken, maar ik denk wel dat je er rekening mee mag houden dat het veel formlerer en strenger gaat zijn dan in Nederland.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Thierny
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2008, 14:55

Re: Emigreren naar Florida

Bericht door Thierny »

Ik denk dat er wel leuke broeken/topjes te vinden zijn die modern en toch netjes zijn...maar bloesjes en blazers?? :shock:
Misschien zal ik (als de dresscode supernetjes is) dan wat kleding bij moeten kopen. Maar kleding vind ik iets minder belangrijk. Je kan daar denk ik toch vast nog wel iets op vinden, dat je je op je gemak voelt maar toch aan de eisen voldoet. Die sfeer is belangrijker. Mag ik bij de directeur binnenlopen voor een handtekening, een collega een vraag stellen, moet ik op mn tenen lopen...
Wat is jullie persoonlijke ervaring met de wachttijd voordat je je eerste baan in de VS had? Duurde dit een paar maanden?

En een heel andere vraag (maar suuuuper belangrijk!!): missen jullie dropjes, beschuit met hagelslag, jong belegen kaas, frikandellen...(sorry als ik je nu honger geef!)?? Ben benieuwd of jullie het ook in de VS kunnen krijgen, of dat familie spulletjes opstuurd??
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer