Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigratie procedure I-130 en I-485

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
rperre
Amerika-expert

Emigratie procedure I-130 en I-485

Bericht door rperre »

Hoi allen,

Ik wilde even iets naar boven gooien, omdat ik het volgens mij niet meer helemaal begrijp.

Ik heb bij binnenkomst hier in de VS een I-130 ingediend en een I-485 en dacht altijd dat je met de I-130 de greencard kon behalen en met de I-485 je limited residential kon omzetten naar een permanent residential.

Blijkbaar ben ik hier verkeerd in, want na een telefoontje met de USCIS kreeg ik te horen dat de I-130 alleen maar een ondersteunend document is voor de I-485. En de I-485 is de aanvraag voor een greencard.

Hoe zit het nu echt????????

Ik ben al druk aan het zoeken en vind misschien de antwoorden wel, maar laat de scholing beginnen zou ik zeggen :D

De I-130 van mij zou al behandeld moeten zijn nu, maar voor de I-485 duurt het nog een jaartje!!!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Richard,

De I-130 is als het goed is niet door jou maar door je vrouw ingediend. Het is het formulier waarmee een US citizen voor zijn/haar familieleden (één formulier per persoon) het visumproces voorbereidt. Het is niet de visumaanvraag zelf. De US citizen (als petitioner) geeft met de I-130 slechts de relatie aan met de persoon die wil immigreren (de applicant). Na goedkeuring van de I-130 kun je in jouw geval via de I-485 permanent residency (de greencard) aanvragen.

Wanneer je eerst een tijdelijke verblijfsvergunning hebt, dan kun je diezelfde I-485 gebruiken voor adjustment of status naar een permanente vergunning. Dit is bijv. het geval wanneer je op een fiancée visa bent binnen gekomen, m.a.w., wanneer je de US bent binnengekomen als verloofde van een US citizen (met de intentie om te trouwen), dan dien je na voltrekking van het huwelijk de I-485 in. De afhandeling van een I-485 kan maanden duren, soms wel meer dan een jaar.

Zie ook: uscis.gov/graphics/formsfee/forms/i-485.htm

Groet,
Marcel
Life is good in the Tarheel State.
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Wat ik van jouw berichtjes heb begrepen is dat jij bent binnengekomen op het visa waiver program en nu adjustment of status wil aanvragen tot permanent resident. Dan dien je inderdaad de I-130 en de I-485 gelijktijdig in (en als jij slim bent geweest heb je ook de aanvragen voor de EAD (I-765) en Advance Parole (I-131) ingediend).

De I-130 is inderdaad zoals Marcel zegt het formulier dat je vrouw heeft ingediend, dit is bedoeld voor de USCIS om te bekijken of er een grond is om jouw I-485 op te kunnen baseren (in jullie geval het huwelijk).

Limited residential bestaat niet. Je bent altijd permanent resident als je adjustment of status (via form I-458) wordt goedgekeurd. Als je op het moment van goedkeuring minder dan twee jaar bent getrouwd krijgt je verblijfsstatus de toevoeging 'conditional'.
Dit houdt enkel en alleen in de je na 2 jaar minus 90 dagen na goedkeuring removal of conditions (I-751) moet aanvragen. Dit is een extra controle van de USCIS op mogelijke schijnhuwelijken. Conditional permanent residents hebben exact dezelfde rechten en plichten als permanent residents zonder conditions.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Mia je hebt gelijk dat ik eerst ben binnen gekomen en toen pas de procedure ben begonnen...... ondertussen weet ik dat dat niet de beste weg was, maar goed ik ben hier nu dus. Overigens heb ik inderdaad ook mijn advanced parole en werkvergunning aangevraagd en al binnen!

Ik raak elke keer in de war over mijn "titel" nu hier in de VS.

Als ik het goed begrijp ben ik op dit moment een "alien resident"

Waar ik overal tegen aanloop voor werk dat ik wil doen is dat ik op zijn minst een "permanent resident" moet zijn en ik niet goed weet te zeggen of ik daar nu wel of niet onder val. Kun je als alien nu ook een permanent resident zijn???

Bedankt voor de uitleg marcel en mia

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

rperre schreef: Ik raak elke keer in de war over mijn "titel" nu hier in de VS.

Als ik het goed begrijp ben ik op dit moment een "alien resident"

Waar ik overal tegen aanloop voor werk dat ik wil doen is dat ik op zijn minst een "permanent resident" moet zijn en ik niet goed weet te zeggen of ik daar nu wel of niet onder val. Kun je als alien nu ook een permanent resident zijn???
Jij bent een permanent resident, maar nog geen US Citizen.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Da's mooi, bedankt PeeJay

Ik zal toch maar weer eens in de Visa procedures duiken, want het begint me allemaal te ontgaan. Helaas is het USCIS een "beetje" achter met de I-485 op dit moment :roll: . nog "maar" een jaar wachten voor mij!!!

Richard
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door New Hampshire USA »

Hi, dit bericht is en engels omdat ik heb niet zo veel tijd vanavond.

The I-130 is the "Alien Relative Petition" which is filed by an American citizen on behalf of an alien relative (spouse, child, parent, etc). As noted in this thread already, the I-485 is used mostly to adjust the status of an alien from a nonimmigrant category to "immigrant" or Permanent Resident status (Green Card).

As of this year, the I-485s are now sent for examination to the appropriate USCIS Service Center, which is determined by where the US spouse resides. Up until recently, we were able to file I-485s at local USCIS offices, but no longer. Since the change, there has been a significant delay in processing of the I-485s at the Service Centers, even in marital cases which offer a more or less 'immediate' immigrant visa for the alien spouse of a US citizen

We have a number of marital I-485s for European-American couples which we filed in January which still have not received their approvals. However, in all these cases, the I-765 Work Authorization peititions whch we filed concurrent with the I-130/I-485 package have been approved after 4-8 weeks, which is good as it allows the foreign spouse to seek employemnt and secure an SSN.

For Dutch-American Couples currently in Holland: We always like to note that I-130/I-485 packages filed at the US Consulate General using "Direct Consular Filing" are often approved in less than 60 days. See Eileen & Klaas website: http://www.USADutch.com.

gr. Dick
website: http://www.redsox.com
Winnaar Ammy Award 2004: Beste Newbie (NL-USA Visa) :)
MrsMiaWallace
Amerikafan

Helaas heeft PeeJay geen gelijk - jij bent nog géén Permanent Resident (vanaf nu PR, door sommigen nog steeds 'green card holder' genoemd).

Jij persoonlijk bent pas een PR als je adjustment of status procedure is afgerond. Je wordt daarvoor, als jouw I-485 aan de beurt is, opgeroepen voor een interview, alwaar bepaald zal worden of je al dan niet de PR status zult krijgen. Zoals jij zegt kan dit nog wel een jaar duren.

Op dit moment ben je helemaal 'niets', geen resident alien of wat dan ook. Jouw officiële status is nog steeds toerist, non-immigrant, maar inmiddels wel met de toevoeging 'adjustment of status (AOS) pending'. Deze toevoeging betekent dat jij wel legaal in de US verblijft, ook al had je na 90 dagen al moeten vertrekken. Had je geen AOS aangevraagd was je nu illegaal in de US.

Omdat jij een EAD (werkvergunning) hebt moet een werkgever jou bij gebleken geschiktheid gewoon aannemen ook al ben je geen PR. Jij bent gerechtigd om in de US te werken. Helaas zijn er veel werkgevers die geen zin hebben in iemand met een EAD, omdat dit document op een gegeven moment verloopt en ze dan ineens zonder werknemer zouden kunnen zitten. PR's geven wat dat betreft een werkgever veel meer stabiliteit. Dit is echter tegen de wet.

Een werkgever die een werknemer aanneemt, moet een I-9 invullen (Employment Eligibility Verification).
Het ENIGE dat de werkgever van jou aan informatie mag vragen is je naam/adres/geboortedatum/social security number,
en OF één document uit 'lijst A' (in jouw geval je EAD) OF één document uit 'lijst B' EN één uit 'lijst C' (bijvoorbeeld je state driver licence (B) en je SSN card (C)). MEER NIET. (Google I-9 voor volledige lijsten).

De werkgever mag je NIET vragen naar je officiële verblijfstitel - hij mag slechts vragen naar OF 1 document uit lijst A, of 1 (2 totaal) uit B+C. Doen ze dit wel, en willen ze je niet aannemen met alleen een EAD, dan kan je ze voor de rechter slepen vanwege ''illegal discrimination against work eligible individuals''. Kortom: 'sue them'. Erg Amerikaans. :)
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

MrsMiaWallace schreef:
Jij persoonlijk bent pas een PR als je adjustment of status procedure is afgerond. Je wordt daarvoor, als jouw I-485 aan de beurt is, opgeroepen voor een interview, alwaar bepaald zal worden of je al dan niet de PR status zult krijgen. Zoals jij zegt kan dit nog wel een jaar duren.
Mia, ik dacht dat je PR bent als je AOS aanvraag wordt geaccepteerd voor behandeling, toch?

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

PeeJay schreef: Mia, ik dacht dat je PR bent als je AOS aanvraag wordt geaccepteerd voor behandeling, toch?
Nope. De AOS is een verzoek om de status van PR te krijgen. Die krijg je pas nadat het AOS is behandeld en er een positief oordeel is geveld. Zo'n positief oordeel (en dus de PR-status) is geen automatisch gevolg van het indienen van het verzoek. Het verzoek zou ook afgewezen kunnen worden wanneer je niet aan de voorwaarden voldoet.

Marcel
Life is good in the Tarheel State.
MrsMiaWallace
Amerikafan

Wat Marcel zei. :wink:

Bovendien hebben PR's geen EAD's en AP's nodig.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Thanx M&M...
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

MrsMiaWallace schreef: Bovendien hebben PR's geen EAD's en AP's nodig.
:stupid: :wink:

Erg lachen deze laatste zin, maar ik heb het ondertussen begrepen, ik ga dus maar eens een advocaat zoeken, zodat ik aan de slag kan :wink:

Richard
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

MrsMiaWallace schreef:
Het ENIGE dat de werkgever van jou aan informatie mag vragen is je naam/adres/geboortedatum/social security number,
. :)
Werkgever kan je geboortedatum niet vragen wanneer je solliciteerd, het is tegen de wet (age discrimination). De social security number kan pas aangevraagd worden wanneer je aangenomen bent.

een employer mag een sollicitant vragen of ze het recht hebben om in de VS te werken en of ze dit kunnen aantonen.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
MrsMiaWallace
Amerikafan

Xerxes,

Zoals je zegt: een werkgever mag vragen of iemand het recht heeft om in de VS te werken en of ze dit kunnen aantonen: in het geval van Richard dus met de EAD. Maar Richard geeft aan dat hij daar problemen mee ondervindt in de vorm van 'men wil een permanent resident'. En dàt mag dus niet, en is ''illegal discrimination against work eligible individuals''.

Mijn comment over de geboortedatum ging over het invullen van de I-9 - dat gebeurt als je wordt aangenomen en dan is wel degelijk je geboortedatum nodig.

Over het Social Security Number - als het goed is heeft Richard die al. Voor een 'pending AOS' op basis van een I-130 valt het verkrijgen van een SSN niet samen met een baan.

Richard,

een lawyer met goede kennis van immigratiezaken vind je het beste via http://www.aila.org .
Laatst gewijzigd door MrsMiaWallace op 11 mei 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

ik ga dus maar eens een advocaat zoeken,
Oortjes, waar ben je :?: Alweer iemand over de streep :!:
jewelry-trends
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door jewelry-trends »

rperre schreef:Da's mooi, bedankt PeeJay

Ik zal toch maar weer eens in de Visa procedures duiken, want het begint me allemaal te ontgaan. Helaas is het USCIS een "beetje" achter met de I-485 op dit moment :roll: . nog "maar" een jaar wachten voor mij!!!

Richard
Ik heb mijn I-485 ingediend op 20 juni 2003, en ben nog steeds aan het wachten. Nadat ik het ingediend hebt heb ik van de immigratie zelf niets meer vernomen.

Op de afschrift - bewijs van inlevering- staat dat de procedure dus 11 maanden zou duren, nadat 12 maanden verstreken waren zonder enig bericht ben ik diverse malen langs geweest om na te vragen hoe het zit.

aug 2004 - mijn aanvraag zou op de afdeling liggen om een interview in te plannen, zou binnen 30 dagen een uitnodiging kunnen verwachten

okt 2004.- zelfde antwoord :(

dec 2004 - zelfde antwoord :(

jan 2005 - zelfde antwoord :x

Alle antwoorden heb ik gekregen van verschillende personen werkzaam bij de immigratie, jan 2005 is zelfs de manager er achteraan gegaan!

maart 2005 - totaal ander antwoord, mijn aanvraag wordt nog lang niet in behandeling genomen, plus het feit dat mijn echtgenoot cubaan is bemoeilijkt de hele proceduren.

Conclusie, navragen kan niet, en indien je dat al doet kan je er niet op vertrouwen dat het ook het juiste antwoord is.

Is dit Normaal? Of gaat er iets serieus mis!
MrsMiaWallace
Amerikafan

JT,

Enkele vragen aan je:

- Hoe ben jij in eerste instantie de VS binnengekomen

- Op basis waarvan heb je de I-485 ingediend, en bij welk Service Center

- Over welke manager en welke 'personen werkzaam bij immigratie' heb je het

- Welke nationaliteit(en) heb jij en welke nationaliteit(en) je man, en wanneer zijn jullie getrouwd?
Laatst gewijzigd door MrsMiaWallace op 11 mei 2005, 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

jewelry-trends schreef: Is dit Normaal? Of gaat er iets serieus mis!
JT,

De USCIS heeft een web site waar je kan zien hoe lang de behandeling van bepaalde dokumenten duurt, en welke aanvraag datum in behandeling is. Klik op deze link https://egov.immigration.gov/cris/jsps/ ... r7wG-VDC8g en select het kantoor waar je de aanvraag hebt ingediend.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Juist en op de USCIS website kun je een account aanmaken en een portfolio aanmaken met je cases. Er wordt dan automatisch een e-mail naar je gestuurd als er iets in een van de cases veranderd is!

case status service

https://egov.immigration.gov/cris/jsps/index.jsp

Via de USCIS website kun je ook kijken naar de behandel datums?
Miami processing times:

https://egov.immigration.gov/cris/jsps/ ... dOffice=46

Ze zitten in May 2004 voor de I-485, dus jouw aanvraag zou allang behandeld moeten zijn, misschien toch tijd om eens wat onderzoek te gaan plegen.

RIchard
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer