Hoi Bruinoogje, vergeet even de greencard - dat is een heel lastig te verkrijgen document. Kom eerst eens kennismaken met de US, misschien is het helemaal niet wat je denkt !
In jouw situatie zijn er een aantal mogelijkheden:
- uitwisselingsstudent of stagiair (informeer daar op school eens naar, ook zijn er Ned.instanties die daartoe bemiddelen),
- werken op een zomerkamp in de US (zowel hier, als op het
http://www.viva.forum, onder "Reizen" zijn er deelnemers die dit hebben gedaan en erover vertellen),
- werken in een Nat.Park in de US - er zijn deelnemers hier die dat gedaan hebben of gaan doen,
- werken als seizoenshulp in bv. horeca (ook daar zijn in Ned. bemiddelingsbureaus voor)
- of een jaar naar de US als au-pair (wederom bemiddelingsbureau's).
En nee hoor, niks knullig, ik wist het ook niet - dat het zo moeilijk is - tot we eraan begonnen.
Verder studeren in de US is inderdaad een idee als je later in de US wilt wonen/werken. Echter qua niveau zul je dan minstens "bachelors" moeten halen, of een HBO opleiding afronden, anders maak je weinig kans voor immigratie in aanmerking te komen. Je moet echter proberen dit via uitwisseling te doen, helaas heb ik daar weinig gegevens over. Wel weet ik dat studeren in de US voor buitenlanders heel duur is, aangezien alle scholen hier hoge tot zeer hoge tarieven rekenen - zeker met Ned. vergeleken.
Wie weet heeft iemand anders hier op het forum meer expertise wat betreft uitwisselingsmogelijkheden. Bel anders US Ambassade/Consulaat, Ned. Min. Onderwijs en wat je verder in gedachten komt.
Als je voor studie hier een talentest nodig hebt, TOEFL heet dat, dat kun je tegenwoordig al in Ned. doen, contact daarvoor CITO in Woerden.