Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wonen langs de grens VS/Canada

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Batman
Amerikafan

wonen langs de grens VS/Canada

Bericht door Batman »

Hallo,

Ik vroeg me af of mensen er weleens hebben over nagedacht om in Canada te gaan wonen vlakbij de grens met de VS. Voor als je bv graag in de VS wilt wonen, maar om een of andere reden niet lukt.

Wonen en werken in Canada en vervolgens boodschappen, op bezoek gaan of dagjes uit in de VS. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar toch?

Hoe denken jullie daarover? Mij lijkt het wel wat.

Groetjes,

Peter 8)
judith
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door judith »

ik heb geen idee hoe dat werkt maar dat lijkt me wel een leuke oplossing :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: wonen langs de grens VS/Canada

Bericht door kastelke »

Batman schreef:Wonen en werken in Canada en vervolgens boodschappen, op bezoek gaan of dagjes uit in de VS. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar toch?
En waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Canada stelt minder hoger eisen om binnen te geraken. Als je Engels spreekt, een diploma hoger onderwijs hebt en een paar jaartjes werkervaring, dan heb je al genoeg punten. (zij werken met een puntensysteem). Je moet daar niet eens een jobaanbieding hebben!

't Is zo'n beetje zoals heel veel Nederlanders hier in mijn streek van Vlaanderen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

Kan je bv als inwoner van Canada zonder enige moeite de grens met de VS overgaan, maar dan natuurlijk niet met de intentie om daar te verblijven. Is er enige vorm van toezicht bij de grens VS / Canada? Ik meen ergens gelezen te hebben van niet.
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

vb; Je woont in Counts, Alberta. 1 mile rijden en je zit in Sweetgrass, Montana. Wat wil je nog meer :D
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Vanuit Canada de grens over gaan naar de VS is volgens mij redelijk makkelijk. Al moet je je daar niet op verkijken, de controle is misschien kort, maar toch redelijk streng en als men ook maar even twijfelt of je wel een echte toerist bent, dan kom je de VS niet in.

Een permanente verblijfsvergunning helpt waarschijnlijk wel, net zoals een groene kaart (of een Amerikaans paspoort) het makkelijker maakt om Canada binnen te komen. De laatste keer dat ik naar Canada ging, hoefde ik mijn (Amerikaanse) paspoort niet eens te laten zien.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
boeffie
Amerikakenner

Re: wonen langs de grens VS/Canada

Bericht door boeffie »

kastelke schreef: En waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Canada stelt minder hoger eisen om binnen te geraken. Als je Engels spreekt, een diploma hoger onderwijs hebt en een paar jaartjes werkervaring, dan heb je al genoeg punten. (zij werken met een puntensysteem). Je moet daar niet eens een jobaanbieding hebben!
Is dat wel zo? Een kennis van mij woont nu zo'n 10 jaar in Canada, zij is bijna 7 jaar bezig geweest om te emigreren. Telkens werd haar aanvraag afgewezen omdat Canadezen het werk wat zij wilde gaan doen, ook konden doen. Zij sprak Engels, had haar diploma's, werkervaring, huisvesting, zat er financieel goed bij en had woonruimte. Uiteindelijk is het haar wel gelukt en toen had zij nog een proeftijd van een aantal maanden. Zij vertelde ook dat er maar een beperkt aantal immigranten jaarlijks worden toegelaten. Maar nogmaals, misschien zijn de regels inmiddels verandert en gaat het tegenwoordig makkelijker.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Batman schreef:Is er enige vorm van toezicht bij de grens VS / Canada? Ik meen ergens gelezen te hebben van niet.
Er is wel degelijk toezicht bij de Amerikaans/Canadese grens. Na 9/11 is alles ontzettend aangescherpt. Elke auto en elke persoon wordt uit en te na gecontroleerd voordat je de V.S. (of Canada) inkomt. Wanneer wij na een dagtrip naar Vancouver via I-5 weer terug naar de V.S. gaan, dan kan het bij de grensovergang *erg* lang duren als je pech hebt (afhankelijk van de dag en het tijdstip). Dus je hopt niet zomaar even op en neer.

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Het ligt er een beetje aan WAAR je gaat wonen. Zo heb ik familie wonen in Sarnia, Ontario aan de grens met Michigan. Een brug scheidt de twee landen, en op die brug wordt gecontroleerd. Als je zo een keer of wat per jaar naar de VS wil, is dat geen ramp, je gaat gewoon in de rij staan en binnen een half uurtje ben je de grens wel door. Maar als je denkt iedere keer "even" boodschappen te doen in de VS, dan ben je dat al snel een keer zat, weer die brug over...... En als je op het verkeerde moment aankomt, dan sta je met 500 vrachtwagens in de rij die allemaal de VS in willen enzo.

Verder heb je het probleem dat in Oost Canada een groot deel van de grens water is door de grote meren. Als je in Toronto woont duurt het nog anderhalf uur voordat je in de VS bent omdat je toch even OM het meer moet rijden. ;)

Tja, en dan kun je er wel voor kiezen om in Alberta aan de grens te gaan wonen, en dan kun je waarschijnlijk binnen no-time heen en weer blijven reizen.

Als Nederlander moet je trouwens wel elke keer stoppen bij de grens en een I-94 gaan zitten invullen, die je bij het verlaten van het land weer inlevert.... TENZIJ je nog een I-94 hebt zoals bij toerisme het geval is als je de VS binnenkomt en dan een zij-tripje naar Canada maakt. Nu kan het nog allemaal makkelijk met een Canadees rijbewijs enzo, maar vanaf 1 Jan. 2008 ga je ook voor land-grensovergangen absoluut een paspoort nodig hebben, en Nederlands paspoort betekend dan gewoon I-94 invullen als je in Canada woont, en allang geen toerist in de VS meer bent die nog rondreist met een 90-dagen visawaiver.

Nee, als je naar Canada verhuisd zou ik me niet voorbereiden op het zijn van wannabe-Amerikaan, maar op het zijn van Canadees en de Canadese cultuur gewoon aannemen. Ga dan 3 keer per jaar een weekje naar de VS ofzo voor vakantie, maar wordt dan gewoon Canadese import. En kies dan een lokatie in Canada waar je WIL wonen, en waar je carriere kan maken, niet omdat het dicht bij de grens ligt of dichter bij een grensovergang waar je geen half uur in de rij staat.
"I reject your reality, and substitute my own!"
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Batman schreef:vb; Je woont in Counts, Alberta. 1 mile rijden en je zit in Sweetgrass, Montana. Wat wil je nog meer :D
Tja, als je graag in The Middle of Nowhere wil wonen..... Nee, dan zou ik toch liever een stad met flink wat cultuur en goede voorzieningen kiezen, zoals bijvoorbeeld Vancouver of Toronto. Je kunt vanaf daar binnen een uur of twee in de VS zitten, dus prima voor weekendjes in Seattle of Portland ofzo.....en vanaf Toronto dan naar Buffalo of New York.

Maar ja, sowieso zijn de controles bij snelwegen een stuk strenger tegenwoordig dan je denkt. Beetje afhankelijk van de weg, maar ja.... tenzij je in hick-town, alberta wil wonen en hick-town, montana wil bezoeken denk ik dat je toch beter kunt uitkijken naar een fatsoenlijke plek in Canada, en na je immigratie in Canada eens gaan kijken of je vanaf daar de Amerikaanse markt beter in komt.

Het is in ieder geval wel een stuk makkelijker solliciteren IN de VS als je in Canada bent, dan dat je dat vanuit Nederland moet doen, dat wel. ;)
"I reject your reality, and substitute my own!"
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Batman schreef:vb; Je woont in Counts, Alberta. 1 mile rijden en je zit in Sweetgrass, Montana. Wat wil je nog meer :D
Een snowmobile :D
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Schijnt dat de 3 grote bazen van Amerika, Mexico en Canada net over de grensbeveiliging babbelen. Gisteren was op CCN het nieuws dat als je Franstalig bent je heel makkelijk het Franstalige gedeelte van Canada in komt, het probleem is nu dat er veel mensen uit Franstalige Afrikaanse landen hier op afkomen en jahoor, veel moslims, dus beveiligingsrisico, dus de grenscontroles verscherpen want Amerika is bang dat nu de terroristen via Canada binnen komen. Dus, het even grens overwippen kan weleens een lastig verhaal worden.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mijn jongste broer woont in Vancouver en heeft een greencard.Was niet zo heel moeilijk. Heeft ie met behulp van een advocaat gedaan
BSP
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door BSP »

ned in MO schreef:Mijn jongste broer woont in Vancouver en heeft een greencard.Was niet zo heel moeilijk. Heeft ie met behulp van een advocaat gedaan
Kun je daar dan eens wat meer over vertellen? Wat voor opleiding, wat voor werkervaring, heeft ie werk gevonden, huisvesting? Erg leuk om te weten...
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Ben net deze week de grens overgewipt in Ontario en er was wel degelijk controle. Allemaal niet zo heel schokkend maar er werden wel auto's aan de kant gezet en doorzocht. Ze vroegen mij waarom ik een rental car had om naar Canada te rijden. Ik heb nog even gedacht om te zeggen "omdat ik mijn eigen auto niet wil opblazen voor het Amerikaanse consulaat" maar toch maar niet ;)

Voor een dagtrip dus prima te doen, voor "effe boodschappen" lijkt me het niet handig.
Laatst gewijzigd door jvinch op 23 aug 2007, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

jvinch schreef:heb nog even gedacht om te zeggen "omdat ik mijn eigen auto niet wil opblazen voor het Amerikaanse consulaat" maar toch maar niet ;)

:hilarious: :hilarious:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

BuckeyeRed schreef:
jvinch schreef:heb nog even gedacht om te zeggen "omdat ik mijn eigen auto niet wil opblazen voor het Amerikaanse consulaat" maar toch maar niet ;)

:hilarious: :hilarious:

Als je je auto wilt opblazen moet je even wachten dat de uitlaat afkoelt anders krijg van die vervelende brandblaren op je lippen :shock:
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

We hebben vannacht in Windsor, Ontario geslapen. Wippen zo, in een uurtje, de grens bij Detroit over. Windsor lijkt zo een typische grensstad, 200.000 inwoners met veel grensverkeer. Verder niet zo heel spectaculair.
ellenjoan
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door ellenjoan »

Meer dan 1 zijn naar Canada getrokken toen de Amerikadroom niet uitkwam...
Er is een prima site waar je alles te weten komt over emigreren naar Canada en de voorwaarden, mogelijkheden etc...
Voo Nederlanders is er een gemiddelde wachttijd van 24-28 maanden voor het verkrijgen van de PR VISA (als je voldoende punten behaald), voor de belgen onder ons duurt het iets langer...tenzij je een joboffer heb of onder familyclass gaat etc...

Zie hierover meer onder http://canadabb.org

Veel succes !

Eva
http://www.bloggen.be/whisperer" onclick="window.open(this.href);return false; How these rescuehorses changed my life...
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Ik lees dit topic nu pas, maar ik zou best via mijn werkgever in Toronto geplaatst willen worden (ze hebben daar ook een groot kantoor).

Omdat mijn vrouw nog wat familie in upstate NY heeft wonen, tussen Rochester en Syracuse aan Lake Ontario om precies te zijn, zou ik dan ten oosten van Toronto willen wonen aan het water en dan zomers met mijn bootje lake Ontario oversteken om op bezoek te gaan bij schoonpa en de rest v/d family...

maarja het zal wel bij dromen blijven 8)

Wel heb ik vorig jaar uitgezocht of het uberhaupt mogelijk is om met een prive bootje deze oversteek te maken en dat kan als je het maar netjes en op tijd aangeeft bij de port authorities...

Waarschijnlijk word ik later of begin volgend jaar voor een maand of langer uitgezonden naar onze Toronto office, kan ik de boel in ieder geval een beetje verkennen....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer