Het ligt er een beetje aan WAAR je gaat wonen. Zo heb ik familie wonen in Sarnia, Ontario aan de grens met Michigan. Een brug scheidt de twee landen, en op die brug wordt gecontroleerd. Als je zo een keer of wat per jaar naar de VS wil, is dat geen ramp, je gaat gewoon in de rij staan en binnen een half uurtje ben je de grens wel door. Maar als je denkt iedere keer "even" boodschappen te doen in de VS, dan ben je dat al snel een keer zat, weer die brug over...... En als je op het verkeerde moment aankomt, dan sta je met 500 vrachtwagens in de rij die allemaal de VS in willen enzo.
Verder heb je het probleem dat in Oost Canada een groot deel van de grens water is door de grote meren. Als je in Toronto woont duurt het nog anderhalf uur voordat je in de VS bent omdat je toch even OM het meer moet rijden.
Tja, en dan kun je er wel voor kiezen om in Alberta aan de grens te gaan wonen, en dan kun je waarschijnlijk binnen no-time heen en weer blijven reizen.
Als Nederlander moet je trouwens wel elke keer stoppen bij de grens en een I-94 gaan zitten invullen, die je bij het verlaten van het land weer inlevert.... TENZIJ je nog een I-94 hebt zoals bij toerisme het geval is als je de VS binnenkomt en dan een zij-tripje naar Canada maakt. Nu kan het nog allemaal makkelijk met een Canadees rijbewijs enzo, maar vanaf 1 Jan. 2008 ga je ook voor land-grensovergangen absoluut een paspoort nodig hebben, en Nederlands paspoort betekend dan gewoon I-94 invullen als je in Canada woont, en allang geen toerist in de VS meer bent die nog rondreist met een 90-dagen visawaiver.
Nee, als je naar Canada verhuisd zou ik me niet voorbereiden op het zijn van wannabe-Amerikaan, maar op het zijn van Canadees en de Canadese cultuur gewoon aannemen. Ga dan 3 keer per jaar een weekje naar de VS ofzo voor vakantie, maar wordt dan gewoon Canadese import. En kies dan een lokatie in Canada waar je WIL wonen, en waar je carriere kan maken, niet omdat het dicht bij de grens ligt of dichter bij een grensovergang waar je geen half uur in de rij staat.