Nou niet helemaal.... zoals in een eerdere post gemeld gelden er andere regels voor buitenlanders dan voor Nederlanders als in welk type bedrijven ze kunnen beginnen.... maar ja: Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden en Nederland, het land van de begrensde mogelijkheden.PBBI schreef: Ja, maar John vindt dat Amerikanen achtergesteld worden, dat is dus niet zo want dit geldt net zo goed voor Nederlanders in hun eigen land.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Heeft er iemand hier een E2 visa
Inderdaad. Een kleine Amerikaanse investeerder die met zijn 150 000 Euro in Nederland een hotel of camping wil beginnen mag dat niet, want dat dient volgens de Nederlandse autoriteiten geen wezenlijk Nederlands economisch belang. Waarom zou dat dan hier wel moeten kunnen? Dat is geen vanzelfsprekendheid. Kleine Amerikaanse investeerders mogen in Nederland niet eens flink concurreren want een van de eisen is: "The business activity does not disrupt competition in the Dutch market.". Daarenboven wordt het die kleine Amerikaanse investeerders ook nog eens enorm moeilijk gemaakt een MVV te krijgen. Het moet voor ons Amerikanen zondermeer mogelijk zijn in Nederland koeienuiers en paardenoren te gaan verwerken tot frikadellen en andere typisch Nederlandse delicatessen, zonder de Nederlandse overheid daar een stokje voor steekt omdat het niet zou stroken met de Nederlandse economische belangen. De MMV voor de investeerder en zijn/haar complete gezin moet ook meteen worden verstrekt, want zo doen we dat hier ook.PBBI schreef:Ja, maar John vindt dat Amerikanen achtergesteld worden
Niemand heeft hier in de U.S. overigens last van kleine buitenlandse investeerders, maar Nederlanders die kritiek hebben op het immigratiesysteem van de U.S. doen er goed aan eerst eens naar het systeem in eigen land te kijken. Dan zullen ze al snel zien dat het systeem in de U.S. stukken ruimhartiger, billijker en humaner is dan in Nederland. Ik ken een in Nederland geboren en getogen software engineer die als freelancer een jaarinkomen van meer dan 100 000 Euro bij elkaar sprokkelde. Hij mocht zijn vrouw uit een derde wereld-land niet laten overkomen omdat hij de IND geen "vast jaarcontract" kon tonen. Toen is hij maar naar Azie verhuisd. Die dingen gebeuren regelmatig, en dat vindt men in Nederland blijkbaar heel gewoon. Alleen daarom al zou de Nederlander niet al te hoog van de toren moeten blazen als het gaat om het immigratiesysteen van de U.S. Perfect is het systeem niet en het is ook aan herziening toe, maar het is wel veel menselijker. Dat houders van een E-2-visum geen immigranten zijn is pech, maar als je een aantal jaren flink aan je bedrijf werkt kun je hier wel degelijk immigrant worden.
Dat de U.S. in hoofdzaak door immigranten werd opgebouwd is waar, maar dat is geen reden om de grenzen maar open te zetten. Als iedereen die dat wil naar de U.S. zou kunnen komen, zou het bevolkingsaantal binnen twee jaar zijn verdubbeld. Men heeft al lang geleden het besluit genomen dat de U.S. geen immigratieland meer is, zoals Canada, Australie en Nieuw-Zeeland dat tot voorkort waren. Grote groepen mensen zullen teleergesteld zijn, maar men kan nu eenmaal niet iedereen toelaten.
Ik stel voor dat we nu de discussie over de herkomst van de pizza en de hamburger weer voortzetten. De frikadellenproductie zou ik overigens niemand aanraden, want je mag die dingen niet exporteren. De EU heeft nameljk bepaald dat die buiten Nederland een bedreiging van de Europese volksgezondheid zijn!
--john
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Om maar weer even terug te komen op het onderwerp.
Echter is het wel zo dat mijn echtenoot dit motel nooit alleen zou kunnen runnen. In de praktijk zijn wij beide gelijkwaardige partners in het bedrijf.
Ik denk niet dat ik mijzelf dus als een bijkomstigheid kan beschouwen.
Onze kinderen zijn minderjarig en hebben dus op dit moment geen keuze. Ik zal er echter alles aan doen om te voorkomen dat zij met 21 illigaal zouden worden.
Kastelke je vroeg over de pensioen leeftijd en wat er dan met je status gebeurd. Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik daar nog niet over heb nagedacht. Ik heb nog een aantal jaren voor ik bij de 40 ben. Zover heb ik nog niet vooruit gedacht. Wel een goed punt trouwens. Ik zoek het op want ik denk het te weten maar ik weet het niet zeker...
Ik denk dat niet altijd zo is. Wij hebben bewust gekozen voor een E2 alleen op naam van mijn echtgenoot. Wij hadden ook een E2 kunnen aanvragen op beide namen. Echter mag een E2 houder niet werken buiten zijn/haar eigen bedrijf. Doordat ik nu de echtgenoot ben van een E2 houder heb ik wel een workpermit en kan als ik wil of als het niet gaat zoals wij denken dat het zal gaan, buiten de deur gaan werken om niet in de financiele problemen te komen. Dit is uiteraard geen uitgangspunt maar meer een ingebouwde veiligheid.
Dat is zo omdat de E-2 geen echt immigratievisum is. Dat de investeerder zijn primaire verwanten (echtgenoot/note en minderjarige kinderen) mee mag nemen is slechts een bijkomstigheid in de visumvoorwaarden.
--john
Echter is het wel zo dat mijn echtenoot dit motel nooit alleen zou kunnen runnen. In de praktijk zijn wij beide gelijkwaardige partners in het bedrijf.
Ik denk niet dat ik mijzelf dus als een bijkomstigheid kan beschouwen.
Onze kinderen zijn minderjarig en hebben dus op dit moment geen keuze. Ik zal er echter alles aan doen om te voorkomen dat zij met 21 illigaal zouden worden.
Kastelke je vroeg over de pensioen leeftijd en wat er dan met je status gebeurd. Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik daar nog niet over heb nagedacht. Ik heb nog een aantal jaren voor ik bij de 40 ben. Zover heb ik nog niet vooruit gedacht. Wel een goed punt trouwens. Ik zoek het op want ik denk het te weten maar ik weet het niet zeker...
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Every day is a gift, not a given right
peet schreef:Om maar weer even terug te komen op het onderwerp.
Nadenken over iets wat over 25 jaar eventueel kan zijn, in mijn geval 21 jaar

- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Amerika kent niet zoals in Europa een vastgestelde pensioen leeftijd. Veel mensen werken hier tot op hoge leeftijd voort. Sommigen waarschijnlijk uit noodzaak en anderen omdat werken het enigste is wat ze kennen en daar hun levensvervulling in hebben.peet schreef: Kastelke je vroeg over de pensioen leeftijd en wat er dan met je status gebeurd. Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik daar nog niet over heb nagedacht. Ik heb nog een aantal jaren voor ik bij de 40 ben. Zover heb ik nog niet vooruit gedacht. Wel een goed punt trouwens. Ik zoek het op want ik denk het te weten maar ik weet het niet zeker...
Toen in hier pas woonde keek ik de eerste keren vreemd op om bediend te worden in een winkel dor iemand die ruim de 65 gepasseerd was. In Europa zijn we zo gewend alleen maar jongere mensen in het werkveld te zien dat dit echt als een verrassing kwam voor me.
Als je hier denkt dat je genoeg gespaard hebt om te 'retireren' dan doe je dat, ongeacht wat voor leeftijd je hebt. Dat kan als je 55 bent maar ook als je 72 bent. De keuze is aan jou.
Als je uit Nederland afkomstig bent dan heb je altijd nog de mogelijkheid om je AOW premie door te blijven betalen en als je de pensioen gerechtigde leeftijd hebt bereikt kun je dat in de US maandelijks uitbetaald krijgen. Je hebt nl het recht om je met AOW of WAO uitkering (met toestemming) in het buitenland te vestigen.
--
Tink
Tink
Waarom zou je dat doen?? Vrijwillig premie betalen en dan maar HOPEN dan de Nederlandse overheid niet (zoals gewoonlijk) de regels tussentijds veranderd en je over -tig jaar weinig of helemaal niks krijgt? Dan lijkt het mij beter om dat geld op een prive 401K of andere rentedragende rekening te zetten in de VS (of in Nederland) zodat je gewoon zeker weet dat je dat geld ook daadwerkelijk krijgt als je met pensioen wilt.Tink schreef: Als je uit Nederland afkomstig bent dan heb je altijd nog de mogelijkheid om je AOW premie door te blijven betalen en als je de pensioen gerechtigde leeftijd hebt bereikt kun je dat in de US maandelijks uitbetaald krijgen. Je hebt nl het recht om je met AOW of WAO uitkering (met toestemming) in het buitenland te vestigen.
-
- Amerika-expert
Zoals al een paar keer gesteld: je bouwt in Nederland rechten op AOW op zodra je 15 geworden bent, elk jaar dat je in Nederland woont en/of werkt krijg je 2 procent.
In de VS kun je (mits je voldoende Social Security hebt betaald, 10 jaar, korter als je Nederland wil laten meetellen) een ouderdomsuitkering krijgen als je 62 bent. Je krijgt meer elk jaar dat je die betaling uitstelt. Als je voor je 65e nog werkt, wordt een deel van die inkomsten van je uitkering afgetrokken, na je 65e houdt die aftrek op en mag je dus verdienen wat je wilt, je krijgt altijd je uitkering. De groei in die uitkering houdt op met je 70e.
Je kunt eventueel eerder een uitkering krijgen, maar die zal dan erg laag zijn, omdat deze gebaseerd is op je verdienste en de verwachte uitkeringsperiode.
Oudere Amerikanen werken soms door omdat ze aan een uitkering niet genoeg hebben. Of omdat ze dat willen.
Er zijn wel maximale leeftijden waarop je moet stoppen met werken (voor piloten bijvoorbeeld, al zitten ze daar aan te morrelen), maar ook hier is de VS vrij en blij in.
Op het ogenblik is het (nog) zo dat je je deel van de Nederlandse AOW krijgt uitbetaald ongeacht waar je woont en ongeacht welke nationaliteit(en) je hebt.
De Sociale Verzekeringsbank http://www.svb.nl zegt bereid te zijn uit te zoeken waar je recht op hebt.
In de VS kun je (mits je voldoende Social Security hebt betaald, 10 jaar, korter als je Nederland wil laten meetellen) een ouderdomsuitkering krijgen als je 62 bent. Je krijgt meer elk jaar dat je die betaling uitstelt. Als je voor je 65e nog werkt, wordt een deel van die inkomsten van je uitkering afgetrokken, na je 65e houdt die aftrek op en mag je dus verdienen wat je wilt, je krijgt altijd je uitkering. De groei in die uitkering houdt op met je 70e.
Je kunt eventueel eerder een uitkering krijgen, maar die zal dan erg laag zijn, omdat deze gebaseerd is op je verdienste en de verwachte uitkeringsperiode.
Oudere Amerikanen werken soms door omdat ze aan een uitkering niet genoeg hebben. Of omdat ze dat willen.
Er zijn wel maximale leeftijden waarop je moet stoppen met werken (voor piloten bijvoorbeeld, al zitten ze daar aan te morrelen), maar ook hier is de VS vrij en blij in.
Op het ogenblik is het (nog) zo dat je je deel van de Nederlandse AOW krijgt uitbetaald ongeacht waar je woont en ongeacht welke nationaliteit(en) je hebt.
De Sociale Verzekeringsbank http://www.svb.nl zegt bereid te zijn uit te zoeken waar je recht op hebt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ik heb altijd met bewondering je postings gelezen omdat ik vond dat je van veel dingen verstand had. Dat kwam mede door de stelligheid waarmee je het schreef, zoals bovenstaande. Ik begin hier nu van terug te komen.De frikadellenproductie zou ik overigens niemand aanraden, want je mag die dingen niet exporteren. De EU heeft nameljk bepaald dat die buiten Nederland een bedreiging van de Europese volksgezondheid zijn!
Voor Petra, zolang je je bedrijf aanhoudt mag je in de VS blijven, dus ook na je 65ste. Als je dan niet meer wilt werken

In het uiterste geval laat je een manager de boel regelen ( of een van de kinderen) en blijf je op papier eigenaar, er is altijd wel een mouw aan te passen.
PBBI schreef:Ik begin hier nu van terug te komen.

Het is echt waar. De Belgen en Duitsers hebben ook hun frika(n)dellen, maar die maken ze zelf. De EU zat met de Nederlandse frikandel in de maag, wist niet goed hoe die te categoriseren, en heeft toen maar besloten dat het ding tot Nederland beperkt moest blijven.
--john
goh, ik wist niet dat er nog zoveel op dit onderwerp is door-geschreven. Ik moet duidelijk wat vaker in loggen.
Ik heb eergisteren bericht gekregen, dat ik deze vrijdag weer trug naar de ambasade in Amsterdam trug moet, om mijn paspoort in te leveren. Schijnt dat ik die weer op een dag of twee in de post weer trug krijg.
Ik ben verbaasd hoe snel dit gegaan is.
Van harte bedankt iedereen !!!
Ik heb eergisteren bericht gekregen, dat ik deze vrijdag weer trug naar de ambasade in Amsterdam trug moet, om mijn paspoort in te leveren. Schijnt dat ik die weer op een dag of twee in de post weer trug krijg.
Ik ben verbaasd hoe snel dit gegaan is.
Van harte bedankt iedereen !!!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
dus je hebt je E2-visum gekregen?varkentje schreef:Ik ben verbaasd hoe snel dit gegaan is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik snap het ook niet helemaal Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je na 3 week al je visum hebt. Dan hebben ze een enorme verbetering onder gan In A dam...
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien maakt het een verschil omdat de aanvrager onlangs al een geldig L-visum gekregen had?
Elke
-
- Amerika-expert
en gelijk heb je, wanneer ga je weer terug naar Utah, see yavarkentje schreef:ja, ik was vanmorgen bij de consulaat om mijn paspoort af te geven. Niks geen vragen, gewoon verteld dat mijn aanvraag is goedgekeurd.
Ik krijg hem hopelijk Dinsdag op de post.
Ik heb niet gevraagd waarom dit zo snel ging. Ben blij zat !!!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht