Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wetsvoorstel om optie voor "dual citizenship" in de VS te beëindigen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Greater Richmond (VA) area. Woonplekken: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 11 jaar in VA

Wetsvoorstel om optie voor "dual citizenship" in de VS te beëindigen

Bericht door Big Al »

In december 2025 heeft Senator Bernie Moreno (R-OH) een wetsvoorstel ingediend om de mogelijkheid tot "dual citizenship" in de V.S. te beëindigen. Alle Amerikanen die nu staatsburger van twee (of meer) landen zijn zouden onder dit voorstel moeten kiezen of ze het het Amerikaanse staatsburgerschap willen behouden of de "buitenlandse" staatsburgerschappen willen opgeven.

De Supreme Court heeft overigens in het verleden meermaals aangegeven dat de grondwet niet toestaat dat burgers verplicht het staatsburgerschap van andere landen moeten opgeven. Het zou ook problemen opleveren voor genaturaliseerde Amerikanen die uit landen komen die het niet mogelijk maken om hier afstand van te doen.

De kans dat het voorstel het redt in het comité is klein en de kans dat de Senaat er voor zou stemmen is nog kleiner.

Voorstel: https://www.moreno.senate.gov/wp-conten ... f-2025.pdf

Artikel in Forbes: https://www.forbes.com/sites/virginiala ... tizenship/
hemmie
Amerika-expert

Re: Wetsvoorstel om optie voor "dual citizenship" in de VS te beëindigen

Bericht door hemmie »

Ik zie het al voor me, dat ze in de VS van elke genaturaliseerde amerikaan daarna nog moeten gaan controleren of diegene wel afstand heeft gedaan van de andere nationaliteit. Dat kan de amerikaanse bureaucratie nooit aan.
Terug in Texas!
Big Al
Amerika-expert
Locatie: Greater Richmond (VA) area. Woonplekken: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 11 jaar in VA

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
19 jan 2026, 15:01
Ik zie het al voor me, dat ze in de VS van elke genaturaliseerde amerikaan daarna nog moeten gaan controleren of diegene wel afstand heeft gedaan van de andere nationaliteit. Dat kan de amerikaanse bureaucratie nooit aan.
Klopt, maar de federale overheid weet natuurlijk wel precies wie er genaturaliseerd is.

Mocht deze wet het halen dan kan ik me echter nogal wat scenario's voorstellen waarbij aan het licht komt dat er geen bewijs van afstand van het oude staatsburgerschap in het bestand zit.

Onder het huidige (of een toekomstig vergelijkbaar) regime lijkt me de kans op uitzetting dan vrij groot. Dat zal ook gepaard gaan met een ban van vele jaren op het bezoeken van de VS.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je kunt pas afstand doen van je andere nationaliteit na naturalisatie, ze moeten die controle dus later doen (in NL heb je een jaar de tijd). Ik wens ze heel veel sterkte om van alle genaturaliseerden na een jaar nog eens na te gaan of ze hun andere nationaliteit hebben opgegeven. Dan staat USCIS in elk geval helemaal stil, dat gaat enorm veel mankracht vragen.

Maar goed, ik zie het sowieso nog niet gebeuren.
Terug in Texas!
Disney-Golf
Amerikakenner

Bericht door Disney-Golf »

Big Al schreef:
19 jan 2026, 16:11
Dat zal ook gepaard gaan met een ban van vele jaren op het bezoeken van de VS.
Met het geen je dan aan Europese belastingen hebt uitgespaard kan je makkelijk al je Amerikaanse vrienden in Europa uitnodigen, toch? :mrgreen: :thumbup: :lol:
Jules40
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Jules40 »

Misschien zitten er wel politieke vluchtelingen bij 🙂
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer