Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Werken voor NL werkgever als VS immigrant, waar op te letten?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
lvank
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Werken voor NL werkgever als VS immigrant, waar op te letten?

Bericht door lvank »

Hallo allemaal,

Omdat de zoektocht naar werk in de VS langer duurt als gehoopt heeft mijn vorige werkgever in NL aangeboden om voor hen op afstand te werken. Ik zit in het immigratieproces, heb een werkvergunning (I-765) en ben in afwachting van mijn adjustment of status (I-485).

Ik kan veel vragen vinden over NL inwoners die voor de VS willen werken, maar niet andersom. In verband met het verkrijgen van krediet in de VS (creditcard, op termijn hypotheek) lijkt het me beter om het salaris op een VS bankrekening te laten betalen waar mogelijk, maar ik heb ook nog een bankrekening in NL. Echter wil mijn bank in de VS voor zover ik kan zien loonstroken specifiek in USD, en kun je loonstroken in EUR niet gebruiken als bewijs dat je een inkomen hebt.

Als ik periodiek mijn salaris zelf omzet van EUR naar USD en overmaak van mijn NL naar mijn VS rekening, wordt dat dan gezien als salaris in de VS? Of moet de werkgever het direct zelf overmaken? SEPA betalingen naar de VS zijn namelijk geen optie, en ik kan mijn werkgever wat ontlasten in de administratie als ik dit zelf zou doen.

Heeft iemand ervaring met salarisbetalingen vanuit Nederland naar een rekening in de VS, en hoe je dat het beste kan doen zodat je loonstroken ook degelijk bruikbaar zijn bij het aanvragen van bijv. een creditcard? Ik hoor het graag.
ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Werken voor NL werkgever als VS immigrant, waar op te letten?

Bericht door ADE01 »

Begin met een secured credit card. Je legt geld in en dat wordt je krediet limiet. Dat is geen risico voor de bank en wordt vrijwel altijd goedgekeurd. Na meestal een jaar van netjes afbetalen wordt het dan een "echte" credit card en krijg je het geld terug. Hier bouw je credit score mee op en na een half jaar kun je waarschijnlijk al wel een andere credit card aanvragen. Loonstroken zijn misschien in het begin handig maar heb je in principe niet nodig voor credit cards.

Het Nederlandse bedrijf neemt je niet in loondienst neem ik aan, anders betaal je dubbel belasting? Het werk zal aan de Amerikaanse kant gezien worden als "self employed", je moet dan zelf belasting afdragen 4x in het jaar (1040ES) en het is iets lastiger om belasting aangifte te doen. Je kunt ook van alles aftrekken, zoals een thuiskantoor, internet kosten, enzovoorts.

Voor een hypotheek moet je 2 jaar stabiel inkomen hebben onder self employed, meestal moet je 2 belasting aangiftes aanleveren om dat te bewijzen. Hypotheek verstrekkers zullen vooral naar verantwoording van de geldstroom vragen. Het moet duidelijk zijn dat het geld van een bedrijf naar jouw verzonden wordt want dat kunnen ze niet inzien wanneer je geld vanuit jouw rekening naar je Amerikaanse rekening verzendt. Maak bijv. een factuur naar je bedrijf in Nederland en zorg er voor dat de factuur overeen komt met het geld dat van het bedrijf naar jouw rekening gaat en documenteer ook de geldstroom van Nederland naar Amerika.
lvank
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lvank »

ADE01 schreef:
24 nov 2024, 19:40
Begin met een secured credit card. Je legt geld in en dat wordt je krediet limiet. Dat is geen risico voor de bank en wordt vrijwel altijd goedgekeurd. Na meestal een jaar van netjes afbetalen wordt het dan een "echte" credit card en krijg je het geld terug. Hier bouw je credit score mee op en na een half jaar kun je waarschijnlijk al wel een andere credit card aanvragen. Loonstroken zijn misschien in het begin handig maar heb je in principe niet nodig voor credit cards.
Goed om te weten. Ik had hiervoor nog niet gehoord van secured credit cards, dank daarvoor.
ADE01 schreef:
24 nov 2024, 19:40
Het Nederlandse bedrijf neemt je niet in loondienst neem ik aan, anders betaal je dubbel belasting? Het werk zal aan de Amerikaanse kant gezien worden als "self employed", je moet dan zelf belasting afdragen 4x in het jaar (1040ES) en het is iets lastiger om belasting aangifte te doen. Je kunt ook van alles aftrekken, zoals een thuiskantoor, internet kosten, enzovoorts.
Dat is voor mij nu ook de vraag. Als je in Nederland als ZZP'er aan de slag gaat, maar feitelijk maar 1 werkgever hebt, wordt dat uiteindelijk alsnog gezien als loondienst. Volgens mij tel ik voor de IRS ook als werknemer: https://www.irs.gov/businesses/small-bu ... r-employee Of zijn dit richtlijnen die alleen gelden voor bedrijven?

Dubbel belasting betalen is uiteraard niet gunstig. Is het aan te raden om als 'self employed' aan de slag te gaan terwijl ik feitelijk in loondienst ben? En is het dan alleen een kwestie van een EIN aanvragen en deze formulieren waar nodig opsturen?

Bedankt voor alle informatie dusver.
ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door ADE01 »

Ja, het blijft lastig. Je hebt waarschijnlijk een Nederlandse werkgever die de Nederlandse regels moet volgen en geen Amerikaanse tak heeft. Je hebt zelf verder niks met de Nederlandse (ZZP) regels te maken want woont in de VS. En de IRS heeft geen 100% richtlijn waar je exact onder valt en geeft veel vrijheid om dat zelf te bepalen, dit staat aangegeven op de pagina die je linkte onder "common law rules". Dan heb je misschien ook nog te maken met regels van de staat waar je in woont en inkomstenbelasting.

Self employed is een oplossing. Of het de beste oplossing is weet ik niet. Zover ik het begreep is het tijdelijk werk? Ga je dit voor een paar maanden doen dan zou ik het zo simpel mogelijk houden allemaal en kan het in principe onder self employed, indien je werkgever mee wil werken natuurlijk. Wordt het een langere werkrelatie dan moet je ook rekening houden met dingen als pensioen opbouw en zullen de IRS indicaties verder de kant op vallen van loondienst.

Er is ook een verdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten mbt dubbel belasten en sociale zekerheden maar ik weet daar verder de details niet van. Dat zou je nog uit kunnen zoeken en misschien is dat een uitkomst zodat je alsnog in loondienst kunt gaan. Maar documenteer in ieder geval alle geldstromen, dat bespaart je werk in de toekomst bij belasting aangifte doen en het eventueel aanvragen van een hypotheek.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Gezien de situatie zit ik ook aan self-employment te denken (but, IANAL). Ik heb twee jaartjes een eigen consultancy gehad, en de papierwinkel valt mee. Hou inderdaad goed je documenten bij, er is geen bewijslast bij aangifte, maar je moet natuurlijk wel bewijs kunnen leveren als daar om gevraagd wordt. Vergeet de self-employment tax niet, dat betaald normaliter de werkgever (zie Form 1040 Schedule SE). Vraag aan je bank wat ze als bewijs van inkomen zien, dat levert soms een fee waiver op. Ik heb goede ervaringen met credit unions. Ze vroegen geen loonstroken maar wel een job offer, ze zien de stortingen binnenkomen en dan houd je de fee waiver. Wellicht kun je een consultancy contract gebruiken als bewijs (en dat is goed om op te zetten met je voormalige werkgever, beter alles zwart op wit, en organiseer het in self-directed projecten (concreet voorstel + kostenraming, niet als een open uurloon contract).

Voor pensioenopbouw kun je een SEP-IRA overwegen, dat is het meest eenvoudig. Of een eigen Roth-IRA (max $7000/jr), dat is gunstiger als je (nog) in een laag belastingtarief valt, maar dan heb je geen belasting aftrek. Of je laat het gewoon lekker, en haalt de achterstand in als je een vaste baan hebt.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Je kunt niet in de VS verblijven en in loondienst zijn bij een NL werkgever (die zou dan door de IRS ineens als US employer kunnen worden gezien, met alle verplichtingen die daarbij horen).

De (mij bekende) opties zijn:
a) De NL werkgever kan een Amerikaanse entiteit opzetten en jou vandaaruit in dienst nemen;
b) De NL werkgever zou een contract kunnen aangaan met een US temp/staffing agency (wat je in NL een uitzendbureau zou noemen; denk aan Randstad), en jij zou via die agency werk kunnen verrichten ten behoeve van de NL werkgever
c) Je kunt als zelfstandige (self-employed) een contract aangaan met je NL werkgever (bv als "consultant"/"contractor").

De richtlijn dat je als zelfstandige meerdere werkgevers moet hebben, geldt (vziw) niet (en/of wordt iig niet hard ge-enforced; denk aan alle "zelfstandigen" die voor Uber rijden). Zou eventueel nog van de staat waarin je woont kunnen afhangen, dus check dat.

Het voordeel van (c) is dat het vrij eenvoudig is qua papierwerk. Je mag in de VS op elk moment als zelfstandige aan de slag; daar hoef je vantevoren niets voor te regelen. (Dat zou anders zijn als je een LLC oid zou willen opzetten). Je zult wel self-employment tax moeten aangeven en betalen. Let op: meestal (again: check your state) moet dat 4x per jaar (elk kwartaal).

Voor je NLse werkgever is het ook vrij eenvoudig: die kan jou als contractor inhuren (bv op basis van een contractor agreement tussen jullie beiden), en dan gewoon de facturen die jij indient betalen.

1 mogelijk nadeel van deze constructie is de Nederlandse BTW: Omdat jij vanuit het buitenland diensten levert aan een Nederlandse partij (de NL werkgever), moet er in NL BTW betaald worden (door de NL werkgever) over die diensten (google op "verlegde BTW" of "BTW verleggen"). Als de NL werkgever een BTW-ondernemer is, dan is dat gunstig (want dan kan de NL werkgever die BTW direct weer als voorbelasting aftrekken en is het dus een nul-operatie) - maar in het andere geval zijn jouw diensten dus ineens 21% (= BTW tarief) duurder geworden. Ik ben er nooit achter gekomen of/hoe die 21% op de een of andere manier nog in de VS te verrekenen is.

Als zelfstandige moet je natuurlijk zelf zorg dragen voor je self-employment tax, ziektekostenverzekering, pensioen-opbouw, etc.

Voor een korte periode is (c) best een optie. Lange-termijn is een ander verhaal.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Als je iemand in de VS kan bewegen om je bij te schrijven op een credit card dan "erf" je de "credit history" van die kaart. Je zou dan in principe opeens een "credit history" kunnen krijgen die langer is dan je in de VS bent. Zo werkte het tenminste in het verleden. Er kleven natuurlijk wel vrij grote risico's aan deze optie, zowel voor de "primary cardholder" als voor jezelf.

Voor het aanvragen van een credit card is vaak geen "proof of income" nodig. In dat geval volstaat een verklaring.

Voor het opbouwen van een hoge "credit score" is het belangrijk om de "credit utilization" (welk percentage van de limiet je in het krijt staat) zo laag mogelijk te houden. Om in aanmerking te komen voor de hoogste score moet je dit onder de 6,5% houden. Zie deze pagina voor details.
image.png
image.png (45.75 KiB) 420 keer bekeken
Er zijn echter nog andere criteria, zoals de 'leeftijd' van de oudste lening, het aantal aanvragen dat je hebt ingediend voor leningen (inclusief credit cards), wanbetalingen (incl. late betalingen), enz.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer