Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigreren naar de VS en NL zorgverzekering aanhouden

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Emigreren naar de VS en NL zorgverzekering aanhouden

Bericht door newamsterdam »

Ik vertrouw niet alles in de VS, en er zijn bepaalde dingen die ik erg gewend ben om vanuit NL te doen zoals bijv. naar mijn tandarts gaan. Ik heb het e.e.a. gelezen over scams in de VS m.b.t. tandartsen. Nu moet ik zeggen dat ik nog niet mij ingelezen heb in het zorgstelsel van de VS, maar wat ik wel weet is dat ik af en toe ook terug zal gaan naar Nederland.

Dus, mijn vragen:
1. Als je in de VS woont kan je dan een NL zorgverzekering aanhouden?
2. Is dit verstandig?

Ik ga er vanuit dat ik ook een zorgverzekering in de VS aanhoud, omdat een NL zorgverzekering alleen spoed zou dekken in de VS volgens mij.
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Emigreren naar de VS en NL zorgverzekering aanhouden

Bericht door IngridUSA »

Je kunt alleen je huidige zorgverzekering in NL aanhouden als je woont of werkt in NL. Check ook de site van de SVB voor de (on)mogelijkheden.
Misschien is dit iets voor je:
https://www.oomverzekeringen.nl/wereldwijd-verzekerd/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Als het met name/alleen om de tandarts gaat heeft een verzekering sowieso weinig zin. Dan kun je beter zelf maandelijks iets opzij leggen.

Marianne
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Als je een OOM verzekering wil afsluiten, houd er dan wel rekening mee dat daarvoor medische acceptatie geldt.

En over het algemeen: als je naar de VS emigreert, zal je je toch moeten aanpassen aan het systeem daar - ook het (in sommige opzichten frustrerende en vaak dure) gezondheidszorgsysteem*. Verzekeringen voor tandheelkundige zorg zijn trouwens meestal aparte verzekeringen, naast je medische zorgverzekering. Als je via je werkgever een verzekering afsluit, is de verzekering voor tandheelkundige zorg vaak goed betaalbaar. Maak je niet te veel zorgen over scams - ze bestaan wel, maar zullen echt wel de minderheid zijn. Gewoon navragen bij collega's etc voor aanbevelingen voor een tandarts, en niet op advertenties afgaan.

*Al heb ik inderdaad wel eens ervaringen gelezen van mensen die "gewoon" naar NL vliegen voor hun tandheelkundige behandelingen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Je hebt toch een Amerikaanse partner? Het lijkt me dat die wel weet bij welke (tand)arts je wel of niet moet zijn.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je kunt niet reguliere zorgverzekering in NL aanhouden, je woont/werkt er immers niet meer. Je zou een expatverzekering kunnen afsluiten (bijv. OOM of de Goudse), maar dat is prijzig, en de tandartsverzekering is over het algemeen nog een extra aanvullende verzekering, dus extra kosten. Geen idee of die los af te sluiten is.
Als je graag in NL nog tandartsbehandelingen wil laten doen kan dat natuurlijk, maar dan kun je gewoon zelf betalen, een expatverzekering gaat dan denk ik altijd meer kosten dan het oplevert. Daarnaast, zul je vaak genoeg in NL zijn om al je tandartscontroles en behandelingen daar te kunnen doen? En wat als je spoed hebt (kiespijn, gebroken tand)? Natuurlijk kun je dan alsnog een tandarts zoeken in de VS, maar toch wel fijn als je er al 1 hebt.
Terug in Texas!
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door newamsterdam »

Bedankt voor de reacties. Ik heb er veel van geleerd :D
Je hebt toch een Amerikaanse partner? Het lijkt me dat die wel weet bij welke (tand)arts je wel of niet moet zijn.
Zeker! Ik ben alleen veel meer een persoon die alles wil uitzoeken dan haar (dan veel mensen eigenlijk). Ik vind het ook leuker om te doen dan haar. Is misschien ook een controle dingetje m.b.t. onbekende omgeving. In NL weet ik waar ik aan toe ben, in de VS ziet de zorgverzekering er vrij wild uit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer