Ik denk dat wordt gesproken over het proces NA de goedgekeurde K1 aanvraag. Een K1 aanvraag duurt inderdaad een paar maanden, gevolgd door een interview. Nadat de K1 wordt goedgekeurd ga je naar de VS, dan trouw je aldaar en dan doe je AOS (Adjustment Of Status) van K1 naar LPR (Legal permanent resident). Dat is standaard bij K1. Het probleem is dat je in de periode tussen het aflopen van het K1 visum (wat 90 geldig is na binnenkomst) en de verwerking van AOS eigenlijk geen status hebt in de VS. Dat betekend o.a. dat je niet kunt werken, in sommige staten mag je zelfs niet autorijden (want je kunt geen rijbewijs krijgen zonder valid visum) en dat je het land niet kunt verlaten, want dan raak je die 'gedoog' status kwijt en moet je opnieuw beginnen. Je kunt een visum aanvragen om tijdelijk het land uit te mogen, en ook een werkvergunning (EAD, of formulier I-765), maar dat kost ook maanden.
AOS kan tot wel 2 jaar duren, je kunt de verwerkingstijden zien op
https://egov.uscis.gov/processing-times/ , en dan kies je het AOS form I-485 en 'family based application'. Ik heb wat opties geprobeerd en vond tussen de 14 en 25 maanden wachttijd. Boundless geeft aan gemiddeld 17 maanden. Om deze reden raad ik mensen meestal het CR1 proces aan, het kan erg financieel en emotioneel zwaar zijn om zo lang afhankelijk te zijn van je partner.
@els70 Als je vragen hebt over je eigen K1 proces, of overweegt om een K1 te doen, kun je het beste zelf een topic opzetten. Op die manier krijg je je antwoorden mooi bij elkaar en kunnen de forumgebruikers relevante informatie teruglezen.