Kans op werk in de USA?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
bastiaan_s
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2007, 10:59

Kans op werk in de USA?

Bericht door bastiaan_s »

Beste mensen,

Ik overweeg een emigratie naar Amerika in de (nabije) toekomst. Met mijn universitaire studie die ik ga volgen heb ik de vraag: wat zijn mijn kansen op (middel/goedbetaald) werk? En hangt dit ook af van de staat waar je gaat wonen/werken? Accepteren Amerikanen zomaar emigranten (betreft werk)?
Alvast bedankt :) !!
Aïda
Amerika-expert
Berichten: 1866
Lid geworden op: 14 apr 2004, 08:36
Locatie: Flevoland

Bericht door Aïda »

Ik bedoel het niet rot Bastiaan, maar misschien moet je eens de zoekfunctie op dit forum gebruiken. Je zult dan op al jouw vragen het antwoord vinden. Het onderwerp is uit en te na besproken.
bastiaan_s
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2007, 10:59

Bericht door bastiaan_s »

Sorry :oops:
Ik had al doorgebladerd maar kon het niet vinden. ik ben nieuw dus weet nog niet zoveel functies etc.
slotje dan maar:)
Aïda
Amerika-expert
Berichten: 1866
Lid geworden op: 14 apr 2004, 08:36
Locatie: Flevoland

Bericht door Aïda »

Bovenaan deze pagina: Search (of waarschijnlijk iets van zoek als je de Nederlandse versie hebt). En dan eens zoeken op emigratie, visum, etc. Of je gaat naar hier naar toe http://www.allesamerika.nl/forum/viewforum.php?f=12 en bladert daar eens. Ik kan je in ieder geval vertellen dat emigreren niet zo makkelijk is zoals jij je het misschien voorstelt. Jammer genoeg! :(
JohnNJ
Amerikakenner
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 dec 2006, 21:59
Locatie: USA

Re: Kans op werk in de USA?

Bericht door JohnNJ »

bastiaan_s schreef:Ik overweeg een emigratie naar Amerika in de (nabije) toekomst. Met mijn universitaire studie die ik ga volgen heb ik de vraag: wat zijn mijn kansen op (middel/goedbetaald) werk?
De kansen zijn redelijk goed wanneer je ten minste een master's degree hebt in een beta-vak. Voor een aantal toegepaste wetenschappen, techniek en technologie zijn er in de U.S. te weinig afgestudeerden. Het bedrijfsleven mag de tekorten aanvullen door afgestudeerden uit het buitenland te halen. De grootste vraag betreft op dit ogenblik personen met een graad in computer science, maar er zijn ook een aantal andere technische disciplines waar tekorten bestaan.

Omdat Amerikaanse studenten, net als de Nederlandse overigens, zich niet erg aangetrokken voelen tot technische vakken en echte wetenschappen, zie je op Amerikaanse universiteiten soms al dat de sciences voor meer dan de helft in buitenlandse (vooral Aziatische) handen zijn. Daar liggen ook voor jou mogelijkheden, bijvoorbeeld wanneer je erin slaagt een plaats in een Ph.D.-programma te verwerven. Een aanzienlijk deel van die afgestudeerden blijft in de U.S. omdat ze daar een baan krijgt aangeboden.
En hangt dit ook af van de staat waar je gaat wonen/werken?
Zeker. Er zijn een aantal gebieden waar veel research & development plaatsvindt. Er zijn concentraties aan de oostkust en de westkust, de streek rond Chicago, de research triangle in North Carolina, een aantal plaatsen in Texas, en nog een paar gebieden. Als er een goede universiteit in de buurt staat en de infrastructuur goed genoeg is, ontstaan die concentraties meestal vanzelf.
Accepteren Amerikanen zomaar emigranten (betreft werk)?
Neen. De U.S. is geen immigratieland, zoals Canada en Australie dat vroeger waren. Men laat echter wel afgestudeerden waaraan een grote behoefte bestaat op werkvisums toe. Als je geen familiebanden in de U.S. hebt, is dat de meest voor de hand liggende mogelijkheid.

--john
bastiaan_s
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2007, 10:59

Bericht door bastiaan_s »

Zeer bedankt voor uw reactie!!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18772
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Kans op werk in de USA?

Bericht door kastelke »

JohnNJ schreef:Men laat echter wel afgestudeerden waaraan een grote behoefte bestaat op werkvisums toe.
Maar vooraleer Bastiaan begint te juichen nog even aanvullen: zo'n werkvisum is niet voor iedereen, je moet ook weer aan een aantal eisen voldoen (L: minstens 1 jaar een leidinggevende functie hebben in een bedrijf dat een vestiging heeft in je thuisland én Amerika / H: er zijn maar zo'n 65.000 visa per jaar weg te geven, dit jaar waren er op de eerste twee dagen dat je er voor in kon schrijven al zowat dubbel zoveel kandidaten...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
JohnNJ
Amerikakenner
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 dec 2006, 21:59
Locatie: USA

Re: Kans op werk in de USA?

Bericht door JohnNJ »

kastelke schreef:Maar vooraleer Bastiaan begint te juichen nog even aanvullen: zo'n werkvisum is niet voor iedereen, je moet ook weer aan een aantal eisen voldoen (L: minstens 1 jaar een leidinggevende functie hebben in een bedrijf dat een vestiging heeft in je thuisland én Amerika / H: er zijn maar zo'n 65.000 visa per jaar weg te geven, dit jaar waren er op de eerste twee dagen dat je er voor in kon schrijven al zowat dubbel zoveel kandidaten...)
Dat is wel waar, maar ik begrijp dat hij nog met de studie moet beginnen. Tegen de tijd dat hij is afgestudeerd is de situatie wellicht weer anders. Er is veel kritiek op het huidige werkvisumsysteem, zowel van voorstanders van uitbreiding als van de tegenstanders van het op grote schaal toelaten van bepaalde categorieen werknemers, en er zijn thans diverse wetsvoorstellen om het systeem te 'hervormen' of om misbruik tegen te gaan.

Het is misschien niet erg verstandig om bij aanvang van een studie je toekomstverwachtingen te baseren op de huidige H-1b- en L-1-regelingen, omdat nu niet duidelijk is hoe de situatie over vijf jaar zal zijn. Als je het mij vraagt zou het ideale traject voor Bastiaan zijn het behalen van een master's degree in Europa, om vervolgens toegelaten te worden tot een Ph.D.-programma in een van de science & technology-vakken aan een Amerikaanse universiteit. De ervaring leert dat dergelijke afgestudeerden hier in de U.S. kunnen blijven als ze dat willen. Er is een tekort aan dergelijke afgestudeerden (in 2005 werden er in de U.S. bijvoorbeeld slechts 1250 Ph.D.-graden in computer science uitgereikt) en ze zijn hard nodig indien dit land een voorsprong op het gebied van technologie en harde wetenschap wil behouden. Ik vind het persoonlijk ook een zeer goede zaak als jonge talentvolle afgestudeerden in technologie, techniek en echte wetenschappen naar de U.S. komen om hier aan de slag te gaan. In West-Europa heeft men dat nu ook ontdekt, en je ziet al het begin van een strijd om jonge afgestudeerden uit andere landen.

--john
Gebruikersavatar
ronald87
Amerikafan
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 sep 2005, 22:13
Locatie: NL

Bericht door ronald87 »

Aanvullend op het bovenstaande:

ik heb zelf lang getwijfeld of het wel verstandig is, om in Europa mijn opleiding te volgen. Ik was namelijk bang dat men in de V.S. de Europese diploma's niet zou erkennen. Aan mijn toekomstige vakgebied (ik studeer nu Planologie (ruimtelijke ordening van steden en regio's) aan de UU) wordt in elk land op een andere wijze invulling gegeven. Alleen de verschillen tussen het Amerikaanse en het Nederlandse planningstelsel al, brachten mij aan het twijfelen of een Nederlandse opleiding niet totaal irrelevant is voor de Amerikaanse planningspraktijken.

Een mail aan de Amerikaanse beroepsorganisatie voor planologen bracht duidelijkheid:

Holding a planning degree from a non-U.S. university should not hinder your career prospects in the United States. Employers in the U.S. most often look for relevant education and/or work experience.
Volgens mij kan je dus gerust je opleiding in Nederland volgen, zonder dat dit gevolgen heeft voor je kans op een baan in de VS.

Wat ben je trouwens van plan te studeren ?
JohnNJ
Amerikakenner
Berichten: 920
Lid geworden op: 28 dec 2006, 21:59
Locatie: USA

Bericht door JohnNJ »

ronald87 schreef:... Volgens mij kan je dus gerust je opleiding in Nederland volgen, zonder dat dit gevolgen heeft voor je kans op een baan in de VS. ...
Het hangt een beetje van de studie af. Met beta-studies zijn er doorgaans geen problemen en is passend werk vrij gemakkelijk te vinden, maar met rechten, geschiedenis, e.d. wordt het lastiger.

Probeer in ieder geval een plaats in een Ph.D.-programma te vinden. Het is dan voor een Amerikaanse werkgever veel gemakkelijker om beoordelen met welk niveau hij heeft te maken, omdat hij vaak alleen vertrouwd is met het Amerikaanse onderwijssysteem. En als je in de U.S. wil blijven, is zo'n Ph.D.-programma ook een uitstekend opstapje.

--john
Appie
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 mei 2006, 15:03
Locatie: Fayetteville, AR
Contacteer:

Bericht door Appie »

JohnNJ schreef:
ronald87 schreef:... Volgens mij kan je dus gerust je opleiding in Nederland volgen, zonder dat dit gevolgen heeft voor je kans op een baan in de VS. ...
Het hangt een beetje van de studie af. Met beta-studies zijn er doorgaans geen problemen en is passend werk vrij gemakkelijk te vinden, maar met rechten, geschiedenis, e.d. wordt het lastiger.

Probeer in ieder geval een plaats in een Ph.D.-programma te vinden. Het is dan voor een Amerikaanse werkgever veel gemakkelijker om beoordelen met welk niveau hij heeft te maken, omdat hij vaak alleen vertrouwd is met het Amerikaanse onderwijssysteem. En als je in de U.S. wil blijven, is zo'n Ph.D.-programma ook een uitstekend opstapje.

--john
Aanvullend kan het handig zijn om te solliciteren bij bedrijven in de US die ook een vestiging in Nederland/ Europa hebben.
Ten eerste zijn deze bedrijven internationaal georienteerd en heb je als bi(/tri+)lingual een extra pre.
Ten tweede is het voor die bedrijven makkelijker te achterhalen op wat voor niveau je educatie ligt.

Zelf hoop ik binnen 2 maanden (eindelijk) mijn Master in Business Information Technology te behalen. Ik heb zelf de intentie om dan bij KPMG en Deloitte (en anderen) te gaan solliciteren, mede omdat ik weet dat bij deze bedrijven internationale medewerkers gewaardeerd worden.
K1 visa progress: Applied (10 jan ' 06); Approval (5 sept '06); Entry (15 Sept.'06); Married (14 Oct.'06); Applied for EAD I-765 & I-485 (28 Oct. '06); EAD approved (23 Jan.'07); Con. resident card approved (23 Feb '07), received (5 May '07)
Aïda
Amerika-expert
Berichten: 1866
Lid geworden op: 14 apr 2004, 08:36
Locatie: Flevoland

Bericht door Aïda »

Appie schreef: Zelf hoop ik binnen 2 maanden (eindelijk) mijn Master in Business Information Technology te behalen. Ik heb zelf de intentie om dan bij KPMG en Deloitte (en anderen) te gaan solliciteren, mede omdat ik weet dat bij deze bedrijven internationale medewerkers gewaardeerd worden.
:offtopic: Ben blij te zien dat je mijn werkgever als eerste noemt! :rockon:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer