Het zijn 2 stappen, eerst de Certified True Copy halen bij USCIS, dat is als ik me goed herinner gratis (moet je wel persoonlijk halen). Daarna de apostille aanvragen bij de US Department of State, dat is niet duur, ik dacht zoiets van $8 plus verzendkosten.
Ok ontzettend bedankt. Ik las op internet iets van $555, ik schrok al. Blijkbaar is dat iets anders. Gelukkig is het gratis.
Myn Amerikaanse man heeft geen geboorteakte omdat hij ook naturalisatieakte heeft van lang geleden moet ik daar ook een Certified True Copy van hebben of is zijn Amerikaanse passport genoeg?
Hoelang duurt het totdat ik Certified True Copy krijg?
Ik denk dat hij een certified true copy met apostlle nodig heeft, maar je kunt dit echt beter navragen bij ambassade/consulaat/grensgemeente waar je het paspoort gaat aanvragen, zij zijn degenen die het gaan beoordelen.
Je kan ook gewoon een apostille aanvragen met je originele Certificate of Naturalization (voor $8). Klaar terwijl je wacht, maar dan moet je wel in DC zijn.
Voor het Nederlanderschap hoef je het origineel alleen maar te laten zien en dan een fotokopie overhandigen.
Voor het Nederlanderschap hoef je het origineel alleen maar te laten zien en dan een fotokopie overhandigen.
Misschien dat ik verkeerd lees wat er hier bedoeld wordt, maar in mijn geval, paspoortaanvraag, moest de kopie van het naturalisatie-certificaat (Certified True Copie van USCIS) voorzien zijn van een apostille.
Ik heb het mijn originele naturalisatiecertificaat van een apostille laten voorzien. Bij de ambassade laten zien en die hebben vervolgens een fotokopie gemaakt voor het dossier.
Daar gingen ze uiteindelijk heel coulant mee om toen ik nog een document met een apostille nodig had. Mocht ik uiteindelijk zelf een fotokopie van opsturen... nogal vreemd. Had ik zelf ook wel een lintje aan het document kunnen strikken.
Overigens trad zowel de ambassade als het ministerie de GDPR met voeten. Zetten doodleuk mijn geboortedatum in de "subject line" van e-mailberichten.
Ik lees hier even mee. Ik moet mijn NL paspoort vernieuwen en heb ondertussen ook de US nationaliteit via mijn huwelijk. Over een aantal weken is de NL ambassade een paar dagen hier in de buurt voor dit soort zaken, dus dat is handig, spaart me een trip naar DC. Maar ik denk dat ik mijn werk hiervoor een aantal vrije dagen moet gaan vragen met al die ambtenarij. True copies, apostilles, etc...
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Heb je de apostilles voor de Amerikaanse documenten al? Dat duurt over het algemeen wel even. Houd er ook rekening mee dat je de apostilles voor de federale documenten (bijv. naturalisatie) in DC moet aanvragen en die voor de huwelijksakte bij de staat (na eerst de akte bij de plaatselijke overheid opgevraagd te hebben). Hetzelfde geldt voor het geboortecertificaat van de Amerikaanse staatsburger met wie je getrouwd bent. Dat kan ook best weer in een andere staat aangevraagd moeten worden...
Ik las dat ik de apostilles bij de Secretary of State in mijn staat (NC) kon krijgen. Als je zelf langsgaat, zijn ze dezelfde dag klaar. Een kopie van mijn naturalisatie papieren kan ik bij het lokale USCIS kantoor krijgen.
Naturalisatieakte is een federaal document, je kunt daarvoor geen apostille bij je staat krijgen, dat kan alleen in Washington DC. Van wat ik begreep (ik heb mijn naturalisatie om die reden uitgesteld) kan het hele proces, van certified true copy krijgen (waarvoor je een afspraak nodig hebt bij USCIS, en dat schijnt drama te zijn) en dan via post apostille erop, tegenwoordig al snel enkele maanden kosten.
Er is wel wat onduidelijkheid of die apostille ook op het origineel mag/kan, ik heb dat nog niet verder uitgezocht, maar geef er denk ik sowieso de voorkeur aan de kopie op te sturen voor apostille, te riskant met het origineel als dat niet strikt noodzakelijk is
Ik woon relatief dichtbij DC en ik ben ik dan ook "even" naartoe gereden voor de apostille (die hier steevast "apostel" genoemd wordt...).
De apostille van het "marriage certificate" en de geboorteakte van mijn vrouw was problematischer en uiteindelijk zijn mijn schoonouders naar een bijkantoor van de Secretary of State gereden waar ze geboren is en waar wij ook getrouwd zijn.
Die akten moesten natuurlijk wel eerst verstuurd worden.
Uiteindelijk heb ik alle apostilles binnen ongeveer twee weken kunnen krijgen, maar dat vergde wel heel wat kunst- en vliegwerk.
Als ik het goed heb dan kan je voor het versturen van documenten naar de federale overheid alleen de USPS gebruiken - UPS en FedEx lukt niet.
De USPS is echter nogal onbetrouwbaar - ook als je stukken aangetekend verzendt. Zo zijn ze bijvoorbeeld mijn aanvraag van mijn Amerikaanse paspoort kwijtgeraakt. Uiteindelijk bleek dat het kantoor van het "State Department" de post onderschept voordat het officieel bezorgd wordt. Dat betekent echter dat ze niet tekenen voor ontvangst en de USPS derhalve het stuk (nog steeds) kwijt is. Ook zonder deze rare situatie vertrouw ik de USPS absoluut niet.
Mij was ook door de Nederlandse Ambassade verteld dat er geen apostille nodig was voor alle documenten, maar toen ik daar was bleek dit niet te kloppen. Derhalve moest ik alsnog een apostille aanvragen in Massachusetts. Toen ik dat had vroeg ik bij de ambassade hoe ik dat het beste naar hen kon versturen. Antwoord: scan het maar in en stuur het via e-mail...
Als klap op de vuurpijl raakten alle aanvragen zoek die gedurende een periode van twee weken ingediend waren bij de ambassade in DC. Of ik nog kopieën had... Uiteindelijk zijn de aanvragen toch weer gevonden - die lagen blijkbaar op het bureau van een ambtenaar in Nederland die ziek of op vakantie was.
Later bleek ook dat het ministerie de volledige naam en geboortedatum domweg in het onderwerp van e-mail zet. Hoezo GDPR?
Een kopie van mijn naturalisatie papieren kan ik bij het lokale USCIS kantoor krijgen.
Dat is de eerste van 2 vereiste stappen voor je naturalisatieakte, omdat het daarna naar DC moet voor de apostille. Ik ben bang dat je dat niet in een paar weken gaat redden, maar je kan het altijd proberen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Da's minder dan vijf uur rijden naar DC... Je zou zelfs de trein kunnen nemen - dan ben je er ook binnen 5,5 uur en kan je ook nog tegelijk werken/slapen.
@Big Al Ik weet niet wanneer jij dit proces hebt doorlopen, maar volgens hun website kan je tegenwoordig niet meer persoonlijk je apostille aanvragen in DC. Het moet per post.
We will process your request in 11 weeks from the date we receive it. We are offering mail-in service but we are not currently offering in-person appointment service.
Dat gaat dus niet lukken in een paar weken… maar ik ga alvast alle noodzakelijke papieren bij elkaar sprokkelen. Hopelijk zijn die apostilles lang houdbaar
Op dit moment (sinds de pandemie) is er geen eis voor hoe oud de apostilles mogen zou. Voorheen mochten ze maximaal 6 maanden oud zijn. Geen idee of ze ooit die oude eisen weer gaan instellen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Hetzelfde geldt voor het geboortecertificaat van de Amerikaanse staatsburger met wie je getrouwd bent. Dat kan ook best weer in een andere staat aangevraagd moeten worden...
Dus het US paspoort van mijn partner is niet voldoende?
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.