NL paspoort vernieuwen na naturalization

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Christien
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2005, 14:33

NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Christien »

Ben recentelijk Amerikaan geworden maar wil mijn Nederlandse nationaliteit niet kwijt (getrouwd met Amerikaan). Over 2 maanden ga ik op bezoek in NL en ik was van plan om daar mijn paspoort te vernieuwen. Ik had al een keer gekeken wat ik allemaal nodig had maar dacht dat ik apostilles gewoon hier in m'n woonplaats kon krijgen. Nu kom ik er dus achter dat het allemaal veel meer gedoe is. (In my defense - ik moest eerst mijn eigen Amerikaanse paspoort en die van m'n kids regelen, en kan maar 1 berg papieren tegelijk aan :roll:) Marriage certificate moet kunnen lukken in 2 maanden, maar ik maak me zorgen om de Certificate of Naturalization. Ik woon 2 uur van de dichtstbijzijnde USCIS office vandaan en heb geen idee wanneer ik daar terecht kan. Krijg ik daar m'n copy, moet ie daarna nog op de post voor een apostille. Als ik dat eindelijk terugkrijg alles inscannen voor de balie op Schiphol, waar staat dat het 4 weken kan duren om alles goed te keuren. Ik begin een beetje wanhopig te worden!

Mijn vragen zijn dit:
1. Kan ik mijn originele naturalization certificate opsturen voor een apostille?
2. Als ik nu alles aanvraag en het komt te laat terug, kan ik de apostilles gebruiken de volgende keer dat ik naar Nederland kom? Ik zag ergens op dit forum een geldigheid van 6 maanden maar kon dit niet vinden op nederlandwereldwijd.nl
3. Behoud van Nederlanderschap - dit leek me een goed alternatief, maar zie dat sinds April 2022 je dit niet meer kan aanvragen. Weet iemand waarom niet?

Mijn paspoort is nog geldig tot 2024, maar vernieuwen hier in de US is lastig aangezien ik 8 uur rijden van een consulaat woon. Anyway, dit forum is altijd zo behulpzaam, hoop dat er iemand is die hier wat wat meer inzicht/tips over kan geven?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Dutchess »

1) Ik vermoed dat je je origineel ook op kan sturen voor de apostille maar dat weet ik niet zeker. Persoonlijk zou ik liever minstens 2 True Certified Copies maken en daarvan 1 opsturen en 1 thuis houden voor het geval er iets wegraakt. Maar inderdaad denk ik niet dat je dat redt in 2 maanden.
2) Volgens mij eisen ze sinds de pandemie niet meer dat documenten niet ouder dan 6 maanden oud zijn - ik weet niet of dat tijdelijk is of permanent.
3) Volgens BuZa bleek het huidige aanvraagproces van de Verklaring van Nederlanderschap fraudegevoelig te zijn. Op dit moment wordt het aanvraagproces daarom herzien. Tot nader order is het daarom niet mogelijk om een Verklaring van Nederlandschap aan te vragen.

Maar: er is helemaal geen haast om je paspoort te vernieuwen. Puur om je Nederlanderschap te behouden heb je 13 jaar van af je naturalisatie om dit te doen. Natuurlijk is het altijd aan te raden om je paspoort niet te laten verlopen, maar zelfs daar heb je nog 2 jaar voor.

Overigens, je hoeft niet naar de Schipholbalie te gaan, er zijn nog 11 andere grensgemeenten in Nederland waar dat kan. Volgens mij is Schiphol de enige balie waar je eerst je documenten moet inscannen voordat ze een afspraak maken. Ik hoefde dat b.v. in Enschede niet te doen. Ik hoorde trouwens de afgelopen dagen nogal een horrorverhaal over iemands ervaring bij de Schipholbalie, maar ik weet natuurlijk niet of dat een uitzonderingsgeval was. Maar het heeft mij overtuigd dat ik liever naar een andere grensgemeente blijf gaan.

En natuurlijk kan je toch overwegen om dit bij een consulaat te regelen, maar ik snap dat die afstand een barrière is.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door hemmie »

Je Nederlandse paspoort laten verlopen is ook geen probleem, zo lang je niet langer dan 3 maanden in NL/Europa wil blijven, je kunt gewoon op je Amerikaanse paspoort reizen. Dus je hebt gewoon nog bijna 13 jaar om dat paspoort te regelen.
Ik weet eigenlijk niet of er pre-covid een termijn was voor naturalisatieaktes, wel voor geboorte- en trouwaktes, en inderdaad, sowieso geen idee of dat weer terugkomt.
Terug in Texas!
Christien
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2005, 14:33

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Christien »

Bedankt voor de reacties! Ik kan stoppen met stressen zo te zien :) Wel jammer dat ze dit soort dingen over het certificaat je niet vertellen tijdens de oath ceremony...Had ik meteen wat kopietjes laten maken!

Als ik mijn paspoort laat verlopen, en dan binnen de 13 jaar weer een nieuwe aanvraag, heb ik dan nog extra documenten nodig? Natuurlijk laat ik m liever niet verlopen, maar ben benieuwd hoeveel lastiger het is om te vernieuwen met een verlopen paspoort?

Dutchess- goed punt over de grensgemeenten! Maar ben wel nieuwsgierig nou naar dit horrorverhaal over de Schipholbalie??
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Dutchess »

Ik heb geen ervaring met een verlopen paspoort, maar als ik de checklist bekijk, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen een wel of niet verlopen paspoort, zolang je het (al dan niet verlopen) paspoort maar in je bezit hebt.

Het horrorverhaal had te maken met het onterecht vragen door de Schipholbalie naar een document dat niet nodig was, en toen werd het bewuste officiële document (met apostille) niet eens geaccepteerd, en de wettige naamsverandering die tijdens de naturalisatie was gedaan werd ook niet geaccepteerd. Maar nogmaals, ik weet niet of dit een uitzonderingsgeval was, er zijn denk ik genoeg mensen die met succes naar de Schipholbalie gaan.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door FlipjeBTiel »

Dutchess schreef:
15 aug 2022, 07:41
2) Volgens mij eisen ze sinds de pandemie niet meer dat documenten niet ouder dan 6 maanden oud zijn - ik weet niet of dat tijdelijk is of permanent.
Voor geboorte-aktes stelt de "checklist" duidelijk dat het tijdstip waarop het is uitgegeven niet uitmaakt, maar weet er iemand of dit ook geldt voor een huwelijkscertificaat? Logischerwijs zou ik verwachten dat het een kopie moet zijn van na de naturalisatie om zo te bewijzen dat ik op het moment van naturalisatie getrouwd was. (Ik heb er eentje met apostille van voor mijn naturalisatie, dus als dat goed genoeg is, dan zou dat het erg gemakkelijk maken.)

Heeft er wellicht ook iemand ervaring met het tegelijkertijd aanvragen van paspoorten voor 2 kinderen? Moeten alle documenten van de ouders dan in 2-voud ingeleverd worden?

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door hemmie »

Ik heb sinds covid op nederlandwereldwijd geen enkele tijdslimiet voor documenten meer gezien, dus ik neem aan dat het niet uitmaakt. Als het wel van belang was zou het er wel staan.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Big Al »

FlipjeBTiel schreef:
28 feb 2023, 06:45
Heeft er wellicht ook iemand ervaring met het tegelijkertijd aanvragen van paspoorten voor 2 kinderen? Moeten alle documenten van de ouders dan in 2-voud ingeleverd worden?
Mij werd bij de ambassade verteld dat de documenten die al in het systeem zitten niet opnieuw verstrekt hoeven worden. Wellicht geldt zoiets ook voor meerdere aanvragen die tegelijk gedaan worden.

Overigens worden de originelen bij de Nederlandse ambassade gecontroleerd en geretourneerd naar de aanvrager. De ambassade stuurt alleen fotokopieën naar Nederland (met een attestatie dat de originele documenten gezien zijn). Dit zou ook een mogelijkheid bieden om slechts één origineel te verstrekken.

Ik zou voor de zekerheid de ambassade even bellen.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door tddft_ »

“Woont u met een dubbele nationaliteit buiten Nederland en wilt u voorkomen dat u de Nederlandse nationaliteit verliest? Verleng uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart dan binnen 13 jaar vanaf de datum van afgifte.”

bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/nede ... -verliezen

Als de 13 jaar vanaf de datum van afgifte geldt, dan heeft TS toch niet nog 13 jaar de tijd? Of heb ik het mis?
I left my heart in LA
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Dutchess »

De klok begint pas op het moment dat je met dubbele nationaliteit buiten NL/EU woont, dus in dit geval op het moment dat je de nieuwe nationaliteit aanneemt*. Daarvoor heb je immers geen dubbele nationaliteit. Dus de eerste keer is niet de datum van paspoortafgifte, maar de naturalisatie datum van belang.

*Als je nog minderjarig bent, dat begint de klok op het moment dat je (buiten de EU wonend met dubbele nationaliteit) meerderjarig wordt (dus op je 18e verjaardag)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door FlipjeBTiel »

Big Al schreef:
04 mar 2023, 03:45
Mij werd bij de ambassade verteld dat de documenten die al in het systeem zitten niet opnieuw verstrekt hoeven worden. Wellicht geldt zoiets ook voor meerdere aanvragen die tegelijk gedaan worden.
Ja, ik moet zelf eerst weer een geldig paspoort hebben voordat ik paspoorten van de koters kan aanvragen, maar daarna is het eenvoudig een kwestie van 2 kopie-en maken, 1tje voor elke aanvraag.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: NL paspoort vernieuwen na naturalization

Bericht door Big Al »

Volgens mij is het niet noodzakelijk om zelf eerst een paspoort aan te vragen, maar het is wellicht wel gemakkelijker.

Onze zoon heeft zijn paspoort kunnen krijgen zonder dat ik een geldig paspoort had. Er was wel veel extra documentatie nodig.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer