De winnaars van de DV Lottery en hun ervaringen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
CaroJSK
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2021, 11:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

De winnaars van de DV Lottery en hun ervaringen

Bericht door CaroJSK »

Hallo, ik ben één van de DV2021-winnaars. Mijn man en ik zijn deze week door de ambassade in België goedgekeurd voor het visum. Ik vroeg mij af of andere winnaars die inmiddels verhuisd zijn even kort stap per stap kunnen uitleggen wat er allemaal precies gedaan moet worden, eens je in de VS bent. Eerst een SSN aanvragen (ik vermoed dat dit niet kan als je in het buitenland bent?)? Dan pas solliciteren voor een job? Want zonder SSN kan je niet beginnen werken, toch? Eens wij dit hebben, dan pas een bankrekening openen en een Amerikaans rijbewijs aanvragen? Of wordt een Belgisch rijbewijs niet onmiddellijk omgezet?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: De winnaars van de DV Lottery en hun ervaringen

Bericht door Nagini »

Inderdaad handig om een eigen topic aan te maken! Veel van de informatie die je zoekt te vinden onder de topics van de winnaars. Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn topic; DV2020 Nagini, of die van @sander_vk.

In principe zijn er nu 2 opties: in een keer over of eerst een activatie trip. Na aankomst in de VS met paspoort, wordt je visum gestempeld en wordt dat visum een tijdelijke groene kaart. Je kunt nu permanent in de VS wonen, maar ook de VS in en uit (greencard holders vallen niet onder de corona-maatregelen die op dit moment gelden). Direct voor of na aankomst raad ik je aan de greencard fee van 250$ p.p. te betalen. Zonder deze betaling (en je officiele binnenkomst in de VS) wordt het proces om je greencard/SSN te genereren niet in gang gezet. In principe krijg je je SSN via de post, mits je "YES" hebt aangevinkt bij de vraag of ze ook een SSN moeten aanvragen (een van de laatste vragen op je DS260). Zonder SSN is het lastig om dingen te regelen in de VS, en het kan enkele weken tot maanden duren voordat je deze documentatie binnen hebt. Bankrekeningen openen, banen aannemen en je rijbewijs regelen kunnen niet of alleen zeer moeizaam zonder SSN. Omdat je wel uitgaven hebt (bijv. hotel), maar zonder SSN weinig kan doen, kun je ervoor kiezen om slechts even in de VS te blijven, en daarna in je thuisland de aankomst van je SSN/groene kaart af te wachten. Dit heb ik gedaan.

Belangrijk om te doen bij activatietrip: als je "NO" hebt aangevinkt op je DS260, moet je nu alsnog een SSN aanvragen. Dat kan via een plaatselijk social security office. Ook raad ik aan om een amerikaanse SIMkaart met amerikaans nummer te regelen. Dit helpt bij het baanzoeken vanuit de EU en bij het regelen van dingen als een bankrekening.

Dingen die je wel kan doen zonder SSN: Soliciteren. In principe is je groene kaart in je paspoort bewijs dat je legaal in de VS mag werken. Wel is het vaak zo dat je SSN nodig is voor vervolgstappen/ondertekenen van een contract; veel bedrijven doen een 'background check' op basis van oa je SSN. Afhankelijk van niveau/branche zal het makkelijker of moeilijker zijn om bedrijven te vinden die met nieuwe immigranten meewerken.
Voorbereiden op je rijbewijs Regels voor het aanvragen van een rijbewijs zijn verschillend per staat, waaronder het omzetten. Kijk dus vooral op de DMV website voor de staat waar je denkt te gaan wonen. Ik raad aan om een internationaal rijbewijs aan te vragen bij de ANWB (of belgisch equivalent?), dit zou mij hebben geholpen maar was door corona niet mogelijk. In mijn geval moest ik een nieuw rijbewijs aanvragen. De vragen hiervoor kon ik online oefenen, en in sommige staten is het mogelijk om zelfs het theorie-examen online te doen. dit kun je voorbereiden zodat je bij terugkomst in de VS snel een lokaal rijbewijs kunt aanvragen.
Gast

Re: De winnaars van de DV Lottery en hun ervaringen

Bericht door Gast »

Nog en tip: neem een AMEX Credit Card al hier in NL. Door met deze kaart uitgaven te doen en betalen kun je na overzetten naar de US je credit score meenemen. Bij andere creditcards is dit overzetten van je betaal gedrag (lees: credit score) niet mogelijk.

Via deze link www.americanexpress.nl/introduceren/pET ... XLINK=MYCP kun je de kaart een jaar lang gratis proberen en ontvangen jij en ik elk 20.000 punten die je vrij kunt besteden (1000 Punten = 4 Euro). Bovendien heeft deze AMEX Gold Card goede reis- en annuleringsverzekeringen voor alle reizen en vluchten die je ermee betaalt,

Meer info: https://www.americanexpress.com/nl-nl/c ... gold-card/

NB: als je de Belgische nationaliteit hebt (kan ik niet uit je profiel opmaken) dan werkt deze link niet, maar dan blijft het advies om een AMEX Card te nemen nog steeds overeind staan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer