Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Philadelphia met kids (3 en 6) VRAGEN!!!!
-
Bennogr
- Amerika-expert
Dat talen leren heeft volgens miij ook iets met muzaikaliteit te maken. Ik kan redelijk zingen en onhou melodieen. Dat heeft waarschijnlijk ook geholpen bij het leren van Engels.
Ik ga komende herfst een curcus Russische doen aan de plaatselijke universiteit ($25 per semester als je boven de 55 bent, plus geen examens en opstellen!).
Kijken hoe ver ik kom. En of ik nog wat over heb van dat 'leervermogen'. Ik ben nu 60.
Ik ga komende herfst een curcus Russische doen aan de plaatselijke universiteit ($25 per semester als je boven de 55 bent, plus geen examens en opstellen!).
Kijken hoe ver ik kom. En of ik nog wat over heb van dat 'leervermogen'. Ik ben nu 60.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
Sylvia
- Amerika-ontdekker
gewoon amerikaans onderwijs volgen
Hoi Roos, Nou hier is dan Sylvia (via Petra), sinds ruim een jaar wonen wij in Virginia, ons dochtertje is inmiddels 5,5 jaar en gaat gewoon naar een Amerikaanse school. Zeker als je alletwee thuis gewoon Nederlands spreekt en consequent daarin bent en veel Nederlandse boekjes voorleest is er niks aan de hand. Het Engels pikken ze vanzelf op op school, het duurt misschien wel iets langer voor ze (in het Engels) kunnen lezen en schrijven dan Amerikaanse kinderen maar dat is niet zo erg. Op die jonge leeftijd zijn kinderen nog zo flexibel dat zelfs als je ze niet leert lezen en schrijven in het Nederlands ze dat altijd nog kunnen oppikken als je weer terug gaat naar Nederland. Wij gaan waarschijnlijk in september beginnen met Nederlandse les voor een uurtje of 2 a 3 per week en dan kijken we wel hoe dat gaat. Zeker als de kinderen nog zo jong zijn zou ik er echt geen probleem van maken.
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Hallo Roos,
Onze kids waren 5 en 7 toen we naar Florida verhuisden. Vanaf het begin zijn ze naar een Elementary School gegaan, zodat ze inderdaad gewoon werden meegezogen in de maatschappij (engelse taal, vriendjes en vriendinnetjes) etc...
Nu gaan wij niet meer terug naar NL, maar ik kan me indenken dat jij bang bent dat ze de nederlandse taal kwijtraken. Hoeft niet alleen vergt het een beetje tijd en moeite van jezelf en je familie. Mijn vrouw en ik praten nederlands met de kids op zaterdag en zondag (mijn vrouw is niet eens nederlandse
). Niet de gehele dag, of als er andere mensen bijzijn, maar gewoon als we thuis zijn, dus 's-morgens en 's-avonds.
En over de telefoon natuurlijk met Oma en Opa.
Het is volgens ons dus mogelijk,.....
groetjes vanuit Coconut Creek en veel suc6 in de States.
Onze kids waren 5 en 7 toen we naar Florida verhuisden. Vanaf het begin zijn ze naar een Elementary School gegaan, zodat ze inderdaad gewoon werden meegezogen in de maatschappij (engelse taal, vriendjes en vriendinnetjes) etc...
Nu gaan wij niet meer terug naar NL, maar ik kan me indenken dat jij bang bent dat ze de nederlandse taal kwijtraken. Hoeft niet alleen vergt het een beetje tijd en moeite van jezelf en je familie. Mijn vrouw en ik praten nederlands met de kids op zaterdag en zondag (mijn vrouw is niet eens nederlandse
En over de telefoon natuurlijk met Oma en Opa.
Het is volgens ons dus mogelijk,.....
groetjes vanuit Coconut Creek en veel suc6 in de States.
Wat zijn kinderen toch eigenlijk geweldige wezentjes he, als je dat leest allemaal. Volgens mij maak ik me veel te druk.
Met zelf bijscholen heb ik totaal geen probleem, dus dat gaan we gewoon doen. Iemand ervaringen met de werledschool/edufax/etc.? Of gewoon verschillende avi boekjes meenemen? Het scheelt dat hij nu al wat kan lezen, en dat hebben we ook zelf aangeleerd, dus komt goed!
Petra, Ga jij je dochtertje nu zelf bijscholen of is dat Nederlandse klasje gelukt? (ik heb je reisverhalen een stukje gelezen, als je dat niet erg vind)
Met zelf bijscholen heb ik totaal geen probleem, dus dat gaan we gewoon doen. Iemand ervaringen met de werledschool/edufax/etc.? Of gewoon verschillende avi boekjes meenemen? Het scheelt dat hij nu al wat kan lezen, en dat hebben we ook zelf aangeleerd, dus komt goed!
Petra, Ga jij je dochtertje nu zelf bijscholen of is dat Nederlandse klasje gelukt? (ik heb je reisverhalen een stukje gelezen, als je dat niet erg vind)
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier bedoel je waarschijnlijk Sylvia, of niet?roosepx schreef:Petra, Ga jij je dochtertje nu zelf bijscholen of is dat Nederlandse klasje gelukt? (ik heb je reisverhalen een stukje gelezen, als je dat niet erg vind)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Heb je al bij 't Klokhuis gevraagd? De Nederlandse School, althans die in Summit en New York, is opgezet als een verlengstuk van het Amerikaanse onderwijs aan Elementary School, Middle School of High School. Het onderwijs in Nederlandse taal en cultuur ('NTC') is dan ook beperkt tot naschoolse tijden. Een van de doelen is het behouden van een goede aansluiting op het de Nederlandse en Vlaamse onderwijssytemen. Het onderwijs wordt mede gefinancierd door de Nederlandse overheid, dus de met kwaliteit zal het wel goed zitten. Ik heb zeer lovende verhalen over die scholen gehoord. Voor jouw kinderen zou zo'n school een prima oplossing zijn als er iets soortgelijks in Philadelphia en omgeving is. Als de kinderen uitsluitend naar een Amerikaanse school gaan, en je zelf een beetje gaat experimenteren met het vak van schooljuf, loop je bij terugkeer naar Nederland grote kans op aansluitingsproblemen. Als je dat geen probleem vind moet je het vooral doen, maar als het mijn kinderen waren zou ik eerst grondig de mogelijkheid van NTC-onderwijs door professionals onderzoeken.roosepx schreef:Met zelf bijscholen heb ik totaal geen probleem, dus dat gaan we gewoon doen.
--john
-
rhussaarts
- Amerika-newbie
Philadelphia
Hoi Roos! Wij wonen inmiddels bijna een jaar in Amerika (een uur van Philadelphia). Onze meiden van bijna 8 en 10 jaar gaan hier naar de plaatselijke elementary school. We houden de Nederlandse taal bij via Edufax en daar zijn wij zeer tevreden over. Edufax heeft trouwens ook goede tips vóórdat je verhuist t.a.v. het onderwijs in de VS en begeleiden je ook weer als je weer naar NL gaat. Zij hebben veel ervaring en kunnen je vertellen wat de aandachtspunten zijn t.a.v. onderwijs (zoals bijvoorbeeld welk alfabet leer je je kinderen; daar de a als een e klinkt, de e als i, etc.). Het is wel zo dat m.n. Edufax toch wel wat discipline vergt, maar als je het bijhoudt is het in mijn ogen ook zeer waardevol. Wat de spelling en grammatica betreft zullen ze naar alle waarschijnlijkheid geen achterstand oplopen. Wat bijvoorbeeld topografie en geschiedenis betreft waarschijnlijk wel. Dat is een afweging die je maakt. Persoonlijk denk ik dat het leren van een nieuwe cultuur en het leren van taal op deze wijze, ook een enorme meerwaarde heeft. Onze oudste dochter heeft het in het begin wel heel moeilijk gehad. Ze heeft toch wel veel last van het cultuurverschil gehad. Onze jongste dochter heeft daar veel minder problemen mee gehad. Op haar leeftijd speelt het nog niet zo mee wie je bent en waar je vandaan komt. Zij heeft m.n. moeite met de lange lesdagen gehad. Daarbij was het ook nog zo dat het Engels leren natuurlijk intensief is in het begin, ze tot 16.15 uur op school zitten en dan nog huiswerk van de Amerikaanse school hadden en hun huiswerk voor Edufax. Al met al veel en intensief, maar nu naar een jaar denk ik dat het toch alle moeite waard is geweest. De meiden hebben ook geleerd dat het je wat oplevert als je doorzet en ik denk dat dat ook een les is die je voor je leven meeneemt.
Voordat ik het vergeet; op veel Amerikaanse scholen wordt ESL (English as a Second Language) aangeboden. Mijn dochters hebben daar heel veel aan gehad. Ook hebben ze via Edufax een Engels cursus gevolgd voordat we gingen verhuizen. Al gauw ontdekten ze de verschillen (het is bijvoorbeeld geen trousers, maar een pants
en natuurlijk de uitspraak), maar het heeft er zeker aan bijgedragen dat ze zich niet helemaal een vreemde eend in de bijt voelden.
Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt. In ieder geval succes met de voorbereidingen en wie weet treffen we elkaar hier nog ergens op de koffie!
Rosanne
Voordat ik het vergeet; op veel Amerikaanse scholen wordt ESL (English as a Second Language) aangeboden. Mijn dochters hebben daar heel veel aan gehad. Ook hebben ze via Edufax een Engels cursus gevolgd voordat we gingen verhuizen. Al gauw ontdekten ze de verschillen (het is bijvoorbeeld geen trousers, maar een pants
Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt. In ieder geval succes met de voorbereidingen en wie weet treffen we elkaar hier nog ergens op de koffie!
Rosanne
Re: Philadelphia
Ik heb een paar maanden nog door een doos van mijn lagere school jaren gekeken, en ik moet eerlijk bekennen dat ik er tegenwoordig ook niet zoveel meer van brouw, dus het risiko om een volwaardige burger te worden als je niet precies weet waar nu Deventer precies ligt (uhm, ik dacht in Drenthe, maar zat daar dus alweer foutrhussaarts schreef:Wat bijvoorbeeld topografie en geschiedenis betreft waarschijnlijk wel.
Rosanne
Dat edufax ziet er trouwens erg leuk uit. Niet goedkoop als je dat zelf moet bekostigen, maar ik neem aan dat als je door een bedrijf uitgezonden word er daar wel mee geholpen word?
Margaret
Dit geldt ook voor mij. Ik moet wel zeggen dat is altijd een Fries accent heb gehouden in mijn Nederlands. Je leert de 2 talen niet helemaal onafhankelijk van elkaar. Ook zeggen mensen hier dat ik een ander accent heb in het Engels dan mijn man (die praat geen Fries).Coyote schreef:Misschien kan ik nog een steentje bijdragen hier. Ik ben nl. ook tweetalig opgevoed: Fries en Nederlands.![]()
Thuis werd (en wordt) er altijd Fries gesproken. Op school had ik natuurlijk wel klasgenoten die Fries spraken maar de lessen waren altijd in het Nederlands. Ook de radio en tv waren vroeger altijd Nederlands.
Het Fries heb ik dus geleerd van mijn ouders en Nederlands op school en de vriendjes die Nederlands spraken. Achteraf kan ik zeggen dat ik totaal geen moeite had om beide talen te leren. Het was voor mij heel gewoon om op school Nederlands te spreken en thuis Fries. Wellicht gaat dit ook op als de TO haar kinderen naar een Amerikaanse school stuurt. Om ze helemaal geen Engels te leren lijkt mij ook geen oplossing. Ze zullen immers zoveel Engels om zich heen horen (vriendjes, vriendinnetjes, radio, televisie) dat het veel beter voor ze is om dat ook te leren. Eerlijk gezegd denk ik dat je er helemaal geen "probleem" van moet maken maar het gewoon moet doen. Je zult zien dat de kinderen de taal heel snel oppakken. Zie maar naar de kinderen van houstonwehaveaproblem.
Roland
Ik heb naar aanleiding van John's eerdere posts over dit onderwerp gezocht naar bewijs van negatieve gevolgen van een meertalige opvoeding, en het enige research artikel dat ik tot nu vond ging over zwakbegaafde kinderen.
Dora
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Hier ook even een mening van iemand die geen kinders heeft, maar wel kinderen kent van Nederlanders hier in NC. (Hopelijk mag dat
)
Volgens mij doen de meeste Nederlandse kinderen het heel goed op de amerikaanse scholen. Ze krijgen soms het eerste jaar extra engels les, maar daarna gaat het goed. De meeste van die kinderen blijven hier wonen. Maar ik zou zeker, als het plan is om terug te gaan naar NL de kinderen Nederlandse les geven. Want de spraak is erg goed nog van ze (vaak nederlandse ouders),maar met het schrijven gaat het heel slecht. En als ze later weer naar een Nederlandse school gaan is dat wel belangrijk. Of je moet dan kiezen voor een internationale school.
Volgens mij doen de meeste Nederlandse kinderen het heel goed op de amerikaanse scholen. Ze krijgen soms het eerste jaar extra engels les, maar daarna gaat het goed. De meeste van die kinderen blijven hier wonen. Maar ik zou zeker, als het plan is om terug te gaan naar NL de kinderen Nederlandse les geven. Want de spraak is erg goed nog van ze (vaak nederlandse ouders),maar met het schrijven gaat het heel slecht. En als ze later weer naar een Nederlandse school gaan is dat wel belangrijk. Of je moet dan kiezen voor een internationale school.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 2393 Weergaves
-
Laatste bericht door Laredo
-
- 5 Reacties