Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Staatsburger en zwanger

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Tessazachary
Amerika-newbie

Staatsburger en zwanger

Bericht door Tessazachary »

Hoi!
Allereerst bedankt voor de moeite nemen om mijn vraag te lezen, en hopelijk, wat inzicht te geven.
Ik ben sinds 2018 Amerikaans staatsburger, en, als ik het goed begrijp, ben ik mijn Nederlanderschap niet verloren gezien ik vrijwillig de nationaliteit van mijn (Amerikaanse) man heb aangenomen. Ik heb ook nog gewoon een Nederlands paspoort dat tot 2026 geldig is, en ben van plan dat altijd te verlengen wanneer het verloopt.
Nu ben ik zwanger (woohoo!), en mijn dochter zal ik de VS geboren worden. Mijn vraag is nu of zij automatisch, naast de Amerikaanse nationaliteit, ook De Nederlandse nationaliteit krijgt, gezien ik (als ik het goed begrijp) dus een dubbele nationaliteit heb? We willen tzt graag weer naar Nederland verhuizen, en ik wil het zo goed mogelijk op ‘n rijtje hebben.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie tijd en aandacht!
Groetjes,
Tessa
hemmie
Amerika-expert

Re: Staatsburger en zwanger

Bericht door hemmie »

Ja, als een kind, waar ook ter wereld, geboren wordt en een nederlandse vader en/of moeder heeft, is het vanaf de geboorte ook automatisch nederlands. Je kind zal dua inderdaad dubbele nationaliteit hebben.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zou aanraden om zsm een "verklaring van behoud Nederlanderschap" aan te vragen via de Nederlandse ambassade (of een consulaat als dat dichter in de buurt is). Is wat papierwerk, maar beter dat lang van te voren te doen dan op het laatste nippertje. Ik heb indertijd voor mijn zoon (in New York geboren, dus automatisch Amerikaan) vanaf vrij vroeg een Nederlands paspoort aangevraagd. Is maar vijf jaar geldig, tot hij 18 was, daarna telkens 10 jaar. Bij de vernieuwing van zijn Nederlandse paspoort nadat hij 18 geworden was, moest ik wel officieeel aantonen dat ik Nederlander was toen hij 18 werd.
Allemaal wat omslachtig, wat papierwerk en wat geld, maar zeker de moeite waard.
Succes en gefeliciteerd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

In principe heb jij inderdaad recht om de Nederlandse nationaliteit te behouden als je getrouwd bent met een Amerikaan en daarna de Amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen. Jouw dochter zal hierdoor ook automatisch recht hebben op de Nederlandse nationaliteit, want je voldoet aan de eis dat ten minste 1 van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft.
Ik raad je wel aan om de papierwinkel voor de aanvraag die hiermee gemoeid is zo snel mogelijk te doen. Vaak moet je bij de procedure (ook in jouw geval als je straks een nieuw paspoort nodig hebt) een aantal officiele documenten overleggen, al dan niet voorzien van apostille. Soms mogen die documenten niet ouder zijn dan een half jaar, waardoor je als je langer wacht weer nieuwe, recentere uittreksels/documenten moet aanvragen. Dit kost geld en vooral ook extra tijd.

Succes en alvast gefeleiciteerd!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
BonnyR
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust