Opgeven US citizenship of greencard en de IRS: exit / expatriation tax

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
goldenhills
Amerika-expert

Opgeven US citizenship of greencard en de IRS: exit / expatriation tax

Bericht door goldenhills » 18 nov 2020, 07:03

Oh boy, ik ben door dit topic me aan het inlezen in de expatriation / exit tax, en daar zitten toch wel een paar valkuilen in die goed zijn om te weten. De website hodgen.com heeft veel info, en lijkt me goed om te lezen voor mensen in de VS die er aan denken om 'terug' (buiten de VS) te verhuizen en hun US citizenship of green card (na 8+ jaar) op te geven.

In een notendop: als je meer dan $2M vermogen hebt (per persoon, inclusief 401k etc) of meer dan $180k gemiddeld aan inkomen hebt gehad over de laatste 5 jaar, dan kun je aangeslagen worden voor al het inkomen en capital gains die je zou hebben als je alles liquideert op de dag dat je je status opgeeft. Er zijn diverse valkuilen, bijvoorbeeld als je 'married filing jointly' doet, moet ieder het hele (dus niet het gemiddelde per persoon) inkomen opgeven! En als je onder de exit tax valt moet je binnen 30 dagen het juiste formulier naar je 401k administrator sturen, ander moet je direct het verschuldigde bedrag betalen in plaats van als het wordt uitgekeerd. Een beetje studeren kan geen kwaad dus.

Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee? Ik heb al eens mijn greencard opgegeven (en later weer opnieuw naar de VS verhuisd :wink: ), maar toen viel niet onder deze regels. Na tig jaar een 401k opbouwen en vermogensaanwas van ons huis kan dat in onze toekomst echter wel anders zijn (en de married filing jointly regel is ook een leuke).

FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Opgeven US citizenship of greencard en de IRS: exit / expatriation tax

Bericht door FlipjeBTiel » 23 nov 2020, 19:24

Geen ervaring, maar dank voor je post: dit is goed om te weten.

Gr., Flipje

Visser
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Visser » 23 nov 2020, 19:55

Het is zo vervelend, rijk te zijn.... :D en geen belasting willen betalen... :wink:
Woon in zuid Indiana. In de VS sinds 93.. Was 22 jaar chauffeur in de VS. Veel foto's en info voor hen die vragen hebben.

FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel » 23 nov 2020, 21:59

Tja, dat is het gebruikelijke probleem als er een drempel op Federaal nivo gesteld wordt: dat houdt geen rekening met regionale verschillen. Ik geloof best dat een gezin met $180K/jaar in zuid Indiana aardig de eigen boterham kan beleggen, maar als je 3 koters hebt (5 personen in het huishouden), dan kom je hier aan zo'n bedrag nog altijd in aanmerking voor woonsubsidies, omdat je de eigen broek niet op kunt houden.

Het probleem is overigens niet met belasting betalen per se, maar met de "valkuilen" die goldenhills noemt, en vooral het probleem dat als je met een dag te laat of een dollar te veel/weinig uitkomt, dat zware consequenties heeft.

Gr., Flipje

Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf » 24 nov 2020, 05:45

Visser schreef:
23 nov 2020, 19:55
Het is zo vervelend, rijk te zijn....
Je moest eens weten! Wat moet je er mee doen?... :lol: :lol: :lol:

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 24 nov 2020, 10:04

Visser schreef:
23 nov 2020, 19:55
Het is zo vervelend, rijk te zijn.... en geen belasting willen betalen...
Haha!!

Mijn levensmotto is toch nog steeds; "ik betaal heel graag zoveel mogelijk belasting..."

goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills » 24 nov 2020, 18:10

Over valkuilen gesproken, je kunt ook onder de 'covered expatriate' regel vallen als:
You are not up to date with all of your Federal tax obligations; or
You are late filing Form 8854 after your expatriation event; or
You tell somewhat less than the truth on your tax returns or Form 8854.
Het probleem is niet belasting betalen op zich, maar wanneer je belasting moet betalen. Stel je hebt een huis in de VS wat je na je remigratie naar NL aan wilt houden om te AirBnB'en en in de vakantie te verblijven. Je loopt helaas achter met je belastingaangifte, en valt daardoor onder deze regels. Dan ben je direct, dit jaar, belastingplichtig over de vermogensaanwas van je huis zonder de standaard aftrek van $250,000 (en ook belastingplichtig over al je andere vermogen). Je verdient redelijk dit jaar, dus je valt in een hogere capital gains belasting. En waar haal je het geld vandaan op dit moment als je geld in je huis en je 401k zit?

Had je niet achter gelopen met je belastingaangifte en je viel ook niet onder de vermogens- of inkomstenlimiet, dan was je belastingplichtig geweest in het jaar dat je je huis daadwerkelijk verkocht. Dan mag je wel van de standaard aftrek gebruiken. En als je tegen die tijd al met pensioen bent en een lager inkomen hebt kun je ook nog eens in een lagere capital gains percentage vallen. En je hebt geld uit de verkoop van het huis om je belasting te betalen.

Het is dus wel slim om de regels te kennen, en als je twijfelt of je er misschien onder zou vallen een expert in de arm te nemen, ruim voordat je je US citizenship of GC opgeeft.

Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek » 28 nov 2020, 23:10

Kun je al deze problemen niet omzeilen door US Citizen te worden, en na vertrek naar het US Citizen te blijven? Je betaalt wel belasting in de US, maar die is bijvoorbeeld in NL weer van de belasting aftrekbaar (US-NL belasting verdrag). Ja het is wat meer administratie, maar daar is wel overheen te komen. Die administratie viel overigens naar mijn idee wel mee; ik heb het jarenlang zelf zonder (veel) pijn gedaan toen ik in NL woonde.

Ik ben overigens gepensioneerd en geen haar op mijn hoofd die overweegt terug te verhuizen naar Nederland, dus het zal (voorlopig) op mij geen betrekking hebben.

goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills » 29 nov 2020, 20:05

US Citizen worden en blijven na remigratie is inderdaad een optie. Eén van ons tweeën raakt dan natuurlijk wel het NL staatsburgerschap kwijt, maar ik neem aan dat je op basis van je dual-citizenship spouse in NL een verblijfsvergunning kunt krijgen. Geen idee hoe dat werkt.

Belastingopgave in US & NL is inderdaad niet heel erg ingewikkeld, ik heb het nu twee maal moeten doen in de jaren dat ik verhuisde, en met goed lezen kom je een heel eind. Gezien het belastingniveau in NL zal je de US belastingen wel geheel kunnen aftrekken van de NL belastingen.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 30 nov 2020, 14:24

Als je geboren en getogen bent in NL kun je na verlies van de nederlandse nationaliteit (doordat je de amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen) op een wedertoelatingsvisum weer in NL gaan wonen. Na een jaar in NL kun je dan via optie de nederlandse nationaliteit terugkrijgen, met behoud van de amerikaanse. Uiteindelijk heb je dan dus dubbele nationaliteit. Als je een getrouwd stel bent, dan kan nadat de 1e partner amerikaan is geworden en de nederlandse nationaliteit verloren heeft de 2e partner naturaliseren met behoud van de nederlandse nationaliteit, die is dan immers met een amerikaan getrouwd en voldoet dan aan één van de uitzonderingen waarbij dubbele nationaliteit is toegstaan
Via deze route kun je dus uiteindelijk beide dubbele nationaliteit hebben, en dus alle mogelijkheden om te wonen waar je wil.
Terug in Texas!

drfrank
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door drfrank » 03 dec 2020, 15:51

Let op: de 180k gemiddeld inkomen die je noemt klopt niet.
Het gaat om de inkomstenbelasting die je hebt betaald. Van de IRS website:

Your average annual net income tax for the 5 years ending before the date of expatriation or termination of residency is more than a specified amount that is adjusted for inflation ($151,000 for 2012, $155,000 for 2013, $157,000 for 2014, and $160,000 for 2015).

Om 160k aan belasting te betalen moet je inkomen een stuk hoger zijn dan 180k ;-)

Zie: https://www.irs.gov/individuals/interna ... iation-tax

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 03 dec 2020, 18:06

drfrank schreef:
03 dec 2020, 15:51
Om 160k aan belasting te betalen moet je inkomen een stuk hoger zijn dan 180k
Nog wel! Maar daar wordt aan gewerkt... :blink:

FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel » 03 dec 2020, 19:00

@drfrank: dank voor die info en de link, dat maakt nog al een verschil! Het is mij niet duidelijk, op basis van dat document, wat onder "net income tax" valt, maar klinkt alsof daar wel op te plannen is. Vermogen is lastiger. Interessanter is dat dat document diverse periodes aanduidt, wat aangeeft dat de regels nogal wat veranderingen ondergaan hebben in een korte periode. Zit er waarschijnlijk dik in dat mocht dit ooit op ons van toepassing zijn (zeker niet de komende 20 jaar ofzo, vanwege de koters), dat tegen die tijd de regels weer anders zijn. Blijft goed om te weten dat deze rompslomp bestaat en de route die hemmie aangeeft klinkt een stuk beter (zeker als, mochten we ooit naar NL verhuizen, de koters hoogstwaarschijnlijk hier blijven, dus gemakkelijk in/uit reizen zal belangrijk zijn).

Gr., Flipje

drfrank
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door drfrank » 03 dec 2020, 22:32

Vermogen is inderdaad lastiger omdat dacht ik ook pensioenvermogen wordt meegeteld.
Het is wel per persoon volgens mij, dus als paar 4 miljoen.

goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills » 05 dec 2020, 02:44

drfrank schreef:
03 dec 2020, 15:51
Let op: de 180k gemiddeld inkomen die je noemt klopt niet.
Het gaat om de inkomstenbelasting die je hebt betaald. Van de IRS website:

Your average annual net income tax for the 5 years ending before the date of expatriation or termination of residency is more than a specified amount that is adjusted for inflation ($151,000 for 2012, $155,000 for 2013, $157,000 for 2014, and $160,000 for 2015)
Good catch! Helemaal overheen gelezen. Ik las het als 'taxable income'. :oops:

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer