Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlandse rekening en FBAR vergeten bij belastingaangifte?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sk26sk
Amerika-ontdekker

Nederlandse rekening en FBAR vergeten bij belastingaangifte?

Bericht door sk26sk »

Ik woon al sinds 2016 in de VS en heb al die jaren keurig netjes mijn belastingaangifte gedaan. In Nederland heb ik al die jaren al een rekening bij de ING waar ik wat spaargeld op heb laten staan voor als ik op vakantie ben in Nederland zodat ik tenminste gewoon kan pinnen.
Op dat geld op die spaarrekening (zo'n 20,000 euro) verdien ik maar 0.02% rente.

In het jaar 2016 heb netjes mijn belastingaangifte gedaan en ook FBAR ingevuld. Alleen voor 2017 en 2018 daarna heb ik totaal niet eraan gedacht dat ik ook FBAR moest invullen voor deze rekeningen. Echter kwam ik vandaag ineens die FBAR papieren tegen van 2016 en realiseerde me dat ik in 2017 en 2018 FBAR totaal vergeten ben. Qua bedrag is het hooguit 2 dollar aan belasting wat Amerika is misgelopen doordat ik de rente ben vergeten in te vullen.

Toen ik ging googlen op wat de gevolgen daarvan kunnen zijn schrok ik best wel. Zo'n 10,000 dollar boete als je een rekening niet opgeeft per ongeluk of 100,000 als je er bewust van bent?

Als ik op de IRS website kijk wordt er gezegd:
"The IRS will not impose a penalty for the failure to file the delinquent FBARs if you properly reported on your U.S. tax returns, and paid all tax on, the income from the foreign financial accounts reported on the delinquent FBARs, and you have not previously been contacted regarding an income tax examination or a request for delinquent returns for the years for which the delinquent FBARs are submitted.

FBARs will not be automatically subject to audit but may be selected for audit through the existing audit selection processes that are in place for any tax or information returns."

Ik heb in al die jaren wel op mijn U.S. tax return "YES" aangevinkt bij de vraag of ik een buitenlandse rekening heb. Maar voor 2017 en 2018 heb ik dus geen FBAR ingediend en die paar euro rente opgegeven als inkomen.

Dus ik vraag me nu af.... Is het verstandig om alsnog een FBAR in te dienen en als reden waarom het laat is te kiezen "vergeten in te dienen?". Er staat in bovenstaande tekst dat geen boete geven als je het alsnog zelf laat aangeeft. (echter heb ik dus die 2 dollar belasting vergeten op te geven, dus ik heb niet alle belasting betaald zoals door hun vereist is).

De boete is volgens mij 10,000 dollar (per ongeluk), of kan zelfs 100,000 dollar zijn als het met opzet gebeurt zou zijn. In mijn geval is het natuurlijk geen opzet, maar omdat ik er in 2016 wel aan gedacht heb, heb ik natuurlijk niet echt een goed excuus van dat ik het vergeten was.

Is er iemand hier die ervaring heeft met een Nederlandse rekening aanhouden in Nederland en weet wat de IRS zou kunnen doen? Het is tenslotte maar 2 dollar belasting waar het uiteindelijk ongeveer op uit zou komen. Ik las ook ergens dat de IRS normaal gesproken als je een keer een fout maakt de eerste keer enkel een waarschuwing geeft.
Willem1
Amerikafan

Re: Nederlandse rekening en FBAR vergeten bij belastingaangifte?

Bericht door Willem1 »

Ik zou de FBARs alsnog indienen. Juist omdat het maar om heel kleine bedragen gaat. Grote kans dat je er daarna niks meer van hoort, maar de IRS is een stuk coulanter tegen mensen die aantoonbaar te goeder trouw hebben geprobeerd te handelen dan tegen mensen waarvan ze vermoeden dat er kwade opzet achter zit.
sk26sk
Amerika-ontdekker

Re: Nederlandse rekening en FBAR vergeten bij belastingaangifte?

Bericht door sk26sk »

Ik heb advies proberen in te winnen van een attorney at law. Maar daar word ik ook niet echt wijzer van.
Die rekenen $7000 dollar om een officiele procedure te volgen waarbij ik dan ook nog eens 5% van de waarde op mijn rekening per jaar kwijt raak. Dus dat gaat hem niet worden.

Natuurlijk kan ik dat formulier ook zelf indienen, maar nog steeds is die 5% zo'n 2500 dollar die ik dan kwijt zou raken.
Zelfs als de belastingdienst erachter zou komen zou elk weldenkend mens toch geen boete geven van 10,000 omdat je een tientje vergeten bent aan belasting te betalen :/

Dus ja, ik twijfel om de FBARs alsnog in te dienen zoals je zegt. Aan de andere kant lees ik ook veel online dat het later stil indienen van fbars ook gezien kan worden als dat je met opzet de boete probeert te ontwijken. Maar al die websites praten over honderd duizenden dollars / miljoenen, en in mijn geval is dat natuurlijk niet zo'n groot bedrag.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer