Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wel visum of geen visum?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Anita1975
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Wel visum of geen visum?

Bericht door Anita1975 »

Hallo Allemaal,

Mijn vriend (Amerikaan) en ik (Nederlander) zijn in ondertrouw gegaan in Amsterdam, hij hoefde er niet bij te zijn.
Maar we willen na 3 jaar lange afstandsrelatie, gaan trouwen in Nederland.

Ik kom er niet zo goed uit of hij een visum nodig heeft om naar Nederland te komen om te trouwen. Ik zag op de website van IND dat hij 90 dagen in Nederland mag blijven zonder visum. Maar ik kom er niet uit of dat ook mag als hij hierheen komt om met mij te trouwen. We willen na het huwelijk naar Amerika verhuizen. Hij komt mij dus eigenlijk ophalen. We gaan er geen feest van maken, we doen gewoon een baliehuwelijk.
Is er iemand die het ook zo heeft gedaan? Hoe ging de procedure?

Alvast bedankt. :wink:
mtl
Amerika-expert

Re: Wel visum of geen visum?

Bericht door mtl »

Ik kan me niet voorstellen dat je aanstaande echtgenoot in de problemen komt zodra hij zonder visum trouwt. Ik lees ook nergens op de website van IND dat je een speciale visum moet hebben om te trouwen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Probleem is niet het trouwen, dat mag je gewoon doen in de VS of in Nederland op een 90-dagen toeristenvisum of ESTA. Probleem is als getrouwd stel samen naar Amerika (of naar Nederland) verhuizen. Daar zitten wat haken en ogen (en visa) aan. Er zijn een aantal (vele) berichten hier over hoe dat verloopt bij sommige stellen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
MariekeH
Amerikafan

Bericht door MariekeH »

Anita1975 schreef:
23 okt 2019, 15:12
We willen na het huwelijk naar Amerika verhuizen. Hij komt mij dus eigenlijk ophalen.
Op wat voor visum ga je naar Amerika verhuizen? Ik geloof niet dat hij een specifiek visum nodig heeft om hier te trouwen, maar jij kan niet zomaar naar de VS verhuizen.

Je opties zijn:
- Een K1 aanvragen, na goedkeuring verhuizen en in de VS trouwen. Dit is dus voor jullie geen optie als jullie in Nederland willen trouwen.
- Hier of in de VS trouwen en daarna een CR1 aanvragen. De visumaanvraag duurt wel een tijd (reken zeker op een jaar), dus hij kan je niet even komen "ophalen".

Op een ESTA naar de VS reizen met de intentie om te blijven en Adjustment of Status aan te vragen is visumfraude en wordt sterk afgeraden.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Je hebt een verklaring van ongehuwd zijn nodig, en je zult een verklaring geen schijnhuwelijk moeten afleggen. Of de buitenlander nu wel of niet een Nederlandse verblijfsvergunning nodig heeft is me niet helemaal duidelijk. Zie hier : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenlander .

Trouwen in de VS is waarschijnlijk gemakkelijker.
Martijn88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Martijn88 »

Ik kan je helaas niet specifiek helpen, onze situatie is iets anders maar wellicht helpt het je. Ik ben afgelopen augustus getrouwd met mijn vrouw afkomstig uit de USA. Zij werkt hier al een paar jaar en door haar werkvisum stonden alle benodigde gegevens al in het systeem (geboorte certificaat, gegevens over haar ouders etc.). Wij hebben verder geen Verklaring geen schijnhuwelijk hoeven overleggen. Als je al in ondertrouw bent gegaan, hebben ze daar volgens mij al naar alle benodigde gegevens gevraagd. Tijdens het huwelijk zelf hebben wij alleen onze paspoorten nodig gehad. Verder sluit ik me aan bij Bennogr :)
Anita1975
Amerika-ontdekker

Bericht door Anita1975 »

MariekeH schreef:
23 okt 2019, 18:07
Anita1975 schreef:
23 okt 2019, 15:12
We willen na het huwelijk naar Amerika verhuizen. Hij komt mij dus eigenlijk ophalen.
Op wat voor visum ga je naar Amerika verhuizen? Ik geloof niet dat hij een specifiek visum nodig heeft om hier te trouwen, maar jij kan niet zomaar naar de VS verhuizen.

Je opties zijn:
- Een K1 aanvragen, na goedkeuring verhuizen en in de VS trouwen. Dit is dus voor jullie geen optie als jullie in Nederland willen trouwen.
- Hier of in de VS trouwen en daarna een CR1 aanvragen. De visumaanvraag duurt wel een tijd (reken zeker op een jaar), dus hij kan je niet even komen "ophalen".

Op een ESTA naar de VS reizen met de intentie om te blijven en Adjustment of Status aan te vragen is visumfraude en wordt sterk afgeraden.
Hoi Marieke,

Bedankt voor je berichtje!
we spraken gisteren erover hij zei iets van eerst een I-130 Form daarna I-129F form dat geeft toestemming om te reizen en ondertussen mijn K3 aanvraag doen. oh en ook nog een I-751form ik snap er helemaal niets van hahaha maar reizen met hem kan wel maar dat moeten we dus ook aanvragen.
Anita1975
Amerika-ontdekker

Bericht door Anita1975 »

Willem1 schreef:
23 okt 2019, 22:10
Je hebt een verklaring van ongehuwd zijn nodig, en je zult een verklaring geen schijnhuwelijk moeten afleggen. Of de buitenlander nu wel of niet een Nederlandse verblijfsvergunning nodig heeft is me niet helemaal duidelijk. Zie hier : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenlander .

Trouwen in de VS is waarschijnlijk gemakkelijker.
Hoi Willem,

Wij zijn al in ondertrouw gegaan dus dat hebben we gelukkig al achter de rug. Alle papieren zijn al bij het stadsdeelkantoor

het is nu meer trouwen hier in NL daarna naar Amerika gaan samen. maar we kunnen nu niks doen omdat we NOG niet getrouwd zijn want ik moet ook nog eens bij de Amerikaanse Ambassade verschijnen :|
Anita1975
Amerika-ontdekker

Bericht door Anita1975 »

mtl schreef:
23 okt 2019, 16:20
Ik kan me niet voorstellen dat je aanstaande echtgenoot in de problemen komt zodra hij zonder visum trouwt. Ik lees ook nergens op de website van IND dat je een speciale visum moet hebben om te trouwen.
ja klopt ik kan het ook nergens vinden maar misschien zijn er mensen hier die het wel moesten doen dus vandaar ook mijn vraag hier gewoon even voor de zekerheid. misschien lees ik iets over het hoofd of snap ik het allemaal niet :wink:
Anita1975
Amerika-ontdekker

Bericht door Anita1975 »

Martijn88 schreef:
24 okt 2019, 11:10
Ik kan je helaas niet specifiek helpen, onze situatie is iets anders maar wellicht helpt het je. Ik ben afgelopen augustus getrouwd met mijn vrouw afkomstig uit de USA. Zij werkt hier al een paar jaar en door haar werkvisum stonden alle benodigde gegevens al in het systeem (geboorte certificaat, gegevens over haar ouders etc.). Wij hebben verder geen Verklaring geen schijnhuwelijk hoeven overleggen. Als je al in ondertrouw bent gegaan, hebben ze daar volgens mij al naar alle benodigde gegevens gevraagd. Tijdens het huwelijk zelf hebben wij alleen onze paspoorten nodig gehad. Verder sluit ik me aan bij Bennogr :)

ja klopt dat heb ik toen ook gehoord van de mevrouw achter de balie dat we ons alleen moesten legitimeren bi het huwelijk.

het is ook meer na ons huwelijk al die paperassen die we moeten doen.

ik weet niet of wij NU al iets kunnen doen om tijd te winnen?
MariekeH
Amerikafan

Bericht door MariekeH »

@Anita1975 Ik raad je echt aan om je wat meer te verdiepen in de visumprocedures. Het kost veel tijd, geld en energie en het is goed om te weten waar je aan begint.

Het klinkt alsof je aanstaande man een CR-1 wil aanvragen. Dat is inderdaad een goede optie, want dan krijg je bij binnenkomst meteen een greencard en mag je meteen werken. Maar zoals ik eerder al aangaf, de CR-1 duurt zeker een jaar, dus jij zal na jullie trouwen niet meteen met hem naar de VS kunnen reizen. Je kan voor kortere tijd op vakantie gaan, maar je mag nog niet blijven.
De afgelopen tijd hebben mensen een I-129F ingestuurd om het proces te versnellen. Dit werkt soms als de I-130 bij het Nebraska Service Center ligt. Dit is geen K3 aanvraag, maar het forceert een beslissing voor de I-130. Dit is alleen zinvol als er genoeg bewijs mee is gestuurd met de I-130; als er iets ontbreekt dan is de geforceerde beslissing een afwijzing zonder dat ze een Request for Evidence sturen.
De greencard die je in eerste instantie zal ontvangen, is een conditional greencard die 2 jaar geldig is. Daarna moet je Removal of Conditions aanvragen, dit is de I-751 waar je het over had.

Bereid je voor op een lang, duur proces. Emigreren naar de VS is meer dan een paar formulieren invullen.
Anita1975
Amerika-ontdekker

Bericht door Anita1975 »

MariekeH schreef:
24 okt 2019, 15:26
@Anita1975 Ik raad je echt aan om je wat meer te verdiepen in de visumprocedures. Het kost veel tijd, geld en energie en het is goed om te weten waar je aan begint.
Dank je wel Marieke voor je goede uitleg! Ja, ik weet dat het een lang en duur proces is jammer genoeg. Hij komt in november naar NL dan gaan we hier trouwen en dan pas kunnen wij onze papieren regelen, eerder helaas niet ... of kan het wel?
Laatst gewijzigd door markro op 31 okt 2019, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort.
MariekeH
Amerikafan

Bericht door MariekeH »

Dat klopt. Je kan wel alvast zorgen dat je alle papieren klaar hebt liggen zodat je na jullie trouwen alleen nog maar de trouwakte hoeft bij te voegen.
Ik wilde zeker weten dat je begrijpt dat het nog wel even duurt voordat je definitief kan verhuizen, omdat je zei dat hij je komt ophalen. Reken erop dat het nog zeker een jaar duurt en waarschijnlijk nog iets langer. Succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer