Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Baksteen666 »

Om een goede kans te maken in Canada (VS zal vergelijkbaar zijn) raad ik aan om je studie in Canada te doen.
De meest genomen route naar een verblijfsvergunning is familiehereniging, maar daarna zijn het over het algemeen skilled workers. Ikzelf heb deze weg genomen. In 2015 is de Express Entry in het leven geroepen dat ervoor zorgt dat de procestijd minstens gehalveerd wordt. In Express Entry speelt de Comprehensive Ranking System (CRS) een belangrijke rol. Iedere deelnemer aan het programma heeft een bepaalde score. Een score die gebaseerd is op:
- leeftijd
- opleiding en niveau
- werkervaring
- taalkennis
- Baanaanbod
- Nominatie van een provincie.
Ik ben door het proces gekomen zonder de laatste 2.
Op het moment dat je je studie in Canada doet dan heb je het voordeel dat je opleiding al bekend is bij de Canadese immigratiedienst. En je hebt al tijd (4 jaar?) in Canada doorgebracht. Wat ervoor zorgt dat je Engels/Frans op een goed niveau is gekomen. Ik ben een beetje kwijt hoeveel punten je voor elk onderdeel kunt krijgen maar taal is een belangrijke. Ik weet dat het verblijf in Canada ook punten oplevert, maar hoeveel is me niet bekend (omdat ik het zelf niet had). Bij mij was het zwaartepunt op opleiding, werkervaring en taal.
Anyway, zoek Express entry eens op en verdiep je eens in de materie.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door goldenhills »

Een buffer opbouwen als je geld opzij kunt leggen is altijd verstandig, dat geeft mogelijkheden later, ook als het geen emigratie naar VS of Canada wordt. Een huis kopen, naar een ander (Europees) land verhuizen, een extra studie doen, een eigen bedrijf starten, noem maar op. Nu ben je vol van emigreren, later kom je misschien een ander aantrekkelijk pad tegen.

@Dakloze, het lijkt me dat je daar ook verhuiskosten / vliegtickets bij op moet tellen?

Verder zou ik me ook richten op je opleiding. Een 4-jarige HU ICT opleiding is een mooie start, maar een universitaire master kan je kansen vergroten, zeker als de universiteit internationaal goed staat aangeschreven, en je goeie stageplaatsen weet te bemachtigen. Een master in het land waar je een baan wilt vinden is ideaal, meer herkenning, betere contacten, en meer kans op een lokale stage die in een baanaanbod kan uitmonden. Op mijn werk (een van de grote bedrijven hier in Silicon Valley) zijn stages een uitgelezen manier om werknemers te werven.
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Hav1983 »

Even mijn karretje hier aan hangen, als dat mag. Is het door de band genomen eenvoudiger, moeilijker or gelijk om aan een visum te raken in Canada? Een vriendin van mijn vriendin wil naar Canada verhuizen omdat ze het thuis gehad heeft. Een andere kennis had haar verteld dat "de inschrijvingen open zijn" en dat het niet veel inhoudt om een visum te krijgen. Nu weet ik uit eigen ervaring hoe het in de VS gebeurt, maar is het in Canada echt eenvoudig om een visum te krijgen?
Afbeelding
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Hockey »

@Hav1983, waarom open je niet een nieuw topic in plaats van dit topic te kapen?
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Hav1983 »

@Hockey. Omdat ik (1) niet direct vond waar ik deze vraag kon stellen, (2) zag dat hier over migratie naar o.a Canada werd gediscussierd en de vraag dus misschien aansloot (3) dacht dat het misschien in 1 post beantwoord kon worden waarvoor een nieuwe topic niet nodig is.
Als dit tegen de regels is, wist ik niet. Dan mag de post verwijderd worden.
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door kastelke »

Je kan niet 'zomaar' naar Canada verhuizen. En inschrijvingen zijn enkel 'open' als je de juiste kwalificaties hebt + nog enkele andere criteria.
Meer details op https://www.canada.ca/en/immigration-re ... -tool.html

Tenzij je 'jeugd' bent, en gewoon een working holiday visum wilt, aka backpackersvisum. Maar dat is slechts voor 1 jaar (of 2, afhankelijk van je nationaliteit). En zelfs die visa zijn beperkt, dus te laat = geen visum voor dat jaar.
Meer info: http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/e ... 1513341314
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Baksteen666 »

Ikzelf ben gelijk voor Permanent Residency gegaan en dat is gelukt. En als ik terugkijk op het proces moet ik zeggen dat het niet heel veel moeite heeft gekost. Organisatie is heel erg belangrijk. Heb alle documenten op orde, doe alles binnen opgegeven tijden, etc. Dat wil overigens niet zeggen dat het een gebakken eitje voor iedereen is.

Andere visa voor Canada weet ik niet. Tijdelijke visa zijn mogelijk eenvoudiger te krijgen, maar dan nog steeds zul je met een goed verhaal moeten komen lijkt me. Met andere woorden, denk niet dat je zomaar even kunt immigreren naar een ander land.

De reden waarom ik aanraad om de opleiding in Canada te doen is dat het makkelijker is gemaakt voor mensen die een Canadese opleiding hebben gedaan om nadien een permanente verblijfsvergunning aan te vragen via express entry.
https://www-canadastudynews-com.cdn.amp ... -stay/amp/

Bedankt voor de link Kastelke. :thumbup:
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Dude »

Hav1983 schreef: Als dit tegen de regels is, wist ik niet. Dan mag de post verwijderd worden.
Note mod Dude:
Zolang het ontopic is, mag je gerust een vraag stellen in iemand anders topic, zoals hier het geval is dus. Dit topic handelt over emigratie naar oa. Canada.

Als je een gans nieuwe discussie wil opstarten is het aangewezen een nieuw topic aan te maken.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door kastelke »

Ik denk dat, als je gelijk in aanmerking komt voor Federal Skilled Worker en geen goedgekeurd werkaanbieding nodig hebt, het even 'simpel' is als het bekomen van een green card via EB-2 of EB-1 in de USA. ;-)
Probleem is dat de meeste mensen daar niet voor in aanmerking komen.

Wij zijn indertijd ook 'makkelijk' binnen gekomen via mijn echtgenoot die kwalificeerde voor Federal Skilled Worker zonder jobaanbieding.
Een buffer van $10,000? Dan zou ik niet naar Canada komen zonder een job op zak te hebben. Tenminste, toch niet naar Toronto en omgeving. Of Vancouver en omgeving. Dat geld gaat je daar niet ver brengen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door USInsider »

Het US immigratie-systeem is gericht op family-hereniging. Daar gaat 65-70% van de Een Miljoen uitgegeven visums aan op.
Ongeveer 15% van de visums is bestemd voor werkgebonden immigratie, en dat is inclusief de vrouw (soms man) en de kinderen van de toegelaten werker. Het aantal werkers dat per jaar permanent wordt toegelaten is dus ong. 75.000.

Naar ik begrijp heeft Canada eveneens visums voor familiehereniging, maar het heeft ook het Express Entry System - waar Baksteen66 ervaring mee heeft - gericht op het binnenbengen van werkers nodig voor de Can. economie.

In de US kan een "skilled worker" binnenkomen via EB-3, maar die procedure neemt al snel enige jaren in beslag (voor gegadigden uit Mexico, China, India, Philippijnen beduidend langer).
Laatst gewijzigd door USInsider op 24 feb 2018, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Willem1 »

Misschien wel goed om op te merken dat het aantal goedgekeurde I-140 petities per jaar wel hoger is, namelijk ongeveer 126,000 (bron). Dat zijn dus 126,000 werkers (met daarbovenop hun eventuele spouses/kinderen) die 'in de rij' mogen om een green card te krijgen (maar ondertussen wel in de VS kunnen wonen & werken - in ieder geval de werkers; veel spouses zullen ervan afhankelijk zijn of de H4-EAD in stand blijft).

Aangezien er idd maar 140,000 visa per jaar voor werkers (incl hun aanhang) beschikbaar zijn, zie je meteen de reden waarom de wachttijden zo oplopen - met name voor mensen uit India, China en de Filippijnen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door USInsider »

Mbt. H-4 EAD - er is inderdaad een regel dat sommige H-4 via houders, soms na jaren van wachten, een werkvergunning mogen aanvragen.
Een groot aantal van hen moet dan ervaren dan dat een gat op het resume betekent dat ze beshadigd materiaal zijn en dat ze nooit in de US aan de slag zullen komen.
Uiteindelijk hebben ze daardoor ook geen Soc.Sec., geen premium-free Medicare A.

Er komt onder geimmigreerde echtparen, vooral uit India, geweld voor waarbij de vrouw het slachtoffer is. Dit is gebleken uit meerdere onderzoeken. De oorzaken zijn fin.problemen veroorzaakt door 1 inkomen plus de stress van het jarenlange wachten op een Groene Kaart.
De vrouwen die dit overkomt kunnen echter niets zeggen, want raakt de man zijn visum kwijt, dan moeten zij ook vertrekken.

Waar het op neerkomt: is het je droom om naar een ander land te emigreren en daar te gaan werken, dan kun je beter ongetrouwd blijven.
Laatst gewijzigd door USInsider op 24 feb 2018, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door Dakloze »

Willem1 schreef: Aangezien er idd maar 140,000 visa per jaar voor werkers (incl hun aanhang) beschikbaar zijn, zie je meteen de reden waarom de wachttijden zo oplopen - met name voor mensen uit India, China en de Filippijnen.
Bijna. De reden waarom de wachttijden voor die specifieke landen zo oplopen heeft ook te maken met de 7% limiet. Elk land kan maximaal 7% van de beschikbare "preference" nummers ontvangen.

In de praktijk wordt er gebruik gemaakt van de "spill-over" regel. EB1, EB2 en EB3 ROW zijn meestal niet oversubscribed, en tegen het einde van het FY worden de ongebruikte nummers overgepompt als non-preference naar de oversubscribed landen.

Iemand uit Nederland met een EB2 I-140 krijgt z'n GC een stuk sneller dan een Indier met een EB2 I-140 omdat er meer Indiers zijn dan Nederlanders die in die categorie een GC aanvragen. Maar de hoeveelheid nummers per land zijn hetzelfde. En ja, als je 25,620 nummers met 17 miljoen mensen moet delen is dat een stuk sneller dan wanneer je diezelfde 25,620 moet delen met 1,324 miloen mensen. Da's 1.3 miljard.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat 80% van de H1-Bs naar Indiers gaat.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Goede Buffer > Canada/Verenigde Staten

Bericht door USInsider »

Inderdaad mn. US/Indische bedrijven ontdekten al snel de voordelen van het importeren van indentured workers op H-1B visums.
De stuwmeren werden vooral groter toen de H-1B niet meer beperkt was tot 2 x 3 jaar, maar in feite onbeperkt verlengd kon worden. Daarmee werd het een permanent tijdelijk visum.

De Preference Numbers dat is niet alleen werkgebonden immigratie, maar ook de immigratie via family categories visums. Beide zijn inbegrepen in het totale aantal dat wordt toegelaten per land.
Voor Mexico en de Philippijnen is zijn wachttijden voor op familie-relatie gebaseerde immigratie (Cat. 3 en 4) opgelopen tot meer dan 20 jaar.

Het idiote mbt. de per-country limits is dat Luxemburg een land is - en India ook.

Cato Institute:
Initially, the per-country limits openly discriminated against “undesirable” immigrants, defined as Asians, Africans, and Eastern Europeans (mostly Jews). But in 1965, Congress made the per-country limits uniform across countries. Today, no country can receive more than 7 percent of the worldwide limit in any green card category. But this reform just shifted the discrimination toward nationalities with the highest demand for green cards. The goal here was not any less racist. The debates over the law abounded with “liberals” reassuring conservatives that America wouldn’t be flooded with Asians.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer