Naamsverandering na huwelijk

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Little Vixen »

Mijn vriend en ik hadden het zo over verschillen tussen Nederland en Amerika en we kwamen op het naamgebruik na huwelijk. In Nederland kun je kiezen welke naam je wilt gebruiken, maar je officiële naam blijft altijd je meisjes naam.
Ik begreep dat in Amerika je ook kunt kiezen, maar als je kiest dan kies je je officiële naam. Dus je getrouwde naam is hetzelfde als je officiële naam (als je de naam van je man aanneemt).

Hoe werkt dit als je als Nederlander trouwt met een Amerikaan en de intentie hebt om daar te blijven wonen? Welke naam kan/mag ik dan voeren? Ik begrijp dat ik in de US alleen mijn officiële naam mag voeren bij bv huisarts, overheid, sommige banen, ect. Blijft mijn meisjesnaam mijn officiële naam? Of heb ik in Nederland een andere officiële naam dan in Amerika? Maar dan heb ik een andere naam op mijn greencard staan als op mijn paspoort en dat kan dan ook niet? En hoe werkt dit als ik naar Nederland vlieg op familiebezoek? Ik denk dat ik wel graag de naam van mijn man zou willen voeren als het zo ver komt.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
Texas
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 sep 2014, 06:03

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Texas »

Je kunt de hele immigratieprocedure gewoon met je meisjesnaam werken. Eenmaal in de VS is een naamswijziging niet moeilijk. Echter, ik geloof dat je dan wel eerst citizen moet worden dus dat duurt nog wel minimaal drie jaar. Ook heb ik wel eens gehoord dat mensen al konden kiezen tijdens de visumaanvraag, maar hoe dat werkt weet ik niet precies.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Bennogr »

Waarom zou je na een huwelijk je naam veranderen? Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden na mijn huwelijk met een Amerikaanse, en zij ook. Scheelt een hoop gedonder met allerlei papieren. Heb veel mijn roepnaam (voornaam) gebruikt, maar dat uiteindelijk omgezet in mijn officiele voornaam. Ook makkelijker. De Amerikaanse overheid is bevrijd genoeg om alle namen die je gebruiken wilt te accepteren. En als je dat nodig vindt, kun je heel eenvoudig je naam veranderen als je Amerikaans staatsburger wordt.

Overigens, je weet toch dat je Nederlander kunt blijven als je Amerikaan wordt? Je verliest je Nederlanderscap niet als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Is wel wat omslachtig, met allerlei documenten, maar is de moeite waard, zeker als je kinderen krijgt, die kunnen dan ook twee nationaliteiten krijgen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Little Vixen »

Bennogr schreef:Waarom zou je na een huwelijk je naam veranderen? Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden na mijn huwelijk met een Amerikaanse, en zij ook. Scheelt een hoop gedonder met allerlei papieren. Heb veel mijn roepnaam (voornaam) gebruikt, maar dat uiteindelijk omgezet in mijn officiele voornaam. Ook makkelijker. De Amerikaanse overheid is bevrijd genoeg om alle namen die je gebruiken wilt te accepteren. En als je dat nodig vindt, kun je heel eenvoudig je naam veranderen als je Amerikaans staatsburger wordt.

Overigens, je weet toch dat je Nederlander kunt blijven als je Amerikaan wordt? Je verliest je Nederlanderscap niet als je de nationaliteit van je partner aanneemt. Is wel wat omslachtig, met allerlei documenten, maar is de moeite waard, zeker als je kinderen krijgt, die kunnen dan ook twee nationaliteiten krijgen!
Omdat ik hopeloos ouderwets ben en gewoon vind dat ik de naam van mijn man wil dragen. :wink:


En ja dat over Nederlanderschap behouden had ik al gezien. Daar ben ik al erg blij mee. :thumbup:
Ik zie dan weer niet in waarom mijn kinderen een Nederlandse nationaliteit moeten krijgen als ze in Amerika geboren en getogen zijn.

Inmiddels heb ik contact gehad met een vriendin van me die bij publiekszaken werkt bij de gemeente en zij wist me het volgende te vertellen.
Na het trouwen val ik nog steeds onder de Nederlandse wetgeving en zal ik officieel gewoon mijn meisjesnaam houden. Als ik mijn huwelijk laat registreren in Nederland (wat zeker geadviseerd wordt om misverstanden te voorkomen) kan ik er voor kiezen om het onder Amerikaanse wet te laten registreren. Dat betekend dat mijn naam op alle officiële documenten wordt gewijzigd. Dat is inclusief mijn geboortecertificaat. :blink: Weet niet of ik daar zo vrolijk van wordt.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Dutchess »

Little Vixen schreef:Als ik mijn huwelijk laat registreren in Nederland (wat zeker geadviseerd wordt om misverstanden te voorkomen)
Ik heb mijn huwelijk nooit in NL laten registreren, wat voor misverstanden zouden dan kunnen ontstaan?

Ik heb ook mijn geboortenaam gehouden, maar wel "echtgenote van" + mijn mans naam in mijn paspoort laten zetten, is dat een mogelijk compromis voor jou? Maar officieel gebruik ik dus in beide landen nog mijn geboortenaam. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als m'n naam op mijn geboortecertificaat gewijzigd zou worden!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Bennogr »

Je kinderen een Nederlands paspoort geven (een tweede dus, ze zijn en blijven automatisch Amerikaan omdat ze, naar ik aanneem, in de VS geboren zullen worden) heeft geen nadelen, alleen voordelen. Zoals: ze kunnen eventueel te zijner tijd in Europa gaan studeren, of werken, of er langere tijd zonder problemen verblijven.

Alleen als ze een heel hoge 'security clearance' willen hebben in de VS zouden ze mogelijk dat Nederlandse paspoort moeten opgeven. Ik kan geen andere nadelen bedenken.

Overigens: onze zoon heeft mijn achternaam (altijd leuk om Amerikanen te laten spellen en uitspreken). Maar zijn moeder zei altijd gewoon: ik ben X, de moeder van 'zoon'. Nooit problemen mee, of zelfs opmerkingen over, gehad.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Bennogr »

PS. Als je helemaal zeker wilt zijn dat alles goed geregeld is, kun je op officiele formulieren of papieren (een testament of, moge de goden dat verhoeden, een echtscheidingscertificaat) bij je naam altijd a/k/a (also known as) vermelden. Dus mansnaam aka meisjesnaam. Ben je altijd gedekt. Ik heb dat onder meer in onze testamenten gedaan: officiele voornaam + achternaam aka roepnaam + achternaam.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Little Vixen »

Das ook een goeie, Bennogr. Daar had ik nog niet over nagedacht.

Ik vraag me af of ik mijn naam niet kan veranderen naar 'voornaam + mans naam + meisjesnaam' bv Annemarie Jones Janssen, en dan mijn eigen naam houden op mijn nederlands paspoort en daar 'echtgenote van' laten bijschrijven.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Bennogr »

Volgens mij zijn de Amerikanen daar makkelijk in: je mag jezelf noemen wat je wilt. Oude traditie denk ik. Op Ellis Island bij immigratie een tijdje geleden: wat is je naam? Prlwitzkovski (of hoe Maarten Toonder dat ook schreef). OK: je heet nu Jones. Welkom in Amerika.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door hemmie »

OT: er is mij 2 weken geleden door een ranger op Ellis Island verteld dat dat een mythe is, er werden geen namen veranderd op Ellis Island, in elk geval niet door de medewerkers. Soms wel door de immigranten zelf, of namen werden per ongeluk verkeerd gespeld.
Terug in Texas!
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Little Vixen »

Zo ging dat vroeger in Nederland ook. Ik werk bij het plaatselijke gemeentearchief en heb dus veel genealogische gegevens in handen. Het is niet ongebruikelijk om een naam over generaties te zien veranderen. Soms door een familieruzie willen mensen opeens niet meer Janssen heten maar jansen (ik ben geen familie van hun!), of ze nemen de naam van hun moeder aan (gebeurt ook vrij veel), of ze doen aangifte van geboorte maar kunnen niet lezen en schrijven en de kinderen heten ineens Dirks in plaats van Derks.
Ik ben nu de stamboom van mijn (Amerikaanse) vriend aan het napluizen. Zijn voorouders komen uit Ierland (wist hij zelf ook niet) en gaan in een keer van Mitchell naar Micheal. Ik vind het wel iets bijzonders hebben.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Naamsverandering na huwelijk

Bericht door Dutchess »

Little Vixen schreef: Ik vraag me af of ik mijn naam niet kan veranderen naar 'voornaam + mans naam + meisjesnaam' bv Annemarie Jones Janssen
Houd er wel rekening mee dat de Amerikaanse gewoonte net omgekeerd is - als vrouwen de naam van hun man aannemen, is gebruikelijk om dan Annemarie Janssen Jones te worden. Janssen wordt dan je nieuwe "middle name".

Sommige vrouwen houden ook hun geboortenaam voor wettelijke en professionele zaken zoals identiteitsbewijzen, belastingen, en werk (officieel verandert hun naam dus niet), maar gebruiken dan informeel hun mans achternaam in hun vrienden- en kennissenkring. Dat is ook een optie.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer