Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Getrouwde naam in NLse paspoort nog mogelijk?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sundaysue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Getrouwde naam in NLse paspoort nog mogelijk?

Bericht door sundaysue »

De titel zegt het al zo'n beetje :lol:

Heeft er iemand recentelijke ervaring of verstand van of dit nog mogelijk is? Volgens mij is het altijd mogelijk geweest om in je Nederlandse paspoort je getrouwde naam bij te laten 'schrijven' op de achterkant, vermeen dat mijn moeder dat ooit heeft gedaan. Heeft dit eigenlijk enig voordeel?

Thanks in advance!
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
hemmie
Amerika-expert

Re: Getrouwde naam in NLse paspoort nog mogelijk?

Bericht door hemmie »

Je kunt inderdaad e/v naam echtgenoot er in laten zetten. Ik heb dat, nooit echt voordeel van gehad, maar leek me sowieso verstandig als ik een keer alleen met de kinderen reis die zijn achternaam hebben. Het kan sowieso geen kwaad, dus ik zou het zeker doen, wie weet waar en hoe het ooit van pas komt.
En intussen droom ik er nog steeds van om ooit mijn naam echt te veranderen naar mijn getrouwde naam. Ik ben sinds we in de VS wonen eigenlijk weer volledig overgestap van getrouwde naam naar meisjesnaam, noodgedwongen omdat dat om mijn rijbewijs staat, en ik vind het zo verwarrend. Op de school van de kinderen bijvoorbeeld moet ik altijd uitleggen wie ik ben, want ze zijn gewend dat de achternaam van de moeder gelijk is aan die van de kinderen.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ach, er zijn tegenwoordig zoveel varianten van gezinnen met scheidingen/hertrouwen etc, daar zijn ze wel aan gewend. Ik heb ook nooit de naam van mijn man aangenomen, maar heb dat nooit als lastig ervaren bij scholen e.d., zelfs in deze conservatieve staat. Ik heb wel de naam van m'n man in m'n Nederlandse paspoort gezet, gewoon omdat dat kon. Ik vind het eigenlijk wel fijn van de Nederlandse manier met paspoorten, je hoeft niet je geboortenaam op te geven, maar je kan toch aangeven met wie je verbonden bent. Best of both worlds.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb altijd mijn eigen naam gehouden nadat we getrouwd waren en die doorgegeven aan onze zoon. Mijn vrouw heeft nooit problemen gehad, zeker niet met: ik ben ... moeder van ...

Inderdaad, zeker in deze tijden is dat eigenlijk vanzelfsprekend.

En is er niet een manier in Nederland om officieel je naam te veranderen? In de VS kan dat via de rechter(es). Of bij je naturalisatie.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Nee, in NL kun je je naam niet officieel wijzigen.

Ik denk dat ik het met name vervelend vind omdat ik in NL wel mijn getrouwde naam gebruikte, maar nu kan dat niet meer en moet ik eigenlijk noodgedwongen weer terug naar mijn meisjesnaam.
Terug in Texas!
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Thanks voor de reacties!

Voor mij zou het makkelijk zijn toch in combinatie met het reizen. Gelukkig kan ik voor binnenlandse reizen mijn TN license gebruiken maar ik weet dat zolang mijn paspoort in mijn meisjes-naam is en mijn green card in mijn getrouwde naam, dan moet ik een kopie van mijn marriage certificate dragen als ik buiten de VS reis. Maar ook omdat ik nu -en hopelijk voor altijd :lol:- met mijn getrouwde naam mee door het leven ga.

Ik had laatst al zitten kijken of ik mijn naam in Nederland kon veranderen. Post van de Nederlandse Overheid komt nog altijd aan in mijn meisjes-naam. Maar het schijnt dat je het in Nederland, Den Haag, kan doorgeven als je je trouw akte bij hebt. Ik had ergens de website waar ik die informatie vond opgeslagen maar ik post hem als ik die vind!

Over & done!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dus zo spoedig mogelijk dubbele burger worden. Neem aan dat je je Amerikaanse paspoort dan kunt krijgen in je getrouwde naam.

Maar ik blijf blij dat we al die problemen nooit gehad hebben. Zij is zij en ik ben ik en onze zoon heeft haar achternaam als zijn middennaam.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Hier in Amerika zijn ze wat makkelijk als het gaat om paspoort en getrouwde naam. Gescheiden? Kom je hem toch even veranderen! Getrouwd? Hoppa, nieuw paspoort!

Ik moet nog een kleine drie jaar tot ik burger ben maar de volgende keer dat ik in NL ben of toevallig naar Washington DC ga om mijn beste vriendin te bezoeken (Een van de vier ambassades zitten daar), dan laat ik in elk geval mijn getrouwde naam erin schrijven.

Over & done!
Superdeya
Amerika-ontdekker

Bericht door Superdeya »

Toen ik een paar weken geleden terug kwam uit Nederland had ik mijn marriage certificate niet bij me (vergeten) en er werd niet naar gevraagd bij de douane.
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Ik neem alsnog als ik terug naar Nederland reis de marriage certificate mee voor de zekerheid. Je weet het maar nooit bij CBP :?

Over & done!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer