Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rente Nederlandse bankrekening aangeven bij taxes?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Dutch88
Amerika-ontdekker

Rente Nederlandse bankrekening aangeven bij taxes?

Bericht door Dutch88 »

Moet ik met mijn belastingaangifte aangeven wat ik aan rente heb gehad op mijn Nederlandse bankrekening of heeft Amerika hier niks nee te maken? Het is namelijk geen inkomen uit Amerika. Wij gaan maandag naar H&R Block voor onze taxes maar vind het allemaal erg ingewikkeld en omslachtig hier. Ik heb destijds wel mijn social security nummer door moeten geven aan mijn Nederlandse bank. Boven de 10.000 spaargeld moet je er volgens mij in Amerika belasting over betalen
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Rente Nederlandse bankrekening aangeven bij taxes?

Bericht door nieuwenoord »

Volgens mij doe je aangifte van je wereldinkomen in het land waar je woont (meer dan 183 dagen per jaar verblijft). Je hoeft dan geen aangifte meer te doen in Nederland (maar natuurlijk de Belastingdienst wel laten weten waar je heen gegaan bent. Ik moet helaas hier in Spanje echt wel mijn rente en overige inkomsten uit Nederland opgeven. Sterker nog, de Nederlandse fiscus geeft ook aan Spanje door wat ik aan inkomsten heb, maar zover zal de uitwisseling met de USA nog niet gaan.
Dutch88
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutch88 »

nieuwenoord schreef:Volgens mij doe je aangifte van je wereldinkomen in het land waar je woont (meer dan 183 dagen per jaar verblijft). Je hoeft dan geen aangifte meer te doen in Nederland (maar natuurlijk de Belastingdienst wel laten weten waar je heen gegaan bent. Ik moet helaas hier in Spanje echt wel mijn rente en overige inkomsten uit Nederland opgeven. Sterker nog, de Nederlandse fiscus geeft ook aan Spanje door wat ik aan inkomsten heb, maar zover zal de uitwisseling met de USA nog niet gaan.
Hmm oke. Apart... Ik weet wel dat mijn Nederlandse bank alle gegevens doorspeeld naar de IRS. Daarvoor heb ik mijn social security en mijn handtekening door moeten geven. Anders kon ik mijn bankrekening niet behouden in Amerika. Vond ik erg apart, maar ergens wel begrijpelijk. Ben benieuwd wat H&R Block zegt.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Je moet alle rente opgeven als inkomsten. Daarbij moet je mogelijk, afhankelijk van je saldo, nog extra formulieren invullen. B.v., als je tijdens het jaar meer dan $10.000 op je buitenlandse rekening(en) had (gecombineerd saldo), moet je het FBAR formulier invullen.

https://www.irs.gov/businesses/comparis ... quirements
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Dutch88 schreef: Ik heb destijds wel mijn social security nummer door moeten geven aan mijn Nederlandse bank
Bij welke Nederlandse bank heb jij een rekening? Ik heb zowel bij Rabobank als de ING. Ik heb nergens mijn SSN moeten opgeven. Ik heb wel meerdere brieven van de ING ontvangen omtrent delen van gegevens, ik zat echter midden in een verhuizing en heb de brieven niet beantwoord. Ik heb daarna niets meer vernomen.
Dutch88 schreef:Boven de 10.000 spaargeld moet je er volgens mij in Amerika belasting over betalen
Nee. Als je - in Nederland - een bedrag van €50.000 wist te sparen uit je nettoloon, dan heb je reeds veel belasting over dit bedrag betaald. Je betaalt alleen belasting over de rente en niet over je spaargeld. Overigens, bedragen tussen $10.000 - $50.000 geef je niet (alleen) op bij de IRS maar bij The Treasury Department met als deadline 30 Juni. Maw, als je spaarsaldo hoger is dan 50K, dan moet je het dus bij zowel bij IRS als Treasury opgeven.
Dutch88
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutch88 »

Ik heb ING, ik heb de formulieren maar ingevuld en teruggestuurd omdat ik geen zin had in extra gedoe. Er stond ook bij dat het binnen 30 werkdagen moest.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Dutch88 schreef:Wij gaan maandag naar H&R Block voor onze taxes maar vind het allemaal erg ingewikkeld en omslachtig hier.
Ik vind het op zich wel meevallen, maar belastingen voor buitenlanders en/of mensen met inkomsten uit het buitenland is nu eenmaal ingewikkelder, ook in NL. Als je alleen maar standaard Amerikaanse dingen hebt (baan, hypotheek, bankrekening), dan krijg je overal standaard formulieren voor (W-2, 1099, etc.) en weet je precies waar je alles moet invullen op je belastingaangifte.

Wij hebben overigens ook een ING bankrekening maar geen verzoek voor SSN gehad.
Dutch88
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutch88 »

Thanks, ja dat is inderdaad waar. Ik hoop dat degene bij H&R Block ervaring heeft hierin. Vreemd dat ik die brief wel heb gehad. Misschien is het iets nieuws. Ben pas in april vorig jaar naar de US verhuisd.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik heb de ING-SSN brief vorig jaar ook gekregen (en woon al 6 jaar in de VS).
rdr96
Amerika-ontdekker

Bericht door rdr96 »

Even goed opletten, volgens mij is de FBAR datum nu gelijk aan aangifte datum van belastingen. Mocht je die deadline niet halen, lijkt het erop dat je automatisch een verlenging tot oktober krijgt.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Wat raar dat de ING om SSN vraagt. Ik begrijp wel dat Nederlandse banken onder druk worden gezet om zich aan Amerikaanse regelgeving te houden, in dit geval, gegevens van rekeninghouders met een residentieadres in de VS door te geven aan IRS/Treasury. Met FBAR en IRS-formulier 8938 had ik dezelfde info 2x aan de Amerikaanse overheid doorgegeven en vond het wel genoeg zo en daarom de ING brief onbeantwoord gelaten.
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

SemJes schreef:Ik heb de ING-SSN brief vorig jaar ook gekregen (en woon al 6 jaar in de VS).
Ik heb 'm van de Rabobank en ABN AMRO gekregen. Lekker door de shredder gehaald, ze zijn verplicht om er om te vragen, maar jij bent niet verplicht om dat te geven.
--
I route, therefore you are.
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Even goed opletten, volgens mij is de FBAR datum nu gelijk aan aangifte datum van belastingen. Mocht je die deadline niet halen, lijkt het erop dat je automatisch een verlenging tot oktober krijgt.
Klopt, FBAR moet dit jaar uiterlijk 15 april online worden ingevuld.

Ik heb die brief van ING voor m'n social security nummer ook genegeerd. Ik geef m'n Nederlandse rente netjes op bij de IRS, en ga echt de ING m'n social security nummer niet geven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer