Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Welke papieren bewaren na GC?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
guinevere
Amerika-expert

Welke papieren bewaren na GC?

Bericht door guinevere »

Welke papieren moet je bewaren nadat je je GC hebt gekregen?

Ik heb inmiddels al een tijd mijn GC, maar het is me niet helemaal duidelijk of je dan alle oude aanvragen weg mag gooien? Ik meen ergens gelezen te hebben dat je alle oude aanvragen e.d. hoort te bewaren. Klopt dat wel, of heb ik voor niets een hele berg liggen? Ik ben nog geen citizen voor het geval dat dat iets uitmaakt.

Het gaat om een fikse stapel met aanvragen voor F1, Advanced Parole, OPT, EADs, en GC. Daar zitten ook alle USCIS notices bij (ontvangst, tranfers, verandering van advocaat, biometrics, etc) en oude travel parole documenten, medische verklaring, EAD kaarten, etc.
Afbeelding
Fellow2012

Re: Welke papieren bewaren na GC?

Bericht door Fellow2012 »

Welke GC heb je nu? Een conditional die slechts 2 jaar geldig is of eentje van 10 jaar?
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

guinevere schreef:Welke papieren moet je bewaren nadat je je GC hebt gekregen?

Ik heb inmiddels al een tijd mijn GC, maar het is me niet helemaal duidelijk of je dan alle oude aanvragen weg mag gooien? Ik meen ergens gelezen te hebben dat je alle oude aanvragen e.d. hoort te bewaren. Klopt dat wel, of heb ik voor niets een hele berg liggen? Ik ben nog geen citizen voor het geval dat dat iets uitmaakt.

Het gaat om een fikse stapel met aanvragen voor F1, Advanced Parole, OPT, EADs, en GC. Daar zitten ook alle USCIS notices bij (ontvangst, tranfers, verandering van advocaat, biometrics, etc) en oude travel parole documenten, medische verklaring, EAD kaarten, etc.
Ik van van de advocaten niet alles gekregen (mijn werkgever heeft alles geregeld). Ik heb m'n I-129, AOS approval en EAD+AP bewaard. De I-140 heb ik nooit gehad en omdat ik op L1-A kwam had ik geen PERM nodig.

Wat je kan doen is de boel gewoon inscannen en vervolgens door de shredder halen. Kijk maar Melania Trump, je weet nooit of je het nog nodig hebt.
--
I route, therefore you are.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

adam747 schreef:Welke GC heb je nu? Een conditional die slechts 2 jaar geldig is of eentje van 10 jaar?
Unconditional gelukkig!

Inscannen zie ik niet zo zitten. Altijd bang dat alles crasht en dat er ook iets met mijn back-up gebeurt en dat is ook weer extra werk. De papieren liggen verder niet in de weg, maar als het niet hoeft ...
Afbeelding
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik begrijp je dilemma. Geen groot probleem, maar het ruimt zo lekker op als je vrijwel de hele visum / GC papierwinkel door de versnipperaar kan halen en in de 'blue recylce bin' kan gooien. Wij hebben alles toch maar in een doos gestopt en het staat nu in de garage stof te verzamelen. Je kunt tenslotte nooit weten... :roll: En uitzoeken wat je precies wel en niet zou moeten bewaren is teveel werk :)
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Ik zou geen onnodige rommel inscannen.

Hierbij mijn ervaring; zodra ik mijn 10-jarige GC in mijn handen had, wist ik meteen dat een aantal documenten, bijvoorbeeld EADs, APs etc en alle bijbehorende correspondentie obsolete waren verklaard. Die heb ik dan ook meteen weggegooid. Eerlijk gezegd, ik heb helemaal niets gehouden van EAD/AP/AOS.. alles opgeruimd.

De N-400, de aanvraag voor Amerikaanse nationaliteit had ik vorig jaar ingediend. Je zult je verbazen hoe weinig documenten voor N-400 worden gevraagd. In mijn geval, een certified marriage certificate en IRS Tax returns –transcripts!- van de afgelopen 3 jaar.

Een marriage certificate kon ik voor slechts $2.50 (plus een gefrankeerd envelop) van de FairFax County Court (VA) aanvragen en lag binnen 5 werkdagen in mijn brievenbus. Off-topic: welk gemeentelijk document kan je voor dit bedrag in Nederland aanvragen? En de IRS Tax returns kon je tot voor kort direct vanaf de IRS website downloaden, na de massale hack van federal employee data, is downloaden niet meer mogelijk.. er is nu een online formulier op de IRS site. Je krijgt de hele handel binnen 10 werkdagen gratis thuisgestuurd!
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

jnteressant om de verschillende antwoorden te lezen. Wel jammer dat er geen duidelijke regels voor lijken te zijn. Dat maakt me toch een beetje huiverig om echt lekker op te ruimen.

Nou ja, hopelijk kan ik ooit voor dual citizenship gaan. Daarna mag het allemaal door de versnipperaar. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer