2e huis kopen in Orlando

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door MattRob »

Terechte punten inderdaad van die bijkomende kosten. Bij ons, Davenport Florida, zijn de property taxes echt fors (in ons geval ongeveer 2,5% van de waarde), al komt dat ook omdat er extra kosten inzitten die door de Tax collector geïnd worden (CDD kosten; simpel gezegd, de kosten voor de aanleg van 'de community', met bestrating, etc, etc), dus geen echte property tax, maar je moet het wel betalen. De vaste kosten zijn inderdaad best aanzienlijk voor ons in Davenport. HOA fees vallen bij ons nog mee (ongeveer $ 150 per maand), maar dan krijg je ook 'minder' dan bij andere communities en moet je dus zelf nog veel betalen. Gras wordt bij ons wel gemaaid voor dit bedrag, hahaha ! De verzekering bij ons is ongeveer 0,5% van de waarde, maar moet zeggen dat die vorig jaar aanzienlijk lager was (kosten zijn dit jaar 50% hoger dan jaar ervoor). En bedenk je ook dat je de airco het hele jaar door moet laten draaien, dat betekent ook wat voor je kosten :wink: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Droopy4u »

Wij waren aan het begin van de corona er helemaal klaar voor om onze slag te slaan voor een villa in Orlando regio. Ik was redelijk overtuigd dat de prijzen serieus gingen dalen vanwege de oplopende werkloosheid die toen ontstond. Dollar ging al goed dalen, maar met de huizenprijzen ging het (voor ons) de verkeerde kant op. Wij hoopte op een mooie villa voor rond de $300k maar mocht ook wat duurder als daar een goede reden voor was.
Ondertussen moet ik toegeven dat ik beter eerder had kunnen toeslaan dan gaan zitten afwachten.
Voorlopig heb ik maar besloten de droom nog wat jaren uit te stellen hopende op een gunstige correctie van de markt.
Maar wie weet gaat het ooit nog gebeuren.
@MattRob wij rekenden grof gezien op circa $ 10k per jaar aan vaste kosten (tax/hoa/Verzekering/nuts/management) is dat een beetje reële schatting (namelijk redelijk uit de grove duim gedaan toen)?
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Disney-Golf »

Droopy4u schreef:
03 jul 2021, 14:40
@MattRob wij rekenden grof gezien op circa $ 10k per jaar aan vaste kosten (tax/hoa/Verzekering/nuts/management) is dat een beetje reële schatting (namelijk redelijk uit de grove duim gedaan toen)?
Je stelde de vraag wel niet aan mij maar $15.000 gaat dichter in de buurt komen… 🤷‍♂️
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Kletskous »

Phoe,dat is veel geld zeg, wat er jaarlijks nog bijkomt aan kosten.
Goed om te weten want zover had ik me nog niet ingelezen.

Als de villaprijzen richting 350K gaan (of meer) dan moeten wij constateren dat dat voor ons helaas niet is weggelegd. Of misschien kunnen we dat wel realiseren, over een aantal jaar, maar of ik zó’n bedrag PLUS 10K per jaar er voor over heb (en alle regelzaken e.d. erbij) daar moeten we nog maar es over nadenken.
Als we het financieel ruimer hebben over een aantal jaar omdat het huis is afgelost, kinderen de deur uit (en eventueel wat overwaarde als we het huis zouden verkopen en naar een appartement/recreatiewoning zouden gaan), kunnen we dat ook gebruiken om gewoon vaker een villa te gaan huren in het heerlijke Florida. Vaker genieten maar dan zonder alles erom heen.
Het lijkt me geweldig een eigen villa daar, maar niet ten koste van alles.

Wel leuk om dit draadje te blijven volgen. Wie weer als de prijzen zakken ooit (en we de Lotto winnen hahaha).
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Droopy4u »

Disney-Golf schreef:
03 jul 2021, 16:12
Droopy4u schreef:
03 jul 2021, 14:40
@MattRob wij rekenden grof gezien op circa $ 10k per jaar aan vaste kosten (tax/hoa/Verzekering/nuts/management) is dat een beetje reële schatting (namelijk redelijk uit de grove duim gedaan toen)?
Je stelde de vraag wel niet aan mij maar $15.000 gaat dichter in de buurt komen… 🤷‍♂️
:thumbup: bedankt voor het antwoord! Alle antwoorden zijn welkom hoor :clap:.
Wel iets meer dan ik geschat had inderdaad. Ik had het idee dat ik die vaste kosten (initiële aankoop buiten beschouwing) wel kon wegstrepen tegen de verhuuropbrengst. Is die aanname dan wel juist (kwam namelijk uit diezelfde dikke duim nog, geen gevoel bij de opbrengsten)?
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Disney-Golf »

Hangt er van af hoeveel je zelf in je eigen huis gaat verblijven?
Maar normaal gezien ga je nog wel wat overhouden na aftrok van je vaste kosten hoor!
Verder blijf ik bij wat ik eerder al schreef... Als je niet meer dan 2x 14 dagen per jaar naar hier gaat komen om van je huis te genieten kan je beter een huis kopen en voor de lange termijn verhuren.
Het enige wat je kosten zijn is de property tax, alle andere zijn voor de huurder.
Wetende dat je een $350.000 huis hier makkelijk voor $2.000 per maand kan verhuren verdien je aan de meerwaarde en van de huur opbrengsten kan je op vakantie gaan waarheen je maar wil!
Zo voorkom je dat je niet "alweer" naar Florida "moet" om vakantie te vieren... :mrgreen:
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Droopy4u »

Ik denk dat je gelijk hebt met de stelling dat lange termijn verhuur financieel gezien de beste keuze is.
Maar als je alle emotie uit de aankoop haalt kom je er waarschijnlijk achter dat er in het geheel betere financiële keuzes te maken zijn dan een aankoop in Florida.
Het is een lastige weegschaal.
Aan de ene kant kom je financieel het beste uit, maar kan je niet in je "eigen huis" op vakantie.
Aan de compleet andere kant kan je gaan wanneer je wilt maar verhuur je dus helemaal niet (en betaal je je scheel hiervoor).
En dan zit er nog een heel groot stuk in het midden.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door MattRob »

Ja, als je de keuze moet maken, is iets voor lange termijn verhuren financieel (veel) interessanter. Wij hebben vooraf ook flink zitten rekenen :mrgreen: ! Maar ja, dan kan je er zelf niet in !! Dus voor ons is het toch de emotie waardoor we besloten hebben het op deze manier te doen. En we hebben er zeker geen spijt van. Maar denk dat je je echt goed moet verdiepen in de kosten. En zeker als je een hypotheek hiervoor moet nemen, en dan denken dat je er (veel) geld aan gaat verdienen, dan zou ik toch heel voorzichtig zijn.

Wij zijn aan vaste lasten veel meer kwijt, maar dat komt ook omdat we de villa altijd verhuren, en dus altijd vol zit. Dan zijn de kosten voor stroom/energie, water en gas natuurlijk veel hoger dan wanneer er niet vaak iemand inzit. En zoals al eerder aangegeven de kosten voor property tax zijn heel hoog bij ons, omdat het op een nieuwe community is waarvoor je ook nog jaren moet betalen voor de aanleg van de algemene voorzieningen (CDD). Wij betalen iets van $ 1.650 aan vaste lasten per maand (waarvan $ 550 voor gas/water/energie). En de property taxes zijn dus $ 600 per maand voor onze villa (waarvan ongeveer de helft CDD).
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Droopy4u »

Ja, goed onderzoek is zeker nog nodig. Maar iedereen moet ergens beginnen en hoe meer je je erin verdiept hoe duidelijker de kaders worden. Hypotheek heb ik niet direct nodig en dat geeft natuurlijk wat rust, maar uiteraard zijn het wel gewoon keiharde euro's (of dollars) die erin gaan (of niet).
Voorlopig is het besluit bij ons in ieder geval om het nog even af te wachten. En of van uitstel ook afstel komt weten we wellicht binnen een paar jaar.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door ADE01 »

De prijzen zijn echt belachelijk gestegen inderdaad. Wij zijn net voor werk verhuisd en wilde in eerste instantie ons huis in Davenport behouden en dan verhuren, maar na wat rekenen was verkopen de beste optie. We kochten in Maart 2020 (werden toen al regelmatig overboden door cash offers) en hebben net verkocht voor bijna 40% hoger dan wat we destijds betaalde. Dat is uiteraard vooral een financieele beslissing aangezien we nog altijd in de VS wonen en geen 2e huis in de VS nodig hebben vanuit een vakantie perspectief.

Ik kan ook wel wat kosten delen nu we er niet meer wonen. Ons huis was 4/3 (+kantoor), 220 vierkante meter met zwembad en stond in een subdivisie uit begin 2000. De meeste mensen wonen er heel het jaar maar er stonden ook wel vakantie woningen en verhuur tussen. Ruim $3000 property tax per jaar. $50 HoA in de maand maar die deden heel weinig, korte termijn verhuren was wel toegestaan. $1400 verzekering, 40% omhoog t.o.v. 2020. Electriciteit gemiddeld ~$200 per maand, de AC draait 10/11 van de 12 maanden en een zwembad pomp kost je ook minimaal $25-30 aan electriciteit per maand. Internet alleen al is minimaal $50 maar waarschijnlijk meer, al helemaal wanneer je kabel TV neemt. Water & riool ongeveer ~$100 per maand. Zwembad laten onderhouden kost je ongeveer $75 per maand. Tuin onderhouden $50 per maand. Insecten bestrijding $25 per maand. Ga je verhuren dan komen daar nog weer kosten bij, je hebt waarschijnlijk een management bureau nodig, je hebt een andere verzekering nodig en moet je belastingen betalen, maar je kunt ook weer van alles aftrekken van de belasting zoals alle kosten voor het onderhoud. Het is allemaal een beetje afhankelijk van hoe groot je huis is, in welke subdivision het staat en hoe groot bijv. je tuin is, maar het loopt aardig op. Zoals anderen reeds aangeven houd je er ook dan nog wel geld aan over. Management bureau waar ik een quote van kreeg verwachtte $37.000 - 45.000 aan bruto inkomsten per jaar.

Als het een 2e huis betreft zou ik nu vooral wat verder weg zoeken langs de bekende uitvalswegen. Daar is het nog niet zo'n gekkenhuis en kun je nog leuke betaalbare huizen vinden.
Droopy4u
Amerikafan
Berichten: 152
Lid geworden op: 05 feb 2017, 16:33
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: 2e huis kopen in Orlando

Bericht door Droopy4u »

:thumbup: bedankt voor de uitgebreide info. Toch bijzonder dat de verzekering zo enorm kan stijgen in een jaar. Verder uiteraard gefeliciteerd met je goede deal op je huis.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer