Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door hemmie »

@Terpies, Roelb had het specifiek over het Marriott. En ja, die grote luxe hotels zijn hier normaal gesproken tegen bestand. Dit zijn ook de plekken waar de verslaggevers van bijvoorbeeld de Weather Channel de orkanen uitzitten. Je zit daar dus op zich wel veilig, maar ja, je zult verder geen kant op kunnen.

Als je in Florida blijft heb je grote kans dat je dagenlang niets kunt, al is het maar door schaarste van benzine. Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en naar Georgia of misschien de Panhandle vertrekken, en er daar een paar leuke dagen van maken, tot je hopelijk weer terug kunt naar Florida.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door ADE01 »

Lokale weermensen hameren nu vooral op een hit ergens tussen Daytona en Melbourne en dan omhoog of een afzwaaier langs de kust omhoog. Aantal modellen hebben hem doorschieten richting de Golf en dan omhoog via de Panhandle of zelfs nog verder de Golf in, zou dus niet mijn eerste optie zijn om daar heen te gaan.

Nog wat links voor info:

https://www.tropicaltidbits.com/stormin ... latest.png
https://twitter.com/RyanMaue
https://twitter.com/tterrywftv?lang=en
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door roelb »

Terpies schreef:
30 aug 2019, 14:26
Een paar dagen vast zitten is niet erg, nergens meer naar toe kunnen is een heel ander verhaal...als de infrastructuur van wegen/bruggen wordt vernield KUN je nergens meer heen.
Mijn post is een nuancering van de "ratten in de val" uitspraak in dit topic. Verder geef ik aan dat het qua gevaarzetting sterk afhangt waar je verblijft, zoals @hemmie ook al benadrukt. Er zijn genoeg plekken op Key West waar je in een cat4 hurricane gewoon veilig zit. Maar of je dat moet willen, tja. Want vervolgens zeg ik ook dat dat er een fors risico is dat je een paar dagen vast komt te zitten, en zeg ik ook dat dat, bij schade aan de weg of een van de bruggen, nog wel langer kan duren. Overigens kom je zelf dan nog wel weg, maar alleen door de lucht. En dan heb je wel een issue als je een huurauto hebt staan. Sowieso is die auto ook nog een risicofactor, want ik ken niet zo snel een veilige parkeerplek op Key West voor die auto. Qua wind lukt dat nog wel, maar dan ben ik wel bang dat 'ie op zijn minst onder water komt te staan.

Overigens sluit ik mijn post toch echt af met het advies om gewoon weg te gaan. Als toerist kun je keuzes maken en waarom zou je, als je daar niet specifiek iets te zoeken hebt, daar blijven?

Datzelfde heb ik met de "naar Atlanta is geen optie" opmerking hierboven. Hoezo "geen optie"? Als je nu wegrijdt ben je daar nog voor het einde van de middag. Al geboekte hotels zijn zo gecancelled (en daar zullen ze je ook nog dankbaar voor zijn als het echt mis gaat en er locals moeten worden opgevangen). Nieuwe hotels laat je de bijrijder onderweg lekker boeken, heeft die meteen wat te doen tijdens die rit. Laptop op schoot en plannen maar. Op een paar uur rijafstand kun je er gewoon nog een hartstikke mooie vakantie van maken. En je kunt ook nog vanaf elders terug vliegen, ook dat is in 90% van de gevallen te regelen, en als je beegin september vliegt kan het vermoedelijk ook nog kostenloos.

Het hierboven genoemde voorbeeld van TUI wijkt daarvan natuurlijk wel af. Dat is geen "reguliere" airline en all bets are off als die hun vluchten gaan cancellen. Maarja, dat is dan ook precies de reden dat een hoop mensen op dit forum, waaronder ik, eigenlijk altijd adviseren om gewoon direct te boeken, bij een van de legacy carriers. Dan heb je opeens een hoop flexibiliteit in dit soort gevallen.
Laatst gewijzigd door roelb op 30 aug 2019, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door winterpark »

Voordat ik de post van roelb had gezien, wilde ik precies hetzelfde zeggen. Als je kunt, verlaat dan Florida, rij naar het noorden, inderdaad richting Atlanta, Chattanooga, Asheville, etc. Waarom zou je in godsnaam het risico willen lopen door in Florida te blijven?
Charlene
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 apr 2019, 21:59

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Charlene »

Chub schreef:
30 aug 2019, 14:38
Dus nu maar een goedkoper hotel zoeken in Orlando. Balen, de andere hotels waren al betaald.
Kun je die niet annuleren? Het ligt eraan hoe je geboekt hebt, maar de meeste hotels zijn te annuleren tot 24 uur van te voren.
Sinds 23-07-2015 wonend in Tampa
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Marielleh »

First of all; de mensen die hier als bewoner of toerist last van hebben; sterkte en veel wijsheid gewenst!

Over tickets wijzigen heb ik een vraag.
Wij overwegen sterk om volgende zomer een Florida trip te maken. Nu lees ik veel het advies direct bij de airline te boeken omdat dat dit bij bv omstandigheden als Dorian voordeel biedt bij het evt. wijzigen/omzetten van de vlucht.
Ik vraag mij af; heb je deze flexibiliteit alleen als je direct bij de airline zelf boekt of ook als je via een ticketsite (als gate1, schipholtickets, tix, etc) alleen je tickets boekt?
Een pakketreis is niet wat wij willen maar omdat onze ervaring is dat direct bij de airline boeken toch duurder is dan via een ticketsite hebben wij tot dusver altijd via een ticketsite geboekt, vandaar de vraag.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Chub
Amerikafan
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 okt 2011, 09:07
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Almere

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Chub »

Charlene schreef:
30 aug 2019, 16:00
Chub schreef:
30 aug 2019, 14:38
Dus nu maar een goedkoper hotel zoeken in Orlando. Balen, de andere hotels waren al betaald.
Kun je die niet annuleren? Het ligt eraan hoe je geboekt hebt, maar de meeste hotels zijn te annuleren tot 24 uur van te voren.
Ja klopt, een aantal niet kosteloos te annuleren. Jammer. Alles tot volgende week donderdag hebben we gecanceld. We blijven nu nog 1 nacht in dit airport hotel. Daarna overweeg ik toch richting Tallahassee te rijden, maar ook daar kan het gaan spoken natuurlijk en wat als je onderweg niet kunt tanken. Volgende week donderdag wil ik toch echt in Naples zijn. Morgen maar definitief plannen. Niet voor te stellen, het is zo lekker weer nu ...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door roelb »

Marielleh schreef:
30 aug 2019, 16:40
Ik vraag mij af; heb je deze flexibiliteit alleen als je direct bij de airline zelf boekt of ook als je via een ticketsite (als gate1, schipholtickets, tix, etc) alleen je tickets boekt?
Een pakketreis is niet wat wij willen maar omdat onze ervaring is dat direct bij de airline boeken toch duurder is dan via een ticketsite hebben wij tot dusver altijd via een ticketsite geboekt, vandaar de vraag.
Je laatste uitspraak is zeker niet waar. Dat komt inderdaad voor, met name binnen Star Alliance en Oneworld, maar over het algemeen zul je dezelfde tickets ook gewoon bij de airline kunnen kopen, tegen dezelfde prijs.

En je eerste vraag: in principe zul je dan echt naar je OTA (online travel agent) moeten. Die zijn eigenaar van het ticket en mogen wijzigingen uitvoeren. Zolang ze doet conform hetgeen gesteld is in de travel waiver zal de airline daar geen kosten voor rekenen.

Maar dit soort bedrijven, als ze hieraan al meewerken, vraagt dan vaak zelf wel een vergoeding aan de passagier. Of je moet vooraf een "verzekering" bij ze hebben gesloten zodat die wijziging wel kostenloos is.

Dan is een telefoontje naar AA, United of Delta toch een heel stuk sneller geregeld. En nog een bijkomend voordeel: die agents zullen vaak ook nog bereid zijn om net wat meer toe te staan dan de waiver strict genomen toe laat.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door sanook »

Marielleh schreef:
30 aug 2019, 16:40
heb je deze flexibiliteit alleen als je direct bij de airline zelf boekt of ook als je via een ticketsite (als gate1, schipholtickets, tix, etc) alleen je tickets boekt?
Die flexibiliteit heb je ook als je via een ticketsite boekt maar het nadeel is dat de communicatie meestal via die ticketsite moet lopen (wat niet bevorderlijk is voor de snelheid e.d.), je mag dit dus niet direct met de luchtvaartmaatschappij regelen (mogelijk dat ze voor situaties als deze met een orkaan een uitzondering maken).
Houdt er ook rekening mee dat als je in de USA bent en je moet iets regelen via een Nederlandse ticketsite dat er een tijdsverschil is, wat de communicatie nog trager maakt.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door nieuwenoord »

Zowel bij KLM als bij American Airlines kunnen nu tickets gratis online gewijzigd worden als je rechtstreeks hebt geboekt. Anderen heb ik niet gecheckt. Dat zou voor mij heel belangrijk zijn, zeker als iedereen gaat bellen.
Josie86
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2019, 14:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Josie86 »

Inmiddels mijn vakantie kosteloos kunnen annuleren bij TUI.
De vlucht zelf was nog niet geannuleerd zeiden ze maar ik kreeg dus wel de mogelijk om iets anders te boeken of om te annuleren.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door nieuwenoord »

Fijn Josie! Komt vast nog een andere keer!
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Grouchy »

Marielleh schreef:
30 aug 2019, 16:40
First of all; de mensen die hier als bewoner of toerist last van hebben; sterkte en veel wijsheid gewenst!

Over tickets wijzigen heb ik een vraag.
Wij overwegen sterk om volgende zomer een Florida trip te maken. Nu lees ik veel het advies direct bij de airline te boeken omdat dat dit bij bv omstandigheden als Dorian voordeel biedt bij het evt. wijzigen/omzetten van de vlucht.
Ik vraag mij af; heb je deze flexibiliteit alleen als je direct bij de airline zelf boekt of ook als je via een ticketsite (als gate1, schipholtickets, tix, etc) alleen je tickets boekt?
Een pakketreis is niet wat wij willen maar omdat onze ervaring is dat direct bij de airline boeken toch duurder is dan via een ticketsite hebben wij tot dusver altijd via een ticketsite geboekt, vandaar de vraag.
Zodra je ticket onder airport control is (T-48h) worden de IRROPS door de vliegmaatschappij uitgevoerd, ook als je via een OTA hebt geboekt.
Twee voorbeelden wat momenteel mogelijk is:

https://pro.delta.com/content/agency/us ... tin-3.html
https://www.klm.com/travel/gb_en/prepar ... /index.htm

Verder van te voren mag je alles met iemand van gate1, schipholtickets, tix, etc regelen. Ben zelf van mening dat bij problemen direct met de airline veelal beter is & veel sneller. Verder zijn de (US) customer service agents over het algemeen ook bereid om behoorlijk veel verder te gaan.
Een ota is in tegenstelling tot airlines en andere bedrijven meestal strikt met de T&C volgen met weinig/geen coulance, trager en geeft niks cadeau.

Vorig jaar heb ik Florence (Carolina's) meegemaakt. Tijdens die dagen zat ik al in de USA; Georgia & de Carolina's. Zo lang mogelijk genoten en laat op de dag van 12 September uiteindelijk Hertz, Hilton en Delta gebeld;
Vluchten: Delta gebeld en de rest van de vluchten/bestemming compleet omgegooid. Op 14 September, de dag dat Florence de kust bereikte, naar Savannah gereden (dat vliegveld was open) en vervolgens daar een vlucht gepakt en de vakantie voortgezet in Tennessee. Extra kosten: 1 telefoontje.

Hotels zonder problemen voor noppes geannuleerd. Extra kosten: 1 telefoontje.

Huurauto mocht ik een paar dagen eerder terugbrengen en die extra niet gehuurde dagen werden netjes zonder problemen gecrediteerd. Extra kosten: 1 telefoontje.

Veel succes om dit met iemand van gate1, schipholtickets, tix, etc voor elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door nieuwenoord »

Mee eens, ik hou het ook allemaal graag in eigen hand!
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Marielleh »

Dank allemaal voor jullie toelichting. Helder!
Het enige dat mij enigszins verbaast ik dat jullie ervaringen zijn dat het rechtstreeks even duur is. Wij hebben alle keren wel gecheckt wat direct boeken deed en dat was altijd duurder (en nee, geen paar tientjes).
Op zich is het natuurlijk logisch dat als je iets wilt/moet regelen of veranderen dat elke schakel in het proces (wat een boekingssite dan is) een complicerende of vertragende factor is.
Hou het in het achterhoofd voor als we straks tickets gaan zoeken en ga wederom kijken wat direct boeken voor verschil geeft qua prijs.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
wpoortman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door wpoortman »

Inmiddels hebben wij de keus gemaakt morgen ochtend wel af te reizen naar de Keys. Hij kan zeker nog afbuigen naar benedn of zelfs daar aan land komen. Des al niet te min zijn wij zondag ochtend weer uit de Keys en op het vaste land. Daarna door de Everglades naar de west-kust. Daar moeten we de storm gaan uitzitten... vertrekken is voor ons geen optie, reis organisatie wil niks vergoeden en voor ons was dit al een behoorlijk dure reis.

Veiligheid op #1 denk ik dat wij mogelijk “achter de storm aanrijden” als ik het zo mag zeggen. Ik snap heel goed dat het niet zo werkt, maar wat regen zijn wij Nederlanders wel gewend haha.

Zijn er nog anderen op de Keys morgen?!
Charlene
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 apr 2019, 21:59

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Charlene »

Ik snap je keuze, maar hou het echt goed in de gaten. Regen hier, vooral tijdens een orkaan is nogal wat anders dan regen in NL. En Dorian komt dan misschien pas dinsdag aan land, de wind begint al veel eerder. Wij rijden heel bewust zindag al van Atlanta naar Tampa (huis) ipv maandag juist vanwege de wind.
Sinds 23-07-2015 wonend in Tampa
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door boonens »

wpoortman schreef:
30 aug 2019, 19:47
Ik snap heel goed dat het niet zo werkt, maar wat regen zijn wij Nederlanders wel gewend haha.
Famous last words? :wink: Hou het veilig daar, besef dat alledaagse zaken als elektriciteit en communicatie straks geen garantie zijn. Succes.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door winterpark »

Een beetje regen?? Een forumlid vertelt hier boven dat het huis van zijn zoon volledig is verwoest, en jij hebt het over regen? Nou, veel succes dan maar!
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door nieuwenoord »

Bizar, hoe mensen het kunnen onderschatten ...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer