Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Gast

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Gast »

Orkaan Michael werd overnight ook van een categorie 2 naar een 4?5 opgeschakeld. Onze zoon met zijn gezin dacht dat het na vele malen loos alarm afgelopen jaar ook wel mee zou vallen.
De volgende ochtend had hij een half uur om zijn spullen te pakken en met twee kleine kinderen verplicht te evacueren. Een week later was zijn huis onbewoonbaar verklaard en was hij nagenoeg alles kwijt. Hij is daarna (Drie weken later!) nog een uurtje terug geweest om nog wat dierbare spullen te zoeken (wat gelukt is) en wij waren er in juni In Mexico Beach en het was nog steeds oorlogsgebied.

We zijn tot op vandaag nog steeds dankbaar dat ze nog hebben kunnen evacueren. De ravage was enorm (en nog steeds).

Aub onderschat het niet en denk zeker niet dat het wel mee zal vallen. Je hebt op de keys niets wat je daar houdt: geen bezittingen en geen dierbaren, dus vertrek nu het nog kan!
wpoortman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door wpoortman »

Zojuist contact gehad met reisorganisatie die momenteel tgen ons zeggen dat als wij hier weg willen, alle extra kosten voor ons zijn omdat de regels hen vertellen dat het nog niet levensbedreigend is. Inmiddels kunnen wij nergens meer water krijgen en gaan we expres (momenteel in Miami) nergens meer naar toe om brandstof te sparen.

Momenteel in afwachting van een voorstel. Het is allemaal zo dubbel. Gaan we naar boven, kan hij daar aan land komen. Gaan we naar beneden, kan hij ook naar aan land komen.

Goed advies is heel lastig. Wij willen hier wel graag weg gezien de storm ook vooraf al een enorme hoeveelheid aan regen met zich mee gaat brengen.
NielsC
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 feb 2019, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door NielsC »

Wij wouden eigenlijk in september naar Florida, dit hebben we veranderd naar West-Amerika. Deels ook omdat ik contact had gehad met Interpolis over wat eigenlijk onder een reisverzekering valt en wat niet. Mij is toen verteld dat kosten die nodig zijn voor annulering/wijzigen niet vergoed werden. Dit omdat je er zelf voor kiest naar een gebied te reizen/vakantie gaan waar op dat moment kans is op een orkaan.

Omdat wij dit risico niet wouden lopen, en ook wel van een beetje zon houden, hebben wij er toch maar voor gekozen om de andere kant uit te gaan.

Geen slechte keus, alhoewel het voor de mensen die er op dit moment zitten natuurlijk heel vervelend is.

Succes, en hopelijk nog een fijne vakantie.
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Trails »

Ik kan alleen voor onszelf spreken, maar als wij ons niet veilig zouden voelen in Miami met die orkaan op komst, dan zouden we maken dat we weg kwamen. Die kosten zouden we dan voor lief nemen. Veiligheid voor alles!!!
We hebben ons in al die keren dat we in Florida waren (en de rest van de VS) maar 1 keer onveilig gevoeld en toen zijn we gelijk vertrokken naar een ander hotel in een andere plaats. Dat waren dus dubbele kosten maar dat boeide ons niet.
Charlene
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 apr 2019, 21:59

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Charlene »

Tot wanneer blijven jullie in Miami en wat zijn de plannen voor daarna?
Probeer nog wel te genieten van je dagen in Miami. Volgens mij kun je daar ook nog het een en ander doen met het ov.
De modellen zijn nog steeds niet eenduidig. Maar vilfens het Europese model (die vilgens mij het meest betrouwbaar is) komt Dorian pas dinsdag of woensdag aan land.
Sinds 23-07-2015 wonend in Tampa
wpoortman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door wpoortman »

Charlene schreef:
30 aug 2019, 12:23
Tot wanneer blijven jullie in Miami en wat zijn de plannen voor daarna?
Probeer nog wel te genieten van je dagen in Miami. Volgens mij kun je daar ook nog het een en ander doen met het ov.
De modellen zijn nog steeds niet eenduidig. Maar vilfens het Europese model (die vilgens mij het meest betrouwbaar is) komt Dorian pas dinsdag of woensdag aan land.
We zouden oorspronkelijk morgen ochtend naar de Keys gaan voor een nacht en daarna via de west kust weer omhoog.

Het probleem is vooral water en brandstof. Weg komen is prima te doen in een dag tot anderhalf alleen heb je daarvoor wel brandstof nodig 🙂

We monitoren het vandaag nauwlettend
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door ADE01 »

Als je geen water meer kunt kopen probeer ergens lege plastic containers aan te schaffen, bij een dollar store of iets, en die dan te vullen met kraanwater. Je kunt ook sap, frisdrank enzovoorts aanschaffen. Water wordt vooral aangeraden omdat je er ook mee kunt koken, huisdieren het kunnen drinken, enzovoorts. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je te drinken hebt.

Omgeving Orlando is overigens nog genoeg brandstof.

Laatste update:

https://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphi ... s#contents
Josje99
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 14 mar 2013, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Dordrecht

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Josje99 »

klinkt heel heftig hoor allemaal!
veel sterkte voor iedereen die er nu zit en diegene die er ook (waarschijnlijk ) heen gaan...
Josie86
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2019, 14:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Josie86 »

Ik heb zojuist contact gehad met TUI. Zij zeggen ook dat het nog onzeker is waar en wanneer Dorian aan land komt en dat daar vanavond waarschijnlijk meer duidelijkheid over komt. Ik word op de hoogte gehouden via sms.

Succes en sterkte voor de mensen die daar al zijn!
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door SemJes »

Kijk op gasbuddy welke benzinepompen benzine hebben, Als je nog een jerrycan kan vinden bij Home Depot, Lowes, Walmart/Target supercenter, Ace Hardware, vul deze en maak je verder niet meer druk over de benzine,

Vraag bij de supermarkten wanneer de levering van water etc. komt. Zorg dat je er dan bent.

Er is nu nog veel onduidelijkheid waar Dorian aan land komt, maar dat het ergens aan de oostkust gaat worden lijkt zeker. Ik zou voor maandag/dinsdag een hotel boeken aan de westkust. Een orkaan verliest z'n kracht behoorlijk zodra hij land raakt, dus ook al komt de orkaan recht over je hotel aan de westkust, dan is het zeer waarschijnlijk "slechts" een category 1 of tropische storm. Harde wind, veel regen... maar in ieder geval stukken minder gevaarlijk dan een cat 4 aan de kust! De rechterkant van het oog van de storm is de ergste kant, dus (wanneer mogelijk) probeer aan de linkerkant te blijven.

Boek een te annuleren hotel rond Naples en een rond Tampa. Kijk overmorgen wat de nieuwste voorspellingen zeggen en vertrek naar de veiligste mogelijkheid. Wanneer je die veiligheidsmaatregelen hebt genomen dan kun je weer een beetje proberen te genieten van je vakantie.
wpoortman
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door wpoortman »

SemJes schreef:
30 aug 2019, 13:33
Kijk op gasbuddy welke benzinepompen benzine hebben, Als je nog een jerrycan kan vinden bij Home Depot, Lowes, Walmart/Target supercenter, Ace Hardware, vul deze en maak je verder niet meer druk over de benzine,

Vraag bij de supermarkten wanneer de levering van water etc. komt. Zorg dat je er dan bent.

Er is nu nog veel onduidelijkheid waar Dorian aan land komt, maar dat het ergens aan de oostkust gaat worden lijkt zeker. Ik zou voor maandag/dinsdag een hotel boeken aan de westkust. Een orkaan verliest z'n kracht behoorlijk zodra hij land raakt, dus ook al komt de orkaan recht over je hotel aan de westkust, dan is het zeer waarschijnlijk "slechts" een category 1 of tropische storm. Harde wind, veel regen... maar in ieder geval stukken minder gevaarlijk dan een cat 4 aan de kust! De rechterkant van het oog van de storm is de ergste kant, dus (wanneer mogelijk) probeer aan de linkerkant te blijven.

Boek een te annuleren hotel rond Naples en een rond Tampa. Kijk overmorgen wat de nieuwste voorspellingen zeggen en vertrek naar de veiligste mogelijkheid. Wanneer je die veiligheidsmaatregelen hebt genomen dan kun je weer een beetje proberen te genieten van je vakantie.
Eens, advies wat strookt met m’n eigen gedachtes. Mogelijk reizen wij morgen voor 1 nacht door naar de Keys. We zijn ver optijd weer weg en reizen dan langs Naples en Tampa.
MarcB
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jun 2009, 12:23

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door MarcB »

Ik sluit me aan bij het advies van SemJes. Ook ik zou richting noord-westen gaan. Persoonlijk zou ik niet nog de nacht naar de Keys gaan. Jammer, maar dan heb je een rede om nog eens terug te gaan.
Chub
Amerikafan
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 okt 2011, 09:07
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Almere

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Chub »

Ook hier een vet probleem . Nu ontbijt airport hotel Orlando, over 3 uur zouden we vertrekken naar fort lauderdale, daarna 4 nachten keys en key west. Dat gaan we niet meer doen, zonde van het geld maar veel plezier ga ik daar toch niet beleven. Gisteren bijna geen water meer te krijgen. Nu maar de reis omgooien (net begonnen voor een trip van 3 weken). Wat nu te doen... ik weet het echt niet, ik denk maar hier blijven schuilen en de ellende afwachten. Maar ik ga nu zeker niet meer naar de oostkust. Als als de storm voorbij is de reis maar weer oppakken vanuit Naples. Sterkte iedereen!!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door roelb »

Terpies schreef:
29 aug 2019, 16:58
Als het de slechtste plek blijkt te zijn KUN je niet meer weg. Hoe hoger je gaat hoe beter, maar vanaf Key West kun je maar een kant op en grote kans dat je daar niet meer wegkomt als hij er wel overheen gaat (bv. infra: bruggen tussen de Keys) dan zit je als ratten in de val.
Het ligt er natuurlijk wel helemaal aan waar je verblijft en of je het erg vind om een paar dagen vast te zitten. Kijk, als je in het Marriott op Key West zit dan is er qua gevaarzetting niet zo'n issue. Het is een betonnen gebouw met een veilige en beschutte binnenplaats en ze zullen alle gasten wel weer naar de tweede etage verkassen. Ik was daar een paar weken na Irma en heb nog een tijdje een praatje staan maken met de maintenance man over de schade. Dat was uiteindelijk niet zoveel. Wat wateroverlast op de kamers op de eerste etage en wat kapotte boeiboordjes door rondvliegend puin. Maar ze hadden alle meubels van de eerste etage vooraf weggehaald en naar boven verkast. Al die kamers hebben plavuizen vloeren en dat heb je dus binnen no-time weer schoon. Ook hadden ze al het meubilair van de balkons gehaald en zelfs de bladen van de plafondventilatoren daar eraf gehaald. En dus alle resterende gasten naar boven verhuisd. Plus natuurlijk al het losse meubilair buiten naar binnen gehaald.

In zo'n situatie heb je, zolang je niet weg moet, niet zoveel te vrezen. Je kunt alleen verder helemaal niets in de dagen rondom zo'n storm - behalve wellicht anderen helpen - en als je echt weg moet om een vlucht te halen oid dan heb je een probleem, grote kans dat je langere tijd vast zit. Ook schade aan de auto is een stevig risico, of je moet ergens een hoog plekje vinden om hem te stallen. En als de weg schade heeft en langere tijd wordt afgesloten dan heb je sowieso een issue om zo'n huurauto van het eiland af te krijgen. Zelf kom je dan nog wel weg, per vliegtuig, maar leg dat maar eens uit aan je verhuurder.

En als je ergens in een houten hotelletje verblijft op een laag punt, tja, dan wordt het een heel stuk risicovoller en is de kans groot dat je tijdens de orkaan je toevlucht zal moeten nemen tot een fatsoenlijke shelter. En dat je misschien wel al je spullen kwijt bent naderhand.

Dus al met al, als je er niet perse moet zijn is het verstandig om gewoon nu te verkassen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door roelb »

Chub schreef:
30 aug 2019, 13:53
Wat nu te doen... ik weet het echt niet, ik denk maar hier blijven schuilen en de ellende afwachten. Maar ik ga nu zeker niet meer naar de oostkust. Als als de storm voorbij is de reis maar weer oppakken vanuit Naples. Sterkte iedereen!!
Rij lekker naar het noorden! Cruise control aan en je bent in no-time in Atlanta. Van daaraf ga je bijvoorbeeld lekker de bergen in. Great Smoky mountain NP, stukje van de bourbon trail in kentucky, en als het duidelijk is hoe Dorian zich ontwikkelt ga je weer plannen maken om terug naar Florida te gaan. Of je vliegt vanaf een andere plek terug. Zeker als er vliegvelden dicht gaan kun je je ticket gratis wijzigen (hopelijk wel direct bij een airline geboekt?) en die auto op een andere locatie terugbrengen is ook geen issue. Je krijgt dan wel een drop fee aan je broek, maar goed, je hebt ook een reisverzekering neem ik aan?
MarcB
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jun 2009, 12:23

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door MarcB »

Chub, kun je niet een paar daagjes naar het noorden gaan en daarna terugkomen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door roelb »

Ter info, ik zie dat Delta al een travel waiver actief heeft.

Reis je tussen 1 en 4 september vanaf of naar een van de vliegvelden in Florida (heel Florida, alles van Jacksonville tot en met Key West) dan kun je kostenloos je ticket wijzigen. Je kunt reschedulen tot en met 10 september, dus de vlucht op je ticket die op 1, 2, 3 of 4 september plaatsvond moet je uiterlijk op 10 september laten vallen. Maar je mag dus ook een terugvlucht vanaf ATL of een andere luchthaven nemen.

United heeft een gelijke policy. Dat zal ook voor American gelden/

Gewoon even je airline bellen of online wijzigen.
Gast

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Gast »

roelb schreef:
30 aug 2019, 14:00
Het ligt er natuurlijk wel helemaal aan waar je verblijft en of je het erg vind om een paar dagen vast te zitten. Kijk, als je in het Marriott op Key West zit dan is er qua gevaarzetting niet zo'n issue. Het is een betonnen gebouw met een veilige en beschutte binnenplaats en ze zullen alle gasten wel weer naar de tweede etage verkassen. Ik was daar een paar weken na Irma en heb nog een tijdje een praatje staan maken met de maintenance man over de schade. Dat was uiteindelijk niet zoveel. Wat wateroverlast op de kamers op de eerste etage en wat kapotte boeiboordjes door rondvliegend puin. Maar ze hadden alle meubels van de eerste etage vooraf weggehaald en naar boven verkast. Al die kamers hebben plavuizen vloeren en dat heb je dus binnen no-time weer schoon. Ook hadden ze al het meubilair van de balkons gehaald en zelfs de bladen van de plafondventilatoren daar eraf gehaald. En dus alle resterende gasten naar boven verhuisd. Plus natuurlijk al het losse meubilair buiten naar binnen gehaald.
Grappig om je reactie te lezen, alsof het door het oog van een orkaan cat 4/5 gaan een kwestie is van daarna een beetje schoonvegen.
Je hebt blijkbaar geen enkel idee waar je over praat als je vol geraakt wordt door een orkaan met die kracht.
Ik kan je wat foto;s en filmpjes sturen van het huis van onze zoon en de buurt rond Mexico Beach. zelfs 8 maanden na de orkaan staat er niks meer overeind en bestaat het opruimen nog steeds uit iets meer dan het vegen van plavuizen en wat water overlast.
Ze zijn daar nog jaren bezig om alle zooi op te ruimen en alles weer een beetje bewoonbaar te maken.

Een paar dagen vast zitten is niet erg, nergens meer naar toe kunnen is een heel ander verhaal...als de infrastructuur van wegen/bruggen wordt vernield KUN je nergens meer heen.
Chub
Amerikafan
Berichten: 145
Lid geworden op: 06 okt 2011, 09:07
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Almere

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Chub »

Dank voor jullie advies. We maken het bekende rondje, de oostkust naar het zuiden en via de everglades en de westkust naar het noorden. Nu dus in Orlando. Ik denk dat we de hele zuidoost hoek overslaan en vanaf volgende week donderdag in Naples de rit weer oppakken. Vanaf nu tot donderdag maar ergens in Orlando de storm afwachten. Verder naar het noorden t/m Atlanta is geen optie. Dus nu maar een goedkoper hotel zoeken in Orlando. Balen, de andere hotels waren al betaald.
Josie86
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2019, 14:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hebben andere Nederlanders last van orkaan Dorian?

Bericht door Josie86 »

roelb schreef:
30 aug 2019, 14:19
Ter info, ik zie dat Delta al een travel waiver actief heeft.

Reis je tussen 1 en 4 september vanaf of naar een van de vliegvelden in Florida (heel Florida, alles van Jacksonville tot en met Key West) dan kun je kostenloos je ticket wijzigen. Je kunt reschedulen tot en met 10 september, dus de vlucht op je ticket die op 1, 2, 3 of 4 september plaatsvond moet je uiterlijk op 10 september laten vallen. Maar je mag dus ook een terugvlucht vanaf ATL of een andere luchthaven nemen.

United heeft een gelijke policy. Dat zal ook voor American gelden/

Gewoon even je airline bellen of online wijzigen.
Ik zou dus a.s. zondag gaan en krijg net een sms van TUI met het volgende bericht:

"Goedendag, u heeft een reis geboekt met de bestemming Florida. Volgens de weervoorspelling kan orkaan Dorian zondag of maandag bij de kust van Florida aankomen, wij volgen dit nauwlettend. Vooralsnog gaat uw reis door zoals gepland, mocht dit veranderen dan nemen wij contact met u op."
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer