Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door SemJes »

Hier in Sarasota en omgeving gaat het de laatste tijd goed. Geen dode vis meer gezien bij het water of op het strand en de geur is ook weg. Hopelijk blijft de wind de red tide weg van de kust houden!
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Vito »

Heeft het nog iets te maken met seizoenen, SemJes?
Is er meer kans op Red Tide in bepaalde maanden?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

Red Tide is ten zuiden van Sarasota nu ook eindelijk aan het minderen hoorde ik van vrienden daar, maar plaatselijk nog slecht, zoals bv Venice Beach.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door SemJes »

@Vito, naar wat ik heb begrepen kan het in elk seizoen voorkomen. De bloei begint vaak in de herfst en in de meeste jaren duurt het een aantal weken, soms maanden voor het voorbij is. De meeste jaren is er eigenlijk geen overlast omdat de bloei klein blijft en/of ver van de kust is. Dat alles is dit jaar dus wel anders!

@Harry, ook duidelijk van dag tot dag weer anders. Vorige week waren we op Venice Beach en was er niets aan de hand. We gingen er juist met visite uit NL heen omdat we een paar dagen ervoor hoorden dat het zo erg was (en we even kort de effecten van de Red Tide wouden laten zien/ruiken). Niks dus! Wel erg, erg rustig!
Curly20
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2018, 20:36
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Curly20 »

harryh schreef:@Curly20, richting Sanibel/Fort Myers (=Lee county) en Naples (=Collier county) gaat het wat beter; nog steeds overlast maar de trend daar is dat het minder aan het worden is, maar is nog steeds overlast op dit moment. Zie hier http://myfwc.com/research/redtide/statewide/.
Voor jou niet relevant denk ik, maar noordelijker (Charlotte en Sarasota county) is het weer wat slechter geworden helaas.
Ik zou in ieder geval annuleerbare reserve hotel boekingen maken en de reviews van jullie hotels checken.

Ik hoorde gisteren van onze vrienden in Venice dat kennissen gevlucht zijn uit hun huis aan de intercoastal; ze zitten nu in een hotel vanwege de stank. Begreep ook dat er momenteel alleen overheidsgeld beschikbaar is gemaakt om toeristische plekken (stranden en zo) enigszins te proberen schoon te houden, rest niet, zoals de kanalen. Zou zelf qua hotel nu even niet te dicht bij het water gaan zitten en strandbezoek plannen in de gebieden waar geen red tide is ;)
Harry, erg late reactie. Maar nog bedankt voor je reactie. ChristaDoel ook bedankt! :wink: We hebben een hele mooie vakantie gehad in september, maar The Red Tide was behoorlijk erg op Sanibel toen wij er waren. Treurig gezicht al die dode vissen op het strand, dan wel in het water. Viel me ook op dat niemand daar de dode vissen opruimt wat aardig wat stank als gevolg had. Al met al hebben we er het beste van gemaakt!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

:thumbup:
Rond Venice is het recent een tijdje wat minder geweest maar hoorde paar dagen terug dat het er weer flink stinkt, zie ook weer een Red Tide waarschuwing voor Venice helaas.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door SemJes »

Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

@semjes :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

Hoorde dat het in de buurt van Venice slechter is geworden helaas. Kaartje bevestigt het helaas: Afbeelding.
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Ik ben blij dat we de keuze gemaakt hebben om de accomodatie te wijzigen, naar verder van de kust af.
Het lijkt maar niet beter te worden.
Bij Naples inmiddels ook al Red Tide, ik zag foto’s in de Red Tide FB groep, aangespoelde dode vissen op het strand :(
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door MarjoleinW »

Triestig toch.... Ik ben bllij dat we omgeboekt hebben naar de andere kust. Wij zijn hier (Satellite beach) vandaag aangekomen en hier is niets meer aan de hand!
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Gelukkig maar, de oostkust had ook even last van de red tide, maar was redelijk snel weer weg. Fijne vakantie, wij zijn aan het aftellen.
bigfish
Amerika-ontdekker
Berichten: 99
Lid geworden op: 23 okt 2009, 16:14

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door bigfish »

Weet iemand wat de laatste stand van zaken is? Is de toestand nog steeds problematisch of is er al beterschap?

Wij gaan in april o.a. naar Sarasota en Naples, het is natuurlijk nog 3 maand, maar misschien is het dan toch beter om even voor alternatieven te kijken...
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

@bigfish
Wij zijn net terug uit Florida. Red Tide is, qua luchtwegirritatie of dode vissen, op de stranden niet meer te merken. We hebben diverse stranden bezocht van Marco Island tot aan Anna Maria Island. Op niet alle stranden is het water volledig helder, maar het gaat de goede kant op. Marco Island was erg helder, daar is Red Tide maar kort actief aanwezig geweest.
Lido Key was 3 dagen geleden ook erg helder en had weer de “ouderwetse” aqua blauwe kleur van de Golf.
Nokomis, ( North Jetty beach) echter was gisteren nog niet helder, maar was wel beter vergeleken met 3 weken daar voor.
Zo wisselt het per strand.
Op het web “visitbeaches.org” kan je goed de situatie volgen.
De water temperatuur was erg gezakt net voor wij half december aankwamen en dat heeft Red Tide zo goed als doen verdwijnen. De schade die het heeft aangericht is groot, het mooie heldere blauwe water is nog steeds niet overal terug. Volgens de locals is het qua vissen gewoon erg slecht, het zal lang duren voordat dit weer hersteld is. De vogels op/bij de stranden vonden wij ook veel minder dan 2 jaar terug. Maar ook dat is aan het verbeteren.

Hoe het in april is? De optimisten in Florida gaan ervan uit dat ze er nu vanaf zijn. De milieuactivisten zijn daar niet zo zeker van. Boosdoener vinden zij is o.a. de vervuiling van Lake O en de slechte staat van het rioleringssysteem.

Wij hadden voor de zekerheid onze gereserveerde woning aan het strand gewijzigd naar een accomodatie waar we zeker geen last zouden hebben van de stank of de luchtweg irritatie. En we keken elke dag even op de visitbeach website naar de condities van de stranden.
We vlogen gisteren vanaf Tampa terug en je kon toen vanuit de lucht heel goed nog grote gebieden met alg zien.
Mijn advies zou zijn, blijf het goed volgen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

bigfish schreef:Weet iemand wat de laatste stand van zaken is? Is de toestand nog steeds problematisch of is er al beterschap?
Wij zitten met dezelfde vraag @bigfish, we hebben voor april een villa gehuurd in Sarasota county aan de intracoastal waterway en kunnen die tot februari nog kosteloos annuleren.
Ik heb gisteren Amerikaanse vrienden die daar wonen gesproken omdat we al even niets meer hoorden over de Red Tide. Zij bevestigen wat @Ellamo zegt, het is een stuk beter maar niet volledig weg, zelfs niet met kouder weer.
Misschien dat @SemJes meer info heeft?

De Red Tide levels zijn op de meeste plaatsen laag, zie dit kaartje:
Red tide Jan 6.png
Je kunt de actuele data zelf hier bekijken.

Naples en Fort Myers zijn ok. Alleen op Siesta Key is het niveau weer hoger hoorde ik (zie de rode stippen) en worden er dode vissen gemeld. Wat zuidelijker richting Englewood zijn er ook momenten dat het er op het strand naar dode vis ruikt en moeten zij er van hoesten vertelden ze.

Voor ons nog geen reden om te annuleren op dit moment; Omdat de water temperatuur nog verder zal dalen verwacht ik eigenlijk dat het in april wel ok zal zijn. Wij komen al jaren in april/begin mei in Florida en hebben nog nooit Red Tide overlast gehad.

Ook ik blijf het de komende weken volgen ;)
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door SemJes »

De afgelopen weken was er in ieder geval op Lido beach niks te merken van de Red Tide. Ik hoop echt dat het achter de rug is nu!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

Bedankt @SemJes.
Dit artikel van vandaag bevestigt helaas dat het bij Sarasota weer slechter is geworden https://www.nbc-2.com/story/39739593/hi ... ota-county, ik hoop dat het tijdelijk is.
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Laredo »

Het blijft erg schommelen. Vandaag toch ook weer de nodige rode en gele puntjes op de kaart van de link hierboven. Ik twijfel steeds meer of ik het aandurf om in april naar de westkust te gaan. We zitten eerst 11 dagen rond Orlando. Misschien dat ik de week daarna maar naar de oostkust ga. Ook genoeg te zien en te beleven. Alleen wat minder aanbod in villa's valt mij op!
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door harryh »

Er zijn vandaag een paar rode punten geel geworden bij Siesta Key, dus het gaat iets beter.
Ik had ook al naar een plan B gekeken zoals de oostkust want ik moet uiterlijk in de 1e week van februari annuleren, maar aan de oostkust zijn er weinig betaalbare villas voor 3 weken in april te vinden. Is waarschijnlijk vanwege Springbreak, is laat dit jaar vanwege een late Pasen.
Gast

Re: Florida (zuid) westkust bezoekers; Red Tide overlast

Bericht door Gast »

Springbreak is een voorjaarsvakantie op universiteiten, en is meestal al in maart. Heeft weinig met Pasen te maken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer