Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door SuzieQ »

Er zit echt veel verschil in de schepen.
Ik zou wel graag met zo`n hele grote willen (oasis class) maar die varen alleen een week.
Volgend jaar komt de nieuwste naar Europa......

Ik ben heel erg bang dat een "klein" schip tegen valt.

Uiteraard net als aan de zomer ook aan de kerstperiode gebonden.
En ja dan gaan de prijzen ineens 2x / 3x over de kop.
Ik heb nu wel een leuke prijs gezien maar dit is een Mexico cruise ipv naar de bahama`s.
5 nachten voor rond de €469 pp (exclusief alle extra`s zoals havengelden, de verplichte fooien etc)
Met RCL navigator of the seas, niet super groot maar ook geen rapsody.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

Wij hebben wel ervaring met Florida, maar (nog) niet met een cruise en gaan aankomende augustus voor het eerst ervaren hoe dit is.

Best spannend want we weten zelf ook niet goed wat we er van moeten verwachten. Wij varen zelf met de MSC Divina 8 dagen Caribbean: https://www.msccruises.nl/nl-nl/Zoek-en ... 708HOPRC1R

Afbeelding

We vertrekken met ons gezin (2 volwassenen en 2 kids van 18 en 16) op 1 augustus vanaf Düsseldorf en gaan 15 augustus weer terug. We hebben vooraf dus nog een paar dagen vrije tijd voordat we inschepen, en ook bij terugkomst hebben we nog wat vrije dagen (de cruise is van 5 augustus t/m 12 augustus).

Waar ik wel tegenaan ben gelopen bij een cruise is dat er standaard behoorlijke bedragen, soms zelfs verplicht, aan fooi automatisch per dag wordt berekend die je bij het ontschepen dient te voldoen. Let hier op, of vraag en informeer hier vooraf naar, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik wil best een fooi geven, maar wil wel uiteindelijk zelf enigszins de hoogte kunnen bepalen. Voor MSC was dit in het verleden 25 dollar per dag, per persoon. Dat kwam dus uit op 800 dollar fooi voor een 8 daagse cruise voor een gezin met 4 personen! De medewerkster van MSC wist me te vertellen dat dit niet meer het geval is. Er geldt geen verplichting meer, er wordt echter wel 12,50 per per persoon per dag aangehouden en kun je aan het eind van je cruise zelf bepalen of je het totale bedrag wenst te betalen, of aan wenst te wijzigen naar een bedrag die jij zelf passend vind.

Heel veel succes met je uiteindelijke keuze in ieder geval!
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door SuzieQ »

Bedankt vooe je reactie. Ik ben erg benieuwd naar je ervaring.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
henriette
Amerikafan
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jun 2008, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: bocholt

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door henriette »

Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaring Mitico.
Wij gaan in november voor de eerste keer op cruise.
Ook met de MSC Divina alleen een iets andere route.
Ben nu ook aan het bekijken hoe/welke excursies we gaan doen op de verschillende plaatsen, want die zijn ook een serieuze hap uit het budget.
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

henriette schreef:Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaring Mitico.
Wij gaan in november voor de eerste keer op cruise.
Ook met de MSC Divina alleen een iets andere route.
Ben nu ook aan het bekijken hoe/welke excursies we gaan doen op de verschillende plaatsen, want die zijn ook een serieuze hap uit het budget.
Die excursies heb ik bewust niet geboekt via MSC en ga er vanuit dat we die eventueel ook wel ter plaatse kunnen regelen. Omdat het verblijf per aanlegplaats maar beperkt is tot één dag lijkt het me ook wat prettiger om wat vrijer en zelfstandiger te zijn zonder je vast te leggen aan een vooraf geboekte excursie.

Welke experience heb je eigenlijk geboekt henriette en welke route gaan jullie doen?
Gebruikersavatar
henriette
Amerikafan
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jun 2008, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: bocholt

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door henriette »

Wij zijn met 3 personen, omdat onze zoon een handicap heeft hebben we een balkonhut fantastica geboekt geboekt voor mindervalide. Met fooi en dranken pakket.

Onze vaarroute Miami, Jamaica, kaaimaneilanden, Mexico, Bahamas, Miami.

Ons hadden ze ook gezegd dat excursies altijd bijgeboekt konden worden. Vrienden van ons zeiden dat er aan de kade altijd wel taxi's/bussen staan die je kan nemen. Zijn wel nog niet in de caraiben geweest. Was alleen op de website aan het kijken en er staan een paar leuke excursies op voor te doen die je alleen niet snel doet denk ik. Wij kunnen zowiezo niet alles doen met onze zoon.

Wat ik me wel afvraag is waar zo een schip aanmeert. Is dat altijd kort bij een strand/stad? Of moet je altijd een stuk wandelen?
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door babarage »

Henriette, ken je de site cruise critic? Hebben ook een forum waar heel veel kennis aanwezig is over cruisebestemmingen dus als hier geen ervaringsdeskundigen zijn dan daar zeker!
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door SuzieQ »

Vrienden van mij zijn twee keer met HAL geweest (niet in Amerika) en die konden ter plekke nog excursies boeken.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

henriette schreef:Wij zijn met 3 personen, omdat onze zoon een handicap heeft hebben we een balkonhut fantastica geboekt geboekt voor mindervalide. Met fooi en dranken pakket.

Onze vaarroute Miami, Jamaica, kaaimaneilanden, Mexico, Bahamas, Miami.

Ons hadden ze ook gezegd dat excursies altijd bijgeboekt konden worden. Vrienden van ons zeiden dat er aan de kade altijd wel taxi's/bussen staan die je kan nemen. Zijn wel nog niet in de caraiben geweest. Was alleen op de website aan het kijken en er staan een paar leuke excursies op voor te doen die je alleen niet snel doet denk ik. Wij kunnen zowiezo niet alles doen met onze zoon.

Wat ik me wel afvraag is waar zo een schip aanmeert. Is dat altijd kort bij een strand/stad? Of moet je altijd een stuk wandelen?
Wat ik van diverse personen inmiddels wel begrepen heb, is dat je minimaal een balkonhut moet hebben. De Fantastica Experience hadden wij in eerste instantie ook geboekt, maar zijn uiteindelijk toch voor de Yacht Club gegaan. Dat is all inclusive, dus over eten en drinken hoeven we niet in te zitten. Dat fooienpakket waar je het over hebt kan ik niet vinden op de site van MSC. Heb je daar wat meer info over?

Mooie route heb je ook, we zijn al aan het aftellen. Omdat het onze eerste keer is blijft het toch afwachten en spannend.
Gebruikersavatar
henriette
Amerikafan
Berichten: 363
Lid geworden op: 25 jun 2008, 23:00
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: bocholt

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door henriette »

Deze site kende ik nog niet, zal er zeker eens naar kijken.
Bedankt babarage

@ Mitico
Ik heb deze reis bij het reisbureau geboekt (connections). Daar kon ik de fooien bijboeken, dat heb ik dan maar gedaan.

Moet nu alleen nog een hotel vinden voor 4 nachten voor onze reis. Iemand tips
Henriette
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

Vandaag toch nog even contact opgenomen met MSC over het inhouden van fooi op je creditcard. Sinds februari 2017 wordt dit nog wel op je creditcard belast, maar is het niet verplicht om te betalen. Aan het eind van je reis bepaal je zelf welk bedrag je redelijk vindt om te geven. Voor een cruise rondom de Caraïben rekenen ze 12,50 USD p/p per nacht (kinderen t/m 6 jaar betalen de helft).

Vreemd dat je daar dan een pakket voor sluit. Het enige wat ik dan kan bedenken is dat je vooraf al akkoord gegaan bent met het bedrag wat je reisorganisatie rekent voor dit onderdeel en je er niets meer aan kunt wijzigen of zo?
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Harry »

Ik heb nog niet meegemaakt dat je de fooien niet hoeft te betalen, of minder kunt betalen. Ook niet geprobeerd hoor, de medewerkers werken zich helemaal uit de naad om het jou naar de zin te maken, de fooi is dan ook dik verdient, de hut steward krijgt van ons altijd nog een extra fooi.
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

Bij MSC is dat nu dus geen verplichting meer Harry, en dat is maar goed ook. Ik kan zelf prima bepalen of ik wel of geen fooi geef en hoeveel. Op een Cruise van 8 dagen was ik dus geenszins van plan om 400 dollar te betalen aan fooi, ook al hebben ze zich uit de naad gewerkt. Dat doe ik op mijn werk ook, en daar krijg ik salaris voor. Dat het personeel niet voldoende betaald wordt is niet mijn probleem, althans, ik vind niet dat ik daar verplicht voor moet opdraaien.

Zoals gezegd, als ik tevreden ben, of uitzonderlijke service heb gekregen, wil ik best wat geven, echter gaat niemand voor mij bepalen of ik wat geef en hoeveel. Het is allemaal al prijzig genoeg in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Harry »

Hoe doe je dat dan als je op vakantie bent in Amerika?, geef je dan wel de gebruikelijke fooi? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor. :D
Ik hou met boeken van tevoren rekening met de fooien, dranken, speciale restaurants en excursies als ik een cruise boek, en dat is dan de totale prijs die ik kwijt ben. Je weet bij het boeken al dat er nog kosten bijkomen.

Voor ons wordt februari de eerste cruise met MCS, ik ben heel benieuwd naar de Seaside, het lijkt me een fantastisch schip. Tot nu alleen gevaren met Princess en Celebrity, en die vond ik allebei geweldig.
Erniebert
Amerikafan
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 sep 2014, 18:52
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Erniebert »

Mitico schreef:Bij MSC is dat nu dus geen verplichting meer Harry, en dat is maar goed ook. Ik kan zelf prima bepalen of ik wel of geen fooi geef en hoeveel. Op een Cruise van 8 dagen was ik dus geenszins van plan om 400 dollar te betalen aan fooi, ook al hebben ze zich uit de naad gewerkt. Dat doe ik op mijn werk ook, en daar krijg ik salaris voor. Dat het personeel niet voldoende betaald wordt is niet mijn probleem, althans, ik vind niet dat ik daar verplicht voor moet opdraaien.

Zoals gezegd, als ik tevreden ben, of uitzonderlijke service heb gekregen, wil ik best wat geven, echter gaat niemand voor mij bepalen of ik wat geef en hoeveel. Het is allemaal al prijzig genoeg in mijn optiek.
Dan snap je niet hoe het werkt in Amerika. Die salarissen (met name in de horeca) zijn standaard erg laag. Men heeft de tips nodig om een fatsoenlijk salaris te kunnen behalen. Zonder dat kan je daar echt niet van rondkomen. Men werkt zich daar vaak echt uit de naad om service te leveren en die fooien te kunnen krijgen. Service is in Amerika dan ook meestal veel beter dan hier in Nederland. Daar staat dus een flinke fooi tegenover. Als je er voor kiest naar Amerika op vakantie te gaan is dat 'part of the deal'. Je past je aan aan de gebruiken van daar. Je kan er dan niet je Nederlandse normen en waarden opplakken, ook al voelt dat hele fooien verhaal vanuit onze waarden ingewikkeld aan.
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

Harry schreef:Hoe doe je dat dan als je op vakantie bent in Amerika?, geef je dan wel de gebruikelijke fooi? Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor. :D
Ik geef fooi wanneer ik daar aanleiding voor zie, en niet te pas en onpas omdat het "gebruikelijk is". Zo rond ik bedragen altijd af naar boven en hou rekening met rond de 10-15 procent.
Erniebert schreef:Dan snap je niet hoe het werkt in Amerika.
Natuurlijk...., ga jij me even zeggen dat ik niet snap hoe het werkt. Ik weet donders goed hoe het werkt en gebruik gewoon mijn gezond verstand. Zoals ik al aan heb gegeven vind ik persoonlijk dat er een aanleiding moet zijn om een fooi te geven, niet omdat het gebruikelijk is, en het moet zeker geen verplichting zijn. Als de service dus uitzonderlijk, en zo veel beter is dan mijn verwachtingspatroon, dan zit dat echt wel snor.

Maar we dwalen af van het topic, ik geloof dat er andere threads lopen over dit onderwerp.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door babarage »

toch even getwijfeld of ik het wel of niet (te veel) off topic vond maar eigenlijk niet. de vraag is wat is de beste cruise maatschappij. Eén van de dingen die je daar in kan mee laten wegen is het prijskaartje. In de cruisewereld, zeker op de Amerikaanse markt waar we het hier over hebben, is het gebruikelijk om de prijzen relatief laag proberen te houden en worden de fooien los berekend. Deze zijn inderdaad vrijwillig en kunnen bijgesteld worden door de klant of zelfs helemaal niet betaald worden. Achtergrond, net zoals in de horeca in Amerika is dat het personeel een laag salaris heeft en feitelijk leeft van de tips. want zo zou de gedachte zijn, dan worden ze extra gestimuleerd om goede service te leveren. Zit geloof ook nog een heel belastingtechnisch verhaal achter en een verhaal over onder welke vlag het schip vaart etcetera maar dat doet er minder toe. Die fooien is waar het geld vandaan komt voor het personeel. Je kunt van alles van die constructie vinden maar het is zoals het is. Om er vervolgens met Hollandse ogen naar te kijken vind ik wat jammer, misschien zelfs oneerlijk. Als je gaat cruisen moet je dan niet alleen naar de cruiseprijs kijken maar ook die fooien er bij optellen. Dat is de werkelijke prijs van die specifieke cruise. En daarmee ga je de vergelijking in en kies je een cruise die bij je wensen en budget past.

Als je bedragen naar boven afrondt in Amerika en bij goede service 10-15 procent fooi geeft dan doe je mensen echt te kort en vertaal je een Nederlandse situatie te direct naar daar. Zelfde geldt dus voor een cruise. 25 dollar pppd is wellicht wat excessief, 12,50 klinkt een stuk gemiddelder.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Mitico
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 apr 2014, 01:09
Locatie: Nederland

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Mitico »

SuzieQ schreef:Bedankt vooe je reactie. Ik ben erg benieuwd naar je ervaring.
Gisteren teruggekomen van onze reis naar Florida en de 8 daagse cruise met de MSC Divina naar de Caraïben, in één woord; FANTASTISCH!

Het was voor ons de eerste keer cruisen en ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat wij de MSC Yacht Club hadden geboekt. Dit is echt een behoorlijk verschil met alle andere opties die MSC biedt (zie https://www.msccruises.nl/nl-nl/Ontdek- ... -Club.aspx).

Onze 2 kinderen (16 en 18 jaar) wilden er nog wel 8 dagen aan vastplakken en mijn vrouw en ik hebben besloten dat dit zeker voor herhaling vatbaar is. Als Yacht Club member kun je een aantal restaurants en afgeschermde delen van het schip bezoeken die voor de overige bezoekers niet bereikbaar zijn. Tevens heb je een aantal privileges die gedurende de reis voor ons echt een toegevoegde waarde hebben gehad (bijvoorbeeld geen wachtrijen bij het in- en uitchecken, een persoonlijke butler die gedurende de gehele reis 24/7 beschikbaar is, een eigen a la carte restaurant voor ontbijt, lunch en diner incl. bediening, elke ochtend een Nederlandse krant bezorgd op onze kamer, een Nintendo Wii op de kamer, etc.).

We hebben 3 van de 8 dagen op zee doorgebracht en ook die waren echt heerlijk!

Het eten was geweldig, hier zit echter wel een gigantisch verschil in tussen de Yacht Club en de reguliere gasten. De reguliere gasten kunnen gebruik maken van een behoorlijk uitgebreid, lekker en keurig lopend buffet. Omdat onze kinderen dit ook graag een keertje wilden proberen hebben wij dit één keer gedaan. Dit is ons echter niet zo goed bevallen; plastic borden en bekers, en omdat je zelf je eten kan/mag pakken levert dit op sommige momenten echt asociaal gedrag op. Overvolle borden waarvan vaak meer dan de helft niet wordt opgegeten, en dus wordt weggegooid. Een ware run op bijvoorbeeld pizza's waarbij enig duw- en trekwerk niet werd geschuwd en gepaard ging met het afsnauwen van personeel en/of medepassagiers. Op het Cruise Critic Message Board kun je een review lezen van iemand die op dezelfde cruise zat als wij en dit ook als minpunt noemt (zie http://boards.cruisecritic.com/showthread.php?t=2532757). Af en toe schaamde ik me echt voor sommige medepassagiers, en dit gedrag bleef ook bij onze kids niet onopgemerkt. Na één try-out hebben we in het vervolg voor het ontbijt, lunch en diner gebruik gemaakt van de "Top Sail Lounge" en "Le Muse" (het restaurant voor Yacht Club members). Voor de tussendoortjes konden we op het schip prima terecht bij alle andere gelegenheden waarbij de "Sports Bar" een regelrechte favoriet was bij onze kinderen (met name de BBQ Chicken Wings en de mozarella sticks werden veelvuldig gedurende de cruise besteld). :thumbup:

Met betrekking tot de Service Charge (fooi) die automatisch elke dag werd gereserveerd op onze creditcard, hebben we ook geen problemen gehad. We hebben uiteindelijk een deel van het bedrag betaald wat MSC dagelijks reserveert per persoon. Onze VIP concierge aan boord heeft ons er ook netjes op gewezen dat het volledige bedrag niet "mandatory" was (verplicht).

Het personeel is overal even vriendelijk en doet zijn/haar best de reizigers naar de zin te maken.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze me gerust! Wij zijn nog aan het bijkomen van onze geweldige trip en aan het nagenieten aan de hand van de foto's en video's.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door SuzieQ »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit klinkt allemaal erg goed!
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring cruise? Welke maatschappij het beste

Bericht door Harry »

Bedankt voor je mooie en uitgebreide reactie :thumbup: , cruisen is inderdaad zeer verslavend. :lol:

Nog een tip voor "normale" :wink: reizigers, als je de buffet ontbijt chaos wil ontlopen kun je ook altijd in de MDR ontbijten, daar wordt je gewoon bedient en zoals altijd op een cruise bestel wat je wilt. :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer