Van Orlando naar Havana - visum?

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Plaats reactie
Renate&Rick
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:23

Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Renate&Rick »

Hoi AllesAmerika's,

Wij zullen in april voor de tweede keer naar de VS gaan, heel veel zin in! Deze keer is the Deep South aan de beurt, waarbij we na twee weken roadtrippen zullen eindigen in Orlando en vanuit daar naar Havana willen vliegen voor een weekje Cuba. Uiteindelijk zullen we dan nog terugvliegen naar Miami, en vanuit daar (na een paar dagen) terug naar huis. Nu probeer ik een Cubaans visum te kopen via cubavisa.net, maar daar staat - in kleine lettertjes - onderaan:

Let op: als je vanuit de Verenigde Staten naar Cuba vliegt, heb je een ander visum nodig. Het visum wat wij verkopen kan niet gebruikt worden voor een vlucht direct vanuit de VS.

Dusss... Verder geen informatie over welk visum we dan wél nodig hebben. Ik weet dat een vriendin onlangs van Miami naar Cuba is gevlogen en gewoon op Schiphol een 'normaal' visum heeft gekocht, dus het schijnt wel te moeten kunnen. Maar we kopen 'm liever vooraf. Heeft iemand hier ervaring mee? Anders mail ik Cubavisa, maar gezien dat het vrijdagavond is, heb ik hier misschien sneller een antwoord.

Bvd!
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Rachel. »

Het hangt van je vliegtuigmaatschappij af, dus neem contact met hen op. Ik heb het afgelopen december uitgezocht. Voor zover ik kon vinden regelen bij JetBlue zij je visa, bij Spirit moet je contact opnemen met de organisatie waarmee ze werken. De luchtvaartmaatschappij zal informatie op zijn website hebben.

Ik weet niet hoe het zit als je uit Nederland komt vliegen maar bedenk ook dat je voor een rechtstreekse vlucht vanuit de VS in een van de door de overheid gedefinieerde categorieën moet vallen. People to people ligt het meest voor de hand en daarvoor moet je kunnen aantonen ter culturele educatie te gaan. Er wordt in de praktijk meestal niet zo moeilijk over gedaan maar zorg dat je op de hoogte bent.
OpreismetCo
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 13 okt 2015, 17:42
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door OpreismetCo »

Leuke combinatie! Ik heb in 2013 een soortgelijke reis gemaakt en vloog van Orlando via Nassau (de Bahama's) naar Havana. Toen was het verstandig om de vluchten apart te boeken, omdat je nog niet van de VS naar Cuba mocht vliegen. Wij hebben destijds een visum laten regelen door Outsight (dat was handig omdat we via hen ook autohuur en een paar hotels hadden gereserveerd). Geen enkel probleem gehad in Havana, ze keken amper naar het visum. Succes met je voorbereidingen!
Ronald6164
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2019, 16:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Ronald6164 »

Hallo allemaal....,
heeft iemand recente informatie over een kort bezoek aan Cuba tijdens een rondreis door Florida? Wij gaan in januari 2020 naar Miami en willen dan ook een paar dagen naar Havana. Kan ik gewoon in NL een ticket boeken en visum regelen? Ik hoor dat de Amerikaanse douane ook van toeristen eist dat ze kunnen aantonen wat ze precies gaan doen/ gedaan hebben. Recentelijk zijn de regels weer aangescherpt*, dus is het misschien verstandiger pas te boeken als we in Miami zijn?
Heeft iemand er recente ervaring mee?

Opmerking moderator

Niet werkende link naar krantenartikel verwijderd.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Disney-Golf »

Je kan/mag niet van de U.S. naar Cuba.
Als je wil gaan zal je vanuit bvb Nederland moeten vertrekken...
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7590
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Marcopstal »

Disney-Golf schreef:
16 okt 2019, 03:13
Je kan/mag niet van de U.S. naar Cuba.
Op wat baseer je dit ? Voor zover ik zie zijn er nog altijd vluchten van bvb Miami naar Havana. Die vliegen niet leeg hoor.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door mtl »

knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door knaapje »

Disney-Golf schreef:
16 okt 2019, 03:13
Je kan/mag niet van de U.S. naar Cuba.
Als je wil gaan zal je vanuit bvb Nederland moeten vertrekken...

Daar hebben we toch internet voor:
Even zoeken op bijv. kayak en de vluchten vliegen over je scherm.
Zelfs meerdere keren per dag met verschillende maatschappijen..
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1642
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door BonnyR »

Het mag wel , mits je een leuk verhaal uit je duim kunt zuigen bij één van deze redenen:
https://www.cubaguide.nl/geldige-reden- ... rika-cuba/
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door knaapje »

Nou is mijn Spaans niet best maar hier:
https://www.cubavisa.net/product/roze-c ... ampaign=vs
lees is toch iets van "turista" op het formulier, zou dat op een toeristenvisum kunnen slaan?
en zelf op de door jouw aangehaalde site staat dit:
https://www.cubaguide.nl/visum-toeriste ... aanvragen/
maar die is niet vanuit de USA geldig.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Disney-Golf »

Op wat baseer je dit ? Voor zover ik zie zijn er nog altijd vluchten van bvb Miami naar Havana. Die vliegen niet leeg hoor.
Als toerist mag je niet vanuit de V.S. naar Cuba en wel om volgende reden ...
https://whynotcuba.com/can-a-non-us-cit ... gh-the-us/
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door knaapje »

2 Berichtjes hierboven staat hetzelfde in het Nederlands.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7590
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Marcopstal »

Disney-Golf schreef:
17 okt 2019, 02:14
Als toerist mag je niet vanuit de V.S. naar Cuba en wel om volgende reden ...
https://whynotcuba.com/can-a-non-us-cit ... gh-the-us/
Heb je de tekst dan ook gelezen , Er staat heel duidelijk in dat het eigenlijk amper een probleem is om onder één van de 12 toegelaten categorieën te vallen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Disney-Golf »

Goed, wat wil je dat ik hier op antwoord?
Ronald6164 vraagt of hij als toerist vanuit Florida naar Cuba mag, juist?
Het antwoord hierop is neen!
Als er gesjoemeld gaat worden “kan” het waarschijnlijk wel?
Maar dat was de vraag niet hé, heb je dat ook gelezen? :mrgreen: :thumbup:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door mtl »

Het kan dus wel. Maar je moet wel creatief zijn..... :lol:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7590
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Marcopstal »

Klopt, het kan inderdaad.

Een correct antwoord lijkt me dan ook dat je het zuiver als toerist niet kan, maar wel als je ervoor zorgt dat je aan één van de categorieën voldoet. En dat lijkt me dan nog niet eens dat je daar echt voor moet gaan sjoemelen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Saranne
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2016, 17:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Saranne »

Wij wilden eerst in feb 2020 ook door naar Havana vanaf Miami en dan daar nog een cruise maken, maar een paar maanden terug is de cruise al door de maatschappij geannuleerd en omgeboekt naar een cruise vanaf Miami.
Ik zou het op dit moment niet aandurven, je weet nooit precies hoe streng ze gaan zijn. Op de site van AA waar ik keek voor tickets vielen wij iig echt niet onder 1 van de genoemde categorieën.
Ronald6164
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2019, 16:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Van Orlando naar Havana - visum?

Bericht door Ronald6164 »

Wij zijn net terug van rondreis Florida en hebben ook een weekendje Havana gedaan. was makkelijker dan we vooraf dachten....
Omdat er vooraf zoveel (onduidelijke, tegenstrijdige) ophef was over hoe dat nou in z'n werk gaat, restricties vanuit USA, problemen, toestanden, hebben we niet vooraf geboekt maar zijn we, zodra we in Miami aankwamen, naar vliegveld van Fort Lauderdale gereden en naar de servicebali van Jetblue gegaan (dat had ik vooraf uitgezocht: die vliegen vanuit FLL 3x per dag op Havana).
Nou, dat was dus geen enkel probleem. Ticket gekocht, formuliertje ondertekend ('support the people of Cuba') en werkelijk helemaaaal niets vertragends of moeilijk gedoe. Echt totaal niet. Zelfs bij douane was het eenvoudiger als toen we vanaf Europa Miami binnenkwamen. Enig gedoe alleen met weer andere formuliertjes als je Cuba binnenkomt; bij Jetblue koop je voor 50 dollar pp een visum maar je krijgt bij het inboarden nog een ander formulier dat je moet invullen en als je op Havana aankomt, wandel je door wat ondoorgrondelijke bureaucratie (die wilt dit, die wilt dat en alles in het Spaans). Dat is eigenlijk wel geinig ook. 10 minuten later sta je buiten en dan genieten van Cuba.

Dus ik zie al die berichtgeving meer als bangmakerij. Op de heenweg was het vliegtuig dan ook vrijwel leeg (Amerikanen gaan vrijwel niet meer). Terug zat het redelijk vol. Maar zoals gezegd geen centje pijn. Ticket kostte ons E. 220 pp + E.45 voor visum. Als je langer van te voren boekt kan het goedkoper
Overige praktische tips voor Havana. Taxi van/ naar airport kost 30 CUB (= ong 25 euro), is echt duur maar zeker op terugweg kan je voor dat geld net zo makkelijk een Oldtimer (jaren '50 Amerikaanse bak in roze, paars of geel) regelen. Dan is het ineens een belevenis:).
Ondanks wat wordt beweerd kan je vrijwel overal dollars en euro's wisselen, maar voor zo'n kort bezoek heb je niet veel nodig. Wij zijn ruim 2 dagen geweest en hebben op Havana airport gepind (~180 euro) en dat was ruim voldoende (uit eten kost voor 2 personen excl drinken ong 15 euro). Prijzen kunnen enorm verschillen, enkele restaurants proberen je te -piep-, let dus even op, een mooi hoofdgerecht zal max 10 euro kosten en een biertje 2 of 3.
In kleine kiosken kan je 'prima' broodjes/burgers kopen voor ongeveer 1,50. Cuba is dus niet echt goedkoop, ondanks dat de meeste mensen wel echt arm zijn. Dat komt omdat de Cubaanse regering zelf bepaald wat de koers is van hun geld. Maar goed, vind ik eigenlijk ook wel prima.

Florida was overigens ook geweldig goed bevallen (ik hou van zee, strand in elk jaargetijde. er was veel wind en zon, heerlijk). we zijn van Miami via hwy 41 naar Shark Valley gereden (loop road langs de Alligators, echt geweldig), vervolgens naar Venice (ga wandelen/verblijven in Venice, Casey Key road), Crystal River (Manatee's spotten), route door Ocala NF naar St.Augustine (oudste stadje van VS, erg toeristisch maar toch leuk, helikopter vlucht was prachtig), dan over de geweldig mooie 1A1 via o.a. Daytona beach naar Nasa, Kennedy space center, indrukwekkend, via Homestead en Dolphin outlet center (onvermijdelijk...) naar de Keys, toen ff naar Havana dus, en weer terug naar Miama in buurt van Ocean Drive.
Ik ga niet meer terug, ik heb nog zoveel te zien in de VS, maar aan de andere kant...., misschien gewoon voor een weekje strand. Want allemachtig, als ze iets in overvloed hebben in Florida, is het strand (wordt trouwens wel steeds smaller, de zee rukt echt op...)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer