Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tropical Storm BERTHA

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Plaats reactie
Speakingtongues
Amerikakenner

Tropical Storm BERTHA

Bericht door Speakingtongues »

Het Hurricane seizoen begint officieel op 1 mei maar met de komst van Bertha is het seizoen echt geopend. Bertha is nog ver weg in de buurt van Afrika maar is al een Tropical Storm met windsnelheden tot 50 MPH dus zo'n 80 Km per uur. De voorspelde richting is Noordelijk van Florida maar dat is altijd maar afwachten met deze dingen. Laten we hopen dat Bertha op de oceaan afzwakt later en niet uitgroeit tot een grote Hurricane ! Hier op de site van National Hurricane Center kun je alles over Berthaen andere stormen volgen.
MY FACEBOOK / Kom op de koffie in Alberquerque New Mexico en neem aub stroofwafels mee.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: Tropical Storm BERTHA

Bericht door hekkie »

Houd ons op de hoogte wat betreft Bertha. Hopelijk valt het mee. Andrew zit nog steeds vers in mijn geheugen. Van de verwoestingen die ik toen gezien heb, werd je echt niet vrolijk.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Die stormen en orkanen zijn eigenlijk dingen die mij er van weerhouden mij in bv. Florida te willen vestigen. Het lijkt me zeer stressvol om elk jaar opnieuw met de kans op dergelijke verwoestingen geconfronteerd te worden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

ach ja hier in missouri heb je weer tornado's, in minnesota sneeuwstormen en in californie aardbevingen.
Zo heb je op de meeste plaatsen wel wat
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Begint hurricane season op 1 mei in Florida?
Hier begint het 1 juni altijd.
(weet dat zo goed om dat het mijn verjaardag is en op die dag standaard de nieuws zenders dit laten weten)

Zo tijdens de huidige weerberichten te zien, lijkt het erop dat Bertha zuidelijker blijft.
Wat minder is voor de mensen in Florida, maar voor ons in NC weer beter is.....
Laten we hopen dat zij niet verder in kracht toeneemt.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

:offtopic:
Staceybeesie schreef:
(weet dat zo goed om dat het mijn verjaardag is)
Dan zijn we tegelijk jarig :wink:

Lijkt me vreselijk om mee te maken. Wij gaan in oktober naar Florida. Stel je voor...
Staceybeesie
Amerika-expert

lelie schreef::offtopic:
Staceybeesie schreef:
(weet dat zo goed om dat het mijn verjaardag is)
Dan zijn we tegelijk jarig :wink:

Lijkt me vreselijk om mee te maken. Wij gaan in oktober naar Florida. Stel je voor...
Hey wat grappig is dat!
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Denk dat mei een type foutje was, zover ik weet start het seizoen hier 1 juni.

Dit is mijn 3e hurricane seizoen en tot nu toe afkloppen, nog erg rustig geweest en hoop dat het dit jaar ook weer zo blijft.
Op mijn werk hebben we een hurricane plan en ook thuis ben ik instructies gehad hoe de hurricane shutters, die gaan voor de ramen en deuren te plaatsen, indien hubby dan toevallig een trip zou hebben.

Florida is toch redelijk groot en het kan een regio treffen, en in een ander gedeelte is er niets aan de hand, hangt helemaal af van welke kant de hurricane komt....ook is het vaak ruim van te voren bekend welk pad de hurricane zal volgen, meer voorbereiding dan tornado's, die veel onverwachter zijn.
Staceybeesie
Amerika-expert

wiepster schreef:ook is het vaak ruim van te voren bekend welk pad de hurricane zal volgen, meer voorbereiding dan tornado's, die veel onverwachter zijn.
Ja precies, dat vindt ik ook. Tornado's vindt ik ook enger.
Al zijn gaat het bij hurricanes wel om een veel groter getroffen gebied vaak.
wimjanboermans
Amerika-newbie

Bericht door wimjanboermans »

Hoi

Op www.weather.com laat een verslaggever zien waar de orkaan zich nu bevind.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Misschien een wat domme vraag, maar ik heb nooit zo de verschillen in benamingen begrepen voor de diverse stormen.

Ik heb eens een heftige meegemaakt in Hong Kong. Daar heette het Typhoon. In dit topic zie ik m.b.t. tot BERTHA woorden voorbijkomen als: tropical storm, hurricane, tornado, orkaan etc.

Wat zijn de evt. verschillen?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat ik er van weet (maar ik ben verre van amateur-astronoom!):

Eigenlijk zijn een aantal dingen hetzelfde, ze krijgen alleen een andere naam op basis van waar ze voorkomen:
orkaan = Caribische gebied
cycloon = Indische Oceaan
tyfoon = Stille Oceaan

Een orkaan en een tornado zijn beiden een wervelstorm, maar de afmetingen zijn anders. Een orkaan kan honderde kilometer gebied bestrijken, terwijl een tornado een vrij lokaal gegeven is (een paar honder meters doorsnede).
Orkanen onststaan boven oceanen, tornado’s boven land.
Een tornado duurt niet zo lang als een orkaan, die dagen tekeer kan gaan.

De kracht van een orkaan wordt uitgedrukt in de schaal van Saffir-Simpson
Klasse Omschrijving Windsnelheden (km/u)
1 Zwak 119 - 152
2 Matig 153 - 176
3 Krachtig 177 - 208
4 Zeer Krachtig 209 - 248
5 Verwoestend 249 - en hoger

Die van een tornado krijgt een andere indeling (ook op basis van de klasse windsnelheid, uitgedrukt in km/u en het soort schade:
F0 64-117 licht
F1 118-180 matig
F2 181-251 Aanzienlijk
F3 252-330 Ernstig
F4 331-417 Zeer zwaar
F5 > 418 Catastrofaal
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hartelijk dank Elke voor deze uitleg. Het is me nu wat duidelijker.

Ik blijf echter nog zitten met het woord "hurricane". Als ik jou verhaal goed begrepen heb, zou het de engelse vertaling van orkaan zijn, gezien de genoemde eigenschappen.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Volgens mij is dat inderdaad gewoon de vertaling.

Oh ja, en die tropische storm, die kan dus evolueren naar een orkaan, als de kracht nog erger toeneemt.
Elke
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Elke heeft al een hoop uitgelegd, maar op deze stites kan je het eea nog eens nalezen. Heb ik ook gedaan en vooral waarom Florida steeds de klos is, is leerzaam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orkaan

http://www.meteonet.nl/educatief/orkanen.htm

http://www.scholieren.com/werkstukken/21670
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Wat ik er van weet (maar ik ben verre van amateur-astronoom!):

Eigenlijk zijn een aantal dingen hetzelfde, ze krijgen alleen een andere naam op basis van waar ze voorkomen:
orkaan = Caribische gebied
cycloon = Indische Oceaan
tyfoon = Stille Oceaan
Waar
Een orkaan en een tornado zijn beiden een wervelstorm, maar de afmetingen zijn anders. Een orkaan kan honderde kilometer gebied bestrijken, terwijl een tornado een vrij lokaal gegeven is (een paar honder meters doorsnede).
Niet helemaal correct. Een orkaan is een enorm lage druk gebied met een zeer harde windkracht (ook in Nederland wordt weleens orkaankracht wind gemeten). Ik weet het alleen in mijlen per uur, maar je spreekt van een tropische storm als de hardste aanhoudende (!, dus geen windstoot) windkracht tot 75 mph is. Daarna heb je het over een orkaan, die nog categorieen heeft van 1 tot 5 (zie Elke's berichtje). Een orkaan heeft ook altijd een "oog", een gebied waar er opeens complete windstilte is. Tornado's (wervelstormen) komen in orkanen voor, maar een orkaan is geen enorme wervelstorm (al ziet het er op de sateliet wel zo uit).

Wat de tornado's betreft, ook die komen in categorieen van F1 tot F5 (zie Elke's berichtje en die laatste wil je echt niet over je heen krijgen, zie de film Twister!). En die kunnen in grootte varieren van een paar meter tot meer dan een kilometer breedte. Tornado's zijn veel onvoorspelbaarder, dan orkanen en ook vaak desastreuzer, maar dan over een kleiner gebied. Aan de andere kant komen ze ook vaker voor.

Dit van uw aspirant meteorologe ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer