Nee hoor, het verslag van je eerste jaar vind ik helemaal niet kneuterig! Juist als je zo'n reis voor de allereerste keer alleen maakt is het reuze spannend!
Leuk dat je toch naar Savannah gaat. Hier krijg je geen spijt van! Ik zou zeker een tour maken door het Mercer-Williams huis, en ook het Sorrell-Weed huis is een aanrader! 's Middags heerlijk lunchen bij the Olde Pink House, 's avonds naar the Pirate House, heerlijk slenteren door Forsythe Park een uitstapje maken naar Tybee Island en Bonaventure Cemetery.
Heb je in St. Augustine al een hotel op het oog? Ik vind zelf het Pirate Haus erg leuk! Dit is een guesthouse waar zowel dorm rooms zijn als prive kamers. Het guesthouse wordt gerund door Conrad, een erg aardige man die een tijdje in Nederland heeft gewoond en ook nog een paar woorden Nederlands spreekt. Hij trakteerd zijn gasten 's ochtends op 'piraten pannenkoeken', maar voor zijn Nederlandse gasten maakt ie speciale 'goeiemorgen pannenkoeken'! Het guesthouse ligt midden in het historische centrum, dus de auto kan je laten staan. Wat je hier niet mag overslaan is het Spaane fort, maar het is ook zeer de moeite waard om met het rode of groene treintje door de stad te rijden. Een kaartje is 2 dagen geldig. In Savannah zit het groene treintje ook, en ik geloof dat het mogelijk is als je op de laatste dag in Savannah een kaartje voor de trein koopt, de de volgende dag met hetzelfde ticket op het treintje in St. Augustine kan stappen. De treintjes maken meerdere stops, zodat je onderwrg makkelijk on and off kan hoppen. Een van de stops is bij de wijnproeverij, waar je een gratis rondleiding krijgt en ook gratis lekkere wijntjes kan proeven. De Spanish Bakery op George Street vond ik erg lekker, en 's avonds naar Scarlett O'Hara's. Ook errug lekker zijn de martinis bij de Tini Martini bar. Wel duur, zo'n 12 dollar per stuk, maar ze zijn het zeker waard! De alligator farm vond ik ook erg leuk, evenals alle historische gebouwen.
Fijn dat je voldoende tijd hebt voor New Orleans! Vaak hoor ik dat mensen er maar 1 of 2 nachten blijven, en dan kan je niet zoveel zien en doen. Jij kan de stad echt leren kennen! Wat zeer de moeite waard is, is om een plantage en/of swamp tour te boeken. De plantages in de omgeving zijn heel indrukwekkend en en kan ik zeker aanraden om te bezichtigen! Mijn persoonlijke favorieten zijn Oak alley (vanwege de laan met schitterende live oaks) en Laura Plantation. Laura is een Creoolse plantage, waar 4 generaties vrouwen met de scepter hebben gezwaaid. Erg uniek in een periode waar voornamelijk mannen de boel regelde. Hoewel het voor Creolen ook weer niet heel bijzonder was, zij keken wie er het meest geschikt was, niet naar het geslacht. Anyways, een organisatie die ik kan aanraden is The Old River Road:
http://www.plantationadventure.com/
Ik heb in 2008 de plantages gecombineerd met een swamp tour, en afgelopen december heb ik samen met m'n moeder alleen de plantages bezichtigd. Beide keren had ik Richard als tourguide. Hij was erg enthousiast en zat bomvol informatie over NOLA en de omgeving.
Ik zou tenminste 1 volle dag uittrekken voor French Quarter. Iedere ochtend wordt er bij Jean Laffitte Historic Center op Decatur Street een gratis tour gegeven door het French Quarter. De tour begint geloof ik rond een uur of negen, maar het is noodzakelijk dat je vroeg aanwezig bent, omdat er beperkte plaatsen beschikbaar zijn. De tour duurt anderhalf- tot twee uur, en daarna heb je voldoende tijd om zelf heerlijk door de straten te struinen. Aanraders zijn het Voodoo Museum en het Pharmacy Museum. Ik zou ook zeker een kijkje nemen bij the Old US Mint. Hier werden vroeger munten geslagen, daarna is het nog een tijdje een gevangenis geweest, maar tegenwoordig is het een interessant museum. Zelf ben ik helemaal weg van the Esplanade. Dit vind ik een heel mooie en sfeervolle straat. The Esplanade ligt op de grens van French Quarter en Marigny, wat ook een heerlijke wijk is om te verkennen. Ook zeker een kijkje nemen op N. Rampart Street bij de Voodoo spiritual Temple van priesteres Miriam. Miriam is echt een schat van een vrouw! Een beetje chaotisch, maar erg aardig en charmant. Ze geeft graag een gratis rondleiding door haar tempel, maar als ze erg druk is, dan mag je ook op eigen gelegenheid een kijkje nemen. Tegenover de tempel ligt Armstrong Park, vernoemd naar Louis Armstrong. Hier vind je ook Congo Square, waar vroeger vele Voodoo Ceremonies werden gehouden. Een stukje verderop ligt St. Louis Cemetery Nr.1. Dit is een erg indrukwekkende begraafplaats, maar je moet hier wel oppassen als vrouw alleen! Ik zou deze begraafplaats bij voorkeur met een groepje of tijdens een tour bezoeken. Aan de andere kant van Armstrong Park, richting the Esplanade, vind je het Backstreet Cultural Museum. Dit museum staat helemaal in het teken van jazz funerals en de Mardi Gras Indians. Een beetje off the beaten path, maar zeer de moeite waard als je wat meer te weten wilt komen over de geschiedenis van New Orleans. Het museum ligt in de wijk Treme, een wijk waar vele jazz muzikanten wonen en waar je zomaar in een second line parade terecht kan komen! Natuurlijk een ritje maken met de streetcar naar de Garden District, en daar een mooie wandeling maken langs de schitterende antebellum huizen. Ook kan je hier naar Lafayette Cemetery, een begraafplaats die ik persoonlijk mooier vind dat St. Louis, en hij is een stuk veiliger! Hier kan je makkelijk ronddwalen. Ben je bekend met de boeken van Anne Rice? Een paar straten verder staat haar voormalige huis, waar ook de Mayfair boeken zich afpelen! Als je van winkelen houdt kan je een stukje verder lopen naar Magazine Street. Hier vind je vele leuke boetiekjes en lekkere eettentjes.
De streetcar brengt je ook naar Audubon Park, en als je het park doorkruisd kom je terecht bij Monkey Hill, waar Audubon Zoo ligt. Dit is een erg lieve dierentuin. Een echte aanrader is het aquarium (dit ligt bij Canal Street en de rivier) en de Imax. Ook zou je de streetcar kunnen pakken naar City Park. Dit is een heel mooi park met vele prachtige live oaks. Heerlijk om hier een paar uur door te brengen! Bij het park vind je ook NOMA, New Orleans Museum of Art. Als je geinteresserd bent in kunst, is dit museum een echte aanrader! Ook een echte aanrader is het World War II Museum. En erg leuk is Mardi Gras World! Hier krijg je een rondleiding langs de praalwagens die tijdens Mardi Gras worden gebruikt, je kan een stukje 'kings cake' eten en traditionele mardi gras kostuums passen.
Lekker ontbijten kan op Bourbon Street bij Clover Grill, en ik zou ook zeker een keer naar the Gumbo Shop gaan. Restaurant Mother's mag niet ontbreken, en als je vegetariër of geen grote vlees en vis eter bent, dan is Juans Flying Burrito op Magazine Street erg goed, en Mona's op Frenchmen Street. 's Avonds zou ik niet te lang blijven hangen op Bourbon Street. Je moet zeker een kijkje nemen bij Preservation Hall, gezellig borrelen bij Pirates Alley Cafe, naar de Bombay Club en de Carousel Bar, Coop's Place, Port of Call, Mimi's at the Market en de vele leuke jazz clubs op Frenchmen Street. Mocht je op een donderdag in NOLA zijn, dan kan ik Vaughns in Bywater aanraden. Grote kans dat hier dan Kermit Ruffins speelt. Op maandag is Donna's Bar & Grill op Nr. Rampart Street een aanrader om naartoe te gaan. En natuurlijk beignets bij Cafe DuMonde! Deze is 24 uur per dag open, dus even kijken wanneer het er niet zo druk is. En je moet niet vreemd staan te kijken als je ergens staat te wachten en er wordt je zomaar een lift aangeboden. De meeste New Orleanians zijn erg hartelijk en gastvrij en maken graag een praatje met je, en zullen er alles aan doen om je welkom te voelen in deze geweldige stad!
Goed, ik kan wel uren doorgaan, maar laat maar even weten of je nog meer tips wilt of nog vragen hebt.
-Jenn