Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?
Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?
Vandaag plots te binnen geschoten dat we een internationaal rijbewijs nog nodig hadden. Gelukkig kan je dat na 2 werkdagen gaan afhalen, want we vertrekken al volgende week.
benchen schreef:Vandaag plots te binnen geschoten dat we een internationaal rijbewijs nog nodig hadden. Gelukkig kan je dat na 2 werkdagen gaan afhalen, want we vertrekken al volgende week.
Ik heb nog nooit een Internationaal rijbewijs bij me gehad op 20 Amerika reizen, het roze papiertje was voldoende, maar je kan het voor de zekerheid maar beter hebben want er zijn blijkbaar Staten die er om kunnen vragen, goede reis.
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Gebruik vwb het "Int.rijbewijs" de zoekfunctie van dit forum eens. Je zal lezen dat je dit "vodje" van de ANWB helemaal niet nodig hebt in de VS. Het is slechts een vertaling van je "nationaal" rijbewijs en heeft voor de VS geen enkele waarde. !
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Okay dit topic is al minstens 100 keer aan de orde gweest en omdat mensen steeds weer zeggen dat je het niet nodig hebt, voel ik me ook weer genoodzaakt te zeggen dat je het wel nodig hebt.
Er hebben legio mensen hier hun verhaal gepost over het feit dat ze wél een internationaal rijdbewijs nodig hadden. Het is wellicht niet verplicht maar het scheelt je een hoop ellende aan de autoverhuur balie of als je aangehouden wordt door de politie.
So pick you choice, ik zou geen ellende willen voor die paar Euro.
Het is hetzelfde als met een medicijn paspoort, het is niet verplicht om er een meetenemen maar het scheelt je bendes gezeur
Er hebben legio mensen hier hun verhaal gepost over het feit dat ze wél een internationaal rijdbewijs nodig hadden. Het is wellicht niet verplicht maar het scheelt je een hoop ellende aan de autoverhuur balie of als je aangehouden wordt door de politie.
So pick you choice, ik zou geen ellende willen voor die paar Euro.
Het is hetzelfde als met een medicijn paspoort, het is niet verplicht om er een meetenemen maar het scheelt je bendes gezeur
--
Tink
Tink
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Als ze bij je auto verhuur balie tijdens de drukte vragen naar je internationale rijbewijs en jij moet uitgebreid gaan uitleggen waarom je dat niet bij je hebt, dan heb je het wél nodig. (om dat soort gezeur te voorkomen.)Pete.Z schreef:En toch is het niet nodig of verplicht.
Dat het eventueel handig kan zijn is een ander verhaal,maar het is niet verplicht,zoals veel mensen onterecht denken.
Daarover verschillen we dus van mening. Nee het is niet verplciht, maar als zelfs officiele instanties zoals politie erna vraagt is het aanteraden om het meetenemen, althans dat is mijn opinie.
Wij hebben geen NL rijbewijs meer, maar hebben dus altijd een internationaal rijbewijs bij ons in NL. Ook NL, Franse of Belgische politie vind die Amerikaanse kaartjes maar niets in onze ervaring.
Zo zijn er wel meer dingen die niet verplicht zijn maar wel aanteraden zijn.
--
Tink
Tink
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
En ik voel me daarom weer genoodzaakt om te zeggen dat het beslist NIET nodig is. Noem jij de verhalen maar eens op van de mensen hier die het wel nodig hadden. Volgens mij zijn die op één hand te tellen tegenover de vele verhalen van mensen die 'm nooit kopen.Tink schreef:Okay dit topic is al minstens 100 keer aan de orde gweest en omdat mensen steeds weer zeggen dat je het niet nodig hebt, voel ik me ook weer genoodzaakt te zeggen dat je het wel nodig hebt.
Bij de autohuur is er nooit naar gevraagd en ook als je staande gehouden wordt door de politie is het geen probleem. Ben 2x aangehouden, nergens naar gevraagd. Sterker nog, de 1e keer had ik helemaal niets bij me (geen rijbewijs en geen paspoort).
Het zal altijd een welles-nietes discussie blijven over het internationale rijbewijs (lees: vodje van de ANWB). Ik koop 'm in ieder geval niet. Niet om de kosten, die zijn te verwaarlozen op de totale kosten van de trip, maar gewoon omdat het een slecht inelkaar gezet boekje is. Alles staat er schots en scheef in. Het ziet er gewoon heel onproffesioneel uit.
En dit is het laatste wat ik erover kwijt wil, of had ik dat al eens eerder gezegd op het forum....
Roland
Ik vraag me af of je dat dan zelf hebt meegemaakt dat de politie er naar vroeg. Wij hebben vorig jaar een ongeluk gehad. Gelukkig niet onze schuld maar dat terzijde. Mijn man moest zijn rijbewijs natuurlijk laten zien en ik moet zeggen dat de agent wel vertwijfeld naar dat roze vodje stond te kijken. Maar nadat ik hem op de Engelse tekst had gewezen was alles in orde en ging hij ermee aan de slag (naam en nummer noteren etc.).Tink schreef: Daarover verschillen we dus van mening. Nee het is niet verplciht, maar als zelfs officiele instanties zoals politie erna vraagt is het aanteraden om het meetenemen, althans dat is mijn opinie.
Wij hebben vorige maand het nieuwe Nederlandse rijbewijs opgehaald (creditcard model). Ik verwacht dat de politie vanwege de herkenning hiermee nog beter aan de slag kan.
Ook al heel vaak een auto gehuurd, nog nooít naar het internationale rijbewijs gevraagd.
Het werd echt tijd voor weer eens zo'n gezellige discussie over het Internationale Rijbewijs. Laat je niets wijs maken: Een internationaal rijbewijs kan erg nuttig zijn, vooral wanneer je door de politie wordt aangehouden. Men kan, als je pech hebt, een geautoriseerde vertaling van het rijbewijs eisen, en die zul je, bij gebrek aan Internationaal Rijbewijs, dan bij een Nederlands Consulaat moeten halen. Men kan van Amerikaanse agenten moeilijk verwachten dat die alle rijbewijzen van de wereld kennen en op echtheid kunnen controleren. Het internationale rijbewijs kennen ze echter wel, omdat dat er altijd hetzelfde uitziet, ongeacht het land waarin het werd afgegeven. Ik meen dat het ding 12 euro kost? Dat bedrag is ongeveer gelijk aan de fooi die het gemiddelde gezin in een restaurant op tafel legt. Niet iets om vanwege de prijs achterwege te laten dus.
--john
--john
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik wist dat jij zou reageren...JohnNJ schreef:Het werd echt tijd voor weer eens zo'n gezellige discussie over het Internationale Rijbewijs.
Waar blijven de verhalen waaruit blijkt dat een Internationaal Rijbewijs nuttig en echt nodig was? Ik ken maar één verhaal dat kortgeleden hier op het forum stond.
Roland
Het is echter in het algemeen zo dat men sneller bericht over successen dan over tegenslagen. Toen jij staande werd gehouden zonder rijbewijs, had men je ook kunnen arresteren. Ik vraag me echter af of men doorgaans onbevangen uitgebreide verhalen schrijft over arrestaties in het buitenland. Over een goede afloop schrijven is meestal wat gemakkelijker.Coyote schreef:Waar blijven de verhalen waaruit blijkt dat een Internationaal Rijbewijs nuttig en echt nodig was? Ik ken maar één verhaal dat kortgeleden hier op het forum stond.
Zonder Internationaal Rijbewijs zal het in de U.S. in de meeste gevallen wel goed gaan. Je kunt dus het risico nemen, en zonder dat Internationaal Rijbewijs op reis gaan. Als je echter flink in de problemen komt omdat je bijvoorbeeld een voetganger hebt aangereden en op 't bureau moet zitten, zul je blij zijn dat je een Internationaal Rijbewijs bij je had. Wanneer de politie zich formeel gaat opstellen, zul je anders naar het Consulaat moeten voor een geautoriseerde verklaring.
Aanvankelijk reed ik in Nederland ook wel rond met een Amerikaans rijbewijs, maar al een tijdlang heb ik nu een International Driving Permit van de AAA.
--john
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat had inderdaad gekund. En ik zat ook best in de rats toen ik in een "fuik" terecht kwam. Er werd een drankcontrole gehouden en ik kwam terug van een bruiloftsfeest, enkele bud-lights gehad en geen rijbewijs of paspoort bij me. Je mag gerust weten dat ik toen dacht dat mijn neef mij bij het politiebureau kon ophalen (het gebeurde in het stadje waar mijn familie woont). Ik heb alle rituelen die bij een drankcontrole gedaan worden, moeten doen. Blazen, lijntje lopen, het abc-opzeggen, met het hoofd achterover en met je wijsvinger de neus aantippen. Kortom uitgebreide tests omdat ik enkele bud-lights had gehad. Gelukkig lag het promilage ver beneden de wettelijk toegestane limiet in Californië. Er werd mij op het hart gedrukt in het vervolg wel rijbewijs c.q. paspoort bij me te dragen en ik mocht weer verder.JohnNJ schreef:Het is echter in het algemeen zo dat men sneller bericht over successen dan over tegenslagen. Toen jij staande werd gehouden zonder rijbewijs, had men je ook kunnen arresteren. Ik vraag me echter af of men doorgaans onbevangen uitgebreide verhalen schrijft over arrestaties in het buitenland. Over een goede afloop schrijven is meestal wat gemakkelijker.
Misschien niet iedereen maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hun verhaal kwijt willen om anderen te waarschuwen niet in zo'n situatie terecht te komen. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de mensen die echt dankzij hun Internationaal Rijbewijs geholpen zijn. Jammer genoeg lees je die verhalen (bijna) nooit. Ik, en ik denk velen met mij, zien daarom ook geen enkele reden om zo'n vodje aan te schaffen.
Roland
Ik kan me voorstellen dat mensen het zekere voor het onzekere nemen en de ANWB dit zeker zal stimuleren. Ik heb ook veel auto's gehuurd en ben een paar keer aangehouden, nooit problemen met mijn roze papiertje. Maar na onze verhuizing naar Texas zo snel mogelijk een Texaans papiertje gehaald, teveel redneck films gezien . Wij zijn ook getrouwd in Las Vegas en van allerlei vertaald Nederlands papierwerk meegenomen als uittreksels uit geboorteregisters, geen hond die er om vraagt, maar schijnt toch te kunnen.
Denk als dit papiertje je een goed gevoel geeft, gelijk halen, de ANWB zal je dankbaar zijn
Denk als dit papiertje je een goed gevoel geeft, gelijk halen, de ANWB zal je dankbaar zijn
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Kan het zijn dat de weerzin tegen het internationale rijbewijs bij sommige Nederlanders te maken heeft met het amateuristische uitziende vorm die de ANWB uitgeeft? Men brengt 12 Euro in rekening voor iets wat eruit ziet als een ongelukkig gevouwen en geknipt A4-tje, waarbij het opvallend duidelijk is dan het een slecht kopietje is (althans de laatste keer dat ik er een in NL verkreeg).
Toen ik naar Japan ben geweest heb ik hier bij de AAA ook een IDP (International Drivers Permit) gehaald, maar deze zag er professioneel uit, een wereld van verschil met het "vodje" van de ANWB. Overigens in Japan had ik niet zonder een vertaling willen rondrijden, ook al ben ik nooit aangehouden. Zeer weinig lokalen spreken of lezen een woordje over de grens. Hetzelfde geldt voor de leesvaardigheid van US agenten met betrekking tot de nederlandse taal vermoed ik. Maar het is en blijft een feit: het is hier in de USA voor houders van een nederlands rijbewijs niet verplicht. Maar ik zou er liever mee, dan om verlegen zitten.
Toen ik naar Japan ben geweest heb ik hier bij de AAA ook een IDP (International Drivers Permit) gehaald, maar deze zag er professioneel uit, een wereld van verschil met het "vodje" van de ANWB. Overigens in Japan had ik niet zonder een vertaling willen rondrijden, ook al ben ik nooit aangehouden. Zeer weinig lokalen spreken of lezen een woordje over de grens. Hetzelfde geldt voor de leesvaardigheid van US agenten met betrekking tot de nederlandse taal vermoed ik. Maar het is en blijft een feit: het is hier in de USA voor houders van een nederlands rijbewijs niet verplicht. Maar ik zou er liever mee, dan om verlegen zitten.
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Zo ziet het internationaal rijbewijs er uit. Twee weken geleden gehaald bij de ANWB voor €13.Loek schreef:Kan het zijn dat de weerzin tegen het internationale rijbewijs bij sommige Nederlanders te maken heeft met het amateuristische uitziende vorm die de ANWB uitgeeft? Men brengt 12 Euro in rekening voor iets wat eruit ziet als een ongelukkig gevouwen en geknipt A4-tje, waarbij het opvallend duidelijk is dan het een slecht kopietje is (althans de laatste keer dat ik er een in NL verkreeg).

De foto is dan wel met nietjes vastgemaakt, maar ik vind het niet echt een 'vodje'.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat is er dan te vertalen aan een rijbewijs eigenlijk?JohnNJ schreef:Het werd echt tijd voor weer eens zo'n gezellige discussie over het Internationale Rijbewijs. Laat je niets wijs maken: Een internationaal rijbewijs kan erg nuttig zijn, vooral wanneer je door de politie wordt aangehouden. Men kan, als je pech hebt, een geautoriseerde vertaling van het rijbewijs eisen, en die zul je, bij gebrek aan Internationaal Rijbewijs, dan bij een Nederlands Consulaat moeten halen. Men kan van Amerikaanse agenten moeilijk verwachten dat die alle rijbewijzen van de wereld kennen en op echtheid kunnen controleren. Het internationale rijbewijs kennen ze echter wel, omdat dat er altijd hetzelfde uitziet, ongeacht het land waarin het werd afgegeven. Ik meen dat het ding 12 euro kost? Dat bedrag is ongeveer gelijk aan de fooi die het gemiddelde gezin in een restaurant op tafel legt. Niet iets om vanwege de prijs achterwege te laten dus.
--john
Ik heb het hier voor me liggen,op de kaft staat in 11 talen rijbewijs,en de categorien zijn niet aangegeven met woorden maar met plaatjes van de voertuigen die je mag besturen.
De vertaling is maar een kant van de zaak. Daarnaast fungeert het Internationale Rijbewijs ook als een soort legalisatie van het rijbewijs. Internationale Rijbewijzen worden vervaardigd volgens een standaardmodel, en zijn altijd als Internationale Rijbewijzen te herkennen.Pete.Z schreef:Wat is er dan te vertalen aan een rijbewijs eigenlijk?
Ik heb het hier voor me liggen,op de kaft staat in 11 talen rijbewijs,en de categorien zijn niet aangegeven met woorden maar met plaatjes van de voertuigen die je mag besturen.
--john
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1282 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic