Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Veiligheid data op ESTA website

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Veiligheid data op ESTA website

Bericht door LeenG »

Ik kreeg net een berichtje van mijn bank over mogelijke fraude met mijn creditcard. Ik belde met de betreffende dienst: in de VS werd geprobeerd om met mijn CC uitgaven te doen in een klerenwinkel. Gelukkig is er niks gebeurd.

De laatste transactie was de betaling van mijn ESTA. Lijkt me geen toeval dat daarna mijn kaart gehackt is... je zou denken dat je gegevens veilig zijn op een overheidswebsite. Helaas met de meest recente ontwikkelingen.... :(

Uitkijken dus!
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Veiligheid data op ESTA website

Bericht door Frasi »

Toevallig niet deze kaart ook gebruikt in de afgelopen weken/maanden voor andere boekingen of reserveringen in de VS?
Ik kan me voorstellen dat ze even wachten met het gebruiken van de gestolen data in een poging hun bron te maskeren.
Het zou VISA / MC toch heel snel moeten opvallen als er bij meerdere klanten kort na de ESTA betaling fraude plaatsvindt.

Mede om deze reden gebruik ik zoveel mogelijk Paypal bij online betalingen/boekingen in de VS. Ook voor mijn ESTA.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Nee, nergens anders voor gebruikt de laatste weken. We doen een citytrip NY, hotel geboekt via booking maar dat wordt daar pas afgerekend. Maar verder dus geen autohuur of andere dingen geboekt.

Kan toeval zijn natuurlijk maar toch ook niet ondenkbaar.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Voor Booking niet je CC nummer in moeten geven?

Ik heb het al meerdere keren gehad dat mijn CC misbruikt is, paar maanden terug nog voor een lidmaatschap van een fitnessclub in Florida, paar honderd euro.
Gemeld en keurig netjes en snel terug gestort door ING, en natuurlijk een nieuwe card gekregen.

Het lijkt me sterk dat het lek bij ESTA zit, het kan natuurlijk ook een hack of lek van maanden geleden zijn wat nu gebruikt wordt of doorverkocht is aan een andere crimineel.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Zal nooit te achterhalen zijn van waar t lek komt natuurlijk. Dat was de eerste link die ik maakte.

Ja, op booking ook met dezelfde cc gereserveerd.
jeppiepruts
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Als je pas betaalt in je hotel heeft booking.com je creditcard gegevens als garantie zeer waarschijnlijk doorgegeven aan het hotel. Dus het zou ook zomaar daar fout kunnen gaan. En op alle andere plaatsen waar je je creditcard gegevens in de afgelopen tijd hebt achtergelaten.
Het is wat kort door de bocht om te roepen dat 'je data bij ESTA niet veilig is' en het lek ook aldaar heeft plaatsgevonden. En al helemaal om te stellen dat deze fraude te danken is aan 'de recente ontwikkelingen in Amerika'.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 31
Contacteer:

Bericht door Coyote »

LeenG schreef:
23 feb 2025, 20:52
Ik zou de 'schuldige' eerder hier zoeken dan bij ESTA...

Roland
Since 1982: 31 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

zoals ik dus eerder schreef, waar het lek zit valt niet te achterhalen. Kan idd net zo goed via booking of het hotel zijn. Geen aangenaam gevoel, gelukkig heeft de bank correct gehandeld.
Booking gebruik ik al jaren zonder problemen, mijn kaart werd gehackt na het aanvragen van de ESTA vandaar dat ik de link maakte.
Maar dat neemt niet weg dat de recente ontwikkelingen in de VS mij niet geruststellen op vlak van data veiligheid maar dat is een andere discussie.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

LeenG schreef:
23 feb 2025, 20:52
Zal nooit te achterhalen zijn van waar t lek komt natuurlijk. Dat was de eerste link die ik maakte.

Dan ben je dus klaar, en maak ik me geen zorgen over de esta site…
Niet de eerste keer dat gegevens via booking of de geboekte hotels in verkeerde handen komen.
Bensiegel
Amerika-ontdekker

Bericht door Bensiegel »

Hier vorig jaar tijdens het plannen van onze vakantie in Amerika meerdere malen fraude gepleegd op mijn creditcard. Heb tot 5x toe een nieuwe ontvangen, en telkens is het gefraudeerde bedrag wel netjes terug betaald door ICS. Ik heb toen meerdere keren mijn kaartgegevens bij booking.com aangapast op reserveringen en reserveringen omgeboekt, maar telkens begon het weer. Betalingen in boekenwinkels in Amerika, bij amazon etc... Ben zelfs deels overgestapt op Expedia voor mijn hotelreserveringen hierdoor. Aan het eind van mijn vakantie toe we thuis kwamen wederom fraude gehad tijdens de reis, heb voor mezelf toen de verdachte hotels weten te reduceren tot eentje. Dat was een hotel, waar ik mijn card blijkbaar niet kon scannen fysiek, en waar de medewerker vroeg om het nummer handmatig in te tikken. Ben er voor mezelf nog steeds van overtuigd dat dit de boosdoener was al die tijd, maar uit onderzoek bij ICS konden ze dit steeds niet met zekerheid vast stellen. Ook kreeg ik geen respons op mijn persoonlijke berichten hierover naar het hotel. Dit heeft alleen geleid tot een slechte recensie van mijn kant. Hoop gedoe gehad ook met booking.com klantenservice, welke zeer ontoegankelijk en klantonvriendelijk is. Nadien nergens last meer van gehad, en momenteel weer een aantal reserveringen op mijn creditcard staan, houd mijn hart vast :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer