Simkaart en Esim

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
bibliolief
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2012, 10:29

Simkaart en Esim

Bericht door bibliolief »

Hallo,
Twee jaar geleden hadden wij onderweg pech met de camper in Canada en hadden geen mobiel bereik. Op een weg waar de auto's en zware vrachtauto's langs mij heen raasden, heb ik toen als een gek zitten zwaaien voor hulp die we uiteindelijk hebben gekregen van een vriendelijke vrouw en die voor ons naar een garage heeft gebeld. Dit willen we nooit meer meemaken. Daarom ben ik hard op zoek naar mogelijkheden om in Amerika telefonisch bereik te hebben. Daarom onderstaande vraag:
Als ultieme digibeet heb ik 3 vragen: 1. ik heb een samsung galaxy s23 ultra met de mogelijkheid voor een esim. Nu lees ik dat Hollands Nieuwe waar ik bij ben aangesloten geen esim ondersteunt. Is dat van belang wanneer ik een esim aanschaf voor de VS? 2. Als het mogelijk is dat ik die kan aanschaffen, heeft iemand ervaring met Hubby eSIM? Die wordt min of meer aanbevolen door Tioga Tours. 3. Mijn man heeft een Oppo (maar zou ook nog een oudere Samsung kunnen inzetten ; ouder dan 2 jaar) en wil een simkaart voor de VS kopen. Nu lees ik op Amazon (https://www.amazon.nl/onbeperkte-LTE-da ... __mk_nl_NL ) dat de OPPO NIET volledig compatibel met T-Mobile is. Wat houdt dat in? Bovendien moeten Android-telefoons (zoals Samsung) modellen zijn die de afgelopen 2 jaar zijn uitgebracht. Welke andere
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7962
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Simkaart en Esim

Bericht door Pete.Z »

142 pagina’s over dat onderwerp, alstublieft. :wink:

viewtopic.php?f=10&t=68607
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42239
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Simkaart en Esim

Bericht door Martin & Marianne »

Je had de vraag al in het betreffende topic gesteld.
Uit die eerste vraag had ik niet begrepen dat bellen voor jou essentieel is. In geval van nood kun je altijd met je eigen toestel/simkaart bellen. Niet goedkoop maar de kans dat je het nodig hebt is niet zo groot. Maar wil je vaker kunnen bellen dan moet je daar op letten en dus niet alleen voor data gaan zoals bij die esim.
Ik weet er verder ook weinig van maar het lijkt mij dat er al voldoende suggesties zijn gegeven in het betreffende topic.

Marianne
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 885
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Simkaart en Esim

Bericht door Tantelotje »

Nou, vooral wat Marianne zegt.

Als de nood echt zo hoog is, maken volgens mij de kosten ook niet uit en kun je ook met je Nederlandse nummer bellen.

En misschien heb ik het mis, maar volgens mij maakt het qua bereik niet uit of je een Amerikaans of Nederlands nummer gebruikt. Mijn KPN abonnement pakt inAmerika tenslotte ook gewoon een daar beschikbaar netwerk zoals AT&T of T-Mobile.
Dus als je toen geen bereik had met een NL nummer zou je dat volgens mij ook niet met een VS nummer hebben gehad.

Er zijn nu eenmaal grote gebieden waar de dekking op z'n zachtst gezegd niet optimaal is.
(Wij verblijven komende zomer in een huis in de buurt van Estes Park (Rocky Mountain NP). In de beschrijving staat nota bene dat de laatse 20 mijl het dal in, er geen mobiel bereik is. Dus bv vooraf navigatie aanzetten. En dan zit je op een half uur rijden van een super toeristisch gebied).
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1600
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Simkaart en Esim

Bericht door d_vdploeg »

@bibliolief Dat je eigen provider (in jouw geval Hollands nieuwe) geen e sim ondersteund zegt niets over de mogelijkheden die je toestel heeft voor E sim. Als je bijvoorbeeld naar airalo gaat of een andere aanbieder en die ondersteund dat wel, dan zou dat gewoon moeten werken, dat staat los namelijk van je eigen provider in Nederland. Die hou je gewoon in je fysieke sim erbij.

Er zijn een aantal mogelijkheden om toch te bellen mocht dat nodig zijn:

-Whatsapp/facetime, al dan niet met beeld, leuk voor het thuisfront (of niet natuurlijk :wink: )

-Skype. Je belt via internet voor een paar cent per minuut naar het thuisfront of een ander vast of mobiel nummer, naar Nederlandse en buitenlandse nummers, handig voor bijvoorbeeld een hotelreservering, bank of creditcardmaatschappij of reisverzekeraar ect. Heb je dus internet voor nodig, Wifi of 4/5G.

Vaak als je geen internet hebt, heb je überhaupt geen mobiel netwerk. Dus kun je ook niet ''gewoon'' bellen. Dus skype is prima te gebruiken.

Mocht je in de unieke situatie komen dat je MOET bellen, kun je als nood je eigen Nederlandse abonnement gebruiken, je betaald je scheel, maar gratis tip van de dag, kijk of je het kunt declareren op je reisverzekering :wink:

Hebben wij 2 jaar geleden ook gedaan toen we als ''nood'' de ICS moesten bellen omdat onze creditcard (bleek toen we belden) was geskimd. Het zijn immers onvoorziene kosten die je normaal gesproken niet had gemaakt tijdens je reis. Wij hebben het toen keurig vergoed gekregen door de ANWB. Ging toch om ruim 80 euro. Als je 2 euro per minuut betaald om naar Nederland te bellen en je hangt een kwartier in de wacht, kan dat aardig oplopen.

En houdt er rekening mee dat de VS geen Nederland is, dus niet van Groningen tot Maastricht supersnel 4 of 5G zoals wij dat hier kennen.Er zijn gewoon hele gebieden, met name rond de Nationale Parken (zie het voorbeeld van @Tantelotje ) waar gewoon geen mobiel bereik is. Death Valley is ook een mooi voorbeeld waar gewoon weinig tot geen bereik is.

Als je perse wil kunnen bellen dan zijn er in het genoemde topic voldoende suggesties, maar nogmaals als je met je Nederlandse abonnement geen bereik hebt, heb je dat met je gekochte simkaart (of e sim) vaak ook niet. Je bent met je Nederlandse provider, of via je gekochte simkaart vaak gast op de bestaande netwerken van de VS (roaming).

Ohja en als laatste tip, sommige providers in Nederland hebben standaard bellen/smsen/internet voor buiten de EU uitgezet om hoge kosten te voorkomen, of dat voor Hollands nieuwe geldt weet ik niet, maar zorg dus dat dat aanstaat. Kun je vaak in je online omgeving of app van je provider aan of uit zetten en de klantenservice wil je vast helpen mocht je er niet uitkomen :thumbup:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1544
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Re: Simkaart en Esim

Bericht door Chi Sin X »

Het is ook zo dat je met een Amerikaanse gsm meer kans hebt dat het werkt, omdat veel gsm's andere frequentiebanden ondersteunen per regio. Er zijn er uiteraard ook een heel aantal gemeenschappelijk, maar in regios met een slechtere bereikbaarheid kan dat mogelijk wel het verschil maken.

Voor een iPhone is dit de verschillen lijst: https://www.apple.com/lae/iphone/cellular/

Daarin kan je zien dat een Amerikaanse iPhone bv band N71 (600Mhz) ondersteunt, en een Nederlandse niet. En ik dacht dat ik nog herinner van school vroeger, is dat hoe lager de frequentie is, hoe verder dat het bereik is. Die 600 Mhz is de laagste van de reeks.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer