ESTA Iran geweest

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Symbolio
Amerikafan
Berichten: 175
Lid geworden op: 06 jun 2011, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Symbolio »

wouterjanS schreef:
30 mar 2024, 18:12
Puur uit nieuwschierigheid en zou ook echt niet adviseren op ESTA te gaan reizen, na een bezoek aan Iran. Maar hoe zouden ze daar ooit achter moeten komen behalve als je het zelf verteld?
Daar komen ze voor 100% zeker achter.
Oud collega van mij (jaar of 4 geleden) was voor een Agile training (hij was de trainer!) in Iran geweest. Zal wel loslopen dacht hij want een ander paspoort gekregen.
Werd reeds bij de pre-check apart genomen en had ook een vreemde code op zijn ticket staan.

Lang verhaal kort: hij hoeft dit forum nooit meer te bezoeken want komt de rest van zijn leven Amerika niet meer in.
El Paso '86
El Paso '97
Cleveland '11
Southwest '13
Denver '16
Pacific Northwest ‘19
Florida ‘22
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Ruud2004 »

Symbolio schreef:
23 apr 2024, 15:49
Werd reeds bij de pre-check apart genomen en had ook een vreemde code op zijn ticket staan.
Toch benieuwd. Wellicht weet je het nog, maar welke pre-check, door wie en waar. Misschien weet je ook nog wat die code op zijn ticket was.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Symbolio
Amerikafan
Berichten: 175
Lid geworden op: 06 jun 2011, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Symbolio »

Ruud2004 schreef:
24 apr 2024, 10:58
Symbolio schreef:
23 apr 2024, 15:49
Werd reeds bij de pre-check apart genomen en had ook een vreemde code op zijn ticket staan.
Toch benieuwd. Wellicht weet je het nog, maar welke pre-check, door wie en waar. Misschien weet je ook nog wat die code op zijn ticket was.
Volgens mij stond er iets met SSSS op zijn ticket, de pre-check was volgens mij in Ierland (Aer Lingus?) maar het kan ook IJslang geweest zijn. Eén van de twee in elk geval. Daar vond een check plaats waardoor je vanaf daar bij aankomst in de USA direct door kon lopen. Zal hier vast iemand meer bekend mee zijn dan ik ;). In elk geval was hij 'banned for life' voor de USA.

Aanvulling: even gegoogled en het was inderdaad de SSSS (Secondary Security Screening Selection) code die er verschenen was.
El Paso '86
El Paso '97
Cleveland '11
Southwest '13
Denver '16
Pacific Northwest ‘19
Florida ‘22
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5967
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Harry »

Die SSSS is niet zo bijzonder hoor, ik heb dat ook een aantal keer gehad. Het is een steekproef waarbij je iets meer controles krijgt dan de normale controles. Het enige wat ik ervan merkte was een extra manuele controle van de handbagage bij het instappen van het vliegtuig, verder niets. Ik ben overigens nooit in Iran geweest en heb ook nooit gelogen bij mijn Esta aanvraag.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Ruud2004 »

Symbolio schreef:
26 apr 2024, 06:43
Ruud2004 schreef:
24 apr 2024, 10:58


Toch benieuwd. Wellicht weet je het nog, maar welke pre-check, door wie en waar. Misschien weet je ook nog wat die code op zijn ticket was.
Volgens mij stond er iets met SSSS op zijn ticket, de pre-check was volgens mij in Ierland (Aer Lingus?) maar het kan ook IJslang geweest zijn. Eén van de twee in elk geval. Daar vond een check plaats waardoor je vanaf daar bij aankomst in de USA direct door kon lopen. Zal hier vast iemand meer bekend mee zijn dan ik ;). In elk geval was hij 'banned for life' voor de USA.

Aanvulling: even gegoogled en het was inderdaad de SSSS (Secondary Security Screening Selection) code die er verschenen was.
Thanks. V.w.b. die "code" heeft Harry al het juiste antwoord gegeven (security dingetje). In Ierland (Dublin) mag de VS "Preclearance" doen, dwz complete inreiscontrole voor de VS (IJsland heeft geen Pre Clearance). Wat ik nog niet uit je berichtjes haal of hij daar dus de toegang is geweigerd en niet verder kwam dan Dublin.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door kastelke »

Symbolio schreef:
23 apr 2024, 15:49

Oud collega van mij (jaar of 4 geleden) was voor een Agile training (hij was de trainer!) in Iran geweest. Zal wel loslopen dacht hij want een ander paspoort gekregen.
Werd reeds bij de pre-check apart genomen en had ook een vreemde code op zijn ticket staan.

Lang verhaal kort: hij hoeft dit forum nooit meer te bezoeken want komt de rest van zijn leven Amerika niet meer in.
Als dat het enige probleem was, zal hij niet levenslang een ban gekregen hebben. Die zijn zeer uitzonderlijk. Meestal is het 5, 10 of 20 jaar. Als je collega graag terug naar Amerika wilt reizen kan hij dus best uitzoeken hoe lang zijn ban effectief is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2252
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Big Al »

Als hij een ESTA heeft aangevraagd en daarbij aangaf dat hij geen verboden landen heeft bezocht dan kan hij daarom inderdaad verbannen zijn.

"Liegen" bij de aanvraag rekenen ze je nogal zwaar aan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer