ESTA Iran geweest

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
lisannevdw
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2024, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

ESTA Iran geweest

Bericht door lisannevdw »

Hoi, In 2017 ben ik in Iran geweest (vakantie). Nu kan ik volgens mij geen ESTA aanvragen omdat ik daar ben geweest en een visum in mijn paspoort heb van Iran.
Nu dacht ik, als ik een nieuw paspoort aanvraag (ik moet toch bijna een nieuwe) kunnen ze dan weten dat ik daar ben geweest? En kan ik dan zo wel een ESTA aanvragen? Iemand ervaring mee?
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door IngridUSA »

Je mag daardoor niet op esta reizen, dat staat los van je paspoort. Ik zie dat je in oktober naar de USA gaat, dus ik zou maar heel snel een afspraak gaan maken voor een visum. Zoek voor meer info eens andere topics op, want het blijkt lang te duren voor je terecht kunt, maar als je vaak kijkt komen er ook eerdere plekken vrij.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door ClaireVHaut »

Ik zou het er niet op wagen. Als ze erachter komen bij binnenkomen land ben je de Sjaak en kan je linea recta terug.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
wouterjanS
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 jul 2022, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door wouterjanS »

Puur uit nieuwschierigheid en zou ook echt niet adviseren op ESTA te gaan reizen, na een bezoek aan Iran. Maar hoe zouden ze daar ooit achter moeten komen behalve als je het zelf verteld?
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7765
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door mtl »

Goede vraag. Ik heb geen idee.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4969
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door hemmie »

Ze vragen er naar, dus dan zou je moeten liegen bij je esta aanvraag. Kan goed gaan, maar als ze er ooit achterkomen (ook al is het in de verre toekomst) dan wordt reizen naar de VS opeens een stuk lastiger, of onmogelijk. Zeker een risico als je wellicht ooit nog eens (tijdelijk) in de VS zou willen wonen ofzo.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5763
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door bedeve »

Het directe antwoord op die vraag krijg je nooit ....
Indirect geef je zelf aanleiding tot een bevestiging..
We zijn op geheel vrijwillige basis actief op social media die functioneren op basis van USA wet/regelgeving.
We gebruiken op geheel vrijwillige basis emailplatforms die finctioneren op basis van USA wet/regelgeving
We gebruiken op geheel vrijwillige basis creditcards die functioneren op basis van USA wet en regelgeving.
Oh js er is ook nog dat bankpasje van ons ....maestro he ..
Kortom U en ik geven al onze info al in systemen waar de USA overheid toegang toe heeft.
Daarbij zijn er nog allerlei systemen waar wij met onze reisvoorbereiding en reizen mee te maken hebben die onze info rechtstreeks doorsturen aan Homeland Security...

Een stukje tekst daarover vind u hier ....
https://decorrespondent.nl/2675/dit-geb ... 2a39cec4a4
Laatst gewijzigd door bedeve op 30 mar 2024, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
lisannevdw
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2024, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door lisannevdw »

Dank allemaal voor jullie reacties! Ik ga maar netjes een visum aanvragen. Ik zag dat er bij de vragen, bij de online aanvraag voor visum, al dat je de naam van je social media account moet invullen..
Gebruikersavatar
wouterjanS
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 jul 2022, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door wouterjanS »

Super interessant artikel! Dank voor het delen.
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
BjornSnelders
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2023, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door BjornSnelders »

Ik ben vorig jaar in Syrië geweest. Heb sinds een paar maanden een nieuw paspoort, maar wilde het er niet op wagen. Daarover liegen lijkt me niet slim, kan grotere problemen opleveren.

Vanmorgen mijn visum afspraak gehad, dat ging vrij snel (er was zelfs een dag later al plaats). Kreeg vandaag een 'Approved' en binnen een week m'n paspoort terug met visum er in. Even wat gedoe maar dan ben je er meteen voor 10 jaar vanaf :wink:
lisannevdw
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2024, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door lisannevdw »

Dank voor je berichtje! Ik heb gisteren een afspraak kunnen maken voor in juli (eerste beschikbare plaats). Hopelijk verloopt het ook zo vlot en kan ik de komende jaren naar Amerika :)
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1512
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door butterfly »

BjornSnelders schreef:
04 apr 2024, 12:14
Vanmorgen mijn visum afspraak gehad, dat ging vrij snel (er was zelfs een dag later al plaats). Kreeg vandaag een 'Approved' en binnen een week m'n paspoort terug met visum er in. Even wat gedoe maar dan ben je er meteen voor 10 jaar vanaf :wink:
Is een visum zo lang geldig? Ik zou zelf graag eens een reis naar Cuba maken, en mijn zoon naar Iran, maar het feit dat we daarna dan een visum aan moeten vragen om naar Amerika te kunnen heeft ons er steeds van weerhouden. We hebben naaste familie in Amerika, en als daar iets mee gebeurt wil je niet dat je maanden moet wachten op een visum. Ik begrijp hieruit dat je dus ook een visum aan kunt vragen terwijl je nog geen concrete plannen hebt om te gaan omdat het toch 10 jaar geldig is? Dat schept wel mogelijkheden....
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7765
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door mtl »

Volgens mij word je wel naar concrete reisplannen gevraagd tijdens het visumgesprek.
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1512
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door butterfly »

:thumbup: dank je wel. Ach, goede reden om dan meteen maar een reisje in te plannen als we van zo'n reis terug zouden komen :mrgreen:
lisannevdw
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2024, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door lisannevdw »

Het kan wel zijn dat je dan Iran niet in komt met Amerikaans visum. Nieuw paspoort helpt;). Sowieso aanrader om naar Iran te gaan en naar Cuba!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7940
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Pete.Z »

Dat is inderdaad iets waar veel mensen geen rekening mee houden, andersom.
Iran maar ook andere landen in die hoek kom je niet in met een visum of zelfs maar een stempel van Amerika, of nog veel erger, Israel in je paspoort.
Ik weet niet of het nog zo is, maar als je naar Israel ging in de jaren 80 en 90 kon je de toegang en uitreis stempels op een los vel in je paspoort krijgen als je dat wilde, zodat je op datzelfde paspoort ook naar andere landen in het midden-oosten kon.
lisannevdw
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2024, 12:12
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door lisannevdw »

Ja dat klopt maar dan moet je er wel om vragen. Bij mij stond er al een stempel van Israël in voordat ik het door had en dus kon ik een nieuw paspoort aanvragen. Dat was overigens bij aankomst vanuit Jordanië
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Ruud2004 »

Ik (iedereen trouwens) kreeg (ongevraagd) bij aankomst op Ben Gurion een soort van inlegvel, geen stempel.

Afbeelding
Voorbeeld
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
redeye
Amerikafan
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 sep 2010, 22:58

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door redeye »

@bedeve Interessant artikel.
Ik moest wel even slikken dat ze ook je hele surfgeschiedenis krijgen. Ik Google veel en mijn vragen gaan over de meest uiteenlopende zaken, puur uit interesse en nieuwsgierigheid.
Gelukkig vorig jaar geen problemen gehad om het land binnen te komen.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2248
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: ESTA Iran geweest

Bericht door Big Al »

wouterjanS schreef:
30 mar 2024, 18:12
Puur uit nieuwschierigheid en zou ook echt niet adviseren op ESTA te gaan reizen, na een bezoek aan Iran. Maar hoe zouden ze daar ooit achter moeten komen behalve als je het zelf verteld?
Nou, bijvoorbeeld omdat iemand wellicht op een publiek forum heeft gezegd in Iran op vakantie geweest te zijn?

Zoiets:
image.png
image.png (6.77 KiB) 735 keer bekeken

Heb je op die reis je mobiele telefoon (zakcomputer met ingebouwde GPS-tracker) meegenomen? Foto's gemaakt? Op Facebook of ergens anders gezet? Als je op Facebook zit kan de immigratiedienst in de VS eisen daar toegang toe te krijgen nadat je geland bent. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer