Hoe zit het met zomertijd en CET

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

Ik moet 1 april een camping boeken om 16:00 CET (Central European Time).
Maar de klok wordt vandaag verzet.
Ergens las ik dat we dan niet meer in CET zitten in NL maar in CEST.
Weet iemand hoe dit zit.
Is heel populaire camping dus wil wel stipt op tijd klaar zitten.
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door jeppiepruts »

Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42076
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vermoed dat het ook na de invoering van de zomertijd ook16.00 uur is, je hebt bij 1 april gekeken op de recreation.gov site neem ik aan? Je kun het morgen eens uitproberen.
Misschien heb je iets aan dit topic: viewtopic.php?f=10&t=80214

Marianne
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

De linkjes in reactie jeppiepruts gaan over omrekenen van oa Amerikaanse tijd naar onze tijd. Maar het gaat juist om CET irt CEST.
Link naar topic gaat wel over CET. Maar niet duidelijk wat je moet doen na instelling zomertijd waardoor CET CEST is geworden. Ik ga het idd morgen maar uitproberen. In januari waren alle campings via Recreation.gov ook om 16:00 CET. Dat ging dus goed. Vraag me alleen af of na morgen onze tijd 16:00 nog steeds 16:00 CET is.
Bedenk me nu ook dat het kan dat er landen in centraal Europa zijn niet overgaan naar CET. Want dan is er mogelijk een verschil.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door hemmie »

Wat wil je boeken? Het tijdsverschil met de oostkust van de VS is nu 5u, morgen 6u, dus je kunt het zelf uitrekenen. Als de boekingen aan de oostkust om 10u open gaan, is dat nu 15u in NL, en morgen 16u.
Terug in Texas!
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

Nee de boekingen gaan open om 16:00 CET.
Dat was in januari dus 16:00 in NL. Maar vandaag gast de zomertijd in en gaan we over naar CEST.
Vandaar mijn vraag.
Vraag gaat dus niet om omrekenen.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

Nou in het systeem van Recreation.gov gaat iets fout.
Wilde net even oefenen bij een camping die op een 6 maanden 'rolling basis' iedere dag wordt vrijgegeven om 16:00 CET.
Dus vandaag kon je boeken vanaf 30 september. Was populaire camping aan Lake tahoe dus nog maar paar sites vrij die vandaag te boeken waren.
Ter oefening refresh ik al om kwart voor 4 en om even de snelheid van de pols te testen stop ik het ook in het winkelmandje. Normaal krijg je dan de melding dat je te vroeg bent.
Nu niet, kon gewoon boeken. Heb nog andere campings snel voor 16:00 uitgeprobeerd (allemaal campings die pas 16:00 CET te boeken waren) en zelfde verhaal.
Dus ik denk dat het nu al om 15:00 CET werd vrijgegeven. Neem aan dat het systeem er geen rekening mee heeft gehouden dat de zomertijd in Amerika al is ingegaan. Heel erg raar. Je zal maar klaar zitten en dus een uur te laat zijn.
Dus denk dat het morgen weer gelijk getrokken is.

Maar dus tip voor wie in in de periode dat Amerika al zomertijd heeft ingevoerd en wij nog niet, denkt dat 16:00 CET onze tijd 16:00 is: dat klopt dus niet.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42076
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door Martin & Marianne »

Er is hier al regelmatig voor gewaarschuwd dat in die weken in maart je hier al om 3 uur klaar moet zitten.
Als er de afgelopen weken 16.00 CET heeft gestaan gaat dat inderdaad fout.

Marianne
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

Ik heb die berichten gelezen maar ging er automatisch van uit dat dit alleen was wanneer je moest omrekenen. Dus wanneer er stond dat je om 15:00 of16:00 Amerikaanse tijd moest boeken. Zoals voor Yosemite. Vond ik ook logisch.
Had niet gedacht dat wanneer er staat dat je om 16:00 Europese tijd moest boeken dat dit nu gewoon niet klopt. Maar goed weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door hemmie »

RuthdeLange schreef:
30 mar 2024, 16:10
Neem aan dat het systeem er geen rekening mee heeft gehouden dat de zomertijd in Amerika al is ingegaan. Heel erg raar.
Ik denk eerder dat het systeem er geen rekening mee heeft gehouden dat in NL de zomertijd nog niet is ingegaan :wink:
Terug in Texas!
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

Kan ook idd.
Het vervelende is dat ik vandaag helemaal niet kan checken of het nu rechtgezet is 9en ook niet even kan oefenen want 31 september bestaat niet ;-(
Dus maar hopen dat het morgen goed gaat.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door hemmie »

Volgens mij kun je op recreation.gov al een hakf uurtje voordat je kunt reserveren op de nieuw vrij te geven datum klikken (als je de lijst met campsites op je scherm hebt). Je kunt het nog niet in je mansje stoppen, dat kan pas stipt op het aangegeven tijdstip. Maar je kunt morgen dus makkelijk om 14.45 voor de zekerheid controleren of je de darum aan kunt klikken, zo niet, dan wordt er om 15u niets vrijgegeven, en zal het 16u zijn. Ik ga er volledig vanuit dat het 16u is, de plekken worden altijd om 9u onze tijd vrijgegeven, ik woon in Houston, CST, dus dat is nu 16u nederlandse tijd.
Terug in Texas!
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 657
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door RuthdeLange »

Om half 3 stond alles al op de A van available. Kon het ook aanklikken maar om 15:00 kreeg ik melding dat ik het verkeerde seizoen selecteerde (melding die ik nog nooit heb gehad).
Maar goed, zoals jij al verwachtte ging alles om 16:00 open en heb ik een plek!!!!
Nu nog 1 camping en dan is alles geboekt. Fijn gevoel!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42076
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe zit het met zomertijd en CET

Bericht door Martin & Marianne »

:thumbup:

Marianne
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer