Reizen naar de VS met geldige greencard

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door tatious »

Goedemorgen,

als eerste wil ik iedereen bedanken die zich inzit om anderen te helpen via dit forum.

Zelf heb ik ook een vraag. Na 16 jaar in de VS te hebben gewoond, ben ik terug verhuisd naar NL (ik ben dan ook in het bezit van een NL paspoort) en een geldige greencard.
In juli 2023 ben ik terug gekomen naar NL, maar heb t/m eind december 2023 voor mijn Amerikaanse werkgever gewerkt (remotely).
Sinds januari 2024 werk ik in NL voor een Nederlandse werkgever.
Over 2 maanden wil ik voor 10 dagen naar de VS gaan om familie en vrienden te bezoeken. Nu is mijn vraag of ik de VS binnen kan met mijn Greencard. Ik zit dus nog binnen de 1 jaar tussen vertrek en terug gaan. Kunnen jullie mij vertellen of ik dan inderdaad zonder problemen terug kan reizen naar VS?

Alvast bedankt,
Tatious
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door hemmie »

In principe zou dat moeten kunnen, aangezien je binnen het jaar weer terug naar de VS gaat. Maar uiteindelijk is het aan de immigration officer om te bepalen of je je permanent resident status in zijn/haar ogen "abandoned" hebt, en kan je green card ingehouden worden. Ik denk niet dat je 109% zekerheid hebt, al vermoed ik dat het geen probleem zal zijn.

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Als je niet meer in de VS wil wonen, waarom geef je dan je green card niet op? Ben je ook van de belastingaangifte af. En andersom, als je wel terug wil, waarom heb je dan geen re-entry permit aangevraagd?
Terug in Texas!
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door tatious »

Hoi Hemmie

Bedankt voor jou reactie.
Mijn bedoeling is om eventueel mijn greencard op te geven.
Met belasting zit ik dus ook en heb ik een belastingavdviseur ingeschakeld die de NL belasting zal handelen.
Aangezien ik in Juli 2023 hier ben komen wonen en door heb blijven werken voor Amerika (remotely) denk ik dat ik mijn VS belasting normaal kan doen voor 2023 (turbotax).
Als jij enkele tips kunt geven hierover is ook welkom natuurlijk.

Wat betreft mijn greencard. Die heb ik momenteel bewust niet opgegeven, daar ik nog zit met belasting. Zou ik snel terug moeten om wat zaken te regelen is dat dan geen probleem.
Maar de bedoeling is wel om het op te geven want ik zal niet meer gaan wonenn in de VS.
gelukkig heb ik geen vastgoed in de VS, alleen nog bankrekening.

Als ik eenmaal in de VS ben en ze nemen mijn greencard, is iets dat ik voorbereid op ben. Als ik maar de VS weer binnen kan als toerist.
Dus daarom mijn vraag.

Mag ik vragen waar jou kennis van VS zaken komt? Was of ben jij een VS resident/citizen?
Nogmaals bedankt Hemmie.

Groetjes

Tatious
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door hemmie »

Ik ben permanent resident, maar geen ervaring met (als permanent resident) de VS verlaten.

Je zit zo in een beetje lastige situatie. Je hebt je green card niet opgegeven, dus je moet wel op je green card naar de VS. Als je je green card had opgegeven kon je gewoon op een esta. En als je nu niet meer voor een amerikaanse werkgever werkt, moet je dus nu (over 2024) alleen nog belastingaangifte doen doordat je die green card hebt, lijkt me zonde als je toch niet terug gaat).
Ik acht de kans klein dat je nu al in de problemen zou komen als je nu naar de VS reist op je green card, maar ik zou hem daarna wel zsm opgeven als ik jou was.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door goldenhills »

tatious schreef:
17 feb 2024, 09:08
Na 16 jaar in de VS te hebben gewoond, ben ik terug verhuisd naar NL (ik ben dan ook in het bezit van een NL paspoort) en een geldige greencard.
Officieel gezien 'abandon' je je green card op het moment dat je terug verhuisd. Als je binnen een jaar naar de VS gaat op je green card betekent dat impliciet dat je aangeeft in de VS te wonen, en slechts een lange tijd op reis bent geweest. Reken op vragen waarom je zo lang buiten de VS bent geweest. Als je dan eerlijk antwoord geeft heb je kans dat je VS niet inkomt, want je hebt ook geen VWP.

Ik ben zelf naar NL verhuisd (nu weer in de VS :wink: ), en tijdens 1 van mijn reizen naar de VS op VWP werd er naar mijn GC gevraagd, en toen heb ik alsnog een officieel formulier moeten invullen dat ik mijn GC abandon. Dat kwam later overigens goed van pas toen ik toch weer naar de VS verhuisde en kon aangeven dat ik netjes mijn GC had opgegeven.
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door tatious »

Bedankt Hemmie en goldenhills

Mijn vrees is dat ik de VS niet binnenkom nadat ik een ticket heb gekocht, verblijf en car rental heb geregeld en betaald. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Maar ik hoop dat het toch zal lukken. Ik heb verschillende instanties gevraagd en allen hebben dezelfde, dat het geen probleem zal zijn doordat ik binnen een jaar terug keer.
Maar het is natuurlijk voor mij belangrijker om van mensen met ervaring te horen.

Ik heb ook de VS consulate geraadpleegd en hoop snel een antwoord te krijgen.

Vraag, zou het beter zijn als ik mijn GC "abandon" voor mijn reis naar de VS?

Thanx again

Tatious
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door kastelke »

Je zou, als er naar gevraagd wordt waarom je zo lang buiten het land was, in plaats van zeggen dat je niet meer in de US woont/wilt wonen, kunnen liegen en zeggen dat 'familiale omstandigheden' vereisten dat je in Nederland was, en dat je nu je terugkomst naar de US komt regelen.
(en zodra je terug in Nederland bent, kan je je green card inleveren)

Als je nu je green card wilt inleveren, zo lang dat nog niet helemaal afgehandeld is, kan je geen ESTA aanvragen want je hebt immers een geldige green card. Ik weet niet hoe lang het administratieve proces duurt, maar met al de lange wachttijden op dit ogenblik zou ik dat risico liever niet willen nemen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door tatious »

Dankje kastelke

Als ik heer eerlijk mag zijn is het zo dat ik in NL ben blijven wonen door familie omstandigheden.
Ik had een retour gekocht met het doel dat ik na twee maanden terug zou keren. Maar door de situatie van mijn moeder ben ik langer gebleven met het gevold dat ik niet terug zal keren.
Het enige dat V S (nog) niet hoeven te weten is dat ik plannen heb om hier te blijven.

Ik denk dat ik genoeg weet.
Ik heb nog vragen over belasting maar daar open ik een ander forum voor.

Bedankt allen.

Tatious :thumbup:
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door tatious »

Hoi allemaal

Ik was onder de indruk dat mijn GC nog geldig is. Maar die vervalt in Maart 2024 en ik reis naar de VS in Mei 2024.
Kan ik dan wel met een ESTA reizen? Zoals eerder gezegd, ik zal daar als toerist willen gaan voor 10 dagen, daarna keer ik terug naar NL.

Graag uw mening hierover.

Tatious
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door hemmie »

Je kaart is verlopen, maar je bent nog steeds permanent resident, die status verloopt niet opeens omdat je kaart verloopt. Dus nu wordt het nog ingewikkelder, want je hebt een geldige green card nodig om te reizen, en ik betwijfel of je op een esta kunt reizen als permanent resident. Ik heb geen idee, misschien toch proberen je permanent resident status officieel op te geven zodat je op een esta kunt reizen?
Terug in Texas!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1256
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door IngridUSA »

Ik heb hier geen verstand van maar op
https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
lees ik het volgende:

Do I need to apply for ESTA if...?

I am a Lawful Permanent Resident of the United States and a citizen of a VWP country?
No.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door hemmie »

Need to apply, nee uiteraard, maar de vraag is in dit geval of het wellicht wel mogelijk is om als permanent resident op een esta tevreizen.
Terug in Texas!
tatious
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2024, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door tatious »

Inderdaad. Ik ben adviseurs aan het zoeken die mij hiermee kunnen helpen. Ik heb wel begrepen dat ik geen ESTA kan krijgen tot ik mijn GC heb opgegeven.

Ik ga erachteraan.

Bedankt Hemmie
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Reizen naar de VS met geldige greencard

Bericht door kastelke »

Ik weet dat dit niet een vraag is die je stelde, maar misschien kan je ook gewoon je kaart proberen te verlengen met een jaar. Je bent waarschijnlijk iemand verloren die je erg dierbaar was, en het advies dan is om binnen het jaar na het overlijden geen 'grote beslissingen' te nemen die een impact hebben op de rest van je leven. Ik zie het vaak in rouwgroepen (verlies van partner, kind, ouder) dat mensen die dat wel doen, daar later toch spijt van hebben.
Als je er lang genoeg bent, zou je ook voor citizenship kunnen gaan. Dat geeft je nadien nog meer tijd om er over na te denken.

Voel je niet verplicht om hier op te reageren! Ik wou het gewoon even meegeven aangezien je aanvankelijk wel van plan was om terug te keren naar de USA.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer