Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Problemen gehad met esta bij grenspost, wat te doen met nieuwe reis?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Angel1980
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Problemen gehad met esta bij grenspost, wat te doen met nieuwe reis?

Bericht door Angel1980 »

Hi allemaal,

Ik heb een vraag over een (nieuwe) esta aanvraag, omdat we afgelopen zomer bijna retour Nederland zijn gestuurd.

Wij (mijn man, onze twee tieners en ik) zijn naar JFK gevlogen. Zoals het hoort alles geregeld en esta's tijdig aangevraagd. De esta's waren binnen 'no time' goedgekeurd. Twee weken voor vertrek nogmaals ingelogd en alles stond nog goed.

Echter in Amerika bleek dat onze pasfoto's niet waren geüpload. De eerste douane check ging (denk ik) redelijk soepel en normaal. Vingerafdrukken, foto maken, vertellen waarom je naar Amerika bent gekomen en wat je kwam doen. Mijn dochter (16) kreeg een stempel in haar paspoort, maar onze paspoorten werden overgedragen aan een collega van custom borders.

Zonder enige uitleg moesten we meelopen naar een zaal, waar we met andere mensen moesten wachten totdat we werden opgeroepen. Minuten duurde uiteraard uren, maar we werden vrij snel geholpen. Bij de balie kregen we te horen wat het probleem was, onze foto's waren niet geüpload en daardoor onze toegang geweigerd was. We hadden echter mazzel, want onze dochter had namelijk al wel een stempel gehad en omdat ze minderjarig was en zij al 'binnen' was, mochten wij ook. Verder geen sympathie of gezond verstand, regels zijn regels en dat werd ons duidelijk gemaakt.

Beduusd, maar ook opgelucht stonden we uiteindelijk buiten, maar dit heeft al onze vertrouwen weggenomen voor een volgende reis naar Amerika.

We willen wel weer een keer terug, naar hoe kunnen we echt weten of alles goed in het systeem staat? Helemaal als het systeem zegt dat het allemaal klopt en goedgekeurd is? En heeft iemand ooit zo iets gehoord? Oja, dit was de eerste reis naar Amerika.
snagh
Amerika-ontdekker

Re: Problemen gehad met esta bij grenspost, wat te doen met nieuwe reis?

Bericht door snagh »

Weet je zeker dat je het goed hebt begrepen? Bij een ESTA aanvraag hoef je namelijk geen foto's te uploaden.

Wel is het zo dat op je paspoort je pasfoto staat opgeslagen, dat kunnen ze dan ook uitlezen adhv de NFC chip. Wellicht dat daar iets mee aan de hand was? Lijkt mij vrij stug aangezien dat een vrij geautomatiseerd proces is, en dat je aangeeft dat het bij twee personen fout ging. Bovendien zou er in Europa dan ook al een belletje zijn afgegaan omdat die daar ook wordt uitgelezen.

Enigste wat ik verder nog kan bedenken is dat er iets fout is gegaan met het uploaden van de foto van je paspoort tijdens de aanvraag? Die foto wordt zelf niet opgeslagen maar het systeem leest daar de code aan de achterkant uit en vult dan de gegevens alvast voor je in. Overigens denk ik dat het voor een volgende reis wel los loopt. Ze hebben nu je vingerafdrukken en gezicht geregistreerd. De eerst volgende keer dat je dus bij een grenswacht komt zullen ze meteen je gegevens zien zodra je naar die camera kijkt.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Wat staat er nu als je de status controleert?
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

snagh schreef:
04 jan 2024, 10:41
Weet je zeker dat je het goed hebt begrepen? Bij een ESTA aanvraag hoef je namelijk geen foto's te uploaden.

Wel is het zo dat op je paspoort je pasfoto staat opgeslagen, dat kunnen ze dan ook uitlezen adhv de NFC chip. Wellicht dat daar iets mee aan de hand was? Lijkt mij vrij stug aangezien dat een vrij geautomatiseerd proces is, en dat je aangeeft dat het bij twee personen fout ging. Bovendien zou er in Europa dan ook al een belletje zijn afgegaan omdat die daar ook wordt uitgelezen.

Enigste wat ik verder nog kan bedenken is dat er iets fout is gegaan met het uploaden van de foto van je paspoort tijdens de aanvraag? Die foto wordt zelf niet opgeslagen maar het systeem leest daar de code aan de achterkant uit en vult dan de gegevens alvast voor je in. Overigens denk ik dat het voor een volgende reis wel los loopt. Ze hebben nu je vingerafdrukken en gezicht geregistreerd. De eerst volgende keer dat je dus bij een grenswacht komt zullen ze meteen je gegevens zien zodra je naar die camera kijkt.
Ik vermoed dat ze de foto in onze paspoort bedoelde, maar ze zei duidelijk dat om de pasfoto ging die bij de ESTA hoorde.

En het is bij drie van de vier niet goed gegaan, mijn zoon van 14 had ook hetzelfde probleem. En ja, ik denk dat het uploaden ook niet goed is gegaan, maar dan blijft het vreemd dat het pas ontdekt is toen we daar waren. Dat maakt ook dat ik niet meer zomaar aanneem dat het goed zal gaan.
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

mtl schreef:
04 jan 2024, 11:41
Wat staat er nu als je de status controleert?
Goeie vraag, heb ik eigenlijk nooit meer gecheckt. Ga ik doen, ben ook wel benieuwd.
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Ik heb eerder problemen gehad omdat er iets niet goed zou zijn met het ESTA nummer wat doorgegeven was vanaf de luchthaven Schiphol, dus ook in de zaal gezeten en afwachten tot je aan de beurt was om het probleem op te helderen en toen mocht ik ook gewoon door.

Wel werd mij toen geadviseerd om voor de volgende keer een nieuwe ESTA aanvraag te doen en met die nieuwe ESTA geen problemen meer gehad daarna. Overigens merkte wij wel op dat er die dag heel veel mensen uit ons vliegtuig eruit gepikt werden voor een extra controle, leek wel alsof er een hele strenge controle was die dag,

Ik zou voor die paar dollar een nieuwe ESTA aanvragen en er vanuit gaan dat het dan geen probleem meer op zal leveren.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

Ze was best duidelijk dat het over een foto ging. En doordat we zo overdonderd waren (en stiekem ook wel bang om terug gestuurd te worden), hebben niks meer gevraagd en ook niet of de ESTA nog geldig was. Beetje dom, maar we waren allang blij dat we naar binnen mochten.

Overigens werd er tijdens het inchecken bij de cruise (we gingen van NY naar o.a. Miami en de Bahamas varen) werden we opnieuw opgehouden i.v.m. onze ESTA. En niemand die iets vertelde over het 'waarom'. We kregen alleen maar vragen over onze ESTA en er werd drie keer naar achter gelopen en overlegd. En volledig onterecht, want we waren al immers in het land en we zouden juist het land weer uitvaren.

Afijn, stress alom en ik ga zeker (als we opnieuw naar Amerika zouden reizen) nieuwe aanvragen doen. Maar dan blijft de hamvraag: hoe kan ik zeker weten dat het goed gaat als het systeem geen foutmelding aangeeft? Het zijn dure vakanties en ik weet niet of mij verzekering dat zou dekken.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Je hebt helaas nooit zekerheid met een esta. Bedenk ook dat een geldige esta geen garantie is dat je het land inkomt.
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

Dat blijkt.. Belachelijk maar waar, toch? :roll:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Sowieso zal er een aantekening bij jullie namen/paspoorten hebben gestaan, dus dat je de tweede keer bij de cruise weer gezeur had is jammer genoeg logisch.
Bij volgende reis nieuwe esta aanvragen zou het in principe op moeten lossen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Angel1980 schreef:
04 jan 2024, 12:24
Ik vermoed dat ze de foto in onze paspoort bedoelde, maar ze zei duidelijk dat om de pasfoto ging die bij de ESTA hoorde.

En het is bij drie van de vier niet goed gegaan, mijn zoon van 14 had ook hetzelfde probleem. En ja, ik denk dat het uploaden ook niet goed is gegaan, maar dan blijft het vreemd dat het pas ontdekt is toen we daar waren. Dat maakt ook dat ik niet meer zomaar aanneem dat het goed zal gaan.
Apart verhaal.

Bij een nieuwe aanvraag van een ESTA moet je tegenwoordig een foto van je paspoort uploaden (hetzij via de camera, hetzij via een bestand). Toevallig heb ik vanmiddag zelf een nieuwe ESTA aangevraagd waarbij ik een foto van mijn paspoort moest uploaden en de gegevens vervolgens automatisch ingevuld werden. Dit was in 2021 nog niet zo. Moesten jullie op deze manier de ESTA aanvraag doen? En hebben jullie daarbij de hele pagina met foto ge-upload of gedeeltelijk waarbij foto's niet (goed) zichtbaar waren? Dat is enige manier dat ik kan bedenken dat het 'mis' gegaan is.

Op een andere manier wordt er nl. geen foto ge-upload bij je ESTA (tenzij dat gebeurt als je paspoort gescand wordt op het vliegveld van vertrek en ze je paspoort machinaal lezen bij het inchecken. Maar dat is een aanname van mij en nergens op gebaseerd).

Anders kan ik mij niet bedenken waarom een foto niet ge-upload zou zijn. Toen ik mijn ESTA in 2021 aanvroeg was het nog helemaal niet nodig om je paspoort te scannen dus kon er ook geen foto ge-upload worden. Ik heb op die ESTA 5 reizen naar Amerika gemaakt maar nooit die vraag gehad.

Heb je ondertussen je huidige status van je ESTA's gecontroleerd?

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Angel1980

Ik vraag me af of jullie echt geweigerd zijn en dat je minderjarige dochter de reden is dat jullie ook door mochten. Ik denk eerder dat die foto inderdaad niet goed was en jullie daarom apart werden genomen en na aanvullende vragen door mochten. Maar goed is ook maar een aanname van mijn kant :wink: .

Want waarom (niet naar jullie persoonlijk hoor, maar vanuit de ogen van de officer :wink: ) zouden ze je dochter er wel doorlaten (er vanuit gaande dat daar alles goed was) en jullie niet? Ok bij jullie was dan iets mis met de foto, maar omdat je dochter minderjarig is laten ze jullie ook maar door? Als er echt wat loos is (in de ogen van de officer) dan laten ze jullie echt niet door hoor. Wat dat betreft wordt iedere individu apart beoordeeld en niet als groep/familie.

Dat je dochter minderjarig is, het daar goed is gegaan en dat ze al een stempel in haar paspoort had, maar bij jullie niet en dat zij als gevolg daarvan mogelijk alleen zal moeten reizen, dat niet wil/kan ect. dat zal ze een worst zijn. Als er wat loos zou zijn ga je zonder pardon terug. Minderjarige dochter die wel is toegelaten of niet. Lijkt mij. Dat zou een mooie reden zijn, we laten papa en mama ook door want anders is dochterlief alleen.

Dan naar het uploaden.

Hoe heb je de upload gedaan? Vanaf een mobiel aparaat, ipad/mobiele telefoon of vanaf een pc? wellicht dat de foto niet duidelijk was? in de instructie op de esta site staat duidelijk dat de hele fotopagina zichtbaar moet zijn, incl. Machine readable deel en dat de foto niet “blurry” (wazig) mag zijn.

Heb je misschien een lage kwaliteit gebruikt? Of een bepaald format? Dan kan het zijn dat eea niet goed zichtbaar was. Het zou mij niks verbazen als de officer met de nieuwe verplichte upload die foto te zien krijgt als hij/zij daar je paspoort scant, als dan die foto niet goed is…

En ik neem aan dat je een preview te zien krijgt van datgene wat je upload en dat je dan hebt gecontroleerd of alles leesbaar en goed zichtbaar was?
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

Ja, dat hebben we ook zo moeten doen. Ik heb het met een Ipad geüpload en dat ging volgens mij goed. Maar ze gaf echt aan dat er iets mis was met onze foto in de ESTA's. Maar nogmaals, wij hebben niet op dat moment helemaal doorgevraagd wat er precies mis was. Maar geloof me, ze noemde foto's.

Zou het kunnen dat onze paspoortfoto niet overeenkwam met de foto die zij maakte? Allemaal giswerk uiteraard, maar ik probeer half jaar na dato nog steeds een verklaring te vinden :roll:

Oja, ESTA staat nog steeds op goedgekeurd tot mei 2025.
Bijlagen
Screenshot_20240105_095533_Samsung Internet.jpg
Laatst gewijzigd door Angel1980 op 05 jan 2024, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

d_vdploeg schreef:
04 jan 2024, 21:43
@Angel1980

Ik vraag me af of jullie echt geweigerd zijn en dat je minderjarige dochter de reden is dat jullie ook door mochten. Ik denk eerder dat die foto inderdaad niet goed was en jullie daarom apart werden genomen en na aanvullende vragen door mochten. Maar goed is ook maar een aanname van mijn kant :wink: .

Want waarom (niet naar jullie persoonlijk hoor, maar vanuit de ogen van de officer :wink: ) zouden ze je dochter er wel doorlaten (er vanuit gaande dat daar alles goed was) en jullie niet? Ok bij jullie was dan iets mis met de foto, maar omdat je dochter minderjarig is laten ze jullie ook maar door? Als er echt wat loos is (in de ogen van de officer) dan laten ze jullie echt niet door hoor. Wat dat betreft wordt iedere individu apart beoordeeld en niet als groep/familie.

Dat je dochter minderjarig is, het daar goed is gegaan en dat ze al een stempel in haar paspoort had, maar bij jullie niet en dat zij als gevolg daarvan mogelijk alleen zal moeten reizen, dat niet wil/kan ect. dat zal ze een worst zijn. Als er wat loos zou zijn ga je zonder pardon terug. Minderjarige dochter die wel is toegelaten of niet. Lijkt mij. Dat zou een mooie reden zijn, we laten papa en mama ook door want anders is dochterlief alleen.

Dan naar het uploaden.

Hoe heb je de upload gedaan? Vanaf een mobiel aparaat, ipad/mobiele telefoon of vanaf een pc? wellicht dat de foto niet duidelijk was? in de instructie op de esta site staat duidelijk dat de hele fotopagina zichtbaar moet zijn, incl. Machine readable deel en dat de foto niet “blurry” (wazig) mag zijn.

Heb je misschien een lage kwaliteit gebruikt? Of een bepaald format? Dan kan het zijn dat eea niet goed zichtbaar was. Het zou mij niks verbazen als de officer met de nieuwe verplichte upload die foto te zien krijgt als hij/zij daar je paspoort scant, als dan die foto niet goed is…

En ik neem aan dat je een preview te zien krijgt van datgene wat je upload en dat je dan hebt gecontroleerd of alles leesbaar en goed zichtbaar was?
Daar heb ik ook wel gedacht :| Ze noemde later dat ook het niet klopte bij mijn dochter en dat de eerste beveiliger een fout had gemaakt door haar een stempel te geven. Het was echt wel een bizarre ervaring die ook weer snel voorbij was. Maar het zou me niks verbazen als je gelijk hebt..
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Het blijft een vaag verhaal... :?

Temeer omdat jullie huidige ESTA's nog steeds geldig zijn. Dan kan het nooit zo zijn geweest dat het ontbreken van de foto's een reden is om jullie te weigeren. Want dan hadden ze dat wel gedaan. En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat ze er een 'mooi verhaal' van gemaakt hebben (dat jullie dochter wel doorgelaten was en jullie dan ook maar).

Wat ik zelf vermoed is dat de foto van je paspoort, die je moet uploaden, ook aan jouw ESTA gekoppeld wordt. Het staat nergens vermeld dat dat gebeurt maar je krijgt de foto even in beeld na uploaden en aan de hand daarvan worden je gegevens automatisch ingevuld. (Stond dat bij jullie gelijk goed of moest je nog van alles aanpassen in je eigen gegevens? Bij mij stond alles gelijk goed ingevuld, moest alleen BSN en datum uitgifte nog zelf invullen). Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat bij de huidige ESTA aanvragen Immigrations gelijk al een foto van jouw paspoort ziet als jij je meldt. En wellicht zijn bij jullie de foto's niet goed doorgekomen (om wat voor reden dan ook).

Iets anders kan ik er niet van maken omdat dat het enige moment is dat ze aan jouw foto kunnen komen.

Benieuwd of we hier meer verhalen over gaan horen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

Inderdaad Roland, het blijft vaag. En volgens mij stond alles goed, ik kan me niet herinneren dat ik iets moest aanpassen. En het zou zomaar kunnen dat ze de foto van de paspoort toch koppelen aan de ESTA. Wij gaan sowieso nieuwe ESTA's aanvragen als we naar Amerika gaan, maar dat zal een spannende reis worden :(
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Mijn ESTA was na de perikelen op de luchthaven van Newark ook geldig in het ESTA systeem alleen was mij uitdrukkelijk aangegeven dat ik een nieuwe ESTA moest aanvragen. Ik heb dat toen toch maar gedaan omdat ik geen risico wilde nemen.
Angel1980
Amerika-newbie

Bericht door Angel1980 »

Wat voor problemen had je op Newark Jeroen?
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Zoals ik eerder aangaf problemen omdat er op Schiphol een fout gemaakt zou zijn met mijn ESTA nummer en ik ook apart genomen werd voor de extra controle en uiteindelijk wel door mocht.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Het is vaag wat ze daar in de VS met jullie gedaan hebben. Paspoorten waren goed, ESTA was approved (nog steeds lees ik) dus mocht je naar de VS vliegen. Dan sta je voor de balie en kregen jullie je daadwerkelijke inreiscontrole, waarbij jullie zijn meegenomen naar de "secundary-check".

Als ik het zo lees zou het ook gewoon een extra check, een error in hun systeem (je kan het uploaden van foto's immers niet beïnvloeden) of een fout van de ambtenaar in het hokje kunnen zijn geweest, waarna jullie later met een smoes (iets met de foto) zijn doorgelaten. Met die foto in jullie paspoorten zal niets mis mee zijn geweest, die heeft de KMar op Schiphol immers al gecontroleerd (geen foto zichtbaar, geen uitreis).

De consternatie bij het vertrek van jullie cruise versterkt mijn idee dat het een error in hun systeem was/is. Waarbij ik het verstandiger vindt dat ze jullie daar zonder opgave van reden ("just secundary check" was voldoende geweest) hebben doorgelaten. Hoe verliep de controle bij terugkeer van jullie cruise?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie