Roadtrip met gehandicapte

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Benji86NL
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 jan 2019, 09:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Roadtrip met gehandicapte

Bericht door Benji86NL »

Goedendag iedereen!

Aankomende maart ga ik samen met mijn broer een roadtrip maken in het zuiden van de VS. Hij is een enorme Elvis fan en wil dolgraag een keer naar Graceland. Ik heb dezelfde trip vorig jaar met mijn vrouw gemaakt en heb alles dus al een keer gezien. Mijn broer heeft echter spastische distrofie en loopt op krukken. Nu ben ik gewend op een dag behoorlijk wat stappen te maken, maar dat wordt met mijn broer wel wat lastiger natuurlijk. En dat is ook prima, daar ik al veel gezien heb en ik meer de highlights wil aantikken voor hem omdat het ook zijn eerste keer Amerika wordt.

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die een reis door Amerika hebben gemaakt met iemand met een verminderde mobiliteit en die wellicht tips voor ons hebben om het allemaal wat makkelijker te maken. Ik had al even gekeken voor een opvouwbare scootmobiel of iets, maar ik kom er weinig wijs uit. Daarnaast vroeg ik me af of zijn parkeerkaart voor mensen met een beperking ook gewoon geldig is in de VS zodat we in ieder geval voor hem wat prettiger kunnen parkeren overal.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en een fijne jaarwisseling gewenst!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Roadtrip met gehandicapte

Bericht door IngridUSA »

Hier staat wel een en ander in genoemd over parkeren:
viewtopic.php?t=78728
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Roadtrip met gehandicapte

Bericht door deebee7 »

Hier een gezinslid met een verminderde mobiliteit. Wij huurden steeds een compacte scootmobiel en namen die mee in de koffer van de auto. (type Pride Gogo traveller). Wel een SUV ofzo huren want in een gewone auto past het niet in de koffer.
We gingen vaak naar pretparken en daar was parkeren zelfs zonder een Blue badge geen probleem. Gewoon even uitleggen aan de parkeerwacht dat je een scootmobiel bij hebt en ze laten je door. Op andere plekken riskeerden we het vaak niet om op een gehandicaptenparkeerplaats te staan omdat ik niet op voorhand voor elke stad en bestemming ging uitzoeken wat de lokale regels zijn. Omdat we een scootmobiel bij hadden lukte verder parkeren wel altijd. Ook was die scootmobiel niet altijd nodig. Een eindje stappen met daarna wat rust lukt hier nog wel.
Ik vind over het algemeen de VS een stuk rolstoelvriendelijker dan Europa. In elk restaurant waren er wel plekken waar de scootmobiel ofwel gewoon mee aan tafel kon, ofwel ergens kon blijven staan. Veel voetpaden hebben allemaal mooie hellingen.....doe dat maar eens na in Europa.
Dit jaar reizen we een deel met een camper en zal de eerste keer, voor dit deel van de reis, geen scootmobiel meekunnen (geen plaats). Maar ik hoorde al dat je in de nationale parken bij de ingang kan aangeven dat er een nood is aan een gehandicapten parkeerplaats en dat je dan een tijdelijke blauwe badge krijgt. Grote hikes zitten er voor ons dan wel niet in, maar dat offer brengen we graag om de rest dan wel allemaal samen te kunnen doen. Een korte hike met voldoende mogelijkheid tot rustplekken (en op meer vlakke paden) kiezen we wel uit.
Het vele stappen, ook in steden, passen we nu aan. En op het einde zal er terug een aantal dagen een scootmobiel gehuurd worden wanneer we terug een auto hebben.
Het vraagt wel allemaal wat meer puzzelen. Maar het loont wel degelijk om deze moeite erin te steken want we vinden het belangrijk om zo lang mogelijk als gezin samen te blijven reizen. En het is tot hiertoe ook altijd goed gelukt. Maar zoek het wel best op voorhand uit, zodat je zo weinig mogelijk voor verassingen komt te staan. Ik stuur ook vaak mailtjes naar plekken waar we bv een uitstap naar willen plannen met de expliciete vraag of de beperkingen die er zijn het bezoek onmogelijk maakt. Ik heb eigenlijk nog nooit een NEE gekregen. Je moet soms wel hier en daar wat aanpassen maar het lukt wel steeds.
Een gewone rolstoel hebben we hier en daar geprobeerd maar dat is echt geen aanrader.

In europa ben ik gewoon dat je voor alles een medisch attest moet voorleggen om faciliteiten te krijgen. Daar willen ze in de VS niets van weten (privacy!). Ze vragen enkel om even kort uit te leggen wat er niet lukt en gaan daarmee aan de slag. Altijd wel bereid om mee te denken (althans is toch mijn ervaring en indruk).
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Roadtrip met gehandicapte

Bericht door BonnyR »

Al onze reizen in Amerika heeft mijn man met rolstoel gemaakt. Van de gehandicapten kaart hadden we kopieën bij ons en ook digitaal een scan. Wij reisden met een camper en hadden uitgeprinte symbolen op de ramen geplakt als ' extra' . Met parkeren echt nooit een probleem gehad In pretparken e.d. moest je toch vaak je kaart overleggen, ondanks dat het duidelijk een eigen rolstoel was.
Ook bij twijfel ging ik vaak met de blauwe kaart bij een entree van park/attractie oid naar binnen met de vraag of je als gehandicapte verder mocht doorrijden. Soms stond dat niet aangegeven en mocht het wel en dat scheelde een flink stuk rollen.
Bij bijvoorbeeld Walmart zijn redelijk geprijsde rolstoelen te koop, misschien ook een overweging.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Roadtrip met gehandicapte

Bericht door BonnyR »

Ooh en assistentie vragen op het vliegveld scheelt heel veel wachttijd. Je wordt dan opgehaald met een rolstoel en schuift langs alle wachtrijen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Roadtrip met gehandicapte

Bericht door Almere vak V »

Benji86NL schreef:
31 dec 2023, 13:55
Daarnaast vroeg ik me af of zijn parkeerkaart voor mensen met een beperking ook gewoon geldig is in de VS zodat we in ieder geval voor hem wat prettiger kunnen parkeren overal.
Bedoel je dan de invalideparkeerkaart zoals ze die in Nederland kennen?? Mocht dat het geval zijn, die gewoon meenemen. Die gebruiken wij voor onze oudste dochter al jaren in Amerika. Nog nooit vragen, op- of aanmerkingen over gehad.

Zoals hierboven al aangegeven, begeleiding aanvragen op het vliegveld van vertrek. Dan heb je dit ook automatisch bij aankomst. Hoef je nergens in de rij. Nadeel is vaak dat je wel als eerste het vliegtuig ingaat. En er ook weer als laatste uitgaat.

Daarnaast denken wij in Nederland dat we een heel sociaal land zijn. Maar het is werkelijk een verademing om in Amerika (of welk ander land dan ook...) met een rolstoel te lopen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer