iPhone 15 kopen in de VS.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
bibitv
Amerikafan
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 feb 2009, 13:24

iPhone 15 kopen in de VS.

Bericht door bibitv »

Ik heb wat zitten uitpluizen en de nieuwe iPhone 15 is toch een 200 € goedkoper in de VS dan hier in Belgie. Ondertussen heb ik wat research gedaan en vernomen dat Telenet geen Esim ondersteunt en een fysieke simkaart voorziet voor de iPhone 15 die in Belgie verkocht wordt.
Reden hiervoor is dat ze bij updates iOS problemen ondervonden met de Esim, aldus Telenet.

Probleempje: de Iphone 15 die in de VS verkocht wordt voorziet enkel nog gebruik van Esim.

Mobile Vikings bezorgt wel Esim voor iPhone 14, maar maakt geen melding van iPhone 15. Klinkt ook niet helemaal up-to-date.

Iemand van jullie advies hierover? Of al aankoop van dit toestel in de VS gedaan? Werkt de Amerikaanse iPhone 15 bv wel in Nederland?
Gebruikersavatar
wouterjanS
Amerikafan
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jul 2022, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door wouterjanS »

Voor 200 euro verschil maar zou ik hem gewoon in NL kopen. Is ook een stuk fijner met de europese garantieregels.
Hij zal verder prima werken, daar is weinig verschil in.
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door BonnyR »

En daarnaast zit je officieel ook nog vast aan invoerrechten.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
bibitv
Amerikafan
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 feb 2009, 13:24

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door bibitv »

Begrijp ik. Ik vroeg me gewoon af of hier iemand was die, of een iPhone 14 of 15 gekocht had met enkel Esim en of dit tot problemen leidt in Belgie of Nederland.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

je kan op de us website van apple exact de specificaties zien. Dus dan staat er bij dat er een fysieke sim kaart inzit.

Ik heb hem in mijn handen gehad maar het prijsverschil is zo weinig dat ik hem daarvoor niet mee hoefde te nemen (en zo goed is die 15 niet overigens).. Sowieso moet je goed kijken wat ie kost , iedere staat heeft zo zijn eigen belastingen. In ons geval zouden we naar portland meen ik te moeten rijden om een echt prijsverschil te hebben.. moet je maar net zin in hebben. Overigens is garantie geen probleem. Wel moet je zorgen voor juiste versie qua banden niet iedere iphone uit de vs werkt in NL
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

bibitv schreef:
03 okt 2023, 08:56
Begrijp ik. Ik vroeg me gewoon af of hier iemand was die, of een iPhone 14 of 15 gekocht had met enkel Esim en of dit tot problemen leidt in Belgie of Nederland.
als het toestel ALLEEN e-sim ondersteunt dan heb je een probleem als je provider dit niet ondersteunt, lijkt me een no brainer.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door dutch_in_seattle »

Amerikaanse iPhone 14 en 15 ondersteunt alleen maar esims. Ze hebben geen fysieke sim-slot meer (i.t.t. Europese iPhones). Technisch gezien werken Amerikaanse iPhone 14 en 15 gewoon in Europa, maar als je telecomaanbieder geen esim ondersteunt, dan kun je die niet gebruiken, tenminste niet bij die aanbieder.
Als je een iPhone koopt, dan zou ik dat doen in een staat zonder sales tax, bijvoorbeeld Oregon. Scheelt weer 8-10%. Ook zou ik de telefoon meteen configureren en gaan gebruiken en de doos niet mee terug nemen. Dan kun je bij terugkomst in Nederland gewoon zeggen dat je de telefoon al had.

Houd er wel rekening mee dat je garantie vervalt als je een iPhone in de V.S. koopt en die mee naar Nederland neemt. Apple biedt alleen garantie in het land waar de telefoon oorspronkelijk verkocht is. Dus als er iets aan je iPhone mankeert, dan zul je 'm naar iemand in de V.S. moeten sturen die 'm vervolgens door Apple kan laten repareren. Ik heb nog nooit enige problemen gehad met een mobiele telefoon, maar wel iets om rekening mee te houden.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

@dutch_in_seattle over de garantie geef je verkeerde info. Je hebt gewoon de Europese garantie op je iPhone , ook als je hem in het buitenland koopt. Ik heb een MacBook, iPad en iPhone in het buitenland (buiten Europa) gekocht en heel specifiek hierna gevraagd, en je krijgt gewoon de Europese garantie. Zelfs de apple care die ik het buitenland kocht was geldig in NL.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
wouterjanS
Amerikafan
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jul 2022, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door wouterjanS »

@ClaireVHaut heb je hier een bron van? Want dit is niet wat mij wordt uitgelegd, en zou ook erg vreemd zijn om europese garantie te geven op iPhones die in de VS verkocht zijn. Ook omdat de europese garantie natuurlijk in de Europese prijzen zit inbegrepen en ze daarom duurder zullen zijn.
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door Galapogos »

Fabrieksgarantie en Europees consumentenrecht (garantie via de verkoper van het product) zijn twee verschillende zaken.

Goed om in de gaten te houden: de Apple Store in Nederland geeft sowieso maar 1 jaar fabrieksgarantie. Als je je iPhone bij een Nederlandse Apple Store koopt dan geeft Apple in het kader van het Europese consumentenrecht 2 jaar garantie, maar dus niet als je je iPhone bij een derde partij hebt gekocht. Als je je product bij een derde partij hebt gekocht kun je je ná dat eerste jaar nog wel beroepen op het Europese consumentenrecht, maar dan moet je niet bij Apple zijn, maar bij die derde partij / winkel waar je de iPhone hebt gekocht.

Op een in Amerika bij een derde partij gekochte iPhone zul je via de Nederlandse Apple Store in het beste geval 1 jaar fabrieksgarantie krijgen. Hoe dat zit als je je iPhone in Amerika direct bij Apple koopt weet ik niet, maar het zou me niets verbazen als je via de Nederlandse Apple Store dan alsnog maar 1 jaar fabrieksgarantie krijgt.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door dutch_in_seattle »

ClaireVHaut schreef:
06 okt 2023, 11:15
@dutch_in_seattle over de garantie geef je verkeerde info.
Ik heb vandaag nog met Apple-support hier in de V.S. gebeld om uitsluitsel te krijgen. Mij werd verteld wat ik in mijn bericht schreef: de standaard fabrieksgarantie van één jaar geldt alleen in het land van verkoop. Dus als jij met een in de V.S. gekochte iPhone naar een Nederlandse Apple-winkel gaat omdat er iets mis is, dan kunnen zij niks voor je doen (volgens de persoon die ik sprak in ieder geval). Als de iPhone in de V.S. is aangeschaft, moet die telefoon in de V.S. zijn voor enige actie onder garantie. Dat is wat mij in ieder geval is verteld en dat is ook wat ik in diverse forums lees.

Je zegt dat AppleCare+ van een in het buitenland aangeschaft Apple-product gewoon in Nederland geldig is. Heb je dat al een keer met succes uitgeprobeerd?
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door Dutchess »

dutch_in_seattle schreef:
06 okt 2023, 23:38
Je zegt dat AppleCare+ van een in het buitenland aangeschaft Apple-product gewoon in Nederland geldig is. Heb je dat al een keer met succes uitgeprobeerd?
Ik heb daar inderdaad succes mee gehad. Amerikaanse iPhone 6s aan diggelen gevallen in NL, en in z'n geheel vervangen bij de Apple Store in Den Haag binnen het Apple Care plan. Ik heb toen geen cent hoeven betalen (hoewel er volgens mij eigenlijk een eigen bijdrage van zo'n $100 verschuldigd zou moeten zijn). Dit is inmiddels wel al 6 jaar geleden. Ik heb toen wel enkele dagen moeten wachten omdat ze de Amerikaanse versie van de telefoon niet in de winkel hadden liggen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door Mrvanilla »

Geen ervaring met de iPhone, wel met de iPad. Gekocht in de VS en na precies 12 maanden trad er een mankement op. Contact gehad met Apple, opgestuurd en vervolgens bleek dat hij onherstelbaar was. Zonder enige discussie kreeg ik een splinternieuw model gestuurd. De vraag waar de iPad vandaan kwam is nooit ter sprake gekomen.

Of het beleid is of slechts ‘anekdotisch bewijs’ durf ik niet te zeggen.

Ik heb twee weken geleden AirPods voor mijn vrouw meegenomen uit de VS. Scheelt zoveel dat ik het risico wel bereid ben te nemen (zijn wel andere bedragen dan een iPhone natuurlijk).
Groetjes,
Daniel
Jozs
Amerikafan
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 jan 2010, 03:13
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: België

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door Jozs »

@bibitv

Ik ben net terug uit Las Vegas en heb de afweging ook gemaakt om de iphone 15 daar te kopen omdat ik dit in het verleden ook heb gedaan.

Maar die 200 euro verschil, die ga je volgens mij niet hebben. Ik weet niet welk model je op het oog hebt, maar bij het standaard model kom ik niet op een verschil van 200 euro, eerder +- 50 euro max. Dat is voor mij persoonlijk het gedoe met garantie en Esims niet waard.

Voorbeeld: je bent klant bij telenet zie ik, waardoor je 100 euro of meer korting krijgt op je toestel.
De gewone iphone 15 kost dan in België 869 euro en de iphone 15 pro 1099 euro.

In de VS kost een iphone 15 zonder provider 829 usd en een iphone 15 pro 999 usd.

Dit is exclusief de salestax. Ik weet niet naar welke staat je gaat, maar in mijn geval in Vegas zou dit ongeveer een dikke 8% geweest zijn. Dat maakt dat de gewone iphone 15 een prijs krijgt van 896 usd en de pro 1079 usd. Met de huidige wisselkoers is dat respectievelijk ongeveer 845 eur en 1018 eur.
Als je dan ook nog eens rekent dat je dit wellicht betaalt met een kredietkaart waarbij je vaak een minder gunstige wisselkoers krijgen en nog rond de 2% wisselkosten moet rekenen, dan is het verschil echt wel klein. Enkel in een taxfree state kan het nog iets opleveren, maar zelfs dan...
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

dutch_in_seattle schreef:
06 okt 2023, 23:38
ClaireVHaut schreef:
06 okt 2023, 11:15
@dutch_in_seattle over de garantie geef je verkeerde info.
Ik heb vandaag nog met Apple-support hier in de V.S. gebeld om uitsluitsel te krijgen. Mij werd verteld wat ik in mijn bericht schreef: de standaard fabrieksgarantie van één jaar geldt alleen in het land van verkoop. Dus als jij met een in de V.S. gekochte iPhone naar een Nederlandse Apple-winkel gaat omdat er iets mis is, dan kunnen zij niks voor je doen (volgens de persoon die ik sprak in ieder geval). Als de iPhone in de V.S. is aangeschaft, moet die telefoon in de V.S. zijn voor enige actie onder garantie. Dat is wat mij in ieder geval is verteld en dat is ook wat ik in diverse forums lees.

Je zegt dat AppleCare+ van een in het buitenland aangeschaft Apple-product gewoon in Nederland geldig is. Heb je dat al een keer met succes uitgeprobeerd?
jazeker, ik heb (oa) een MacBook Pro en daar was iets mee, gewoon ermee naar apple (wel officieel reparateur) en is keurig onder garantie verholpen.

Ik weet niet wie jij aan de telefoon hebt gehad, maar het is serieus niet waar dat je in de VS moet zijn met je in de VS gekochte apparaat. Wel is het zo dat je maar 1 jaar garantie hebt Ipv 2 jaar tenzij je apple care er nog extra bij koopt. Dus 100% gelijk met europa is het niet maar je hebt wel degelijk garantie in nl. Dat apple vs het tegendeel beweert is erg raar.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

Galapogos schreef:
06 okt 2023, 17:53
Fabrieksgarantie en Europees consumentenrecht (garantie via de verkoper van het product) zijn twee verschillende zaken.

ik ga er vanuit dat je een Apple product gewoon in de Apple store koopt, juist vanwege de garantie, dat is , voor zover ik het kan nagaan bij mijn vorige aankoop, wel van belang. Je krijgt in NL 1 jaar garantie op je buitenlandse Apple product, wel kan je de apple care extra bijkopen en die is dan ook geldig in NL. Third party is altijd een gedoe, bij ieder merk (ik koop vaker bepaalde dingen in het buitenland en koop dit alleen bij de merk-store, nooit third party. Apple is sowieso qua prijs overal hetzelfde, enige verschil is de sales tax in staten / landen. Goedkoopst ben je uit in Japan overigens ;) (en Macau/Hongkong)
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
bibitv
Amerikafan
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 feb 2009, 13:24

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door bibitv »

Jozs schreef:
07 okt 2023, 15:17
@bibitv

Ik ben net terug uit Las Vegas en heb de afweging ook gemaakt om de iphone 15 daar te kopen omdat ik dit in het verleden ook heb gedaan.

Maar die 200 euro verschil, die ga je volgens mij niet hebben. Ik weet niet welk model je op het oog hebt, maar bij het standaard model kom ik niet op een verschil van 200 euro, eerder +- 50 euro max. Dat is voor mij persoonlijk het gedoe met garantie en Esims niet waard.

Voorbeeld: je bent klant bij telenet zie ik, waardoor je 100 euro of meer korting krijgt op je toestel.
De gewone iphone 15 kost dan in België 869 euro en de iphone 15 pro 1099 euro.

In de VS kost een iphone 15 zonder provider 829 usd en een iphone 15 pro 999 usd.

Dit is exclusief de salestax. Ik weet niet naar welke staat je gaat, maar in mijn geval in Vegas zou dit ongeveer een dikke 8% geweest zijn. Dat maakt dat de gewone iphone 15 een prijs krijgt van 896 usd en de pro 1079 usd. Met de huidige wisselkoers is dat respectievelijk ongeveer 845 eur en 1018 eur.
Als je dan ook nog eens rekent dat je dit wellicht betaalt met een kredietkaart waarbij je vaak een minder gunstige wisselkoers krijgen en nog rond de 2% wisselkosten moet rekenen, dan is het verschil echt wel klein. Enkel in een taxfree state kan het nog iets opleveren, maar zelfs dan...
Bedankt allemaal voor jullie bedenkingen en commentaren.
De korting bij Telenet staat wel vermeld zonder de 21% Btw, maar goed in Las Vegas komt er ook de sales tax nog eens bij.
Inmiddels ben ik bij vwb Telenet. Zij voorzien enkel een fysieke Sim, dus geen esim voor de IPhone 15.
Misschien verandert dit in 2024, maar daar zijn ze voorlopig niet uit.
Dus, neen, het sop is de kool niet waard.
Tijden zijn veranderd, vroeger kocht ik mezelf altijd een nieuwe IPhone in de VS ! Maar daar gaat nu een streepje over!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door Coyote »

dutch_in_seattle schreef:
05 okt 2023, 21:05
Houd er wel rekening mee dat je garantie vervalt als je een iPhone in de V.S. koopt en die mee naar Nederland neemt. Apple biedt alleen garantie in het land waar de telefoon oorspronkelijk verkocht is. Dus als er iets aan je iPhone mankeert, dan zul je 'm naar iemand in de V.S. moeten sturen die 'm vervolgens door Apple kan laten repareren. Ik heb nog nooit enige problemen gehad met een mobiele telefoon, maar wel iets om rekening mee te houden.
Er is al het nodige gezegd over producten van Apple gekocht in Amerika v.w.b. de garantie in Europa.

Omgekeerd geldt het nl. ook.

In nov. 2018 kocht ik in Nederland bij een Apple Store een Apple Watch. In mei 2019, de avond voor ik op vakantie ging naar Amerika, bleef de Apple Watch 'hangen' in een software update en kon toen niet meer gebruikt worden. Ik heb de Apple Watch mee naar Amerika genomen. In Phoenix een Apple Store binnengestapt en de Apple Watch ter reparatie aangeboden. Aan het eind van de vakantie kreeg ik van diezelfde Apple Store een geheel nieuwe Apple Watch.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
pukvg
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jul 2019, 11:27
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door pukvg »

Een aantal jaar geleden een iPad gekocht tijdens studie in Amerika en ongeveer 2.5 jaar later problemen gehad en het leek erop dat ik een vervangende Ipad zou krijgen op basis van het Nederlandse consumentenrecht. Echter werd op het einde van de procedure gecheckt waar de iPad aangeschaft was en toen verviel dus helaas het recht en kon ik zelf een nieuwe kopen.

Bij aankoop in het buitenland krijg je wel de standaard 12 maanden fabrieksgarantie wereldwijd, maar daarna ben je aangewezen op de regelgeving van het land van aankoop.
Gebruikersavatar
Jo usalover
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 09 aug 2010, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Gelderland

Re: Iphone 15 kopen in de VS

Bericht door Jo usalover »

@Jozs

Ik zie toch andere tarieven hoor.

In NL Iphone 15 Pro 128gb : €1229
In USA Iphone 15 Pro 128gb : $999 ( huidige koers €935 )

Koop ik deze volgend jaar in Montana ( wat de planning is) dan is er geen sales tax en bespaar ik zo €294
Vind ik best de moeite.
Mits dat e-sim gedoe, dat ben ik nog aan t uitzoeken.
1991 au-pair Chicago ( 16 States)
2000 TX, CA,NV, Chicago
2004 FL
2006 CO,UT,NV,AZ
2008 NY
2009 Canada
2010 Chicago
2011 NY
2012 CO,WY,MT,ID,UT
2015 CO,UT,AZ,NV
2017 CA,NV,AZ, Hawaii
2019 WA,OR,NV,CA
2022 CO, UT, AZ, NV, CA
2023 NY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer