Nieuwe creditcard en nu?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5016
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door harryh »

Ik heb de brief van ICS vandaag ook ontvangen. Je kunt het moment van activeren van je nieuwe ICS Mastercard min of meer zelf bepalen, ik lees dat ik eind november een brief krijg waarin onder andere staat hoe ik een pincode kan kiezen en dat daarna pas de kaart wordt verstuurd. Daar kan ik dus even mee wachten ;)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb contact gehad met Xanterra en gevraagd of ik nog actie moest ondernemen. Dit is hun reactie:

Hello Marianne, Thank you for reaching ... check in!

Voor de boeking die we bij booking.com hadden gedaan is een andere creditcard doorgegeven, dat ging heel eenvoudig.
Nu alleen nog de Motel6 in Texas wijzigen. Voor zover ik kan zien kan dat alleen telefonisch.
Diederik52 schreef:
04 okt 2023, 12:43
Marianne, als je zeker bent van je reis en je reisdata, is het dan een oplossing om gewoon alle nog niet betaalde hotels nu al te betalen?
Wij zijn nog helemaal niet zeker van de route, behalve dan de overnachtingen rond de zonsverduistering waaronder de Motel6.

@harryh Ik weet niet hoe lang je het kunt uitstellen maar we hebben van ICS begrepen dat in ons geval (april 2024) we de cc echt niet zo lang kunnen aanhouden.

Marianne
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Diederik52 »

Nu was ik aan de beurt :shock: : in januari en februari met mijn beide credit cards gefraudeerd vanuit USA. De ene voor drie kleinere aankopen bij Amazon (ze konden zien dat het buiten mijn account om was gebeurd, dus handmatig, en zelfs de naam van de besteller...) en de andere is bijtijds geblokkeerd toen ICS een grote afschrijvingpoging zag na twee checks op actief zijn m.b.v. een $0 reservering, ook in USA. Alles netjes opgelost en geld teruggekregen plus twee nieuwe cards. Ellende voor mij om al mijn aprilreserveringen in de USA aan te passen: via Booking.com snel en gemakkelijk; paar hotels geannuleerd en opnieuw geboekt tegen gemiddeld dezelfde prijs; paar hotels via hun website (Choice hotelketen; bij andere ketens en Expedia gaat dat niet); twee guesthouses moeten bellen. Een dag mee bezig geweest.... maar nu hopelijk alles OK. Dus @ Martin & Marianne, Ik weet wat je hebt meegemaakt :sadcry:
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door JeroenenTineke »

Ik lees dit nu per toeval. Ook wij hebben hotel/motelboekingen gedaan op onze creditcard die eind mei afloopt( wij gaan eind Juli naar Usa) we krijgen automatisch een nieuwe creditcard wanneer de oude afloopt.

Moet ik nu de motel/hotel boekingen en de car rental het nieuwe nummer doorgeven vooraf? Of behoud je gewoon het zelfde nummer 😅
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5016
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door harryh »

In jouw geval houdt je ws het zelfde CC nummer @JeroenenTineke, maar helaas wijzigt je expiration date.

Je nummer wijzigt alleen als er fraude werd gepleegd en daardoor je kaart werd geblokkeerd of met die ICS actie (van Visa naar Mastercard). Bij mij ging dat laatste overigens redelijk eenvoudig qua aanpassen boekingen. Maar ik had toch wel een aantal andere maandelijkse betalingen via m'n CC lopen die ik moest aanpassen.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Diederik52 »

@JeroenenTineke : Niet alleen de expiration date, maar wsch ook de veiligheidscode achterop de kaart. Er zijn op het forum al vele berichten en discussies over wat je moet doen in zo'n geval; even zoeken dus. Het komt er in het kort op neer dat de kans (heel) groot is dat een accommodatie 1 of meer dagen voor de reservering een check doet op de kaart die je voor de reservering had gebruikt, geldig/actief is. In jouw geval dus niet. Dan kan de accommodatie je benaderen met verzoek om een opheldering, of niet als ze denken dat de kamer gemakkelijk aan een ander kan worden verkocht en de moeite ze dan dus teveel is; je bent dan je reservering kwijt en daar sta je dan bij de balie.... Overigens kun je ter plekke met elke andere kaart betalen dan de kaart van de reservering, maar het mogelijke probleem is dus of de reservering standhoudt. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen (zie mijn post) en van een tweetal reserveringen heb ik ook het bedrag gewoon vooruit betaald als het wijzigen van de kaart anderszins moeilijk bleek te zijn.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door JeroenenTineke »

Bedankt voor jullie reacties. Helder allemaal!
Een mailtje ruim van te voren naar de desbetreffende hotels/motels zou niet volstaan om de wijzigingen door te geven? Al hebben ze dan natuurlijk geen 100% garantie dat we komen, dan toch dubbel boeken?
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Diederik52 »

Je credit card gegevens per mail sturen is wat risicovol, hoewel het echte risico natuurlijk aan de kant van de accommodatie zit (onbetrouwbare medewerker met toegang tot de database). Bij een eerdere gelegenheid heb ik wel eens mails gestuurd, soms kreeg ik antwoord en soms ook niet en dan blijf je met onzekerheid zitten. Bellen kan ook, maar dan heb je geen bewijs. Dat "dubbel boeken" begrijp ik niet. Wat is je aanraad is doen wat ik heb gedaan (zie posts).
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door JeroenenTineke »

@Diederik52 Je hebt helemaal gelijk! Dan blijft de onzekerheid.
Ja sorry, ik bedoelde opnieuw ipv dubbel 😅

Hoe zit het dan met met boekingen die al gewoon zijn betaald met creditcard, zoals we bij Yellowstone hebben gedaan, dat maakt niks uit toch? De prijzen zijn daar nl. zo ongeveer verdubbeld 🙈
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Martin & Marianne »

Als je hebt betaald is er niets aan de hand. Als je alleen de eerste nacht hebt betaald staat je reservering vast. Een eventuele tweede nacht betaal je ter plekke, met een andere kaart of contant.
Bij ons was het erg vervelend omdat wij een reservering hebben tijdens de zonsverduistering tegen een goede prijs en we niet tegen die prijs een nieuwe reservering konden maken.

Marianne
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Diederik52 »

Gelukkig had ik de nachten van 7 en 8 april al betaald met de oude CC!
Gebruikersavatar
Dikkie
Amerikakenner
Berichten: 427
Lid geworden op: 24 mar 2008, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Dikkie »

Je kunt toch gewoon bellen en aangeven dat je een andere kaart hebt? Dat wijzigt niets aan de voorwaarden van je boeking en is ook geen reden om te annuleren. Ik heb dit zo vaak gedaan en in accounts zoals Booking.com kun je het online wijzigen en anders bel ik. Toevallig had ik iemand van de NPS aan de telefoon om mij op de wachtlijst te zetten voor Yosemite volgend jaar (dan reserveren zij voor je als het openvalt). Ik gaf aan dat een maand daarna mijn creditcard verloopt en zij vertelde dat ik dan even moet bellen om het te wijzigen (idd niet mailen vanwege gevoeligheid).
Ik heb ook een superaanbieding bij een luxe hotel deze zomer (volgens mij is het een systeemfoutje geweest dat ik zo goedkoop kon boeken, want na enkele uren is de aanbieding er nooit meer gekomen :lol: ) maar bedacht me dat ik mijn cc wilde wijzigen (ik heb er twee) van de ene naar de andere. Gewoon gebeld en gewijzigd. Receptie feliciteerde me wel met de scherpe deal :wink: en mailde daarna de bevestiging van wijziging cc met geboekte prijs.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Martin & Marianne »

De ervaringen met de hotels in Texas ten tijde van de eclips zijn niet zo gunstig, er wordt veel eenzijdig geannuleerd waarna de prijs vertienvoudigd wordt. Wij hebben daar een erg gunstige prijs en we willen geen slapende honden wakker maken. Normaal gesproken is het natuurlijk geen probleem om contact op te nemen met het hotel en de cc te laten wijzigen.

Marianne
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door Coyote »

JeroenenTineke schreef:
11 mar 2024, 13:22
Ook wij hebben hotel/motelboekingen gedaan op onze creditcard die eind mei afloopt( wij gaan eind Juli naar Usa) we krijgen automatisch een nieuwe creditcard wanneer de oude afloopt.
Je kunt ook je bank/creditcard maatschappij vragen of je creditcard vervroegd vervangen kan worden. In de regel krijg je een maand voordat je oude creditcard afloopt, een nieuwe creditcard.

Enkele jaren geleden had ik ook een creditcard dit tijdens de reis zou aflopen. Ik heb toen gebeld en had enkele dagen later een nieuwe creditcard in huis met een nieuwe expiratie maand (en uiteraard nieuwe beveiligingscode).

Heb je inmiddels al boekingen gemaakt dan zou ik het advies volgen zoals hierboven reeds aangegeven.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door d_vdploeg »

Hoe werkt dat eigenlijk met die vervaldatum? Daar staat dan bijvoorbeeld 04/25 op, is hij dan nog de hele maand (in mijn voorbeeld dus april) geldig? Of verloopt hij op de 1e van de maand?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5016
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door harryh »

Dat is tot en met, dus eind van de maand april
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door jeppiepruts »

Recent kwam ik een aanbieding tegen voor een upgrade van mijn AMEX FB naar een Platinum card.
Heel veel FB miles en voor slechts 55 euro per jaar. Ik vond het te mooi om waar te zijn, maar dacht: doen.
Maar al snel had ik contact met AMEX. Het was een foutje. Het had 55 euro per maand moeten zijn. De reguliere prijs. Ze boden excuses aan, maar het feest ging niet door.

Wél was de nieuwe creditcard al aangevraagd/in productie en dat konden ze niet tegenhouden in het systeem.
Ik deed mijn beklag daarover, omdat ook ik de bui zag hangen van het wijzigen van heel veel hotelboekingen.

Maar de dame aan de telefoon zei dat het geen probleem was. Als het gaat om een kaartvervanging doordat de andere verlopen (expired) is of wanneer je een upgrade doet, dan zal een deel van het creditcardnummer hetzelfde blijven. Ondanks de gewijzigde andere gegevens (vervaldatum,CVC/CVV), zijn partijen dan nog wel geautoriseerd om af te boeken via de gegevens van je oude creditcard als die waren verstrekt.
Ik vond het een vreemd verhaal. Had het nog nooit eerder gehoord. Maar ze klonk heel stellig, ondanks dat ik het ter discussie stelde.
De vervaldatum is er niet voor niets zou ik zeggen. Dat is voor de veiligheid. Het risico op fraude neemt toe in de loop der tijd en dus wordt de kaart vervangen. En als het is zoals zij schetst, dan kun je tot in lengte der dagen op basis van de oude creditcardgegevens nog door blijven betalen/boeken.
Het zou betekenen dat heel veel mensen hier op het forum zich druk maken om niets met verlopen creditcards.
Klopt het verhaal? Of is het misschien een specifiek AMEX iets? Iemand een idee?

Overigens lijkt het erop dat ze de vervangende kaart tóch tegen hebben gehouden, want nu 5 weken later heb ik nog geen platinum card ontvangen. Voor mij dus sowieso geen probleem. Ik kan de huidige nog steeds gebruiken.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door d_vdploeg »

Ik herken het verhaal ook niet wat de dame van Amex verteld, want dat zou inderdaad betekenen dat je door kunt gaan met incasseren met een oude kaart. Overigens weet ik dat je bij fraude een hele nieuwe kaart krijgt ook met andere cijfercombinaties. Dat zou overigens in het geval van @Martin & Marianne ook zo zijn want zij stappen, als ik het goed begrijp over van visa naar mastercard. Goede kans dat ze een nieuwe kaart krijgen.

Wat ik wel weet is dat de creditcardmaatschappij kan zien dat een bepaalde oude kaart bij jouw account hoort. Dat hebben wij aan de hand gehad in de coronatijd maar dan andersom: Vooruitbetaald en daarna geannuleerd, (toen deed ik dat nog, na en door corona wijzer geworden). Probleem, betaling hadden we gedaan met een oude kaart die inmiddels vervangen was. Ook toen kon (in dit geval) ICS zien dat het teruggestorte bedrag bij ons hoorde en werd het gewoon in ons account bijgeschreven. Zou dit andersom niet ook gelden?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door jeppiepruts »

Misschien. Maar dan nog zou je verwachten dat het een tijdelijke situatie is. Stel ik boek vandaag een hotel voor over een jaar, met een creditcard die morgen verloopt en daarom vervangen wordt. Zou dan echt over een jaar nog op basis van die oude kaart afgeboekt kunnen worden bij AMEX door het hotel? Ik kan het mij niet voorstellen eigenlijk. Waar ligt dan die grens....
Ik ga er eens een mailtje aan wijden naar AMEX. Dan zullen ze wel een zorgvuldig antwoord geven lijkt me.

En over dat terugboeken: dat herken ik ook. Had ik laatst bij Amazon. Een defect artikel dat ik bijna 2 jaar geleden kocht en defect was, werd gecrediteerd. Ik maar wachten op het geld... Bleek naar de oude creditcard geboekt die ik al anderhalf jaar niet meer had. Daar moet je zelf overigens op letten, want - in ieder geval ING - gaat dat geld niet actief doorzetten naar je. Terwijl ze zelf de card hebben vervangen en weet waar het geld dus hoort. Heel nasty...
Laatst gewijzigd door jeppiepruts op 13 mar 2024, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5016
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Nieuwe creditcard en nu?

Bericht door harryh »

Ik heb die overgang van Visa naar Mastercard ook gehad en voor mij werkte dat prima, hoefde niets opnieuw te boeken oid. Kon er zelf voor kiezen hoe lang de overgang was omdat ik de nieuwe Mastercard kon activeren wanneer ik dat wilde. Inderdaad heeft een Mastercard een ander nummer, de 1e 6-8 cijfers bepalen of het Visa, Mastercard, Discovery etc is.
Bij ICS hangt je kaart inderdaad aan jou als klant accountnummer, ik had een aantal weken zowel de oude Visa als de nieuwe Mastercard onder mijn account hangen.

Het probleem is dat die oude kaart na een aantal weken vervalt en dan niet meer werkt om een hold van 0 te autoriseren. Dus hotels die maanden na het boeken, bijvoorbeeld een dag voor aankomst, de geldigheid van die (oude) kaart proberen te checken, krijgen een decline.
Een terugstorting werkt bij ICS wel inderdaad.

Ik snap wel dat de hotels rond de eclips hun slag proberen te slaan, maar netjes is anders.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer